USS vs TV

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

USS vs TV

Inlägg av NEO »

USS: Ultrasonic Sensor
TV: Tesla Vision

Nästa dilemma, tror ni Tesla plockar bort USS funktionen för oss med bilar med USS likt de gjorde med radarn?

Jag är inte en millimeter övertygad om att TV kan ersätta USS på något sätt, dödvinkelzonen fram är ju minst 1-1.5m. Bak räcker det med regn/slask/snö för att bli helt oduglig. Även stark sol och imma kommer påverka kamerornas förmåga att hjälpa till vid parkering.

Park Assist, Autopark, Summon or Smart Summon är funktioner som kommer vara bortplockade på bilar utan USS i ett tidigt skede, hur länge kommer man behöva vänta på att funktionerna aktiveras igen?

Vad säger ni andra, är detta rätt väg att gå? Kan Tesla plocka bort funktioner som fanns när man köpte bilen? Känns som det börjar lukta civilrättsligt ärende snart i stor omfattning.

Teslas besparing är cirka 114$ per bil. Kan ni tänkas betala 114$ extra för att behålla?

tesla-without-uss-3.jpg
Senast redigerad av NEO, redigerad totalt 2 gång.
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: USS vs TV

Inlägg av Lurkern »

Besparingen är större än så, de slipper underhålla olika generationer reservdelar, med/utan USS-grejerna, slipper underhålla kodbasens varationer som bara blir fler i takt med att USS-sensorerna uppdateras av underleverantörerna etc. Försäkringskostnader minskar då reparationer blir MYCKET billigare, vi får inte köpa sensorerna för $8 styck direkt. Det är supersmart att klippa dem, förutsatt att Visio fungerar hjälpligt förstås.
Anonym
Inlägg: 94
Blev medlem: 12 maj 2022 11:01
Ort: Stockholm

Re: USS vs TV

Inlägg av Anonym »

Om det är mycket snö och is så funkar ju knappt USS idag ens, iaf inte på dom bilarna jag har haft..

Jag är fortfarande skeptisk men samtidigt har jag en tro på att dom kanske kan få ihop det med occupancy network, iaf när man anländer till en plats och behöver parkera. Är dock fortfarande osäker på hur det ska funka om man redan står parkerad och något hamnar i den döda vinkeln. Dock är det ju bra oavsett om man vet vad som är runt bilen i en sådan situation.

Dock så kör jag oftast på känsla oavsett, gick ju bra alla år förut innan man hade USS på bilen så ska gå bra nu oxå. Och om dom har samma funktion så tror jag man får det svårt att hävda att dom "tagit bort" något från bilen. Bara tekniken som är annan så länge funktionen är densamma.

Jag är hoppfull men skeptisk :roll:
Model Y LR AWD -23
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: USS vs TV

Inlägg av NEO »

Lurkern skrev:
Besparingen är större än så, de slipper underhålla olika generationer reservdelar, med/utan USS-grejerna, slipper underhålla kodbasens varationer som bara blir fler i takt med att USS-sensorerna uppdateras av underleverantörerna etc. Försäkringskostnader minskar då reparationer blir MYCKET billigare, vi får inte köpa sensorerna för $8 styck direkt. Det är supersmart att klippa dem, förutsatt att Visio fungerar hjälpligt förstås.
Försöker fundera hur många USS sensorer jag bytt på någon Tesla. Av de 20st jag haft inte en enda, aldrig krockat. Tesla tjänar väl dessutom pengar på att försäkringsbolagen behöver pynta för nya sensorer vid olyckor?
Anonym skrev:
Om det är mycket snö och is så funkar ju knappt USS idag ens, iaf inte på dom bilarna jag har haft..

Jag är fortfarande skeptisk men samtidigt har jag en tro på att dom kanske kan få ihop det med occupancy network, iaf när man anländer till en plats och behöver parkera. Är dock fortfarande osäker på hur det ska funka om man redan står parkerad och något hamnar i den döda vinkeln. Dock är det ju bra oavsett om man vet vad som är runt bilen i en sådan situation.

