Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av Zalman3 »



Tesla Vision Update: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision.

Safety is at the core of our design and engineering decisions. In 2021, we began our transition to Tesla Vision by removing radar from Model 3 and Model Y, followed by Model S and Model X in 2022. Today, in most regions around the globe, these vehicles now rely on Tesla Vision, our camera-based Autopilot system.

Since launch, we have continued to make incremental improvements in both feature parity and safety. Compared to radar-equipped vehicles, Model 3 and Model Y with Tesla Vision have either maintained or improved their active safety ratings in the US and Europe, and perform better in pedestrian automatic emergency braking (AEB) intervention.
https://www.tesla.com/support/transitio ... sla-vision
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
EnDaniel
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 28 maj 2020 22:22
Ort: Oslo

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av EnDaniel »

Är lite skeptisk till detta. Kameran bak blir som regel skitig om det är vått ute. Hur bra kommer kameran då kunna avgöra avstånd till omgivningen?
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)

Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av Legato »

Next to come: Tesla replacing cameras with Elon's sixth sense... :roll:

Billigare att bygga blir det hela tiden iaf. Tyvärr verkar inget bli bättre.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av slugger75 »

Legato skrev:
Next to come: Tesla replacing cameras with Elon's sixth sense... :roll:

Billigare att bygga blir det hela tiden iaf. Tyvärr verkar inget bli bättre.
Ha ha precis. This just in: "Tesla replacing cameras with humans!"
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av chaffis75 »

Spännande.. Låter ju inte helt lätt att "se" så nära marken. Jag tänker på lite större stenar och annat som man inte brukar se framför bilen när man kommer nära den.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av Remuz »

Komedi
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av Bjelke »

Remuz skrev:
Komedi
Ja eller tragedi…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av ErikHallq »

EnDaniel skrev:
Är lite skeptisk till detta. Kameran bak blir som regel skitig om det är vått ute. Hur bra kommer kameran då kunna avgöra avstånd till omgivningen?
Det är en stor faktor som gör mig skeptisk till detta. Sen också att kameran fram faktiskt inte ens ser fronten på bilen. Visst datorn kan ju räkna ut detta ändå, men spontant får jag känslan av att det inte kommer bli lika exakt, speciellt i hörnen. Rent praktiskt kanske detta spelar mindre roll ändå. Men får känslan av att automatiska parkeringen som fungerar rätt bra på min model 3, inte kommer fungera lika bra på den model y som jag precis beställt då :/

Bästa är ändå 360 kameran med helikopter vy utan bilen, så besviken på att tesla av alla bilar inte har det. Det är guld värt i de trånga utrymmena jag kör. Man kan ju hoppas att 360 kanske kommer trots att Elon varit skeptisk mot det. I teorin så borde det ju fungera om kamerorna ska kunna ersätta sensorerna tänker jag
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av Curik »

ErikHallq skrev:
Sen också att kameran fram faktiskt inte ens ser fronten på bilen. Visst datorn kan ju räkna ut detta ändå, men spontant får jag känslan av att det inte kommer bli lika exakt, speciellt i hörnen.
Haha, hur då?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7471
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av mikebike »

chaffis75 skrev:
Spännande.. Låter ju inte helt lätt att "se" så nära marken. Jag tänker på lite större stenar och annat som man inte brukar se framför bilen när man kommer nära den.
Jag tänker på andra bilars dragkrokar, och att bilen saknar frontkamera. :roll:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Bernard
Inlägg: 30
Blev medlem: 04 okt 2021 21:26
Referralkod: ts.la/ulf12417

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av Bernard »

Skulle det kunna vara så att de bilar som kommer att levereras utan ultraljudssensor istället har bättre Tesla Vision, dvs nya kameror och annan kameraplacering?
Eller kanske den där radarn som det ryktas om?
Användarvisningsbild
EnDaniel
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 28 maj 2020 22:22
Ort: Oslo

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av EnDaniel »

