Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Dafro »

Bengt skrev:
Planerad produktionsstart Q3 2023, så det låter inte troligt att det påverkar priset redan.
Inte mer än om det gör att man väntar på att den ska komma så färre köper beg nu.
27,8 kWp solceller
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av LarsOJ »

Bengt skrev:
Planerad produktionsstart Q3 2023, så det låter inte troligt att det påverkar priset redan.
Nä inte ännu. Det tror inte jag heller. Men i vår kanske marknaden tycka att alla hittils tillverkade Model 3 är ”gamla modellen”?
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 740
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Trevlig »

Bengt skrev:
Planerad produktionsstart Q3 2023, så det låter inte troligt att det påverkar priset redan.
https://www.teslarati.com/tesla-model-y ... les-range/

Nja? jag tänker vänta iaf, ryktet jag har läst mig till är en m3 LR med cirka 80 mil räckvidd.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
Johan_YJ7
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 02 aug 2021 13:27

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Johan_YJ7 »

MYLR 2021 V/S v/s däck, repade org. fälgar, 4260 mil. Budgivningen stannade på 629500 (640600 inkl förmedlingen)
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-159466
Bådar ju inte jättegott för mig som har ungefär samma och en MYP på order..
MYP 2023 MCR/Vit Lev 21/6
Såld MYLR 2021 Vit/Svart 20"
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Tellus »

Johan_YJ7 skrev:
MYLR 2021 V/S v/s däck, repade org. fälgar, 4260 mil. Budgivningen stannade på 629500 (640600 inkl förmedlingen)
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-159466
Bådar ju inte jättegott för mig som har ungefär samma och en MYP på order..
Stämmer rättså bra med tidigare prisbedömning i tråden;

Mrtn skrev:
Tellus skrev:
stegev skrev:
Vad ska man sälja en MY, 2022 mars, 1300 mil, vit klädsel, midnight, dragkrok, 20” org och 19” org för?


Från de äldsta risigaste LR 2021orna med 2-3000mi
till i princip nya MYP 2022
Känns som spannet är ca 650 till 800 ?

Gick nyligen två halvrisiga 2021or på kvd med ~ 2000mil för drygt 660 tusen

2021 LR 650-700
2022 LR 700-750 (större batteri och ryzen)
2022 P 750-800

Spannet beror på mil, utrustning, skick.
- ~ 50000kr för import


Känns väl lite som som fantasipriser med tanke på nypriserna och kort leveranstid? Varför köpa en begagnad med så lite prisskillnad?

Priserna är utan några tillbehör.

Uppskattad leveranstid: nov 2022 - jan 2023

Bakhjulsdrift
Model Y
689 990 kr

Dual Motor fyrhjulsdrift
Model Y Long Range
768 990 kr

Dual Motor fyrhjulsdrift
Model Y Performance
808 990 kr


Gick en vit importerad Y på kvd ikväll, 1000mil. Kollade ej skicket, årsmodell 2022, 693 tusen. Bra betalt för en import.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
JoLindskog
Inlägg: 13
Blev medlem: 19 nov 2022 22:34

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av JoLindskog »

Senaste MY 2021 4000 mil gick för 638 tkr på kvd. Priserna har absolut rasat men andrahandsvärdet är fortfarande sjukt högt givet att bilen köptes för 719 tkr plus krok, däck mm men 70 tkr i avdrag för bonus borde göra att bilen ”kostat” ägaren ca 690-700 tkr.

blir av med min firmabil i mars och har fortfarande inte bestämt mig om det lönar sig att köpa en MYLR22 eller en ny MYLR. Några kloka inspel?

https://www.kvd.se/auktioner/160257?sc_ ... ad+favorit
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1975
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av pejvic »

JoLindskog skrev:
Senaste MY 2021 4000 mil gick för 638 tkr på kvd. Priserna har absolut rasat men andrahandsvärdet är fortfarande sjukt högt givet att bilen köptes för 719 tkr plus krok, däck mm men 70 tkr i avdrag för bonus borde göra att bilen ”kostat” ägaren ca 690-700 tkr.

