Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

RakingPanda
Inlägg: 8
Blev medlem: 16 sep 2022 09:30

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av RakingPanda »

Jag har beställt. Dock bor jag i Nederländerna så kanske har lite andra leveranstider än er hemma, men just nu ett fönster mellan 3-19 november. Sv/ sv 19, dragkrok.
Användarvisningsbild
Skar11n
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 11 sep 2022 14:48
Ort: Forshaga

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Skar11n »

uncle_bob skrev:
Ni som beställt, har ni fått uppdaterat leveransdatum nyligen? Jag beställde 7/9 och när jag specade den stod det preliminär leverans dec-feb, dagen därpå när ordern var bekräftad så fick jag preliminär leverans 19/11 till 13/1 men när jag gick in igår hade detta uppdaterats till 7/11 till 23/11.
Det var riktigt intressant, ska nog ta och kontakta autoplan och höra om dom fått något uppdaterat datum också.

Vilken spec har du? Själv tog jag svart/svart 19"
MYSR -23
BYD Atto 3 -22
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av uncle_bob »

Skar11n skrev:
uncle_bob skrev:
Ni som beställt, har ni fått uppdaterat leveransdatum nyligen? Jag beställde 7/9 och när jag specade den stod det preliminär leverans dec-feb, dagen därpå när ordern var bekräftad så fick jag preliminär leverans 19/11 till 13/1 men när jag gick in igår hade detta uppdaterats till 7/11 till 23/11.
Det var riktigt intressant, ska nog ta och kontakta autoplan och höra om dom fått något uppdaterat datum också.

Vilken spec har du? Själv tog jag svart/svart 19"
Pärlvit, svart inredning och 19", enda extra jag tog utöver basspec var vinterhjul (dubb).
Användarvisningsbild
Sciccy
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 22 dec 2019 17:15
Ort: Stockholm

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Sciccy »

Beställde 13/9 svart/vit 20 tum fick uppdaterad lev, 7/11 till 14/12.
Hoppas på 70 i bonus :D
2020 M3 Sr+ Vit Vit Drag
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare
Inlägg: 107
Blev medlem: 13 aug 2019 13:42

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av uncle_bob »

Sciccy skrev:
Beställde 13/9 svart/vit 20 tum fick uppdaterad lev, 7/11 till 14/12.
Hoppas på 70 i bonus :D
Vågar inte ens tänka på bonus, givetvis fantastiskt om man får men med svajiga leveransuppskattningar, tömd bonuspott och ny regering känns det som att be om att bli besviken :lol:
DasTesla
Inlägg: 34
Blev medlem: 28 okt 2019 15:20

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av DasTesla »

Jag beställde samma dag RWDn släpptes 26e augusti. Senaste uppdateringen jag fick var för typ 2 veckor sen och då fick jag leveransintervall 19e okt - 13 dec.

Svart/svart 20” är de val jag gjort. Vore kul att få den snart eller i år. Sålde min M3 LR idag så känns redan tomt.

Hur ser det ut för er andra som beställt tidigt?
A6235113-0A71-414C-BE26-427DA820EB11.jpeg
Tesla Model Y RWD Svart/Svart, 20" Beställd 2022-08-26
Model 3 LR AWD, Pearl White, Vit interiör, 19" (Beställd 2019-10-28, mottagen 2019-12-10)
BMW i3 94Ah Rex -2017
Användarvisningsbild
clecab
Teslaägare
Inlägg: 177
Blev medlem: 11 aug 2016 08:40
Ort: Åkersberga

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av clecab »

Beställde en blå/vit med 19" den 4/9. Har fått lev datum 7/11-14/12.
Har snart en blå/vit 3a -19 att sälja...
Beställde en blå/vit YP i April men den verkar inte komma förrän i April-23. Missar bidrag för den tyvärr. Dock till det gamla lägre priset. MYsr får kanske bli en mellanbil till den roligare kommer
on order MYP & MSPl
M3LR
MSLR
S85-14(såld)
Leaf 30kWh-16(såld)
Leaf 24kWh-12(såld)
Hembränt T-bränsle: https://monitoringpublic.solaredge.com/ ... /dashboard
ceddan
Inlägg: 4
Blev medlem: 20 sep 2022 15:08

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av ceddan »

