Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av Jaegaern »

ErikHallq skrev:
OfarligTesla skrev:

Kamerorna ser fortfarande inte korta avstånd framför nosen på bilen så om du står parkerad så kommer även sentry inte kunna vara medveten om saker som ändras där. Så vida du inte tänker dig att man skall bygga ML så att den kan känna igen alla händelser som skulle kunnat ändra någonting där den inte ser? För något sådant kommer Tesla aldrig klara av att göra då det kan anses vara i det närmaste omöjligt.
Jo det var precis det jag tänkte. Inte så svårt som du får det att låta
OfarligTesla skrev:
Så nej, man kan inte fylla i blind spots med kamerorna förutom när du faktiskt parkerar, men parkering är bara hälften av situationen, när man lämnar parkeringen är minst lika viktig och då kommer den vara blind för saker som ändrats. Om informationen inte finns (vilket den inte gör för det finns ingen kamera som ser området och bilen är stillastående) så kan man inte trolla, bara för att företaget heter Tesla kan de inte bryta fysikens lagar.
Det är här jag vill påstå att du har fel. För det går då all informat finns tillgänglig genom kamerorna. Spelar mindre roll om det är bilen som rör sig eller världen runt om. När bilen rör sig är det enklare, men det är inte 100 % nödvändigt. Skulle kamerorna vara avstängda, då kan bilen, när den startar upp förstå att området ändrats från när bilen parkerades eftersom bilen framför/bakom är en annan bil. Då kan den säga "Stanna" precis som den gör idag när den tror att man ska krocka åt det hållet. Idag säger den till en stund innan man ens är framme. Den är inte så exakt när saker är supernära
Jaegaern skrev:


Ja jag tror också de kan få till detta genom Occupancy Network eller vad de kallar det för. Det är ju inte så idiotiskt att man börjar scanna bakom bilen först när man lägger i backen. Allt börjar skannas in och hela tiden förfinas så snart en av kamerorna får syn på det. Det enda är väl typ dragkrokar och sånt om kamerorna/minnet faktiskt kommer ihåg allt sånt och inte bara "kastar" det som dålig data. Men å andra sidan så litar jag inte på USS för detta heller.
Precis min tanke. USS är riktigt bra, men när man är riktigt nära bilen kan man inte lite på det till 100% ändå. Sen är USS bättre än kameror, och förhoppningen vi kan ha nu är att, för detta ändamål, så kommer man kunna estimera området när bilen tillräckligt bra för att man ska kunna ha samma tillit
Håller fullständigt med. Låt oss hoppas att det blir lika bra eller bättre i slutändan.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av ErikHallq »

OfarligTesla skrev:

Så hur tänker du dig att den skulle klara av det då när de inte ens klarar av att känna igen lampor på bilar så att de har ett automatiskt helljus? För att den skall klara av vad du föreslår måste den känna av om t.ex. ett barn lägger något framför bilen (cykel, boll, lådbil eller vad som helst), dvs måste datorn förstå att om barnet åkte/bar på någonting när den såg det och sedan går därifrån utan det så ligger det framför bilen. Jag kan komma på hur många olika händelser som helst som datorn måste förstå vad det innebär. Och allt detta anser du inte är så svårt?

Så du menar alltså att den med avstängda kameror kommer veta att det ligger en sparkcykel, boll, isklump, sten, "Big Bag" eller vad som helst som inte låg där när man parkerade? Hur då?
Det där med helljus är ett helt annat scenario med andra problem.

De flest fallen skrev jag. Eller tillräckligt bra för ändamålet. Endel utav av fallen du skrev kommer antagligen inte ens fångas utav USS då de kan vara för låga. Så i dessa fall skulle jag säga att det är en chansning att ens lita på systemet.

Men om någon aktivt går och lägger något litet framför din bil och sen går därifrån, det fallet blir väldigt svårt och jag, antagligen omöjligt i dagsläget. Men är det ett normalt fall? Hur ofta händer det? Men om det tex placeras en big bag framför bilen och den är så låg att den inte syns för kameran , då har ju den vid något tillfället varit framför kameran, och försvunnit in i den lilla döda vinklen, och sen aldrig lämnat? Ett relativt enkelt case. Men sen måste man också fråga sig hur vanligt caset är som sagt? Sen också om USS så ofta hade klarat dessa.

