Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hirvimies
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 nov 2022 09:46

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av hirvimies »

Har ett ordernummer på 1178, fick bekräftelsemail 12/9. V/S, 19" och vintersulor. Det är leasing via företagets partner så har ingen möjlighet att logga in och hitta VIN nummer eller få några uppdateringar per SMS. Lagom frustrerande när jag precis som alla andra normala människor vill lista ut vilken båt jag ska följa 8-)
Användarvisningsbild
Skar11n
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 11 sep 2022 14:48
Ort: Forshaga

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Skar11n »

hirvimies skrev:
Har ett ordernummer på 1178, fick bekräftelsemail 12/9. V/S, 19" och vintersulor. Det är leasing via företagets partner så har ingen möjlighet att logga in och hitta VIN nummer eller få några uppdateringar per SMS. Lagom frustrerande när jag precis som alla andra normala människor vill lista ut vilken båt jag ska följa 8-)
Carrera är nog den som är mest aktuell.
Var någon som fått från Tesla att rwd skulle komma med 2 olika båtar också, står någonstans i denna tråd men hitta det inte just nu.

Och det känns som hoegh trader kan vara den andra, anländer Zeebrugge den 30/11
MYSR -23
BYD Atto 3 -22
A_J
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 nov 2022 08:18

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av A_J »

Jag beställde en vit, svart interiör, 19" och vinterdäck den 8 nov (som så många andra). Har inte fått någon uppskattad leveranstid ännu, någon annan som beställt lite senare som fått?
Användarvisningsbild
Player
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 12 okt 2022 11:36

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Player »

Någon som kikat något kring försäkring på rwd? Tänker att den bör ligga lite lägre än LR, lutar väl åt trygg hansa. Undra om de har tänkt lägga den något lägre än lr. Finns ju inga Regnr att kolla med ännu.
gudas
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 dec 2020 09:48

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av gudas »

Player skrev:
Någon som kikat något kring försäkring på rwd? Tänker att den bör ligga lite lägre än LR, lutar väl åt trygg hansa. Undra om de har tänkt lägga den något lägre än lr. Finns ju inga Regnr att kolla med ännu.
Den frågan är högintressant. Jag som är ny på Tesla har fått uppfattningen, rätt eller fel vet jag inte, att försäkringspremier tidigare varit dyra med få aktörer som erbjudit försäkring på Tesla men att det nu är rimligare priser och också fler aktörer.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av jonasl »

Konstigt nog var inte Model 3 SR+ märkbart billigare än Model 3 LR.

MY LR som jag har nu betalar jag mindre för än Model 3 SR+ tidigare.

Jag har sett rimliga premier främst hos Trygg Hansa och Water Circles men eftersom jag än så länge inte ägt bilarna längre än ett år så har Trygg Hansas första års rabatt (tror det är 25%?) gjort ett de varit billigast, har även hemförsäkring där vilket säkert påverkar i positiv riktning också.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
hirvimies
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 17 nov 2022 09:46

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av hirvimies »

Nu har jag fått SMS om preliminärt datum på upphämtning, 15-31 december i Göteborg. Som jag skrev för några inlägg sedan gäller det följande:

MY SR, Vit/Svart, 19", Vinterdäck odubb, GBG, RN1178, beställd runt 12/9

Leasing via företagets leasingbolag så har inte hört ett knyst fören nu. Kommer bli en spännande jul!
Senast redigerad av hirvimies, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av uncle_bob »

Samma här, sms nu på fm att jag matchats med en bil som är på väg till Gbg, estimerat fönster för upphämtning 15-31/12, har haft VIN i källkoden någon dryg vecka skulle jag säga, bilen beställd 7/9, vit/svart, 19" och dubbade vinterhjul. Vore sjukt kul om det nu verkligen blir innan årsskiftet.
pontusk
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 nov 2022 11:28

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av pontusk »

Efter att verkat i skuggorna några månader gör jag här mitt första inlägg.

Jag fick sms precis om att min bil förväntas vara redo för utlämning (Trosta) 5-21 december.

MY SR, SV/SV, 19" Sommardäck, RN1177, beställd 29/8
gudas
Inlägg: 23
Blev medlem: 14 dec 2020 09:48

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av gudas »

Japp, nu trillade mitt sms också in: 5-21 dec i Göteborg, vit/svart 19" inga vinterdäck.

Jag är väldigt nyfiken (och orolig) över om bilen kommer att ha USS (parkeringssensor) eller inte. Vad jag kunnat se på några klipp från spanska MYRWD har de inte haft det.
Användarvisningsbild
Skar11n
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 11 sep 2022 14:48
Ort: Forshaga

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Skar11n »

Fick sms nu också med 5-21 i Göteborg sv/sv med vinterdäck, separat beställda ska sägas.
MYSR -23
BYD Atto 3 -22
kaffekoko
Inlägg: 203
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av kaffekoko »

Fått sms om hämtning i Trosta 5-21/12. Vit/svart med 19” utan vinterdäck.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av FStaake »

Även frun fick SMS idag om upphämtning Norrköping 15-31/12.
V/S 19” RWD med dubbade vinterdäck.
Beställd 12/9
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Player
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 12 okt 2022 11:36

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Player »

Samma här, dock redan fått info om det via min teslakontakt förra veckan.

Var ju vissa som spekulerade om att rwdbilarna befann sig på Carrerabåten, den verkar ju typ stå still utanför Gibraltar, eller 3 knop men känns som att den inte är framme före nyår i den takten, någon som vet varför? Befunnit sig på samma fläck på kartan senaste dagarna.
Användarvisningsbild
Skar11n
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 11 sep 2022 14:48
Ort: Forshaga

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Skar11n »

Player skrev:
Samma här, dock redan fått info om det via min teslakontakt förra veckan.