blir av med min firmabil i mars och har fortfarande inte bestämt mig om det lönar sig att köpa en MYLR22 eller en ny MYLR. Några kloka inspel?

https://www.kvd.se/auktioner/160257?sc_ ... ad+favorit
Den du länkar till här är en 21a. Så kolla noga att det är en äkta 2022 du köper. Det finns många annonser där de annonseras som 2022 trots att det är en 2021a. Dvs den skall ha tionde siffran i chassinumret som är ett N. En sådan svensksåld med låga mil lönar sig absolut att köpa istället för en ny. En ny kostar 780 med destinationsavgift så det finns lite att spara.
Haft alla 3/Y
Haneky
Inlägg: 83
Blev medlem: 04 aug 2022 16:11
Referralkod: ts.la/henric152865

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Haneky »

Har marknaden landat?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10275
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Säljare på Riddermark:

Inlägg av Legato »

Haneky skrev: 21 dec 2022 19:02
Har marknaden landat?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Vad menar du med landat? Om du menar bottnat så säger jag nej. Tycker KVD-priserna fortsätter falla kontinuerligt. Det är helt galet hur lågt de ligger.

S&X har rasat mest. 3 har rasat mycket. Y har bara tappat litegrann.

Jämför jag med KVD priser så har den X jag sålde i augusti på fyra månader tappat ungefär 200.000:- i värde.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
mbjoerklund
Inlägg: 41
Blev medlem: 28 aug 2020 20:12

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av mbjoerklund »

Sålde en MYP uttagen slutet på maj med ca 2000mil på mätaren för 745k. Inköpt för 792k och bonus på 70k = bra affär. Tror MYP står sig lite bättre än vanliga Y samt Model 3.

Ska tillägga att det tog mindre än 24h och försäljningen skedde i en teslagrupp på Facebook så behövde inte ens lägga ut den på blocket.
Mrtn
Inlägg: 75
Blev medlem: 04 nov 2022 12:46

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Mrtn »

Man får också väga in att Tesla som varumärke inte längre är lika attraktivt efter Elon Musks uttalanden och handlingar.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 719
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Dinsdale »

Mrtn skrev: 29 dec 2022 15:27
Man får också väga in att Tesla som varumärke inte längre är lika attraktivt efter Elon Musks uttalanden och handlingar.
Jag är tveksam till att det är något gemene man bryr sig speciellt mycket om. Teslor säljs även till vanligt folk som inte är det minsta insatta eller intresserade av vad han har för sig.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 719
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Dinsdale »

Undrar hur pass många som beställt elbilar, och då särskilt Teslor, på spekulation.
Model 3 SR+ 18" 2021
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Dafro »

Om man får tro tråden om blocket annonser så många.

Och det funkar ju bara bra om det är långa leveranstider så visst de med färg på, alltså inte vita kanske kan vara attraktiva.
27,8 kWp solceller
Mrtn
Inlägg: 75
Blev medlem: 04 nov 2022 12:46

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Mrtn »

Dinsdale skrev: 29 dec 2022 16:10
Mrtn skrev: 29 dec 2022 15:27
Man får också väga in att Tesla som varumärke inte längre är lika attraktivt efter Elon Musks uttalanden och handlingar.
Jag är tveksam till att det är något gemene man bryr sig speciellt mycket om. Teslor säljs även till vanligt folk som inte är det minsta insatta eller intresserade av vad han har för sig.
Svårt veta hur vanligt det är, men tror många tänker till en extra gång nu. Tesla har ju ridit mycket på hype kring Musk. Sjukt trist han drar ned Tesla i smutsen med sina uttalanden.

https://www.cnet.com/tech/tesla-drivers ... meltdowns/

https://www.motorbiscuit.com/tesla-cust ... ter-drama/
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10275
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Legato »