ErikHallq skrev:
EnDaniel skrev:
Är lite skeptisk till detta. Kameran bak blir som regel skitig om det är vått ute. Hur bra kommer kameran då kunna avgöra avstånd till omgivningen?
Det är en stor faktor som gör mig skeptisk till detta. Sen också att kameran fram faktiskt inte ens ser fronten på bilen. Visst datorn kan ju räkna ut detta ändå, men spontant får jag känslan av att det inte kommer bli lika exakt, speciellt i hörnen. Rent praktiskt kanske detta spelar mindre roll ändå. Men får känslan av att automatiska parkeringen som fungerar rätt bra på min model 3, inte kommer fungera lika bra på den model y som jag precis beställt då :/

Bästa är ändå 360 kameran med helikopter vy utan bilen, så besviken på att tesla av alla bilar inte har det. Det är guld värt i de trånga utrymmena jag kör. Man kan ju hoppas att 360 kanske kommer trots att Elon varit skeptisk mot det. I teorin så borde det ju fungera om kamerorna ska kunna ersätta sensorerna tänker jag
360grader bird view eller vad det kallas får man väl genom LIDAR? Det har ju Elon musk dömt ut totalt. Så det är nog bara att glömma. Känner mig skeptisk till detta vision upplägget. Det är så man börjar överväga andra alternativ lite.
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)

Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av malmer »

Jag kan köpa att de kan få till samma funktion med kamerahårdvaran och lite minne av världen och så. Fine. Men ta inte bort sensorerna förrän mjukvaran faktiskt fungerar.

Skulle kunna vara så att de i samband med detta också stoppar in HW4 av autopiloten, vilket avhjälper lite (högre upplösning på kameror. Kanske bredare synfält på sidokameror. Kanske någon extra kamera). Men ändå uppenbart att detta handlar främst om komponentbrist. Annars skulle de väntat tills tekniken fungerade helt.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
EnDaniel
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 28 maj 2020 22:22
Ort: Oslo

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av EnDaniel »

malmer skrev:
Jag kan köpa att de kan få till samma funktion med kamerahårdvaran och lite minne av världen och så. Fine. Men ta inte bort sensorerna förrän mjukvaran faktiskt fungerar.

Skulle kunna vara så att de i samband med detta också stoppar in HW4 av autopiloten, vilket avhjälper lite (högre upplösning på kameror. Kanske bredare synfält på sidokameror. Kanske någon extra kamera). Men ändå uppenbart att detta handlar främst om komponentbrist. Annars skulle de väntat tills tekniken fungerade helt.
Känns lite förhastat ja. Men hur bra tror du detta fungerar när du ska backa bilen in på parkeringen när kameran bak är skitig? Ska man behöva gå ut då varje gång och rengöra dessa kameror?
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)

Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Användarvisningsbild
malmer
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 jun 2022 12:39

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av malmer »

Du får ha en Teslabot i bagaget som hoppar ut och rengör den!
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av ErikHallq »

Curik skrev:
ErikHallq skrev:
Sen också att kameran fram faktiskt inte ens ser fronten på bilen. Visst datorn kan ju räkna ut detta ändå, men spontant får jag känslan av att det inte kommer bli lika exakt, speciellt i hörnen.
Haha, hur då?
Bilen kan använda sig utav minnet, hur bilen rört sig, hur omgivningen rör sig, dess vetskap om vart fronten är i förhållande till kameran och dess vy. Då är det inte speciellt svårt att räkna ut detta. Men faktorer som grus, halt väglag, även vid låga parkeringshastigheter, smutsiga kameror gör sånt mer oexakt. Jag har själv jobbat med detta tidigare
EnDaniel skrev:

360grader bird view eller vad det kallas får man väl genom LIDAR? Det har ju Elon musk dömt ut totalt. Så det är nog bara att glömma. Känner mig skeptisk till detta vision upplägget. Det är så man börjar överväga andra alternativ lite.
Nope, det är enbart kameror och mjukvara som gör det. LIDAR används för att skapa en 3D värld, vilket är en annan sak. Tex som vissa tillverkare här där man kan peta på skärmen och "vrida kameran runt bilen". Det går att skippa LIDAR här också, men LIDAR hjälper en del. Men för den vanliga bird view 360 behövs endast kameror då LIDAR inte fyller någon funktion där.
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
EnDaniel
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 28 maj 2020 22:22
Ort: Oslo

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av EnDaniel »

