Fråga om vinterhjul

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Moonphase
Inlägg: 15
Blev medlem: 20 maj 2022 15:00

Fråga om vinterhjul

Inlägg av Moonphase »

Snart kommer jag att få min MY och undrar över vinterhjul. Varför väljer många att köpa egna hjul och inte Teslas egna? Är det priset? tillgängligheten eller dimensionen?

Hur är Teslas egna vinterhjul? Blir det problem med BT sensorerna om man kör med egna hjul?
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Fråga om vinterhjul

Inlägg av kenjon »

Det finns många trådar redan om detta.
I stort sett så har Tesla lite att välja på, det finns mycket större utbud om man köper från andra ställen.
Vad gäller TPMS så är de flesta inte BT, så det får man se upp med. Men om alla BT funkar vet jag inte.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
Becada
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 06 feb 2017 21:57

Re: Fråga om vinterhjul

Inlägg av Becada »

Köpte The New Aero. Betydligt snyggare än Gemini men bara lite dyrare
Model Y Long Range
Användarvisningsbild
easyliving
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 aug 2020 11:32

Re: Fråga om vinterhjul

Inlägg av easyliving »

Hakka 10 dubb som säljs av Tesla (om du ska ha dubb) är väl inte de tystaste dubbdäcken på marknaden. Ser fram mot att testa Michelin x-ice North istället. Hade Hakka 9 till min M3LR o herregud vilket oljud men de hade bra grepp - det medger jag. Nu är MYLR en tystare bil än M3LR så vi får se vad skillnaden blir.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Fråga om vinterhjul

Inlägg av SwedishAdvocate »

Moonphase skrev:
Snart kommer jag att få min MY och undrar över vinterhjul. Varför väljer många att köpa egna hjul och inte Teslas egna? Är det priset? tillgängligheten eller dimensionen? /...
Som jag förstått det är priset en faktor. Verkar som kan skilja en del jämfört med Tesla original. Gissar även att utbudet kan spela roll ifall man tycker bättre om andra fälgar än de som Tesla erbjuder.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Fråga om vinterhjul

Inlägg av LarsaR »

Någon som provat Hakka 10 med ”Silent drive”?
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
stegev
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 feb 2022 16:39

Re: Fråga om vinterhjul

Inlägg av stegev »

Någon som har synpunkter kring bifogade vinterdäck?
13AE3546-6FCD-45A3-82ED-55B5A87E427B.jpeg
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Fråga om vinterhjul

Inlägg av mikebike »

stegev skrev:
Någon som har synpunkter kring bifogade vinterdäck?
Inga trycksensorer?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Fråga om vinterhjul

Inlägg av Tellus »

stegev skrev:
Någon som har synpunkter kring bifogade vinterdäck?
Bra däck för norra Sverige, bra på snö och is. Sämre på torrt och blött.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
D_zlatan
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 08 mar 2022 14:43

Re: Fråga om vinterhjul

Inlägg av D_zlatan »

Tänkte köra R5 på min MY.
Kör främst i Sthlm området men som jag har läst är dessa däck väldigt bra på snö och ok på blöt och asfalt.. de är sen framtagna för EV fordon vilket gör de är mer anpassade till hur en el bil fungerar! De ska dessutom vara tystare än föregångaren men de får man nog ta med nypa salt :)
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Fråga om vinterhjul

Inlägg av tor-ake »

Hur är däck som är "anpassade till hur en EV fungerar"? Hakka 5 ger en sladdrig och svajig körkänsla på torrt väglag, samt ett irriterande bi-ljud med vissa bilar, det är min erfarenhet.