Mrtn skrev: 29 dec 2022 20:15
Dinsdale skrev: 29 dec 2022 16:10
Mrtn skrev: 29 dec 2022 15:27
Man får också väga in att Tesla som varumärke inte längre är lika attraktivt efter Elon Musks uttalanden och handlingar.
Jag är tveksam till att det är något gemene man bryr sig speciellt mycket om. Teslor säljs även till vanligt folk som inte är det minsta insatta eller intresserade av vad han har för sig.
Svårt veta hur vanligt det är, men tror många tänker till en extra gång nu. Tesla har ju ridit mycket på hype kring Musk. Sjukt trist han drar ned Tesla i smutsen med sina uttalanden.

https://www.cnet.com/tech/tesla-drivers ... meltdowns/

https://www.motorbiscuit.com/tesla-cust ... ter-drama/
Tror inte det är någon stor faktor. Tror den överlägsna merparten av alla bilköpare skiter fullständigt i vem som är VD och vad den uttalar (även om jag helt håller med om att Musk tappat det helt).

VW klarade sig bra trots dieselskandalen. Tror de allra flesta köper bil baserat på vilka krav den uppfyller och till vilket pris, inte så mkt annat.

Däremot tror jag det är ett problem för Tesla som företag att ha gått från en världsförändrare med en sympatisk och driven ledare, till världens största biltillverkare (börsvärde) med en riktig tölp som VD. Tror ser blir svårare både att attrahera de bästa samt att få dem att jobba långa dagar utan extraersättning.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6090
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av spacecoin »

Legato skrev: 29 dec 2022 20:21
Tror inte det är någon stor faktor. Tror den överlägsna merparten av alla bilköpare skiter fullständigt i vem som är VD och vad den uttalar (även om jag helt håller med om att Musk tappat det helt).

VW klarade sig bra trots dieselskandalen. Tror de allra flesta köper bil baserat på vilka krav den uppfyller och till vilket pris, inte så mkt annat.

Däremot tror jag det är ett problem för Tesla som företag att ha gått från en världsförändrare med en sympatisk och driven ledare, till världens största biltillverkare (börsvärde) med en riktig tölp som VD. Tror ser blir svårare både att attrahera de bästa samt att få dem att jobba långa dagar utan extraersättning.
Nu tror inte jag heller att Musk påverkar andrahandsmarknadsen i någon större utsträckning. Det är nog värre att Tesla snålar in på kvalieten och konjunkturen viker. Men det går inte att jämföra Musk med andra VD:ar. Problemet för Tesla är att Musk-myten är hela marknadsföringsorganisationen. När han börjar bete sig oprofessionellt eller värre så drabbar det Tesla mycket mer än om Oliver Blume (VW) skulle göra samma sak. Ghosns skandaler verkar ju inte ha drabbat Nissan t ex. Man han var ju inte affisch-pojken för Nissan heller.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Elof »

Hur gick det för Ford när Henry kom ut som nazist? Uppriktig fråga.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av OfarligTesla »

Kan säga att Riddermark fortfarande har kvar bilen de köpte av mig i tidiga september, nu har de sänkt priset till under vad de betalade mig för den. Skall bli kul att se hur lågt de måste gå för att bli av med den.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev: 29 dec 2022 23:14
Kan säga att Riddermark fortfarande har kvar bilen de köpte av mig i tidiga september, nu har de sänkt priset till under vad de betalade mig för den. Skall bli kul att se hur lågt de måste gå för att bli av med den.
Sålde min i augusti. Såg att den bytt ägare nu här i veckan. De har prissänkt den i flera omgångar. Sista annonspriset var 50k under vad jag fick av dem(men fortfarande 80k mer än jag betalade för den ny...)
Så det blev nog ingen bra affär för dem.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1975
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av pejvic »

Johan_YJ7 skrev: 04 dec 2022 22:05
MYLR 2021 V/S v/s däck, repade org. fälgar, 4260 mil. Budgivningen stannade på 629500 (640600 inkl förmedlingen)
https://www.kvd.se/auktioner/tesla-mode ... awd-159466
Bådar ju inte jättegott för mig som har ungefär samma och en MYP på order..
Men om det går en långmilad 21;a med repade fälgar för det priser så är det ju superbra.
Det är ju nästan alla pengar tillbaka på den äldre modellen av Y.