Valde att byta min beställning från MYP i slutet på Augusti någon gång och har detta leveransfönstret på min sv/sv 20”.
47CF084A-4C81-45EA-BD32-C4F0443C52D9.jpeg
erq1
Inlägg: 12
Blev medlem: 20 sep 2022 17:59

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av erq1 »

Beställt för 2 dagar. Vit med svart interior, 19 däck. Idag, "Estimated Delivery: November 19 - December 26"

det är redan Jul, förhoppningsvis med liten extra bonus (om det finns i poten).
Användarvisningsbild
Svim
Teslaägare
Inlägg: 67
Blev medlem: 29 apr 2019 14:19

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Svim »

DasTesla skrev:
Jag beställde samma dag RWDn släpptes 26e augusti. Senaste uppdateringen jag fick var för typ 2 veckor sen och då fick jag leveransintervall 19e okt - 13 dec.

Svart/svart 20” är de val jag gjort. Vore kul att få den snart eller i år. Sålde min M3 LR idag så känns redan tomt.

Hur ser det ut för er andra som beställt tidigt?
Är det möjligt att beställa svart och hamna under 700:000:-? Tänker jag fel? Kommer alla köra omkring i vita nu för att få bonusen? :?: :D
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av tor-ake »

Svart färg går som extrautrustning på fakturan och borde således vara ok.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av mikebike »

Svim skrev:
DasTesla skrev:
Jag beställde samma dag RWDn släpptes 26e augusti. Senaste uppdateringen jag fick var för typ 2 veckor sen och då fick jag leveransintervall 19e okt - 13 dec.

Svart/svart 20” är de val jag gjort. Vore kul att få den snart eller i år. Sålde min M3 LR idag så känns redan tomt.

Hur ser det ut för er andra som beställt tidigt?
Är det möjligt att beställa svart och hamna under 700:000:-? Tänker jag fel? Kommer alla köra omkring i vita nu för att få bonusen? :?: :D
Bonusen baseras på grundpriset, du kan lägga till annan färg, fälgar och FSD om du vill.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 603
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av flamman »

När kommer nästa lista från Skatteverket med nybilspriser? Bonus bygger ju på den listan och så måste MY RWD läggas in där.
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
frasol
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 sep 2022 10:58

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av frasol »

Hej!

Jag beställde en Model Y LR vit med svarta fälgar i mitten av april i år 2022 och tanken var att jag skulle få den innan sommaren (Maj-juni).

Jag fick ett sms om jag kunde hämta den augusti/september. Nu har man missat bonusen och tidig leverans och det står på appen att den nya leveranstiden är under november.

Jag börjar fundera på att göra en ny order med den nya Model Y (bakhjulsdrift) billigare varianten. Då kan man få den december 2022 -februari 2023 och då är den billigare nästan 100K och kan möjligtvis få miljöbonus på 50 000 kr.

Vad tycker ni om den nya billigare varianten jämför Modell Y LR. Jag tänker nu när Tesla har varit så jäkla sent med min leverans så skulle jag lika gärna vänta några månader till och spara nästan runt 150K för en "nästan likadan bil". Kan det vara så stort skillnad att köra Modell Y LR mot den nya billiga varianten?

Tack för kommentarer och tips!
/FSR
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av FStaake »

frasol skrev:
Hej!

Jag beställde en Model Y LR vit med svarta fälgar i mitten av april i år 2022 och tanken var att jag skulle få den innan sommaren (Maj-juni).

Jag fick ett sms om jag kunde hämta den augusti/september. Nu har man missat bonusen och tidig leverans och det står på appen att den nya leveranstiden är under november.

Jag börjar fundera på att göra en ny order med den nya Model Y (bakhjulsdrift) billigare varianten. Då kan man få den december 2022 -februari 2023 och då är den billigare nästan 100K och kan möjligtvis få miljöbonus på 50 000 kr.

Vad tycker ni om den nya billigare varianten jämför Modell Y LR. Jag tänker nu när Tesla har varit så jäkla sent med min leverans så skulle jag lika gärna vänta några månader till och spara nästan runt 150K för en "nästan likadan bil". Kan det vara så stort skillnad att köra Modell Y LR mot den nya billiga varianten?

