Intryck från Nederländerna som mottagit RWD senaste dagarna:
As for a review, am very surprised by the comfort of the suspension. This is much softer than I can remember from the MYLR I once test drove.
The first few km's I did feel that a flat side (from standing still on the boat) was a little thumping in the suspension, this was also gone after about 100 km.
Otherwise, I soon had a familiar feeling in the car. Setting up the phone was difficult, the bluetooth kept disconnecting. After switching the car off and on again, no more problems.
Getting in and out of the car is really a relief compared to the M3, the high entry is very nice. In addition, everything in terms of build quality feels much more solid and premium than the 2019 M3, Tesla has really made progress there.
In short, am really happy with the MY.
Good luck waiting a little longer, it's worth it!!!
All in all a great drive. Car was delivered with 8 kms on odometer and now it stands as 134 kms. Funnily i got the car with only 45% charge. It may be because originally my delivery was planned for Friday but I got it today, so no complaints there. However this also means I do not know the theoretical range of my car at 100% charge. Will find out tomorrow when I charge it fully and report back. However driving a PHEV for 7 years now has already taught me that that theoretical range has no significance and it depends on many other I l factors, some of which you can control (driving style, wheel size) while others you can’t (weather, speed on your route and stuff in your car - wife controls the last one ). Hence no issue at all. Will see how it goes now and in spring/summers before making a judgement.
In my view this is truly value for money car. I have test driven 15 - 18 cars this year alone (phev’s and electric) but nothing comes close. Hats off to Tesla and Elon! No wonder people have voted for it with their wallets and it will be the best selling car globally next year. Now only if Elon can give us back the functionality lost due to USS removal, I would be over the moon.
Ska hämta upp min första elbil (egentligen första nya bil) någonsin på fredag den 16e i Malmö. Jag flyger ner från Stockholm och planerar att köra upp den samma dag. Även om jag förstått att byggkvaliteten är mycket bättre nu är jag nyfiken på om det finns en lista eller något specifikt att kolla efter vid upphämtning. Typ kontrollera att saker fungerar, att det inte är stora glapp. Att utrustning inte saknas och sådant. Finns det något sådan lista?
Sen, baserat på er erfarenhet;
Brukar bilen komma fulladdad (80%), detta är ju aktuellt för mig då jag har en bit att åka hem?
Rekommenderar ni att jag köper till något paket som jag installerar dag 1? Har sett en hel del tredjepartsleverantörer som tillhandahåller gummimattor och stänksydd. Eftersom jag åker över 600 km första dagen tänker jag att det kanske är nice att ha stänkskydd på om det är något jag kan installera själv utan verktyg.
Rekommenderar ni att jag gör något med lacken (har beställt svart)? Jag har funderat på att wrappa den eller åtminstone skydda fronten. Jag kommer som sagt åka långt första dagen och kommer använda den i tjänst direkt med ca 100 mil i veckan och vill inte slita ut den exteriört snabbt. Att wrappa den tar ju tid så inget jag kan göra i Malmö över dagen som jag förstått. Men ibland kommer bilen med en skydd för fronten (vitt skynke som man kan se vid lastbilsleverans), tror ni det går att behålla den på?
Pratade med Tesla idag igen och då kunde dom inte pinga min bil utan han sa att den ankommer med största sannolikhet in till GBG hamn den 19:e.......
Så kanske man kan få den innan jul om man har tur
Pratade med Tesla idag igen och då kunde dom inte pinga min bil utan han sa att den ankommer med största sannolikhet in till GBG hamn den 19:e.......
Så kanske man kan få den innan jul om man har tur
Flera bud som gäller tydligen när man pratar med Tesla, igår fick jag beskedet att samtliga RWD kommer att fraktas från Malmö med lastbil detta kvartalet...
Även om jag förstått att byggkvaliteten är mycket bättre nu är jag nyfiken på om det finns en lista eller något specifikt att kolla efter vid upphämtning. Typ kontrollera att saker fungerar, att det inte är stora glapp. Att utrustning inte saknas och sådant. Finns det något sådan lista?
Det finns en "app" som man kan använda, jag tänkte använda den i alla fall.. den är på engelska så allt är inte applicerbart kanske men ändå en lista på saker man bör kolla..
Pratade med Tesla idag igen och då kunde dom inte pinga min bil utan han sa att den ankommer med största sannolikhet in till GBG hamn den 19:e.......
Så kanske man kan få den innan jul om man har tur
Flera bud som gäller tydligen när man pratar med Tesla, igår fick jag beskedet att samtliga RWD kommer att fraktas från Malmö med lastbil detta kvartalet...
Har fått olika bud på det också, vissa säger direkt till gbg och vissa säger att det är en transport innom Sverige också.
Även om jag förstått att byggkvaliteten är mycket bättre nu är jag nyfiken på om det finns en lista eller något specifikt att kolla efter vid upphämtning. Typ kontrollera att saker fungerar, att det inte är stora glapp. Att utrustning inte saknas och sådant. Finns det något sådan lista?
Det finns en "app" som man kan använda, jag tänkte använda den i alla fall.. den är på engelska så allt är inte applicerbart kanske men ändå en lista på saker man bör kolla..