Var ju vissa som spekulerade om att rwdbilarna befann sig på Carrerabåten, den verkar ju typ stå still utanför Gibraltar, eller 3 knop men känns som att den inte är framme före nyår i den takten, någon som vet varför? Befunnit sig på samma fläck på kartan senaste dagarna.

På engelska forumet diskuteras det om "commercial" anledningar till det, inte säker så vad det ska betyda men ska ha hänt förr.
Även RCC Europe gör lika utanför Englands sydkust, den ska till southampton.
MYSR -23
BYD Atto 3 -22
Användarvisningsbild
Player
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 12 okt 2022 11:36

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Player »

Skar11n skrev:
Player skrev:
Samma här, dock redan fått info om det via min teslakontakt förra veckan.

Var ju vissa som spekulerade om att rwdbilarna befann sig på Carrerabåten, den verkar ju typ stå still utanför Gibraltar, eller 3 knop men känns som att den inte är framme före nyår i den takten, någon som vet varför? Befunnit sig på samma fläck på kartan senaste dagarna.

På engelska forumet diskuteras det om "commercial" anledningar till det, inte säker så vad det ska betyda men ska ha hänt förr.
Även RCC Europe gör lika utanför Englands sydkust, den ska till southampton.
Okej, antar att det inte betyder att båten går på 1 cylinder, mer något tillstånd eller liknande som ska godkännas innan de får fortsätta kanske? Skolengelskan innefattade inte sådana svåra ord hehe. Hoppas det inte dröjer allt för länge innan kapten får hålla varvstoppen!
Användarvisningsbild
Petrolhead
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 03 mar 2019 21:54

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Petrolhead »

Hej,

Någon som vet om man kan ändra till vinterdäck.. inser ju nu att köra hem på sommardäck inte är helt riskfritt.

Tänkte inte riktigt på det när jag beställde
Användarvisningsbild
Anders A Andersson
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 jul 2021 15:33

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Anders A Andersson »

Du kan beställa vinterdäck på Teslas sajt men de är restade och kanske inte levereras förrän efter nyår. Tesla har samarbete med Euromaster https://www.euromaster.se/
Model Y SR+ 2022
Användarvisningsbild
Snigeln
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 18 aug 2020 22:15

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Snigeln »

Player skrev:
Skar11n skrev:
Player skrev:
Samma här, dock redan fått info om det via min teslakontakt förra veckan.

Var ju vissa som spekulerade om att rwdbilarna befann sig på Carrerabåten, den verkar ju typ stå still utanför Gibraltar, eller 3 knop men känns som att den inte är framme före nyår i den takten, någon som vet varför? Befunnit sig på samma fläck på kartan senaste dagarna.

På engelska forumet diskuteras det om "commercial" anledningar till det, inte säker så vad det ska betyda men ska ha hänt förr.
Även RCC Europe gör lika utanför Englands sydkust, den ska till southampton.
Okej, antar att det inte betyder att båten går på 1 cylinder, mer något tillstånd eller liknande som ska godkännas innan de får fortsätta kanske? Skolengelskan innefattade inte sådana svåra ord hehe. Hoppas det inte dröjer allt för länge innan kapten får hålla varvstoppen!
Carrera har tagit sig genom Gibraltar sund nu och tuggar på i 14 knop. ETA Zeebrugge 28 nov.
Model Y RWD -23
Model 3 LR -20 (Såld)
Användarvisningsbild
Ofo
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 05 mar 2020 11:47

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Ofo »

Hej, lyckades till slut med inloggningen :D
Carrera gör f.n. drygt 15 knop i sydlig medvind så Eta Zeebrugge måndag vid lunchtid verkar hålla…
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Tellus »

Petrolhead skrev:
Hej,

Någon som vet om man kan ändra till vinterdäck.. inser ju nu att köra hem på sommardäck inte är helt riskfritt.

Tänkte inte riktigt på det när jag beställde
Brukar gå bra att lägga till vinterdäck, testa via chatten eller mail till advisor. Har man ingen mail till advisor så får man det via chatten om man uppger RN nummer. Jag la till vdäck via chatten.
Chatten brukar kunna nås via beställningssidan dagtid.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
frasol
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 sep 2022 10:58

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av frasol »

Tellus skrev:
Petrolhead skrev:
Hej,

Någon som vet om man kan ändra till vinterdäck.. inser ju nu att köra hem på sommardäck inte är helt riskfritt.

Tänkte inte riktigt på det när jag beställde
Brukar gå bra att lägga till vinterdäck, testa via chatten eller mail till advisor. Har man ingen mail till advisor så får man det via chatten om man uppger RN nummer. Jag la till vdäck via chatten.
Chatten brukar kunna nås via beställningssidan dagtid.
Hej, jag mailade en utav säljarna på Tesla och bad om hon kunde lägga till vinterdäck. Det var inga problem hon fixade det och de var på när jag hämtade bilen. Sommardäcken låg i bagaget. Jag betalade de med kort på plats när jag hämtade min MYLR.
Användarvisningsbild
Skar11n
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 11 sep 2022 14:48
Ort: Forshaga

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Skar11n »

Petrolhead skrev:
Hej,

Någon som vet om man kan ändra till vinterdäck.. inser ju nu att köra hem på sommardäck inte är helt riskfritt.

Tänkte inte riktigt på det när jag beställde

Jag la till vinterdäck för ca 1 vecka sedan, odubbade.
Va ca 3 veckors levtid just då
MYSR -23
BYD Atto 3 -22
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 715
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Lerumsexpressen »

2 st. MY RWD tillgängliga på Teslas hemsida.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 454
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Nogo »

Ingen lär köpa dem då man inte får bonus.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Skriv svar