Tack för kommentarer och tips!
/FSR
Den kommer vara lite tröttare, dock fortfarande piggare än en fossil. Jag har gått från en 3 LR till Y LR och den är inte lika pigg i starten. Egentligen är det nog bra för att det sparar drivknutar i längden.
Y RWD kommer säkert vara en trevlig bil.
Frun har beställt den som ersättare till sin nuvarande 3:a när leasingen går ut.
Eftersom Tesla valt att behålla all utrustning som premium interiör och premium ljud känns det som att det bara är AWD och prestanda som skiljer, till skillnad från 3 RWD. Så har du inget ”riktigt” behov av en fyrhjulsdriven bil skulle jag inte tveka.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Tesla82
Inlägg: 22
Blev medlem: 31 aug 2022 15:03

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Tesla82 »

Har förväntat lev. datum 14-30 november på en svart/svart 20" rwd men börjar vela om jag inte borde byta till en likadan fast LR. Detta för att jag bor i norra Sverige och det kommer inte vara en nackdel med awd och lite extra räckvidd. Vad tror ni om levtiden om man byter, risk man åker in en bra bit på 2023?

Eller borde man börja med den enklare varianten och ev uppgradera om behovet finns efter ev bonus har landat på konto? Vad tror ni?
Användarvisningsbild
Skar11n
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 11 sep 2022 14:48
Ort: Forshaga

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Skar11n »

Tesla82 skrev:
Har förväntat lev. datum 14-30 november på en svart/svart 20" rwd men börjar vela om jag inte borde byta till en likadan fast LR. Detta för att jag bor i norra Sverige och det kommer inte vara en nackdel med awd och lite extra räckvidd. Vad tror ni om levtiden om man byter, risk man åker in en bra bit på 2023?

Eller borde man börja med den enklare varianten och ev uppgradera om behovet finns efter ev bonus har landat på konto? Vad tror ni?
Funderade länge på samma grej men vade att gå på rw och se hur det funkar.
MYSR -23
BYD Atto 3 -22
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av CrazyGang »

Skar11n skrev:
Tesla82 skrev:
Har förväntat lev. datum 14-30 november på en svart/svart 20" rwd men börjar vela om jag inte borde byta till en likadan fast LR. Detta för att jag bor i norra Sverige och det kommer inte vara en nackdel med awd och lite extra räckvidd. Vad tror ni om levtiden om man byter, risk man åker in en bra bit på 2023?

Eller borde man börja med den enklare varianten och ev uppgradera om behovet finns efter ev bonus har landat på konto? Vad tror ni?
Funderade länge på samma grej men vade att gå på rw och se hur det funkar.
Tänker samma. Bor i Jämtland så kan bli riktiga vintrar. Har valt dubbdäck iaf. Räckvidden tror jag ärligt talat inte att du kommer sakna, vår nuvarande M3 LR kör vi väldigt sällan 100%-0%, oftast går den 80%-15-20% och det motsvarar utan problem vad en MY SR grejjar. Mycket laddare att välja på dessutom.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Tesla82
Inlägg: 22
Blev medlem: 31 aug 2022 15:03

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Tesla82 »

Tack för input, rwd kanske är det kloka valet trots allt med tanke på rådande marknadsläge. :)

Har valt 20" induction-fälgar då jag tycker de är betydligt snyggare än original samt att det ger möjlighet att köpa smalare vinterdäck (235-245 nånting) från tredje part. Är det orolig att man ska ångra sig med 20" då de verkar vara lätta att skrapa, någon som vet om de är lika lättskrapade som turbinfälgen eller borde man klara sig hyfsat? Eller är det smarta valet originalfälgen när man ändå kör bidgetvarianten?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av mikebike »

Tesla82 skrev:
Tack för input, rwd kanske är det kloka valet trots allt med tanke på rådande marknadsläge. :)

Har valt 20" induction-fälgar då jag tycker de är betydligt snyggare än original samt att det ger möjlighet att köpa smalare vinterdäck (235-245 nånting) från tredje part. Är det orolig att man ska ångra sig med 20" då de verkar vara lätta att skrapa, någon som vet om de är lika lättskrapade som turbinfälgen eller borde man klara sig hyfsat? Eller är det smarta valet originalfälgen när man ändå kör bidgetvarianten?
Alla Teslas fälgar sticker ut utanför däcket, och 20" skrapas lättare än 19" eftersom fälgkanten är närmare marken.
Jag har 19" både sommar och vinter, 255mm på sommaren och 235mm på vintern.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av CrazyGang »