Pratade med Tesla idag igen och då kunde dom inte pinga min bil utan han sa att den ankommer med största sannolikhet in till GBG hamn den 19:e.......
Så kanske man kan få den innan jul om man har tur
Flera bud som gäller tydligen när man pratar med Tesla, igår fick jag beskedet att samtliga RWD kommer att fraktas från Malmö med lastbil detta kvartalet...
Har fått olika bud på det också, vissa säger direkt till gbg och vissa säger att det är en transport innom Sverige också.
Då hoppas vi på direkt transport till GBG, annars kan det nog bli risk för förseningar under julhelgen
Jag kollade upp mitt VIN precis i car.info.
Bilen är nu registrerad i Sverige med reg-skylt!
Ändå har jag planerad upphämtning nästa fredag 16/12.
Tror ni man kan ringa o kolla med tesla om uthämtning den ursprungligt planerade dagen för upphämtning som skulle varit imorgon egentligen?
Jag kollade upp mitt VIN precis i car.info.
Bilen är nu registrerad i Sverige med reg-skylt!
Ändå har jag planerad upphämtning nästa fredag 16/12.
Tror ni man kan ringa o kolla med tesla om uthämtning den ursprungligt planerade dagen för upphämtning som skulle varit imorgon egentligen?
Vad har du för tillverkningsdatum?
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Jag kollade upp mitt VIN precis i car.info.
Bilen är nu registrerad i Sverige med reg-skylt!
Ändå har jag planerad upphämtning nästa fredag 16/12.
Tror ni man kan ringa o kolla med tesla om uthämtning den ursprungligt planerade dagen för upphämtning som skulle varit imorgon egentligen?
Jag kollade upp mitt VIN precis i car.info.
Bilen är nu registrerad i Sverige med reg-skylt!
Ändå har jag planerad upphämtning nästa fredag 16/12.
Tror ni man kan ringa o kolla med tesla om uthämtning den ursprungligt planerade dagen för upphämtning som skulle varit imorgon egentligen?
Vad har du för tillverkningsdatum?
Tillverkad 22 Oktober, 2023 modell enligt car.info
Jag kollade upp mitt VIN precis i car.info.
Bilen är nu registrerad i Sverige med reg-skylt!
Ändå har jag planerad upphämtning nästa fredag 16/12.
Tror ni man kan ringa o kolla med tesla om uthämtning den ursprungligt planerade dagen för upphämtning som skulle varit imorgon egentligen?
Vad står det att det är för modell och generation enl. Car.info?
271hk? Är det korrekta siffror? Har M3 RWD också så låg effekt? Borde vara billigt att försäkra en RWD.
Man får nog ta dem siffrorna med en nypa salt.
Effekt 199kW och batteri 75kWh enligt car info.
Effekt är snarare 255kw och 60kWh batteri om man ska lita på ev-database.org/car/1743/Tesla-Model-Y
271hk? Är det korrekta siffror? Har M3 RWD också så låg effekt? Borde vara billigt att försäkra en RWD.
Man får nog ta dem siffrorna med en nypa salt.
Effekt 199kW och batteri 75kWh enligt car info.
Effekt är snarare 255kw och 60kWh batteri om man ska lita på ev-database.org/car/1743/Tesla-Model-Y
Just MY RWD vet jag kom in galet hos oss (car.info). Det kollas på det hela under fredagen.
Ska hämta upp min första elbil (egentligen första nya bil) någonsin på fredag den 16e i Malmö. Jag flyger ner från Stockholm och planerar att köra upp den samma dag. Även om jag förstått att byggkvaliteten är mycket bättre nu är jag nyfiken på om det finns en lista eller något specifikt att kolla efter vid upphämtning. Typ kontrollera att saker fungerar, att det inte är stora glapp. Att utrustning inte saknas och sådant. Finns det något sådan lista?
Sen, baserat på er erfarenhet;
Brukar bilen komma fulladdad (80%), detta är ju aktuellt för mig då jag har en bit att åka hem?
Rekommenderar ni att jag köper till något paket som jag installerar dag 1? Har sett en hel del tredjepartsleverantörer som tillhandahåller gummimattor och stänksydd. Eftersom jag åker över 600 km första dagen tänker jag att det kanske är nice att ha stänkskydd på om det är något jag kan installera själv utan verktyg.
Rekommenderar ni att jag gör något med lacken (har beställt svart)? Jag har funderat på att wrappa den eller åtminstone skydda fronten. Jag kommer som sagt åka långt första dagen och kommer använda den i tjänst direkt med ca 100 mil i veckan och vill inte slita ut den exteriört snabbt. Att wrappa den tar ju tid så inget jag kan göra i Malmö över dagen som jag förstått. Men ibland kommer bilen med en skydd för fronten (vitt skynke som man kan se vid lastbilsleverans), tror ni det går att behålla den på?
Jag skulle ringa/maila det service center där du ska hämta ut bilen. De borde kunna ladda upp den åt dig.
Tillbehör är väl bara gummimattor för att inte smutsa ner interiören direkt. Om du planerar att använda sidofacken i bagage till annat än rena grejer kan det vara najs att köpa insatser till dem. Något skydd för utblåset under framsätena rekommenderas också för att förhindra stenar och annat smått att sväljas av bilen.