Men fallet med att en ny bil kommer och parkerar framför dig, väldigt nära. Extremt nära så en stor del av bilens bakredel är i döda zonen? Relativt enkelt det med. Kamerorna har fånga bilen sedan innan, den har sett den ungefärliga storleken på bilen, och när bilen backar närmare så kan man räkna ut avståndet. Återigen, säger inte att det blir exakt, men kanske tillräckligt bra för att kunna ge användaren eller bilen en indikation om vad man ska göra. Har kamerorna varit avstängda så kan den genom ML förstå att bilen står relativt nära, och att det antagligen är dåligt med space och sätta en safe zone som är tillräckligt stor, och då prioritera att backa i början. Är man riktigt inparkerad så fungerar inte ens dagens automatik med USS.

Gemensamt för samtliga fall, oavsett USS eller kameror, oavsett automatisk parkering eller manuell, så ska man som förare ha uppsikt över bilen på något sätt. För fallen som du beskrivit fångar inte ens USS alltid upp, så då hade du ändå behövt hålla koll. När man kommer till bilen ser man om något ligger inputtat bakom eller framför bilen. Man (och även bilen) ser också antagligen en stor Big Bag som placerats framför eller bakom bilen.
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
backe
Inlägg: 1541
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av backe »

ErikHallq skrev:
OfarligTesla skrev:

Så hur tänker du dig att den skulle klara av det då när de inte ens klarar av att känna igen lampor på bilar så att de har ett automatiskt helljus? För att den skall klara av vad du föreslår måste den känna av om t.ex. ett barn lägger något framför bilen (cykel, boll, lådbil eller vad som helst), dvs måste datorn förstå att om barnet åkte/bar på någonting när den såg det och sedan går därifrån utan det så ligger det framför bilen. Jag kan komma på hur många olika händelser som helst som datorn måste förstå vad det innebär. Och allt detta anser du inte är så svårt?

Så du menar alltså att den med avstängda kameror kommer veta att det ligger en sparkcykel, boll, isklump, sten, "Big Bag" eller vad som helst som inte låg där när man parkerade? Hur då?
Det där med helljus är ett helt annat scenario med andra problem.

De flest fallen skrev jag. Eller tillräckligt bra för ändamålet. Endel utav av fallen du skrev kommer antagligen inte ens fångas utav USS då de kan vara för låga. Så i dessa fall skulle jag säga att det är en chansning att ens lita på systemet.

Men om någon aktivt går och lägger något litet framför din bil och sen går därifrån, det fallet blir väldigt svårt och jag, antagligen omöjligt i dagsläget. Men är det ett normalt fall? Hur ofta händer det? Men om det tex placeras en big bag framför bilen och den är så låg att den inte syns för kameran , då har ju den vid något tillfället varit framför kameran, och försvunnit in i den lilla döda vinklen, och sen aldrig lämnat? Ett relativt enkelt case. Men sen måste man också fråga sig hur vanligt caset är som sagt? Sen också om USS så ofta hade klarat dessa.

Men fallet med att en ny bil kommer och parkerar framför dig, väldigt nära. Extremt nära så en stor del av bilens bakredel är i döda zonen? Relativt enkelt det med. Kamerorna har fånga bilen sedan innan, den har sett den ungefärliga storleken på bilen, och när bilen backar närmare så kan man räkna ut avståndet. Återigen, säger inte att det blir exakt, men kanske tillräckligt bra för att kunna ge användaren eller bilen en indikation om vad man ska göra. Har kamerorna varit avstängda så kan den genom ML förstå att bilen står relativt nära, och att det antagligen är dåligt med space och sätta en safe zone som är tillräckligt stor, och då prioritera att backa i början. Är man riktigt inparkerad så fungerar inte ens dagens automatik med USS.

Gemensamt för samtliga fall, oavsett USS eller kameror, oavsett automatisk parkering eller manuell, så ska man som förare ha uppsikt över bilen på något sätt. För fallen som du beskrivit fångar inte ens USS alltid upp, så då hade du ändå behövt hålla koll. När man kommer till bilen ser man om något ligger inputtat bakom eller framför bilen. Man (och även bilen) ser också antagligen en stor Big Bag som placerats framför eller bakom bilen.

Men om man kanske i framtiden kan lösa det nästan lika bra, varför tar man då bort befintlig lösning på en så pass dyr bil? För att Tesla Vision ska bli lika exakt på avståndsbedömning med nuvarande kamera är nog snudd på omöjligt. Så då ska man nöja sig med nästan lika bra?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av OfarligTesla »

ErikHallq skrev:
Det där med helljus är ett helt annat scenario med andra problem.