Tesla82 skrev:
Tack för input, rwd kanske är det kloka valet trots allt med tanke på rådande marknadsläge . :)

Har valt 20" induction-fälgar då jag tycker de är betydligt snyggare än original samt att det ger möjlighet att köpa smalare vinterdäck (235-245 nånting) från tredje part. Är det orolig att man ska ångra sig med 20" då de verkar vara lätta att skrapa, någon som vet om de är lika lättskrapade som turbinfälgen eller borde man klara sig hyfsat? Eller är det smarta valet originalfälgen när man ändå kör bidgetvarianten?
Det ekonomiska valet är alltid att nöja sig med standardfälgen. ;)

Andrahandsvärdet på större fälgar går mot noll efter några år. Det blir tusenlappar i månaden mtp högre däckskostnader osv.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5179
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Nicke Nyfiken »

FStaake skrev:
frasol skrev:
Hej!

Jag beställde en Model Y LR vit med svarta fälgar i mitten av april i år 2022 och tanken var att jag skulle få den innan sommaren (Maj-juni).

Jag fick ett sms om jag kunde hämta den augusti/september. Nu har man missat bonusen och tidig leverans och det står på appen att den nya leveranstiden är under november.

Jag börjar fundera på att göra en ny order med den nya Model Y (bakhjulsdrift) billigare varianten. Då kan man få den december 2022 -februari 2023 och då är den billigare nästan 100K och kan möjligtvis få miljöbonus på 50 000 kr.

Vad tycker ni om den nya billigare varianten jämför Modell Y LR. Jag tänker nu när Tesla har varit så jäkla sent med min leverans så skulle jag lika gärna vänta några månader till och spara nästan runt 150K för en "nästan likadan bil". Kan det vara så stort skillnad att köra Modell Y LR mot den nya billiga varianten?

Tack för kommentarer och tips!
/FSR
Den kommer vara lite tröttare, dock fortfarande piggare än en fossil. Jag har gått från en 3 LR till Y LR och den är inte lika pigg i starten. Egentligen är det nog bra för att det sparar drivknutar i längden.
Y RWD kommer säkert vara en trevlig bil.
Frun har beställt den som ersättare till sin nuvarande 3:a när leasingen går ut.
Eftersom Tesla valt att behålla all utrustning som premium interiör och premium ljud känns det som att det bara är AWD och prestanda som skiljer, till skillnad från 3 RWD. Så har du inget ”riktigt” behov av en fyrhjulsdriven bil skulle jag inte tveka.
Och 103 km räckvidd...

25 % längre räckvidd gör stor skillnad vid långkörning. Lägger man sedan på lite högre laddhastighet för LR så blir skillnaden ännu större.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av jonasl »

Jag älskar den längre räckvidden som är med MY LR jämfört med Model 3 SR+ som jag körde tidigare. Klart större marginaler vid långa resor och förhoppningsvis ger det ordentligt genomslag på vintern också.

Hade en lite tuff hemresa från Karlstad i julas med SR+, 20 minusgrader och snöslask, en felkörning och sen en trafikolycka på det blev 1% kvar i batteriet när vi kom hem trots att vi gjorde ett extra laddstopp på vägen hem jämfört med dit. Bilen tuggade i sig elektroner i rasande fart.

Men MY SR går nog längre med värmepump och allt, har lägre förbrukning med MY LR än jag hade med 3 SR+ och det är ju en rätt fet prisskillnad idag.

Får jag bara bonusen utbetald så blir vår LR inte så mycket dyrare dock, bokade den i Mars 2021 när priserna var lite lägre.
Senast redigerad av jonasl, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av FStaake »

Nicke Nyfiken skrev:
FStaake skrev:
frasol skrev:
Hej!

Jag beställde en Model Y LR vit med svarta fälgar i mitten av april i år 2022 och tanken var att jag skulle få den innan sommaren (Maj-juni).

Jag fick ett sms om jag kunde hämta den augusti/september. Nu har man missat bonusen och tidig leverans och det står på appen att den nya leveranstiden är under november.

Jag börjar fundera på att göra en ny order med den nya Model Y (bakhjulsdrift) billigare varianten. Då kan man få den december 2022 -februari 2023 och då är den billigare nästan 100K och kan möjligtvis få miljöbonus på 50 000 kr.

