USS vs TV

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: USS vs TV

Inlägg av Domenix »

mikebike skrev:
Domenix skrev:
mikebike skrev:
Bengt skrev:
Bilen har ju koll på hur den förflyttar sig i förhållande till upptäckta hinder. Om den t ex hittar ett parkerat fordon så kan den ifrån sista mätbara punkten räkna ut hur mycket den närmar sig innan det blir kontakt. Det är nog den typen av beräkningar som TV håller på att trimmas in för nu.
Fast det hjälper föga när det parkerat en (ny) bil framför min bil sedan jag parkerade.
Fast TV kommer ju registrera detta då kamerorna hela tiden uppdaterar sin omgivning med hjälp av det nya låg energiläget i park som de kommer lägga in i samband med release av tv. Detta har dem planerat länge speciellt för att sänka förbrukningen när man har Sentry igång
Den obotlige optimisten är tillbaks.
Varför drar min bil 6 kWh per dygn med Sentry igång om det är lätt att fixa så att den drar en bråkdel?
Skall torkarna gå hela tiden också så att framkameran kan se något när det regnar och snöar?

Det räcker ju med 1 mm snö för att kameran skall bli blind och lite regn för att kamerorna både bak och i framrutan skall se dåligt.
Och den obotlige negativa polisen är framme igen ser jag :)

Lycka till i livet
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: USS vs TV

Inlägg av mikebike »

Domenix skrev:
mikebike skrev:
Domenix skrev:
mikebike skrev:
Bengt skrev:
Bilen har ju koll på hur den förflyttar sig i förhållande till upptäckta hinder. Om den t ex hittar ett parkerat fordon så kan den ifrån sista mätbara punkten räkna ut hur mycket den närmar sig innan det blir kontakt. Det är nog den typen av beräkningar som TV håller på att trimmas in för nu.
Fast det hjälper föga när det parkerat en (ny) bil framför min bil sedan jag parkerade.
Fast TV kommer ju registrera detta då kamerorna hela tiden uppdaterar sin omgivning med hjälp av det nya låg energiläget i park som de kommer lägga in i samband med release av tv. Detta har dem planerat länge speciellt för att sänka förbrukningen när man har Sentry igång
Den obotlige optimisten är tillbaks.
Varför drar min bil 6 kWh per dygn med Sentry igång om det är lätt att fixa så att den drar en bråkdel?
Skall torkarna gå hela tiden också så att framkameran kan se något när det regnar och snöar?

Det räcker ju med 1 mm snö för att kameran skall bli blind och lite regn för att kamerorna både bak och i framrutan skall se dåligt.
Och den obotlige negativa polisen är framme igen ser jag :)

Lycka till i livet
Jag är äldre än du, jag har kört Tesla längre än du och jag är ingenjör. Det kallas för att ha en verklighetsförankrad uppfattning, men du får gärna svara på mina frågor eftersom jag inte förstår hur dessa problem skall lösas.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: USS vs TV

Inlägg av Domenix »

mikebike skrev:
Domenix skrev:
mikebike skrev:
Domenix skrev:
mikebike skrev:
Bilen har ju koll på hur den förflyttar sig i förhållande till upptäckta hinder. Om den t ex hittar ett parkerat fordon så kan den ifrån sista mätbara punkten räkna ut hur mycket den närmar sig innan det blir kontakt. Det är nog den typen av beräkningar som TV håller på att trimmas in för nu.
Fast det hjälper föga när det parkerat en (ny) bil framför min bil sedan jag parkerade.
Fast TV kommer ju registrera detta då kamerorna hela tiden uppdaterar sin omgivning med hjälp av det nya låg energiläget i park som de kommer lägga in i samband med release av tv. Detta har dem planerat länge speciellt för att sänka förbrukningen när man har Sentry igång
Den obotlige optimisten är tillbaks.
Varför drar min bil 6 kWh per dygn med Sentry igång om det är lätt att fixa så att den drar en bråkdel?
Skall torkarna gå hela tiden också så att framkameran kan se något när det regnar och snöar?