Eller runt 4,69kr / milen.
Finns väl inget som slår det om man dessutom sluppit servicekostnader och allt.
är det verkligen dåligt? Någon jäkla värdeminskning måste även Tesla ha, även om man fått åka jäkligt billigt hittills.
Det känns som folk förväntar sig att få betalt för att köra Tesla.

Och ja jag fick lön för att köra min första Y men då sålde jag den vid 1300 mil. Riktigt skönt är det att få betalt för att köra bil.
Men ändå, jag tycker inte man skall förvänta sig det innan och bli putt om man får betala nåt.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11510
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av martinot »

Legato skrev: 29 dec 2022 20:21
Mrtn skrev: 29 dec 2022 20:15
Dinsdale skrev: 29 dec 2022 16:10
Mrtn skrev: 29 dec 2022 15:27
Man får också väga in att Tesla som varumärke inte längre är lika attraktivt efter Elon Musks uttalanden och handlingar.
Jag är tveksam till att det är något gemene man bryr sig speciellt mycket om. Teslor säljs även till vanligt folk som inte är det minsta insatta eller intresserade av vad han har för sig.
Svårt veta hur vanligt det är, men tror många tänker till en extra gång nu. Tesla har ju ridit mycket på hype kring Musk. Sjukt trist han drar ned Tesla i smutsen med sina uttalanden.

https://www.cnet.com/tech/tesla-drivers ... meltdowns/

https://www.motorbiscuit.com/tesla-cust ... ter-drama/
Tror inte det är någon stor faktor. Tror den överlägsna merparten av alla bilköpare skiter fullständigt i vem som är VD och vad den uttalar (även om jag helt håller med om att Musk tappat det helt).

VW klarade sig bra trots dieselskandalen. Tror de allra flesta köper bil baserat på vilka krav den uppfyller och till vilket pris, inte så mkt annat.

Däremot tror jag det är ett problem för Tesla som företag att ha gått från en världsförändrare med en sympatisk och driven ledare, till världens största biltillverkare (börsvärde) med en riktig tölp som VD. Tror ser blir svårare både att attrahera de bästa samt att få dem att jobba långa dagar utan extraersättning.
Exakt. Är även väldigt få (tyvärr) som bryr sig om att inte köpa bilar från grymma diktaturer med rasism, massmord och koncentrationsläger på CV:et, så har svårt att se att detta påverkar den stora massan gällande att köpa Tesla eller annan elbil. Då tror jag köer/priser på SuC och kvalitetsproblem är sådant som påverkar mer.

Som du är inne på så är detta med Musks grodor sådant som mer påverkar bolaget som arbetsgivare, eller som potentiell arbetsgivare. Dvs. detta drabbar troligen HR-avdelningen mycket mer, men marknadsavdelningen/försäljning väldigt lite.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Berguv
Inlägg: 112
Blev medlem: 16 mar 2022 08:45

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av Berguv »

Klurar på att kränga då jag behöver kontanter till ett hus.

Röd MYLR 2022 (uttag Juni), 1100 mil, S/V 19”, stenskottsfilm helfront ink lampor/speglar, lackförseglad, ej drag.

Får jag 700?
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av CrazyGang »

Berguv skrev: 30 dec 2022 21:02
Klurar på att kränga då jag behöver kontanter till ett hus.

Röd MYLR 2022 (uttag Juni), 1100 mil, S/V 19”, stenskottsfilm helfront ink lampor/speglar, lackförseglad, ej drag.

Får jag 700?
Tveksamt. Tesla har ju beg 2022 med förlängd garanti och EAP för 739’.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1975
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Säljare på Riddermark: "Tesla-marknaden kraschar!"

Inlägg av pejvic »

Borde ändå vara billigare med berguv´s.
Vinterdäcken på Berguvs tar lätt ut EAP i värde.

Vad är den förlängda garantin värd? 5000 kanske..
Berguvs är mkt mer prisvärd isåfall. Avsevärt bättre köp.
Haft alla 3/Y
Skriv svar