MYP eller MY LR?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Yeshe
Inlägg: 17
Blev medlem: 19 jun 2022 20:50

MYP eller MY LR?

Inlägg av Yeshe »

Skannat av forumen här men inte hittat nån som har bra koll på skillnaderna mellan MYP och MY LR, bortsett från de uppenbara som finns specade, typ räckvidd, effekt, …

Jag har beställt en MYP i mitten på juni, av anledningarna att det var enligt Teslas kundservice det snabbaste sättet att få en MY, med vit färg och dessutom få säkerställt att leveransen sker från Berlin.

Det jag inte tänkte mig för ordentligt var att Tesla inte erbjuder dubbdäck till MYP, vilket oroar mig lite då jag bor i Norrbotten.

Så, efter allt dribbel med leveransdatum från Tesla har jag funderat på en long range, när det ändå dragit ut på tiden, bara för att få möjligheten till dubbdäck.

Men till min fråga då: Nån här som vet vilka skillnaderna är mellan MYP och MY LR som är tillverkade i Berlin? Enligt Teslas kundservice är det (som ibland spekulerats att det är skillnader i detaljer i inredningen) exakt samma inredning i bilar som levereras från Berlin som Shanghai?

Nån som fått en MY LR levererad från Berlin? Erfarenheter?

Skillnader mellan MY LR från Berlin och Shanghai?

Not. Provkört MYP från Berlin och MY LR från Shanghai. Den senare upplevde jag som aningen tystare, både ljud från sommardäcken och mindre ljud från motorerna. Komforten var ganska lika, kommer inte ihåg andra skillnader. Jo, accelerationen i MYP var insane :lol:
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7559
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: MYP eller MY LR?

Inlägg av mikebike »

Köp fälgar och dubbdäck från en däckfirma och välj den bil du vill ha.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: MYP eller MY LR?

Inlägg av Lurkern »



Den här killen har jämfört fjädringen, bland annat. Kina LR sämst fjädring, men det var väl länt. Berlin LR bekvämare än Berlin MYP.

Men ingen lär komma med ultraljudssensorer.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: MYP eller MY LR?

Inlägg av Arctic Drifter »

Tillhör du kategorin som tror världen går under om du inte köper originalhjul från tillverkaren? Köp en LR så du kan få vettiga vinterhjul!

Tillhör du den andra kategorin så köp en MYP! Det finns vissa 18"-fälgar som faktiskt passar på MYP, så alla historier om att skivor/ok är för stora på MYP för Tesla original 19" stämmer inte.

Som kuriosa går det att beställa 19" originalvinterhjul till Model S Plaid...
Tesla Model Y Performance
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: MYP eller MY LR?

Inlägg av Dfokr »

Shanghai har uppdaterat sin fjädring nu likt Berlin gällande MYLR. Så jag valde att gå på MYLR med 20" fälgarna, då får man det bästa från alla världar. Räckvidd, komfort och utseende. 21" fälgarna är fina men skapar mer problem än vad dom gör nytta. Repas otroligt lätt samt att man får punka vid ganska små hål i marken har min kollega fått erfara. Däcken är dyrare och håller mindre tid med.

Vill du ha ännu "roligare" bil köper du till acceleration boost till MYLR i framtiden.

Så som jag ser det råkar jag nu troligtvis få den perfekta Yn. Alla senaste små uppgraderingar och ultraljudssensorerna finns med. Hämtar den mitten på denna månad.
Lurkern
Inlägg: 906
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: MYP eller MY LR?

Inlägg av Lurkern »

Problemet med MYP och vinterdäck är på vintern pga Tesla bara monterar deras egna vinterdäck på bilen inför leverans.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5307
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: MYP eller MY LR?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Dfokr skrev:
Shanghai har uppdaterat sin fjädring nu likt Berlin gällande MYLR. Så jag valde att gå på MYLR med 20" fälgarna, då får man det bästa från alla världar. Räckvidd, komfort och utseende. 21" fälgarna är fina men skapar mer problem än vad dom gör nytta. Repas otroligt lätt samt att man får punka vid ganska små hål i marken har min kollega fått erfara. Däcken är dyrare och håller mindre tid med.

Vill du ha ännu "roligare" bil köper du till acceleration boost till MYLR i framtiden.

Så som jag ser det råkar jag nu troligtvis få den perfekta Yn. Alla senaste små uppgraderingar och ultraljudssensorerna finns med. Hämtar den mitten på denna månad.
Med 20” hjul och acc boost så har du betalar mer, för en långsammare bil som är ”sämre” utrustad och ser tråkigare ut, än en Performance.
Varför, likasom?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5307
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: MYP eller MY LR?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Lurkern skrev:


Den här killen har jämfört fjädringen, bland annat. Kina LR sämst fjädring, men det var väl länt. Berlin LR bekvämare än Berlin MYP.

Men ingen lär komma med ultraljudssensorer.
Att Berlin LR är bekvämare än Berlin P har ingenting med fjädringen att göra utan enbart vilken profil det är på däcken, 35 eller 45.
Skiftar man hjulen mellan bilarna så är det Berlin MYP som är bekvämast.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
myth10
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 06 feb 2022 22:04

Re: MYP eller MY LR?

Inlägg av myth10 »

En LR om du behöver markfrigången annars P alla gånger 8-) Extra räckvidd vill man ha under vintern och då kör man med 18" eller 19" och har samma räckvidd som LR.
MYP -22 | vit/svart
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: MYP eller MY LR?

Inlägg av BrooklynS »

Det är väl bredare däck bak på P också? Mycket dyrare däckkostnad över tid.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
myth10
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 06 feb 2022 22:04

Re: MYP eller MY LR?

Inlägg av myth10 »

1000kr på 5år pga bredare däck är nog en icke fråga, tycker allt kring däck är en icke fråga, nu tänker jag förvisso köpa loss bilen till frun efter 3år och ifall det är för dyrt med 21" tror jag de finns gott om LR folk som byter jämnt ut mina 21" mot deras 19" :roll:
MYP -22 | vit/svart
Skriv svar