Gillar inte de däcken. Men de har mycket bra grepp på snö och is.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
frasol
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 sep 2022 10:58

Re: Fråga om vinterhjul

Inlägg av frasol »

kenjon skrev:
Det finns många trådar redan om detta.
I stort sett så har Tesla lite att välja på, det finns mycket större utbud om man köper från andra ställen.
Vad gäller TPMS så är de flesta inte BT, så det får man se upp med. Men om alla BT funkar vet jag inte.
Vilka trådar kan du rekommendera? Kommer också få min MLR under november i Göteborg och behöver skaffa vinterhjul liknande funktionalitet som Teslas däck
Användarvisningsbild
jakeswe
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 01 sep 2022 09:36

Re: Fråga om vinterhjul

Inlägg av jakeswe »

Jag har också letat runt i Göteborg - blev till slut rekommenderad Autopoolen. Upplevde dem som väldigt professionella och kompetenta, de har många återkommande Teslakunder.

Beställde den nyaste varianten av Nokian Hakka R5 EV Silent med skumgummi i, skiljde inte så mkt i pris från vanliga R3 och R5. Har tidigare blivit rekommenderad Continental Viking 7, detta ska också vara riktigt bra men ett mjukare däck, så bra fäste men slits snabbt och inte specifikt utvecklat för EV.

Men finns säkert många skolor inom detta. Jag tror iaf att de däcken jag valde passar min applikation i Göteborg, 6 månader regn, lite slask samt nån tur till Trysil/Sälen.

Lycka till!
Model Y LR -22 (Berlin)
stegev
Inlägg: 70
Blev medlem: 08 feb 2022 16:39

Re: Fråga om vinterhjul

Inlägg av stegev »

Det blev till slut Teslas egna Gemini 19”. De finns för övrigt i lager nu. Säkert ett bättre andrahandsvärde oxå om man ska sälja vidare senare.
Användarvisningsbild
jakeswe
Teslaägare
Inlägg: 18
Blev medlem: 01 sep 2022 09:36

Re: Fråga om vinterhjul

Inlägg av jakeswe »

Kränger också på vintersulorna på mina 19" Gemini, sen finns det tid att fundera på vilka sommarfälgar som ska införskaffas:)
Model Y LR -22 (Berlin)
emanuelj
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 jun 2022 00:04

Fråga om vinterhjul

Inlägg av emanuelj »

Kommer också kränga på vinterdäck på mina Gemini 19” väljer mellan Nokian Hakkapeliitta R5 EV eller Michelin X-Ice Snow. Någon som har erfarenhet kring dessa?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Fråga om vinterhjul

Inlägg av Nicke Nyfiken »

tor-ake skrev:
Hur är däck som är "anpassade till hur en EV fungerar"? Hakka 5 ger en sladdrig och svajig körkänsla på torrt väglag, samt ett irriterande bi-ljud med vissa bilar, det är min erfarenhet.

Gillar inte de däcken. Men de har mycket bra grepp på snö och is.
Hur har du fått ihop erfarenheten på Hakka R5?
Däcken lanserades i år 2022.
Det finns ju knappt några oberoende tester gjorda ännu. Men du vet ändå att de är skit. :roll:

Hakka R5 är inte en variant av R2 och R3.
Model Y P
Model S P
Model S P
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Fråga om vinterhjul

Inlägg av SwedishAdvocate »

frasol skrev:
kenjon skrev:
Det finns många trådar redan om detta.
I stort sett så har Tesla lite att välja på, det finns mycket större utbud om man köper från andra ställen.
Vad gäller TPMS så är de flesta inte BT, så det får man se upp med. Men om alla BT funkar vet jag inte.
Vilka trådar kan du rekommendera? Kommer också få min MLR under november i Göteborg och behöver skaffa vinterhjul liknande funktionalitet som Teslas däck
Tips:

Jag har aldrig fått forumets sökfunktion att fungera, så istället använder jag Google för att söka efter gamla trådar på forumet. Mata in följande i Google:

site:teslaclubsweden.se

...därefter ett mellanslag och sen sökordet. Använder du flera sökord så är det bara att ha mellanrum mellan varje sökord. Och ska du t.ex. söka efter "Model Y" behöver du använda citattecken. Annars kommer du få träffar på alla trådar som innehåller ordet "Model", så dvs alla trådar om Model S, Model X och Model 3... Men det här hade du säkert koll på...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Fråga om vinterhjul

Inlägg av tor-ake »

Nicke Nyfiken skrev:
tor-ake skrev:
Hur är däck som är "anpassade till hur en EV fungerar"? Hakka 5 ger en sladdrig och svajig körkänsla på torrt väglag, samt ett irriterande bi-ljud med vissa bilar, det är min erfarenhet.