Det räcker ju med 1 mm snö för att kameran skall bli blind och lite regn för att kamerorna både bak och i framrutan skall se dåligt.
Och den obotlige negativa polisen är framme igen ser jag :)

Lycka till i livet
Jag är äldre än du, jag har kört Tesla längre än du och jag är ingenjör. Det kallas för att ha en verklighetsförankrad uppfattning, men du får gärna svara på mina frågor eftersom jag inte förstår hur dessa problem skall lösas.[/quote]

Tänker definitivt inte svara på dina frågor eftersom varje inlägg du skrivet på forumet innebär att du antingen trycker ner någon eller påstår saker som inte är sanna som att jag är en obotlig optimist :roll:
Jag har ett extremt kritiskt tänkande men är inte rädd för att vara positiv mot förändringar som Tesla planerar som låter bra och som KAN bli bra, säger inte att dem ska bli bra, men dem kan bli bra.

Och som du säger så är där en del frågetecken kring allt och det kommer jag som sagt inte gå in i diskussion med dig med tanke på hur du beter dig mot folk. Som sagt önskar dig en mer positiv vardag än den du själv skapar här och God :D Jul
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: USS vs TV

Inlägg av Bengt »

Det här inlägget gäller TV och radar, men inte USS

Det vore intressant att vet hur många av de inlägg som klagar på att Tesla tar bort något som grundar sig på egen erfarenhet vs ”Det är nog bara för att spara pengar och det blir sämre för oss”?

Här har jag hittat en artikel som visar på att det faktiskt kan vara bättre utan radarn
https://cleantechnica.com/2021/07/12/te ... %EF%BB%BF/
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
backe
Inlägg: 1540
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: USS vs TV

Inlägg av backe »

Bengt skrev:
Det här inlägget gäller TV och radar, men inte USS

Det vore intressant att vet hur många av de inlägg som klagar på att Tesla tar bort något som grundar sig på egen erfarenhet vs ”Det är nog bara för att spara pengar och det blir sämre för oss”?

Här har jag hittat en artikel som visar på att det faktiskt kan vara bättre utan radarn
https://cleantechnica.com/2021/07/12/te ... %EF%BB%BF/

Bara för att höra din åsikt så kan du väl kolla på det här som ilduce postade lite tidigare om du tycker att det har blivit bättre eller sämre?

Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: USS vs TV

Inlägg av ONSatan »

Så sjukt dåligt!
Undrar vad som kommer hända med försäkringspremien för Tesla vs andra bilar?
Antalet parkeringsskador lär ju öka rejält
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: USS vs TV

Inlägg av Dagfinn »

ONSatan skrev:
Så sjukt dåligt!
Undrar vad som kommer hända med försäkringspremien för Tesla vs andra bilar?
Antalet parkeringsskador lär ju öka rejält
Om teslaförare är så dåliga på att köra bil att dom krockar rejält mycket oftare utan uss förklarar det isf den redan höga premien...
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: USS vs TV

Inlägg av mikebike »

Bengt skrev:
Det här inlägget gäller TV och radar, men inte USS

Det vore intressant att vet hur många av de inlägg som klagar på att Tesla tar bort något som grundar sig på egen erfarenhet vs ”Det är nog bara för att spara pengar och det blir sämre för oss”?

Här har jag hittat en artikel som visar på att det faktiskt kan vara bättre utan radarn
https://cleantechnica.com/2021/07/12/te ... %EF%BB%BF/
Jag skulle tro att alla som fått sin radar bortkopplad talar av egen erfarenhet. :roll:

"Kan vara bättre utan radarn" De facto så är det sämre utan radarn och alla andra biltillverkare anser att det behövs mer information, inte mindre.

Sedan gäller denna tråd parkeringsassistans och även där har det blivit sämre eftersom Tesla tagit bort sensorer utan att erbjuda någon alternativ teknisk lösning.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: USS vs TV

Inlägg av ONSatan »

Dagfinn skrev:
ONSatan skrev:
Så sjukt dåligt!
Undrar vad som kommer hända med försäkringspremien för Tesla vs andra bilar?
Antalet parkeringsskador lär ju öka rejält
Om teslaförare är så dåliga på att köra bil att dom krockar rejält mycket oftare utan uss förklarar det isf den redan höga premien...
Menar du att radar är onödigt och att folk generellt är bra nog för parkeringsgarage och trånga utrymmen? Och detta med dagens bilar med kass sikt? Då tror jag du har fel och att det kommer synas i statistiken
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: USS vs TV