ErikHallq skrev:
Curik skrev:
ErikHallq skrev:
Sen också att kameran fram faktiskt inte ens ser fronten på bilen. Visst datorn kan ju räkna ut detta ändå, men spontant får jag känslan av att det inte kommer bli lika exakt, speciellt i hörnen.
Haha, hur då?
Bilen kan använda sig utav minnet, hur bilen rört sig, hur omgivningen rör sig, dess vetskap om vart fronten är i förhållande till kameran och dess vy. Då är det inte speciellt svårt att räkna ut detta. Men faktorer som grus, halt väglag, även vid låga parkeringshastigheter, smutsiga kameror gör sånt mer oexakt. Jag har själv jobbat med detta tidigare
EnDaniel skrev:

360grader bird view eller vad det kallas får man väl genom LIDAR? Det har ju Elon musk dömt ut totalt. Så det är nog bara att glömma. Känner mig skeptisk till detta vision upplägget. Det är så man börjar överväga andra alternativ lite.
Nope, det är enbart kameror och mjukvara som gör det. LIDAR används för att skapa en 3D värld, vilket är en annan sak. Tex som vissa tillverkare här där man kan peta på skärmen och "vrida kameran runt bilen". Det går att skippa LIDAR här också, men LIDAR hjälper en del. Men för den vanliga bird view 360 behövs endast kameror då LIDAR inte fyller någon funktion där.
Aight, så bra att det går att lösa 360 utan LIDAR då. Då återstår bara min största oro, smuts på kameror. Tesla har ju inte varit lika fiffiga som t.ex. VW som har kameran bak skyddad under körning. Den exponeras först när man lägger i backen och har behov för den. Därmed har de inte problem med att kameran blir skitig.
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)

Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av Curik »

ErikHallq skrev:
Curik skrev:
ErikHallq skrev:
Sen också att kameran fram faktiskt inte ens ser fronten på bilen. Visst datorn kan ju räkna ut detta ändå, men spontant får jag känslan av att det inte kommer bli lika exakt, speciellt i hörnen.
Haha, hur då?
Bilen kan använda sig utav minnet, hur bilen rört sig, hur omgivningen rör sig, dess vetskap om vart fronten är i förhållande till kameran och dess vy. Då är det inte speciellt svårt att räkna ut detta. Men faktorer som grus, halt väglag, även vid låga parkeringshastigheter, smutsiga kameror gör sånt mer oexakt. Jag har själv jobbat med detta tidigare
"Vart fronten är i förhållande till kameran" behöver du inte oroa dig över, den är alltid på samma ställe. :roll:

Du verkar inte riktigt förstå problemområdet. Det är skitsvårt att avgöra på vilket avstånd objekt är utifrån rörlig bild, och då snackar vi meter. Det är därför Teslor ibland kör in i saker på både AP och i autoparkering. Nu handlar det om centimeter.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av dstr »

Samma jävla idioti som när AP2-hårdvaran rullades ut.

"gamla funktionerna kommer senare i en uppdatering" - kommer det ta 1 eller 3 år innan bilarna har summon och autopark igen?!

Man kanske skulle provköra en Mercedes istället?
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5169
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av Nicke Nyfiken »

EnDaniel skrev:
Aight, så bra att det går att lösa 360 utan LIDAR då. Då återstår bara min största oro, smuts på kameror. Tesla har ju inte varit lika fiffiga som t.ex. VW som har kameran bak skyddad under körning. Den exponeras först när man lägger i backen och har behov för den. Därmed har de inte problem med att kameran blir skitig.
Lika fiffiga ???

Hur fiffigt är det att dölja kamera på det viset, när den hela tiden används av Autopiloten under körning?
Det är väl snarare så att VW m. fl. inte är så fiffiga att de använder kameran till något annat än som dedikerad backkamera.
Model Y P
Model S P
Model S P
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av Fredrik j »

Nicke Nyfiken skrev:
EnDaniel skrev:
Aight, så bra att det går att lösa 360 utan LIDAR då. Då återstår bara min största oro, smuts på kameror. Tesla har ju inte varit lika fiffiga som t.ex. VW som har kameran bak skyddad under körning. Den exponeras först när man lägger i backen och har behov för den. Därmed har de inte problem med att kameran blir skitig.
Lika fiffiga ???