De flest fallen skrev jag. Eller tillräckligt bra för ändamålet. Endel utav av fallen du skrev kommer antagligen inte ens fångas utav USS då de kan vara för låga. Så i dessa fall skulle jag säga att det är en chansning att ens lita på systemet.

Men om någon aktivt går och lägger något litet framför din bil och sen går därifrån, det fallet blir väldigt svårt och jag, antagligen omöjligt i dagsläget. Men är det ett normalt fall? Hur ofta händer det? Men om det tex placeras en big bag framför bilen och den är så låg att den inte syns för kameran , då har ju den vid något tillfället varit framför kameran, och försvunnit in i den lilla döda vinklen, och sen aldrig lämnat? Ett relativt enkelt case. Men sen måste man också fråga sig hur vanligt caset är som sagt? Sen också om USS så ofta hade klarat dessa.

Men fallet med att en ny bil kommer och parkerar framför dig, väldigt nära. Extremt nära så en stor del av bilens bakredel är i döda zonen? Relativt enkelt det med. Kamerorna har fånga bilen sedan innan, den har sett den ungefärliga storleken på bilen, och när bilen backar närmare så kan man räkna ut avståndet. Återigen, säger inte att det blir exakt, men kanske tillräckligt bra för att kunna ge användaren eller bilen en indikation om vad man ska göra. Har kamerorna varit avstängda så kan den genom ML förstå att bilen står relativt nära, och att det antagligen är dåligt med space och sätta en safe zone som är tillräckligt stor, och då prioritera att backa i början. Är man riktigt inparkerad så fungerar inte ens dagens automatik med USS.

Gemensamt för samtliga fall, oavsett USS eller kameror, oavsett automatisk parkering eller manuell, så ska man som förare ha uppsikt över bilen på något sätt. För fallen som du beskrivit fångar inte ens USS alltid upp, så då hade du ändå behövt hålla koll. När man kommer till bilen ser man om något ligger inputtat bakom eller framför bilen. Man (och även bilen) ser också antagligen en stor Big Bag som placerats framför eller bakom bilen.

Så det du säger är alltså att kamerorna kommer klara simpla saker som när det är en stor bil framför, men bara om man kört sentry som drar massvis med energi. För om inte sentry körts kommer den inte ha en aning om hur bilen ser ut i nederkant (finns det dragkrok osv) så det kommer krävas en relativt stor säkerhetszon, där fungerar USS garanterat bättre då den ändå kan säga till när du är 30 cm ifrån objektet oberoende av ifall den använt sentry eller inte.

I fallen med annat som flyttats dit så händer det ibland, då är USS ytterligare ett säkerhetsfunktion och ett hjälpmedel. Du märker snabbt om USS plockar upp objektet och gör den det så kan du använda informationen för att ta dig ut lättare, utan USS får man väl gå tillbaka till att skicka ut någon som indikerar hur nära man är.

Alltid kul med fanboys som försöker bortförklara uppenbara försämringar...
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av Curik »

För att spara pengar, det är nämligen apdyrt att få tag på dessa komponenter just nu. Annars hade man haft en utfasningsperiod där man metodiskt migrerade till den nya lösningen innan man avaktiverade den gamla.

Men den tiden har man inte om man ska spara pengar. :)

Jag tycker Tesla borde vara försiktigare. På många marknader (som exempelvis den svenska) så är det inte helt okomplicerat att försämra funktionalitet i en bil som någon redan köpt. Lyckas kunderna bevisa att en försämring skett så blir det problem om man tar det till domstol.
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av ErikHallq »

backe skrev:


Men om man kanske i framtiden kan lösa det nästan lika bra, varför tar man då bort befintlig lösning på en så pass dyr bil? För att Tesla Vision ska bli lika exakt på avståndsbedömning med nuvarande kamera är nog snudd på omöjligt. Så då ska man nöja sig med nästan lika bra?
Tror folk gissat på komponentbrist eller kostnad. Jag vet inte anledningen och jag tycker inte att sensorerna ska tas bort, de fungerar ju bra. Men nu ska det bort och det jag säger är att jag tror på att det går att lösa problemet utan sensorerna om man verkligen måste. Vägen dit kommer inte vara perfekt, men det är inte omöjligt som en del tror
OfarligTesla skrev:
Så det du säger är alltså att kamerorna kommer klara simpla saker som när det är en stor bil framför, men bara om man kört sentry som drar massvis med energi. För om inte sentry körts kommer den inte ha en aning om hur bilen ser ut i nederkant (finns det dragkrok osv) så det kommer krävas en relativt stor säkerhetszon, där fungerar USS garanterat bättre då den ändå kan säga till när du är 30 cm ifrån objektet oberoende av ifall den använt sentry eller inte.