Gillar inte de däcken. Men de har mycket bra grepp på snö och is.
Hur har du fått ihop erfarenheten på Hakka R5?
Däcken lanserades i år 2022.
Det finns ju knappt några oberoende tester gjorda ännu. Men du vet ändå att de är skit. :roll:

Hakka R5 är inte en variant av R2 och R3.
Kunde svurit på att det var hakka r5 jag hade 2018-2019, men då var det nog R3. Men både R, R2 och R3 är svajiga, och det finns en anledning till det, det är inte att de "är skit". Ljudet kommer från mönstret, och de envisas med V-mönster även på R5 ser jag.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Fråga om vinterhjul

Inlägg av Nicke Nyfiken »

tor-ake skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
tor-ake skrev:
Hur är däck som är "anpassade till hur en EV fungerar"? Hakka 5 ger en sladdrig och svajig körkänsla på torrt väglag, samt ett irriterande bi-ljud med vissa bilar, det är min erfarenhet.

Gillar inte de däcken. Men de har mycket bra grepp på snö och is.
Hur har du fått ihop erfarenheten på Hakka R5?
Däcken lanserades i år 2022.
Det finns ju knappt några oberoende tester gjorda ännu. Men du vet ändå att de är skit. :roll:

Hakka R5 är inte en variant av R2 och R3.
Kunde svurit på att det var hakka r5 jag hade 2018-2019, men då var det nog R3. Men både R, R2 och R3 är svajiga, och det finns en anledning till det, det är inte att de "är skit". Ljudet kommer från mönstret, och de envisas med V-mönster även på R5 ser jag.
Osvuret är bäst. ;)

R3 lanserades hösten 2018 så köpte du nya däck vintern 18/19 så kan det varit R3 du körde på.
Svajigheten och oljudet är välkända negativa egenskaper på både R2 och R3 och den största anledningen till att jag inte ens funderade på att köpa vinterhjul av Tesla till min MY.

Det är just dessa dåliga egenskaper som Nokian säger sig ha fått bort på nya R5. Återstår att se nu när däcket kommer ut på marknaden.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
jWalker
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 05 aug 2022 22:09

Re: Fråga om vinterhjul

Inlägg av jWalker »

Jag chansade och köpte däck och fälg från megahjul.com. Blev 19” Zax turbin med däcken Frigus ev ice 3 som ska vara framtagna för nordiskt klimat och tunga elbilar. Får se hur dom känns när dom åker på snart :)
Moodys
Inlägg: 25
Blev medlem: 30 jan 2022 21:13

Re: Fråga om vinterhjul

Inlägg av Moodys »

Har en MY, uttagen nu i våras. Har kört flera suvar innan och ÄLSKAT att sätta på dubbfria vinterdäck varje höst. Tystare, mjukare och betydligt skönare än sommardäck. En fröjd!

Igår åkte mina vinterdäck från Tesla på. Nokian R3, dubbfria. Är detta ett skämt!?? Vägljudet och surrandet gör mig tokig! Kan omöjligt köra runt med dessa. Vad är det för fel? Blir det bättre när dom är inkörda och lite äldre?

30.000 kr för psykisk terror är ovärdigt.

Säkert bra grepp o allt sånt, yada yada yada, men kör hellre på helt blanka sommardäck så länge jag slipper ljudet och surrandet dessa skitdäck ger….