Hur fiffigt är det att dölja kamera på det viset, när den hela tiden används av Autopiloten under körning?
Det är väl snarare så att VW m. fl. inte är så fiffiga att de använder kameran till något annat än som dedikerad backkamera.
Ja, för bästa funktion bör man ha en dedikerad kamera för parkeringskamera så man kan skydda den från smuts när den inte behövs. Tycker också VW-lösningen är snygg där man har den bakom emblemet.
Annar behövs ju någon form av rengöring vilket ju är mer komplext.
Varför behöver Autopiloten titta bakåt förresten?
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av ErikHallq »

Curik skrev:
"Vart fronten är i förhållande till kameran" behöver du inte oroa dig över, den är alltid på samma ställe. :roll:.
Var ju precis det jag syftade på :roll:
Curik skrev:
ErikHallq skrev:
Curik skrev:
ErikHallq skrev:
Sen också att kameran fram faktiskt inte ens ser fronten på bilen. Visst datorn kan ju räkna ut detta ändå, men spontant får jag känslan av att det inte kommer bli lika exakt, speciellt i hörnen.
Haha, hur då?
Bilen kan använda sig utav minnet, hur bilen rört sig, hur omgivningen rör sig, dess vetskap om vart fronten är i förhållande till kameran och dess vy. Då är det inte speciellt svårt att räkna ut detta. Men faktorer som grus, halt väglag, även vid låga parkeringshastigheter, smutsiga kameror gör sånt mer oexakt. Jag har själv jobbat med detta tidigare

Du verkar inte riktigt förstå problemområdet. Det är skitsvårt att avgöra på vilket avstånd objekt är utifrån rörlig bild, och då snackar vi meter. Det är därför Teslor ibland kör in i saker på både AP och i autoparkering. Nu handlar det om centimeter.

Jo jag förstår problematiken väldigt bra, antagligen bättre än majoriteten här skulle jag tro :P Jag säger ju exakt det du säger nu om du läser det jag skrivit :P
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5169
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av Nicke Nyfiken »

dstr skrev:
Samma jävla idioti som när AP2-hårdvaran rullades ut.

"gamla funktionerna kommer senare i en uppdatering" - kommer det ta 1 eller 3 år innan bilarna har summon och autopark igen?!

Man kanske skulle provköra en Mercedes istället?
När Tesla Vision rullades ut så påstod Tesla att man var bara veckor från att återställa högsta hastigheten till 150 km/h med AP och kortaste avståndet till framförvarande till läge 1.

Nu har det gått 1,5 år och vi har fortfarande inte 150 km/h och läge 1 på avstånd, i bilarna med Tesla Vision. :evil: :evil: :evil:

Klåpare är ett ord som jag mer och mer förknippar med Tesla.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Next to come: Tesla replacing cameras with Elon's sixth sense... :roll:

Billigare att bygga blir det hela tiden iaf. Tyvärr verkar inget bli bättre.
Nästa steg blir att sätta igen alla fönster. Den som vill se nånting utanför kupén får också förlita sig på kamerorna. Det blir bra det...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
EnDaniel
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 28 maj 2020 22:22
Ort: Oslo

Re: Replacing Ultrasonic Sensors with Tesla Vision

Inlägg av EnDaniel »

Nicke Nyfiken skrev:
EnDaniel skrev:
Aight, så bra att det går att lösa 360 utan LIDAR då. Då återstår bara min största oro, smuts på kameror. Tesla har ju inte varit lika fiffiga som t.ex. VW som har kameran bak skyddad under körning. Den exponeras först när man lägger i backen och har behov för den. Därmed har de inte problem med att kameran blir skitig.
Lika fiffiga ???

Hur fiffigt är det att dölja kamera på det viset, när den hela tiden används av Autopiloten under körning?
Det är väl snarare så att VW m. fl. inte är så fiffiga att de använder kameran till något annat än som dedikerad backkamera.
Hur menar du att kameran på bagageluckan används hela tiden av AP? Trodde de var framförallt sidorkameror riktat framåt och bakåt samt kamera vid vindrutan som tog merparten av den belastningen. Hur som helst vet jag att min bror med VW ser utmärkt när han backar in sin Golf på parkeringen efter har kört i regn och rusk. Samma väderlek är inte uppskattad av kameran bak på min Model 3. Hade de inte varit för att jag har sensorer hade jag fått förlita mig på backspelgar och magkänsla.
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)

Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Skriv svar