I fallen med annat som flyttats dit så händer det ibland, då är USS ytterligare ett säkerhetsfunktion och ett hjälpmedel. Du märker snabbt om USS plockar upp objektet och gör den det så kan du använda informationen för att ta dig ut lättare, utan USS får man väl gå tillbaka till att skicka ut någon som indikerar hur nära man är.

Alltid kul med fanboys som försöker bortförklara uppenbara försämringar...
Jag påstår bara att det inte är omöjligt, jag har också sagt att det är en försämring. Jag har också sagt att jag inte tycker att de ska tas bort :lol: Men nu är fallet så att de tas bort, och det jag påstår är att det inte är omöjligt att lösa. Det är ett sjukt dåligt beslut att ta bort sensorerna

Curik skrev:
För att spara pengar, det är nämligen apdyrt att få tag på dessa komponenter just nu. Annars hade man haft en utfasningsperiod där man metodiskt migrerade till den nya lösningen innan man avaktiverade den gamla.

Men den tiden har man inte om man ska spara pengar. :)

Jag tycker Tesla borde vara försiktigare. På många marknader (som exempelvis den svenska) så är det inte helt okomplicerat att försämra funktionalitet i en bil som någon redan köpt. Lyckas kunderna bevisa att en försämring skett så blir det problem om man tar det till domstol.
Håller helt med
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av OfarligTesla »

ErikHallq skrev:

Jag påstår bara att det inte är omöjligt, jag har också sagt att det är en försämring. Jag har också sagt att jag inte tycker att de ska tas bort :lol: Men nu är fallet så att de tas bort, och det jag påstår är att det inte är omöjligt att lösa. Det är ett sjukt dåligt beslut att ta bort sensorerna
Men om de kan lösa så att du får exakt samma funktionalitet som USS (i alla situationer) så är det ju ingen försämring. Så förstår inte varför du hävdar att det inte är omöjligt för dem att lösa så att bilen får lika mycket information som med USS helt oavsett situation samtidigt som du tycker det är en försämring att ta bort USS.

För det är ju det jag hävdat från början, det är omöjligt att få exakt samma information som man får från USS i alla situationer. I vissa situationer går det säkert men inte i alla.
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av ErikHallq »

OfarligTesla skrev:
Men om de kan lösa så att du får exakt samma funktionalitet som USS (i alla situationer) så är det ju ingen försämring. Så förstår inte varför du hävdar att det inte är omöjligt för dem att lösa så att bilen får lika mycket information som med USS helt oavsett situation samtidigt som du tycker det är en försämring att ta bort USS.

För det är ju det jag hävdat från början, det är omöjligt att få exakt samma information som man får från USS i alla situationer. I vissa situationer går det säkert men inte i alla.
Du hoppade in mitt i diskussionen. Jag har aldrig sagt att det ska fungera i alla situationer, utan tillräckligt bra för ändamålet. Du sa inte heller om att få exakt samma information
"..omöjligt att de har den information som krävs för att få samma funktionalitet..."

Varpå jag svarade
"Jag tror absolut att dessa kameror, med rätt mjukvara, räcker för att få samma funktionalitet rent praktiskt som ultraljudssensorerna men som sagt ifrågasätter jag hur bra det fungerar i vissa förhållande och hur noggrannheten då påverkas"

Men nu ska vi inte bli allt för petiga :lol:
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av Nect »

Tycker mest pipet är irriterande på min bil (icke Tesla) jag kollar enbart på kamerorna (backkamera och 360-kamera) när jag parkerar och bryr mig inte om pipet. Så länge kamerorna är bra så hade det kvittat för min del :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av ErikHallq »

Nect skrev:
Tycker mest pipet är irriterande på min bil (icke Tesla) jag kollar enbart på kamerorna (backkamera och 360-kamera) när jag parkerar och bryr mig inte om pipet. Så länge kamerorna är bra så hade det kvittat för min del :)
Haha minns när jag åkte med min vän i hans bil första gången och han höll på backa i ett område med låga betongbänkar som inte syntes i speglarna. Pep som bara den och det blev mer och mer intensivt. Reagerade på att min vän inte saktade ner eller brydde sig, och en sekund senare small det till :lol: Men jag gör nog detsamma, oftast om jag vill stå riktigt nära går ju ut och kör Summon sista centimetrarna
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av mikebike »