Vad tycker ni om den nya billigare varianten jämför Modell Y LR. Jag tänker nu när Tesla har varit så jäkla sent med min leverans så skulle jag lika gärna vänta några månader till och spara nästan runt 150K för en "nästan likadan bil". Kan det vara så stort skillnad att köra Modell Y LR mot den nya billiga varianten?

Tack för kommentarer och tips!
/FSR
Den kommer vara lite tröttare, dock fortfarande piggare än en fossil. Jag har gått från en 3 LR till Y LR och den är inte lika pigg i starten. Egentligen är det nog bra för att det sparar drivknutar i längden.
Y RWD kommer säkert vara en trevlig bil.
Frun har beställt den som ersättare till sin nuvarande 3:a när leasingen går ut.
Eftersom Tesla valt att behålla all utrustning som premium interiör och premium ljud känns det som att det bara är AWD och prestanda som skiljer, till skillnad från 3 RWD. Så har du inget ”riktigt” behov av en fyrhjulsdriven bil skulle jag inte tveka.
Och 103 km räckvidd...

25 % längre räckvidd gör stor skillnad vid långkörning. Lägger man sedan på lite högre laddhastighet för LR så blir skillnaden ännu större.
Förvisso, men det beror på användningsfallet.
Räckvidden i vår 3 LR har vi använt 4 ggr på 3 år.
Men visst, då har den varit riktigt trevlig att ha.
Ska man åka mycket långresor, eller ska köra mycket med släp är det en nobrainer att satsa på LR.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5179
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tesla Model Y Bakhjulsdrift

Inlägg av Nicke Nyfiken »

FStaake skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
FStaake skrev:
frasol skrev:
Hej!

Jag beställde en Model Y LR vit med svarta fälgar i mitten av april i år 2022 och tanken var att jag skulle få den innan sommaren (Maj-juni).

Jag fick ett sms om jag kunde hämta den augusti/september. Nu har man missat bonusen och tidig leverans och det står på appen att den nya leveranstiden är under november.

Jag börjar fundera på att göra en ny order med den nya Model Y (bakhjulsdrift) billigare varianten. Då kan man få den december 2022 -februari 2023 och då är den billigare nästan 100K och kan möjligtvis få miljöbonus på 50 000 kr.

Vad tycker ni om den nya billigare varianten jämför Modell Y LR. Jag tänker nu när Tesla har varit så jäkla sent med min leverans så skulle jag lika gärna vänta några månader till och spara nästan runt 150K för en "nästan likadan bil". Kan det vara så stort skillnad att köra Modell Y LR mot den nya billiga varianten?

Tack för kommentarer och tips!
/FSR
Den kommer vara lite tröttare, dock fortfarande piggare än en fossil. Jag har gått från en 3 LR till Y LR och den är inte lika pigg i starten. Egentligen är det nog bra för att det sparar drivknutar i längden.
Y RWD kommer säkert vara en trevlig bil.
Frun har beställt den som ersättare till sin nuvarande 3:a när leasingen går ut.
Eftersom Tesla valt att behålla all utrustning som premium interiör och premium ljud känns det som att det bara är AWD och prestanda som skiljer, till skillnad från 3 RWD. Så har du inget ”riktigt” behov av en fyrhjulsdriven bil skulle jag inte tveka.
Och 103 km räckvidd...

25 % längre räckvidd gör stor skillnad vid långkörning. Lägger man sedan på lite högre laddhastighet för LR så blir skillnaden ännu större.
Förvisso, men det beror på användningsfallet.
Räckvidden i vår 3 LR har vi använt 4 ggr på 3 år.
Men visst, då har den varit riktigt trevlig att ha.
Ska man åka mycket långresor, eller ska köra mycket med släp är det en nobrainer att satsa på LR.
Självklart beror det på användningsfallet.

Men gör man inga fullgasaccelerationer så spelar inte heller prestandan någon roll. Och kör man inte på ställen där man riskerar att köra fast så spelar inte AWD någon roll.
Är då bilarna identiska förutom 80.000:- på prislappen? ;)

För mig är räckvidden den största skillnaden mellan bilarna och det jag är mest benägen att betala mer för.
Men jag skulle inte säga att det bara är räckvidden som skiljer.
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar