Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 279
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Thed75 »

pejvic skrev:
TeslaM3 skrev:
Måste man hålla sig under 700´ för att kunna ta del av ev miljöbonus, dvs enbart vit färg med 19” fälgar? Alla övriga tillval knuffar ju priset över 700´.

Nej du kan knuffa på hur mkt du vill.

Skyndar du dig får du också 70.000 och inte 50.000 i bonus
Hur funkar det där om det blir blå seger i valet?
Får man bonus om det blir lev under -22 oavsett vem som vinner valet?
Alla tillverkare har väl tagit höjd för 70k bonus så vad det lider borde priserna sjunka på sikt fast inte nu då suget är så stort
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Maw »

Thed75 skrev:
pejvic skrev:
TeslaM3 skrev:
Måste man hålla sig under 700´ för att kunna ta del av ev miljöbonus, dvs enbart vit färg med 19” fälgar? Alla övriga tillval knuffar ju priset över 700´.

Nej du kan knuffa på hur mkt du vill.

Skyndar du dig får du också 70.000 och inte 50.000 i bonus
Hur funkar det där om det blir blå seger i valet?
Får man bonus om det blir lev under -22 oavsett vem som vinner valet?
Alla tillverkare har väl tagit höjd för 70k bonus så vad det lider borde priserna sjunka på sikt fast inte nu då suget är så stort
Jag kanske minns fel, men var det inte det blå laget som en gång i tiden införde subventioner för bl a elbilar? I så fall är det nog ganska osannolikt att de skulle ta bort bonusen det första de gör när de tagit över efter valet.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2347
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av AGCF »

Stör mig på att denna nya modell kostar 49 995 € både i Frankrike, Belgien och Nederländerna och något mer, 53 995 € i Tyskland. I Danmark ligger de högre, mer som i Sverige om man också räknar bort vagnskadegarantikostnaden. Tyskarna säljer massor av begagnade till Danmark så det sker en utjämning. Känns som att det lär komma en ström till Sverige med av begagnade RWD om 2-3 år. Gillar inte att de sätter så olika priser inom EU trots att det är fri inre marknad. Kollar på en WV ID Buzz cargo och har mer eller mindre exakt samma pris i Sverige och Tyskland.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av pejvic »

Nu är det sannolikt så vilket många skrivit att precis som i USA skriver tesla priset efter bonusen.

I Sverige är det lite ”High Chaparral” med bonusen så inte ens moderatorn tror att vi skall få bonus. Men som sagt till 99% får man 70.000 i Sverige. (Priserna skrivs innan bonus då den inte är garanterad).

Det kommer säkert komma in bilar men importer kostar mer att försäkra mm.

Som vi har det nu med att gå plus på att köpa en Y gör iallafall mig nöjd. Man behöver inte tjura över de andra ländernas prissättning tycker jag.
Åka gratis räcker gott och väl.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av NEO »

Uppdaterat fönster för min del
42D97867-1FA3-47ED-8FB9-39B809E23DB0.jpeg
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av CrazyGang »

Även min:
6C03D991-6E50-4386-85C7-D977EAC9E8EE.jpeg
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Snigeln
Teslaägare
Inlägg: 14
Blev medlem: 18 aug 2020 22:15

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Snigeln »

Och min mellan era
Screenshot_20220902_170319.jpg
Model Y RWD -23
Model 3 LR -20 (Såld)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Snigeln skrev:
Och min mellan era
Att du till slut vågade göra ett inlägg... ;)

Välkommen!
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av FStaake »

Ska vi göra denna till ett väntrum eller kör vi det vanliga? :)
Frun ersätter sin 3:a med en Y RWD eftersom den ryms inom miljöbilspremien.
Uppskattad leverans är i december/ januari.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Dafro »

FStaake skrev:
Ska vi göra denna till ett väntrum eller kör vi det vanliga? :)
Frun ersätter sin 3:a med en Y RWD eftersom den ryms inom miljöbilspremien.
Uppskattad leverans är i december/ januari.
Finns väl dock en stor risk att bonusen ryker helt från årskiftet med tanke på ev regeringsskifte.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av wannabee »

AGCF skrev:
Stör mig på att denna nya modell kostar 49 995 € både i Frankrike, Belgien och Nederländerna och något mer, 53 995 € i Tyskland. I Danmark ligger de högre, mer som i Sverige om man också räknar bort vagnskadegarantikostnaden. Tyskarna säljer massor av begagnade till Danmark så det sker en utjämning. Känns som att det lär komma en ström till Sverige med av begagnade RWD om 2-3 år. Gillar inte att de sätter så olika priser inom EU trots att det är fri inre marknad. Kollar på en WV ID Buzz cargo och har mer eller mindre exakt samma pris i Sverige och Tyskland.
Sådant stör mig också, därför hade jag helst sett att man inte hade haft någon bonus alls i Sverige. EU borde också underlätta för att men ska kunna köpa sin nya bil från vilket Eu land som helst, precis som man gör med begagnade bilar.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av CrazyGang »