Nect skrev:
Tycker mest pipet är irriterande på min bil (icke Tesla) jag kollar enbart på kamerorna (backkamera och 360-kamera) när jag parkerar och bryr mig inte om pipet. Så länge kamerorna är bra så hade det kvittat för min del :)
Ja, hade det funnits en frontkamera så hade man klarat sig utan sensorer.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av Nect »

mikebike skrev:
Nect skrev:
Tycker mest pipet är irriterande på min bil (icke Tesla) jag kollar enbart på kamerorna (backkamera och 360-kamera) när jag parkerar och bryr mig inte om pipet. Så länge kamerorna är bra så hade det kvittat för min del :)
Ja, hade det funnits en frontkamera så hade man klarat sig utan sensorer.
Glömde den, frontkameran… kör jag sakta aktiveras den automatiskt när jag närmar mig ett hinder. Lägger jag i backen så kommer backkameran upp. Både front- och backkameran ligger bredvid 360-kameran så man ser båda samtidigt (front- eller back samt 360)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av OfarligTesla »

ErikHallq skrev:
Du hoppade in mitt i diskussionen. Jag har aldrig sagt att det ska fungera i alla situationer, utan tillräckligt bra för ändamålet. Du sa inte heller om att få exakt samma information
"..omöjligt att de har den information som krävs för att få samma funktionalitet..."

Varpå jag svarade
"Jag tror absolut att dessa kameror, med rätt mjukvara, räcker för att få samma funktionalitet rent praktiskt som ultraljudssensorerna men som sagt ifrågasätter jag hur bra det fungerar i vissa förhållande och hur noggrannheten då påverkas"

Men nu ska vi inte bli allt för petiga :lol:
För mig blir information och funktionalitet mer eller mindre samma sak i det här fallet eftersom informationen är var objekt är placerade i ”rummet”. Och om funktionaliteten skall vara identisk måste kamerorna kunna veta om exakt samma objekt i rummet som USS vet, i alla förhållanden och omständigheter.

Men ja jag hoppade in mitt i en diskussion så saker har säkert tappats bort där.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av mikebike »

Nect skrev:
mikebike skrev:
Nect skrev:
Tycker mest pipet är irriterande på min bil (icke Tesla) jag kollar enbart på kamerorna (backkamera och 360-kamera) när jag parkerar och bryr mig inte om pipet. Så länge kamerorna är bra så hade det kvittat för min del :)
Ja, hade det funnits en frontkamera så hade man klarat sig utan sensorer.
Glömde den, frontkameran… kör jag sakta aktiveras den automatiskt när jag närmar mig ett hinder. Lägger jag i backen så kommer backkameran upp. Både front- och backkameran ligger bredvid 360-kameran så man ser båda samtidigt (front- eller back samt 360)
Vad är det för bil?
Är det en sån där med regnsensor, dödavinkelnvarning, farthållare som fungerar i dimma och fungerande avbländning?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av NiklasTesla »

Dfokr skrev:
Får min MYLR nu i mitten av månaden så den hann nog byggas innan detta idiotiska beslut.

Ringde min polare som jobbar för Tesla i Norge och han sa att dom alla är väldigt skeptiska till detta, kom som en chock för dom också.

Han sa att troligtvis handlar det om problem att få fram sensorerna som sitter där nu. Flera märken har pausat produktionen av sina bilar pga brist på just dessa sensorer. Denna idé fanns sedan innan men är långt ifrån redo. Nu är den tvungen att tas i bruk för annars hamnar leveranser ännu mer efter.

Han tyckte man skulle stå på sig och som han sa "beställde du en bil när dessa sensorer fanns där då ska man förvänta sig att få dessa vid leverans med. Om du inte accepterar att få en pizza med fel sås på varför skulle du acceptera en sådan viktig avvikelse på en bil för 700-800 tusen?".
Precis vad jag tänker. Pga komponenbrist nu när just in time samhället klappar ihop börjar man plocka bort grejor.

Intressanta tider vi lever i.

MVH
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av BrooklynS »

Gör som med andra märken då, dvs vänta 18-24 mån till leverans. Jag gissar att Tesla tar bort dessa för att kunna leverera bilarna överhuvudtaget.