Dock så kör jag oftast på känsla oavsett, gick ju bra alla år förut innan man hade USS på bilen så ska gå bra nu oxå. Och om dom har samma funktion så tror jag man får det svårt att hävda att dom "tagit bort" något från bilen. Bara tekniken som är annan så länge funktionen är densamma.

Jag är hoppfull men skeptisk :roll:
Jag får varningar om blockerade kameror dagligen, hur ska kamerorna kunna bestämma avstånd på motorvägen vid filbyten utan USS, eller avstånd till vajerräcken? Klart det går att parkera utan USS, man kan också välja att köra manuell bil med bensinmotor och utan servo. Hur mycket ska man skala ner bilarna? Jag är flitig användare av Summon, bilen öppnar garageporten, kör ut och stänger garageporten. Slipper jag gå ut och frysa i onödan och bilen känns high tech x1000 :D
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: USS vs TV

Inlägg av Jeppe_E »

Om de kan leverera samma funktionalitet som USS med Vision, så är de ju safe. Vad jag kan minnas mig ha läst är att vi som har USS, så kommer vi att få behålla funktionaliteten. Jag har ingen radar i min bil.

"Kommer bilar utrustade med ultraljudssensorer att förlora funktionaliteten?
För närvarande planerar vi inte att ta bort ultraljudssensorernas funktion i våra befintliga bilar."

Däremot är det ju riktigt illa, för de som köpt AEP, eller FSD och inte får tillgång till den funktionalitet som de betalt för.
Skärmbild 2022-11-25 142728.png
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: USS vs TV

Inlägg av NEO »

Jeppe_E skrev:
Om de kan leverera samma funktionalitet som USS med Vision, så är de ju safe. Vad jag kan minnas mig ha läst är att vi som har USS, så kommer vi att få behålla funktionaliteten. Jag har ingen radar i min bil.

"Kommer bilar utrustade med ultraljudssensorer att förlora funktionaliteten?
För närvarande planerar vi inte att ta bort ultraljudssensorernas funktion i våra befintliga bilar."

Däremot är det ju riktigt illa, för de som köpt AEP, eller FSD och inte får tillgång till den funktionalitet som de betalt för.
Skärmbild 2022-11-25 142728.png
Finns ju de som väntat på FSD sedan 2016, de kan väl fint vänta i sex år till.
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: USS vs TV

Inlägg av tesla newbie »

Om de kan få Tesla Vision att fungera lika bra så tycker jag det är positivt. Ultraljudssensorer tenderar att bli knäppa vid snö och regn. Dessutom måste man vara försiktigt med dem när man högtryckstvättar bilen. Bak och på sidorna borde de kunna få till det, men fram är jag mer osäker. Faktum är att ingen av kamerorna ser rakt framför bilen så då måste det till någon form av minnesfunktion så att mjukvaran "kommer ihåg" vad som fanns framför bilen, innan det försvinner ur främre kamerans synfält. De flesta scenarier går säkert att klara på detta sätt. Dessutom är ju besparingen för Tesla enorm. Man har ju en initialkostnad på att utveckla och förfina mjukvaran. Men när den funkar tillräckligt bra så kommer man spara mycket pengar på att skippa parkeringssensorerna.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: USS vs TV

Inlägg av NEO »

tesla newbie skrev:
Om de kan få Tesla Vision att fungera lika bra så tycker jag det är positivt. Ultraljudssensorer tenderar att bli knäppa vid snö och regn. Dessutom måste man vara försiktigt med dem när man högtryckstvättar bilen. Bak och på sidorna borde de kunna få till det, men fram är jag mer osäker. Faktum är att ingen av kamerorna ser rakt framför bilen så då måste det till någon form av minnesfunktion så att mjukvaran "kommer ihåg" vad som fanns framför bilen, innan det försvinner ur främre kamerans synfält. De flesta scenarier går säkert att klara på detta sätt. Dessutom är ju besparingen för Tesla enorm. Man har ju en initialkostnad på att utveckla och förfina mjukvaran. Men när den funkar tillräckligt bra så kommer man spara mycket pengar på att skippa parkeringssensorerna.
Kamera fram hade ju löst funktionen, gärna med "pop-up" funktioner och spolning. Men det ser varken ut som att MY får det, inte heller refresh S/X 2023 får det.
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 313
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: USS vs TV