Dafro skrev:
FStaake skrev:
Ska vi göra denna till ett väntrum eller kör vi det vanliga? :)
Frun ersätter sin 3:a med en Y RWD eftersom den ryms inom miljöbilspremien.
Uppskattad leverans är i december/ januari.
Finns väl dock en stor risk att bonusen ryker helt från årskiftet med tanke på ev regeringsskifte.
Jag räknar med att transportstyrelsen inte kommer få mer medel än redan avsatta så det blir lotteri för alla som tar/tagit leverans under hösten.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av FStaake »

;) CrazyGang skrev:
Dafro skrev:
FStaake skrev:
Ska vi göra denna till ett väntrum eller kör vi det vanliga? :)
Frun ersätter sin 3:a med en Y RWD eftersom den ryms inom miljöbilspremien.
Uppskattad leverans är i december/ januari.
Finns väl dock en stor risk att bonusen ryker helt från årskiftet med tanke på ev regeringsskifte.
Jag räknar med att transportstyrelsen inte kommer få mer medel än redan avsatta så det blir lotteri för alla som tar/tagit leverans under hösten.
Ja, den risken finns ju. I detta fallet spelar bonusen i sig inte så stor roll utan bara själva taket. Har svårt o se att dom skulle avbeställa bilen oavsett vad som händer med bonusen. Men det återstår att se.
Säger som jag brukar; ingenting är säkert fram till bilen står på uppfarten. ;)
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Anmg
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 01 apr 2022 13:35

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Anmg »

Har 30okt-6dec här, undrar vart dom byggs? Spelar det någon roll? Vad föredrar ni?
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av CrazyGang »

Anmg skrev:
Har 30okt-6dec här, undrar vart dom byggs? Spelar det någon roll? Vad föredrar ni?
Med all sannolikhet Kina batterikemin. Shanghai verkar hålla jämn och hög kvalitet så jag är nöjd.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Petrolhead
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 03 mar 2019 21:54

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Petrolhead »

Anmg skrev:
Har 30okt-6dec här, undrar vart dom byggs? Spelar det någon roll? Vad föredrar ni?
Mailade med tesla och sa att jag inte ville ta leverans av en kina. Fick svaret att dom slumpade ut dom och att jag fick avbeställa, sumpa 2500 och beställa igen om det blev en kinabil.
Sjukt tråkigt svar.. nu tror jag att det blir en avbeställning istället, orkar ju inte hålla på så.
Användarvisningsbild
Anmg
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 01 apr 2022 13:35

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Anmg »

Petrolhead skrev:
Anmg skrev:
Har 30okt-6dec här, undrar vart dom byggs? Spelar det någon roll? Vad föredrar ni?
Mailade med tesla och sa att jag inte ville ta leverans av en kina. Fick svaret att dom slumpade ut dom och att jag fick avbeställa, sumpa 2500 och beställa igen om det blev en kinabil.
Sjukt tråkigt svar.. nu tror jag att det blir en avbeställning istället, orkar ju inte hålla på så.
Vad är det som gör att du inte vill ha kinabil? Utan att säga att det stämmer, men har för mig jag läst någonstans att det kan skilja lite på batterierna mellan Tyska och kina. Men att båda är LFP iaf.
Ja är nöjd oavsett, mest att man vill ha den innan årsskiftet.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14382
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av taliz »

Petrolhead skrev:
Anmg skrev:
Har 30okt-6dec här, undrar vart dom byggs? Spelar det någon roll? Vad föredrar ni?
Mailade med tesla och sa att jag inte ville ta leverans av en kina. Fick svaret att dom slumpade ut dom och att jag fick avbeställa, sumpa 2500 och beställa igen om det blev en kinabil.
Sjukt tråkigt svar.. nu tror jag att det blir en avbeställning istället, orkar ju inte hålla på så.
Du har ångerrätt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Tesla82
Inlägg: 22
Blev medlem: 31 aug 2022 15:03

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Tesla82 »

Hej! Någon som vet om man kan beställa original 19 tum sommardäck och slå om dem till dubbdäck och använda dem som vinterfälgar? Och på så vis beställa andra 19 tums sommarfälgar från tredjepart..
Senast redigerad av Tesla82, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Tiimpan
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 11 feb 2022 10:41

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Tiimpan »

Tesla82 skrev:
Hej! Någon som vet om man kan köra på original 19 tum sommardäck och slå om dem till dubbdäck och använda dem som vinterfälgar?
Ja. Samma fälg som vinter du beställer av tesla. (Fast utan kåpa framför)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av SwedishAdvocate »