Visst är det bättre med sensorer än utan, men bättre med en bil än utan en bil…
Tesla Y LR -22 EAP
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av Nect »

mikebike skrev:
Nect skrev:
mikebike skrev:
Nect skrev:
Tycker mest pipet är irriterande på min bil (icke Tesla) jag kollar enbart på kamerorna (backkamera och 360-kamera) när jag parkerar och bryr mig inte om pipet. Så länge kamerorna är bra så hade det kvittat för min del :)
Ja, hade det funnits en frontkamera så hade man klarat sig utan sensorer.
Glömde den, frontkameran… kör jag sakta aktiveras den automatiskt när jag närmar mig ett hinder. Lägger jag i backen så kommer backkameran upp. Både front- och backkameran ligger bredvid 360-kameran så man ser båda samtidigt (front- eller back samt 360)
Vad är det för bil?
Är det en sån där med regnsensor, dödavinkelnvarning, farthållare som fungerar i dimma och fungerande avbländning?
Haha ja, den är state of art. Precis släppt på marknaden :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av mikebike »

BrooklynS skrev:
Gör som med andra märken då, dvs vänta 18-24 mån till leverans. Jag gissar att Tesla tar bort dessa för att kunna leverera bilarna överhuvudtaget.

Visst är det bättre med sensorer än utan, men bättre med en bil än utan en bil…
Det har Volvo gjort tidigare med dödavinkeln och elektrisk kupévärmare t.ex.
Tesla har levererat bilar utan dragkrok, USB-uttag och mobilladdare, men eftermonterat senare.

Skillnaden är att då har man förklarat att det berott på komponentbrist, inte hävdat att det funkar bättre utan.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
PiCa
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 27 jan 2019 19:03

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av PiCa »

Backsensorer är ju himla fint, jag kommer dagligen backa in bilen i ett trångt och dåligt upplyst garage.... :-(

/Pierre
Senast redigerad av PiCa, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av Curik »

Såg precis en bild från deras FAQ och om den stämmer (och Tesla håller sitt ord) så känns det åtminstone lite bättre.

Bild

Såg att även svankstöd är borttaget från passagerarsidan på vissa bilar. :lol:
Användarvisningsbild
PiCa
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 27 jan 2019 19:03

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av PiCa »

P951 skrev:
Ok, helt fantastiskt, har beställt en Model Y som förhoppningsvis kommer vid årsskiftet, det är nu alltså troligt att den kommer utan fungerande Park Assist.

Världens mest moderna bil har inte ens pip som varnar innan man backar in i något :lol: , löjeväckande tycker jag.

Naturligtvis skulle detta vara utvecklat och klart innan man rycker sensorer.
Känns sådär. Beställde själv en Y i fredags. Leverans december till februari. Nu får man alltså går och köpa en backvarnarsats på Biltema för att få fungerande backvarnare?


/Pierre
Senast redigerad av PiCa, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av mikebike »

Curik skrev:
Såg precis en bild från deras FAQ och om den stämmer (och Tesla håller sitt ord) så känns det åtminstone lite bättre.

Bild

Såg att även svankstöd är borttaget från passagerarsidan på vissa bilar. :lol:
Tesla tog ju bort elektrisk justering av svankstödet i passagerarstolen redan för ett år sedan...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av Curik »

mikebike skrev:
Curik skrev:
Såg precis en bild från deras FAQ och om den stämmer (och Tesla håller sitt ord) så känns det åtminstone lite bättre.

Bild

Såg att även svankstöd är borttaget från passagerarsidan på vissa bilar. :lol:
Tesla tog ju bort elektrisk justering av svankstödet i passagerarstolen redan för ett år sedan...
Säkert! Jag hade bara helt missat det.
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av ONSatan »

mikebike skrev:
Curik skrev:
Såg precis en bild från deras FAQ och om den stämmer (och Tesla håller sitt ord) så känns det åtminstone lite bättre.

Bild

Såg att även svankstöd är borttaget från passagerarsidan på vissa bilar. :lol:
Tesla tog ju bort elektrisk justering av svankstödet i passagerarstolen redan för ett år sedan...
Det är ju för att Elon vill hitta ett sätt att möta BMWs ”skapad för de som vill KÖRA bil” :-)
Användarvisningsbild
CLi
Teslaägare
Inlägg: 146
Blev medlem: 17 mar 2022 13:26

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av CLi »

Med tanke på hur uselt det fungerar för avstånd och helljusautomatik är jag väldigt skeptisk
MYP 22 - vit lack / svart inredning
Skriv svar