Bumpar tråden då jag väntar leverans på RWD och blir fundersam kring bristen av USS.
Jag kan tänka mig att stå ut att parkera bilen med enbart kameror, man lär sig nog avstånden relativt fort. Det som oroar mig mer är hur det kommer att funka i mörker. Så, ni som äger eller har ägt en Tesla - hur mycket ser man i ett snöslaskigt vinterland när man ska parkera hyfsat smalt?
Tacksam för svar!
Däremot om du mot förmodan lyckas hålla bakre kameran ren så funkar den klockrent i alla situationer vid backning.
Håller inte alls med. När det är mörkt ute ser jag absolut ingenting bakåt, får sitta och trycka på bromspedalen för att om möjligt kunna se reflektioner från bromsljuset. Under 2020 ändrade man färgbalansen i backkameran (som tidigare hade samma färgkorrigering som sidokamerorna har nu) men man ändrade aldrig tillbaka. Även bilar som uppgraderas till HW3 får denna bugg. Riktigt trist då backkameran funkade jättebra innan sent 2020.
Edit: Men! Jag kör Model S, så det kanske är bättre på Y.
Senast redigerad av Curik, redigerad totalt 1 gånger.
Håller inte med Jordgubben om sidokamerorna. Tycker att de hjälper väldigt mycket vid parkering. Speciellt när man kör in i ett garage och sidobackspeglarna har immat igen.
Men även med USS så finns det en del att önska av Teslas parkeringshjälp. Se bifogade bilder, trots att det bara är några decimeter till kartongen så säger bilen att det är nästan 60 cm, samt ger ifrån sig pipljudet baserat på det avståndet. Vad den får 58 cm ifrån förstår jag inte riktigt, då det var 115 cm till väggen nu när jag testade att mäta med en tumstock.
Håller inte med Jordgubben om sidokamerorna. Tycker att de hjälper väldigt mycket vid parkering. Speciellt när man kör in i ett garage och sidobackspeglarna har immat igen.
Men även med USS så finns det en del att önska av Teslas parkeringshjälp. Se bifogade bilder, trots att det bara är några decimeter till kartongen så säger bilen att det är nästan 60 cm, samt ger ifrån sig pipljudet baserat på det avståndet. Vad den får 58 cm ifrån förstår jag inte riktigt, då det var 115 cm till väggen nu när jag testade att mäta med en tumstock.
Håller inte med Jordgubben om sidokamerorna. Tycker att de hjälper väldigt mycket vid parkering. Speciellt när man kör in i ett garage och sidobackspeglarna har immat igen.
Men även med USS så finns det en del att önska av Teslas parkeringshjälp. Se bifogade bilder, trots att det bara är några decimeter till kartongen så säger bilen att det är nästan 60 cm, samt ger ifrån sig pipljudet baserat på det avståndet. Vad den får 58 cm ifrån förstår jag inte riktigt, då det var 115 cm till väggen nu när jag testade att mäta med en tumstock.
Parkering bak.jpg
Parkering inne.jpg
Hur långt är det från sensorn till kartongen då?
20 cm närmast, och typ 55 cm till slutet på kartongerna.
Håller inte med Jordgubben om sidokamerorna. Tycker att de hjälper väldigt mycket vid parkering. Speciellt när man kör in i ett garage och sidobackspeglarna har immat igen.
Men även med USS så finns det en del att önska av Teslas parkeringshjälp. Se bifogade bilder, trots att det bara är några decimeter till kartongen så säger bilen att det är nästan 60 cm, samt ger ifrån sig pipljudet baserat på det avståndet. Vad den får 58 cm ifrån förstår jag inte riktigt, då det var 115 cm till väggen nu när jag testade att mäta med en tumstock.
Parkering bak.jpg
Parkering inne.jpg
Hur långt är det från sensorn till kartongen då?
20 cm närmast, och typ 55 cm till slutet på kartongerna.
Jag får ändå uppfattningen att den del av kartongen som är närmast bilen träffar rätt så precis mitt mellan sensorerna. De har väl ett visst upptagningsområde så det närmsta sensorerna detekterar är väl kanske bortre delen av kartongen.
Jag pratade med en säljare på Tesla i Göteborg som var övertygad om att befintlig USS kommer att stängas av liksom radarn har blivit. Jag tycker det låter väl hårdhänt av Tesla. Han ville väl tona ner nedköpet att de flesta bilar nu levereras utan USS. Detta är väl inget som är officiellt bekräftat va?
Håller inte med Jordgubben om sidokamerorna. Tycker att de hjälper väldigt mycket vid parkering. Speciellt när man kör in i ett garage och sidobackspeglarna har immat igen.
Men även med USS så finns det en del att önska av Teslas parkeringshjälp. Se bifogade bilder, trots att det bara är några decimeter till kartongen så säger bilen att det är nästan 60 cm, samt ger ifrån sig pipljudet baserat på det avståndet. Vad den får 58 cm ifrån förstår jag inte riktigt, då det var 115 cm till väggen nu när jag testade att mäta med en tumstock.
Parkering bak.jpg
Parkering inne.jpg
Hur långt är det från sensorn till kartongen då?
20 cm närmast, och typ 55 cm till slutet på kartongerna.
Jag får ändå uppfattningen att den del av kartongen som är närmast bilen träffar rätt så precis mitt mellan sensorerna. De har väl ett visst upptagningsområde så det närmsta sensorerna detekterar är väl kanske bortre delen av kartongen.
Nja som man ser på bilden inifrån bilen så visas den grafiska varningen rätt så korrekt. Men avståndet i cm + ljudvarningen stämmer inte överens med vad den enligt grafiken känner av.
Känns som att Tesla behöver steppa upp lite om de ska få till parkeringshjälp genom kamerorna om de inte ens kan få till det ordentligt med USS.