Petrolhead skrev:
Anmg skrev:
Har 30okt-6dec här, undrar vart dom byggs? Spelar det någon roll? Vad föredrar ni?
Mailade med tesla och sa att jag inte ville ta leverans av en kina. Fick svaret att dom slumpade ut dom och att jag fick avbeställa, sumpa 2500 och beställa igen om det blev en kinabil.
Sjukt tråkigt svar.. nu tror jag att det blir en avbeställning istället, orkar ju inte hålla på så.
Jag hade ju så klart också helst sett att alla Teslas bilar för den europeiska marknaden även byggdes i Europa. Men tyvärr så lever vi ju inte i en perfekt värld...

Som jag antar att Tesla resonerade: När det blev dags för företagets första bilfabrik utanför USA valde de att placera den i Kina eftersom Kina då var världens största bilmarknad. Detta för skapa maximal press på den kinesiska bilindustrin att ställa om till hållbara transporter. Därför hamnade inte den andra fabriken i Europa utan istället i Kina. Och därför kommer det således tyvärr dröja ytterligare ett tag till innan alla Teslas bilar för den europeiska marknaden också produceras i Europa...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Skar11n
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 11 sep 2022 14:48
Ort: Forshaga

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Skar11n »

Tryckte igenom en beställning den 7/9, ska bli spännande att se när den kommer.

Är via ett leasing bolag så får dessvärre ingen info alls via appen.
MYSR -23
BYD Atto 3 -22
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare
Inlägg: 715
Blev medlem: 12 feb 2022 22:58

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Lerumsexpressen »

SwedishAdvocate skrev:
Petrolhead skrev:
Anmg skrev:
Har 30okt-6dec här, undrar vart dom byggs? Spelar det någon roll? Vad föredrar ni?
Mailade med tesla och sa att jag inte ville ta leverans av en kina. Fick svaret att dom slumpade ut dom och att jag fick avbeställa, sumpa 2500 och beställa igen om det blev en kinabil.
Sjukt tråkigt svar.. nu tror jag att det blir en avbeställning istället, orkar ju inte hålla på så.
Jag hade ju så klart också helst sett att alla Teslas bilar för den europeiska marknaden även byggdes i Europa. Men tyvärr så lever vi ju inte i en perfekt värld...

Som jag antar att Tesla resonerade: När det blev dags för företagets första bilfabrik utanför USA valde de att placera den i Kina eftersom Kina då var världens största bilmarknad. Detta för skapa maximal press på den kinesiska bilindustrin att ställa om till hållbara transporter. Därför hamnade inte den andra fabriken i Europa utan istället i Kina. Och därför kommer det således tyvärr dröja ytterligare ett tag till innan alla Teslas bilar för den europeiska marknaden också produceras i Europa...
Tror att Kina valdes pga det är där det mesta tillverkas, låg administration om du känner rätt personer, billig och flexibel arbetskraft.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av SwedishAdvocate »

Lerumsexpressen skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Petrolhead skrev:
Mailade med tesla och sa att jag inte ville ta leverans av en kina. Fick svaret att dom slumpade ut dom och att jag fick avbeställa, sumpa 2500 och beställa igen om det blev en kinabil.
Sjukt tråkigt svar.. nu tror jag att det blir en avbeställning istället, orkar ju inte hålla på så.
Jag hade ju så klart också helst sett att alla Teslas bilar för den europeiska marknaden även byggdes i Europa. Men tyvärr så lever vi ju inte i en perfekt värld...

Som jag antar att Tesla resonerade: När det blev dags för företagets första bilfabrik utanför USA valde de att placera den i Kina eftersom Kina då var världens största bilmarknad. Detta för skapa maximal press på den kinesiska bilindustrin att ställa om till hållbara transporter. Därför hamnade inte den andra fabriken i Europa utan istället i Kina. Och därför kommer det således tyvärr dröja ytterligare ett tag till innan alla Teslas bilar för den europeiska marknaden också produceras i Europa...
Tror att Kina valdes pga det är där det mesta tillverkas, låg administration om du känner rätt personer, billig och flexibel arbetskraft. [Min understrykning.]
Så kan det ju bli i en Militärdiktatur när "arbetskraften" har noll mänskliga rättigheter...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av uncle_bob »

Ni som beställt, har ni fått uppdaterat leveransdatum nyligen? Jag beställde 7/9 och när jag specade den stod det preliminär leverans dec-feb, dagen därpå när ordern var bekräftad så fick jag preliminär leverans 19/11 till 13/1 men när jag gick in igår hade detta uppdaterats till 7/11 till 23/11.
Skriv svar