Inlägg av ErikHallq »

NEO skrev:


Jag får varningar om blockerade kameror dagligen, hur ska kamerorna kunna bestämma avstånd på motorvägen vid filbyten utan USS, eller avstånd till vajerräcken? Klart det går att parkera utan USS, man kan också välja att köra manuell bil med bensinmotor och utan servo. Hur mycket ska man skala ner bilarna? Jag är flitig användare av Summon, bilen öppnar garageporten, kör ut och stänger garageporten. Slipper jag gå ut och frysa i onödan och bilen känns high tech x1000 :D
Är nästan 100% säker på att USS inte används för motorvägar vid filbyten och sånt, men kan ha fel. Det är för korta avstånd i för höga hastigheter
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: USS vs TV

Inlägg av Jeppe_E »

ErikHallq skrev:
NEO skrev:


Jag får varningar om blockerade kameror dagligen, hur ska kamerorna kunna bestämma avstånd på motorvägen vid filbyten utan USS, eller avstånd till vajerräcken? Klart det går att parkera utan USS, man kan också välja att köra manuell bil med bensinmotor och utan servo. Hur mycket ska man skala ner bilarna? Jag är flitig användare av Summon, bilen öppnar garageporten, kör ut och stänger garageporten. Slipper jag gå ut och frysa i onödan och bilen känns high tech x1000 :D
Är nästan 100% säker på att USS inte används för motorvägar vid filbyten och sånt, men kan ha fel. Det är för korta avstånd i för höga hastigheter

Jupp, bara under 7 km/h

Här är parkering utan USS (eller rättare sagt, de är bortplockade via en uppdatering)

https://www.youtube.com/watch?v=3cXUpvq25mI
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: USS vs TV

Inlägg av mikebike »

Jag körde till Sundsvall igår, och tillbaks idag.
Efter några mils körning fick jag upp en varning om att parkeringsassistans kanske inte fungerar korrekt, men den försvann.
När jag kom fram var hela fronten täckt av ett tunt lager is. Förutom sensorerna som var isfria! Parkeringsassistansen fungerade också.
Är sensorerna uppvärmda, eller blir de varma av att användas?

Framtill finns som sagt ingen kamera, och bakåt såg det ut så här:
20221125_150616.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: USS vs TV

Inlägg av NEO »

mikebike skrev:
Jag körde till Sundsvall igår, och tillbaks idag.
Efter några mils körning fick jag upp en varning om att parkeringsassistans kanske inte fungerar korrekt, men den försvann.
När jag kom fram var hela fronten täckt av ett tunt lager is. Förutom sensorerna som var isfria! Parkeringsassistansen fungerade också.
Är sensorerna uppvärmda, eller blir de varma av att användas?

Framtill finns som sagt ingen kamera, och bakåt såg det ut så här:
Sensorerna avger värme i och med ultraljudstekniken. Så ja hela fronten kan vara täckt av is men inte sensorerna.
Jeppe_E skrev:
ErikHallq skrev:
NEO skrev:


Jag får varningar om blockerade kameror dagligen, hur ska kamerorna kunna bestämma avstånd på motorvägen vid filbyten utan USS, eller avstånd till vajerräcken? Klart det går att parkera utan USS, man kan också välja att köra manuell bil med bensinmotor och utan servo. Hur mycket ska man skala ner bilarna? Jag är flitig användare av Summon, bilen öppnar garageporten, kör ut och stänger garageporten. Slipper jag gå ut och frysa i onödan och bilen känns high tech x1000 :D
Är nästan 100% säker på att USS inte används för motorvägar vid filbyten och sånt, men kan ha fel. Det är för korta avstånd i för höga hastigheter