Skjut mig.
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Inlägg: 228
Blev medlem: 29 jan 2022 10:12
Referralkod: ts.la/jonas774651

Re: Fråga om vinterhjul

Inlägg av Icerman »

jWalker skrev:
Jag chansade och köpte däck och fälg från megahjul.com. Blev 19” Zax turbin med däcken Frigus ev ice 3 som ska vara framtagna för nordiskt klimat och tunga elbilar. Får se hur dom känns när dom åker på snart :)
Gjorde precis samma chansning. Åkte Gbg-Fredrikstad ToR, 5h och 8% kvar i tanken, startade på 100%. Sätter på dem i helgen eller nästa helg.
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Fråga om vinterhjul

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Moodys skrev:
Har en MY, uttagen nu i våras. Har kört flera suvar innan och ÄLSKAT att sätta på dubbfria vinterdäck varje höst. Tystare, mjukare och betydligt skönare än sommardäck. En fröjd!

Igår åkte mina vinterdäck från Tesla på. Nokian R3, dubbfria. Är detta ett skämt!?? Vägljudet och surrandet gör mig tokig! Kan omöjligt köra runt med dessa. Vad är det för fel? Blir det bättre när dom är inkörda och lite äldre?

30.000 kr för psykisk terror är ovärdigt.

Säkert bra grepp o allt sånt, yada yada yada, men kör hellre på helt blanka sommardäck så länge jag slipper ljudet och surrandet dessa skitdäck ger….

Skjut mig.
Det är tyvärr inget fel. Det är så R3 däcken är. De ska bli lite bättre när de är inkörda sägs det, men fortfarande långt ifrån bra. Många upplever även att de är väldigt mjuka och instabila. Bilen slingrar sig fram.

Enligt de flesta tester är dom dåliga i regn och slask. Alltså direkt olämpliga om man spenderar vintern i de södra delarna av landet. Så Teslas vinterdäcksalternativ är helt ointressant för mig som skåning.

Dock ska de prestera på topp på snö och is.
Model Y P
Model S P
Model S P
Moodys
Inlägg: 25
Blev medlem: 30 jan 2022 21:13

Re: Fråga om vinterhjul

Inlägg av Moodys »

Nicke Nyfiken skrev:
Moodys skrev:
Har en MY, uttagen nu i våras. Har kört flera suvar innan och ÄLSKAT att sätta på dubbfria vinterdäck varje höst. Tystare, mjukare och betydligt skönare än sommardäck. En fröjd!

Igår åkte mina vinterdäck från Tesla på. Nokian R3, dubbfria. Är detta ett skämt!?? Vägljudet och surrandet gör mig tokig! Kan omöjligt köra runt med dessa. Vad är det för fel? Blir det bättre när dom är inkörda och lite äldre?

30.000 kr för psykisk terror är ovärdigt.

Säkert bra grepp o allt sånt, yada yada yada, men kör hellre på helt blanka sommardäck så länge jag slipper ljudet och surrandet dessa skitdäck ger….

Skjut mig.
Det är tyvärr inget fel. Det är så R3 däcken är. De ska bli lite bättre när de är inkörda sägs det, men fortfarande långt ifrån bra. Många upplever även att de är väldigt mjuka och instabila. Bilen slingrar sig fram.

Enligt de flesta tester är dom dåliga i regn och slask. Alltså direkt olämpliga om man spenderar vintern i de södra delarna av landet. Så Teslas vinterdäcksalternativ är helt ointressant för mig som skåning.

Dock ska de prestera på topp på snö och is.
Ok, tack för svar! Då gjorde jag seklets värsta misstag med andra ord. Själv kör jag mest kring Sthlm och södra-västra Sverige. Blir ju så klart några körningar norröver med, men till stor del 90% av vinterkörningen sker ju på asfalt i slask/regn/plusgrader.

Fasen!
Skriv svar