Jupp, bara under 7 km/h

Här är parkering utan USS (eller rättare sagt, de är bortplockade via en uppdatering)

https://www.youtube.com/watch?v=3cXUpvq25mI
Stämmer verkligen detta? Jag har med flera bilar blivit räddad av att bilen reagerat på att man kört för nära räcke eller liknande på motorväg. Det måste ju vara USS eftersom det även hänt mig med AP1 bilar (utan kameror på sidan)
Finally there are 12 ultrasonic sensors providing the system with 360 degree vision. Their range is about 16 feet / 5 meters. They are used by the auto parking system to map out parking spots, and by the autopilot to avoid changing lanes into traffic.
IMG_1324.jpg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: USS vs TV

Inlägg av taliz »

Jag har aldrig riktigt sett poängen med USS.
När de börjar pipa är man ju lååångt ifrån.
Är man sedan tillräckligt nära för att själv ha svårt att bedöma avståndet, och faktiskt skulle behöva hjälp, så har de gett upp och tjuter bara konstant(eller visar rött i displayen).

360 är inte sällan lika kass. Liten bild och förvrängt perspektiv gör att det sällan/aldrig går att parkera med riktig precision.

Backkamera däremot, med stor tydlig bild, det är najs. Borde vara lag. Särskilt på moderna bilar där man knappt kan se genom bakrutan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: USS vs TV

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev:
Jag har aldrig riktigt sett poängen med USS.
När de börjar pipa är man ju lååångt ifrån.
Är man sedan tillräckligt nära för att själv ha svårt att bedöma avståndet, och faktiskt skulle behöva hjälp, så har de gett upp och tjuter bara konstant(eller visar rött i displayen). /...
Tycker VW har haft i alla fall tillräckligt bra USS på de bilar jag har testat. Har testat på två bättre begagnade bilar. En ~2012 gasdriven VW Passat kombi, och en ~2016 gasdriven VW Golf Kombi.

Passaten hade av ngn anledning inte backkamera. Jag tyckte faktiskt den var rätt knepig att parkera i trånga utrymmen. Och då är jag ändå 1,85+ lång... När den pep konstant och visade rött i displayen så var det ju ca 30 cm kvar till hindret/bilen. Och närmare än så kände jag mig ändå inte bekväm med att stå i alla fall. Jag ville liksom helst inte få diverse parkeringsskador ifall det gick att undvika...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: USS vs TV

Inlägg av Bjelke »

NEO skrev:
mikebike skrev:
Jag körde till Sundsvall igår, och tillbaks idag.
Efter några mils körning fick jag upp en varning om att parkeringsassistans kanske inte fungerar korrekt, men den försvann.
När jag kom fram var hela fronten täckt av ett tunt lager is. Förutom sensorerna som var isfria! Parkeringsassistansen fungerade också.
Är sensorerna uppvärmda, eller blir de varma av att användas?

Framtill finns som sagt ingen kamera, och bakåt såg det ut så här:
Sensorerna avger värme i och med ultraljudstekniken. Så ja hela fronten kan vara täckt av is men inte sensorerna.
Jeppe_E skrev:
ErikHallq skrev:
NEO skrev:


Jag får varningar om blockerade kameror dagligen, hur ska kamerorna kunna bestämma avstånd på motorvägen vid filbyten utan USS, eller avstånd till vajerräcken? Klart det går att parkera utan USS, man kan också välja att köra manuell bil med bensinmotor och utan servo. Hur mycket ska man skala ner bilarna? Jag är flitig användare av Summon, bilen öppnar garageporten, kör ut och stänger garageporten. Slipper jag gå ut och frysa i onödan och bilen känns high tech x1000 :D
Är nästan 100% säker på att USS inte används för motorvägar vid filbyten och sånt, men kan ha fel. Det är för korta avstånd i för höga hastigheter

Jupp, bara under 7 km/h

Här är parkering utan USS (eller rättare sagt, de är bortplockade via en uppdatering)

https://www.youtube.com/watch?v=3cXUpvq25mI
Stämmer verkligen detta? Jag har med flera bilar blivit räddad av att bilen reagerat på att man kört för nära räcke eller liknande på motorväg. Det måste ju vara USS eftersom det även hänt mig med AP1 bilar (utan kameror på sidan)
Finally there are 12 ultrasonic sensors providing the system with 360 degree vision. Their range is about 16 feet / 5 meters. They are used by the auto parking system to map out parking spots, and by the autopilot to avoid changing lanes into traffic.
IMG_1324.jpg
Dom är stupsäkert på i högre farter också! Som sagt, bara att lägga sig nära räcken så dyker grafiken upp, iaf
på model S och har så gjort sedan AP1 åtminstone (som jag också haft) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: USS vs TV

Inlägg av Ilduce77 »

NEO skrev:

Stämmer verkligen detta? Jag har med flera bilar blivit räddad av att bilen reagerat på att man kört för nära räcke eller liknande på motorväg. Det måste ju vara USS eftersom det även hänt mig med AP1 bilar (utan kameror på sidan)

]
När man kör på motor- och landsväg är det väl kameran som filmar framåt som håller koll på bilen och hur den håller sig i sidled?

Den håller koll på sidlinjerna och räcken.. Det går utan kamera på sidorna.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: USS vs TV

Inlägg av jpetters »

taliz skrev:
Jag har aldrig riktigt sett poängen med USS.
När de börjar pipa är man ju lååångt ifrån.
Är man sedan tillräckligt nära för att själv ha svårt att bedöma avståndet, och faktiskt skulle behöva hjälp, så har de gett upp och tjuter bara konstant(eller visar rött i displayen).

360 är inte sällan lika kass. Liten bild och förvrängt perspektiv gör att det sällan/aldrig går att parkera med riktig precision.

Backkamera däremot, med stor tydlig bild, det är najs. Borde vara lag. Särskilt på moderna bilar där man knappt kan se genom bakrutan.
Håller med om värdet av bra backkamera. Hade Tesla bara lagt till en lika bra kamera fram (som visar direkt framför bilen) så hade jag varit mindre missnöjd med att de tar bort USS.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: USS vs TV

Inlägg av Tellus »

taliz skrev:
Jag har aldrig riktigt sett poängen med USS.
När de börjar pipa är man ju lååångt ifrån.
Är man sedan tillräckligt nära för att själv ha svårt att bedöma avståndet, och faktiskt skulle behöva hjälp, så har de gett upp och tjuter bara konstant(eller visar rött i displayen).

360 är inte sällan lika kass. Liten bild och förvrängt perspektiv gör att det sällan/aldrig går att parkera med riktig precision.

Backkamera däremot, med stor tydlig bild, det är najs. Borde vara lag. Särskilt på moderna bilar där man knappt kan se genom bakrutan.
Håller med, under 30cm så tjuter det bara. USS kan vara bra är om det står någon stolpe eller sugga eller annat bakom man ej sett.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: USS vs TV

Inlägg av Bjelke »

Jag parkerar ytterst sällan närmare än typ 30cm så för mig funkar dom svinbra :)
Håller också med om att kameran har en alldeles för sjuk bild för att kunna användas för sådant, den
är bättre för allmän uppsikt, den skulle behöva sitta högre upp för att gå att ”lita på”…
Båda används ändå i princip varje dag och jag vill ha kvar båda systemen. Om jag köpte en ny bil skulle jag
åtminstone vilja kunna välja (vilket Tesla också är emot, så få val som möjligt osv), och dom ska ge fan
i system som jag redan köpt och har i användning, sedan får dom snacka hur mycket skit som helst som
vanligt men ge fan i mina grejer!
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: USS vs TV

Inlägg av taliz »

Bjelke skrev:
Jag parkerar ytterst sällan närmare än typ 30cm så för mig funkar dom svinbra :)
Håller också med om att kameran har en alldeles för sjuk bild för att kunna användas för sådant, den
är bättre för allmän uppsikt, den skulle behöva sitta högre upp för att gå att ”lita på”…
Båda används ändå i princip varje dag och jag vill ha kvar båda systemen. Om jag köpte en ny bil skulle jag
åtminstone vilja kunna välja (vilket Tesla också är emot, så få val som möjligt osv), och dom ska ge fan
i system som jag redan köpt och har i användning, sedan får dom snacka hur mycket skit som helst som
vanligt men ge fan i mina grejer!
Poängen var att 30cm kan man ju lätt avgöra själv utan någon assistans. Det är först när man kommer ner på några få cm det blir svårt, och då funkar dom ändå inte.

När jag fickparkerar och lirkar så vill jag kunna köra så nära att det är max ett hårstrå emellan. Vad för teknik krävs för det? Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: USS vs TV

Inlägg av LarsaR »

Ingendera fungerar på vinterhalvåret när bilen ser ut så här. Fördelen med backkameran är att den inte irriterar med ett felmeddelande hela tiden…
C3A2320C-95F2-411E-AF96-4109C9A85E9C.jpeg
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: USS vs TV

Inlägg av Jaegaern »

Funderade ett tag på hur bra det kan fungera när backkameran typ alltid är blockerad under vinterhalvåret. Men det borde kunna lösas med nog bra koll genom att man nästan alltid ser en stor del av parkeringen med kamerorna fram, innan man svänger runt, får ett par kompletterande kik med sidokamerorna bakåt, sen backar man och kör på vad bilen kommer ihåg. Det borde gå med minst samma precision som USS någon decimeter.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: USS vs TV

Inlägg av backe »

Jaegaern skrev:
Funderade ett tag på hur bra det kan fungera när backkameran typ alltid är blockerad under vinterhalvåret. Men det borde kunna lösas med nog bra koll genom att man nästan alltid ser en stor del av parkeringen med kamerorna fram, innan man svänger runt, får ett par kompletterande kik med sidokamerorna bakåt, sen backar man och kör på vad bilen kommer ihåg. Det borde gå med minst samma precision som USS någon decimeter.

Har du något proof of concept där man filmar lite runt med några kameror och sedan kan placera ett objekt inom någon decimeter utifrån detta svep?

Låter helt galet i mina öron, på vintern slirar bilar och halkar, hur ska bilen veta exakt position utifrån en film som man kommer ihåg?
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: USS vs TV

Inlägg av LarsOJ »

Jaegaern skrev:
Funderade ett tag på hur bra det kan fungera när backkameran typ alltid är blockerad under vinterhalvåret. Men det borde kunna lösas med nog bra koll genom att man nästan alltid ser en stor del av parkeringen med kamerorna fram, innan man svänger runt, får ett par kompletterande kik med sidokamerorna bakåt, sen backar man och kör på vad bilen kommer ihåg. Det borde gå med minst samma precision som USS någon decimeter.
Eller som VW ;) Funkar alltid.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: USS vs TV

Inlägg av Jaegaern »

backe skrev:
Jaegaern skrev:
Funderade ett tag på hur bra det kan fungera när backkameran typ alltid är blockerad under vinterhalvåret. Men det borde kunna lösas med nog bra koll genom att man nästan alltid ser en stor del av parkeringen med kamerorna fram, innan man svänger runt, får ett par kompletterande kik med sidokamerorna bakåt, sen backar man och kör på vad bilen kommer ihåg. Det borde gå med minst samma precision som USS någon decimeter.

Har du något proof of concept där man filmar lite runt med några kameror och sedan kan placera ett objekt inom någon decimeter utifrån detta svep?

Låter helt galet i mina öron, på vintern slirar bilar och halkar, hur ska bilen veta exakt position utifrån en film som man kommer ihåg?
Ja typ hur iPhone först introducerade deras ”mätverktyg”. Google och deras AR. Första versionerna var endast kameror.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Skriv svar