Inlägg av taliz »

mikebike skrev:
Jag är äldre än du, jag har kört Tesla längre än du och jag är ingenjör. Det kallas för att ha en verklighetsförankrad uppfattning, men du får gärna svara på mina frågor eftersom jag inte förstår hur dessa problem skall lösas.
För några år sedan satt du garanterat och hävdade att elbilar aldrig kommer funka. :lol:
Som tur är finns det folk som förstår sådant du inte förstår. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: USS vs TV

Inlägg av Curik »

Bättre utan radar. :lol:
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7478
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: USS vs TV

Inlägg av mikebike »

taliz skrev:
mikebike skrev:
Jag är äldre än du, jag har kört Tesla längre än du och jag är ingenjör. Det kallas för att ha en verklighetsförankrad uppfattning, men du får gärna svara på mina frågor eftersom jag inte förstår hur dessa problem skall lösas.
För några år sedan satt du garanterat och hävdade att elbilar aldrig kommer funka. :lol:
Som tur är finns det folk som förstår sådant du inte förstår. ;)
Tvärtom. 2006 sökte (och fick) jag ett jobb på KTH's institution för förbränningsmotorteknik, men jag kände att det inte var något framtidsyrke. Trots att professor Ångström försäkrade att "förbränningsmotorer kommer alltid att finnas."
Tidigare har jag bland annat jobbat med diagnosinstrument för bilar.
Jag byggde även växelriktarna till de hybridbussar som SL körde i slutet av nittiotalet samt sluttestutrustningen till Volvo lastvagnars första generation av växelriktare.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: USS vs TV

Inlägg av Bengt »

backe skrev:
Bengt skrev:
Det här inlägget gäller TV och radar, men inte USS

Det vore intressant att vet hur många av de inlägg som klagar på att Tesla tar bort något som grundar sig på egen erfarenhet vs ”Det är nog bara för att spara pengar och det blir sämre för oss”?

Här har jag hittat en artikel som visar på att det faktiskt kan vara bättre utan radarn
https://cleantechnica.com/2021/07/12/te ... %EF%BB%BF/

Bara för att höra din åsikt så kan du väl kolla på det här som ilduce postade lite tidigare om du tycker att det har blivit bättre eller sämre?

Vi vet redan att bilar utan USS inte har parkeringsassistansen just nu, så den testen testar det självklara.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
backe
Inlägg: 1540
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: USS vs TV

Inlägg av backe »

Bengt skrev:
backe skrev:
Bengt skrev:
Det här inlägget gäller TV och radar, men inte USS

Det vore intressant att vet hur många av de inlägg som klagar på att Tesla tar bort något som grundar sig på egen erfarenhet vs ”Det är nog bara för att spara pengar och det blir sämre för oss”?

Här har jag hittat en artikel som visar på att det faktiskt kan vara bättre utan radarn
https://cleantechnica.com/2021/07/12/te ... %EF%BB%BF/

Bara för att höra din åsikt så kan du väl kolla på det här som ilduce postade lite tidigare om du tycker att det har blivit bättre eller sämre?

Vi vet redan att bilar utan USS inte har parkeringsassistansen just nu, så den testen testar det självklara.

Och är det bättre eller sämre?
Hur det kommer fungera i framtiden vet varken du eller jag.
Det vore intressant att vet hur många av de inlägg som klagar på att Tesla tar bort något som grundar sig på egen erfarenhet vs ”Det är nog bara för att spara pengar och det blir sämre för oss”?
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: USS vs TV

Inlägg av Bengt »

Ingen av oss vet, med Tesla lär vara 100% säkra på att det efter inkörningen av TV blir lika bra eller bättre, annars skulle det vara ett oförsvarbart beslut baserat på så liten besparing.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: USS vs TV

Inlägg av Remuz »

Bengt skrev:
Ingen av oss vet, med Tesla lär vara 100% säkra på att det efter inkörningen av TV blir lika bra eller bättre, annars skulle det vara ett oförsvarbart beslut baserat på så liten besparing.
Regnsensor är väl precis det, ett oförsvarligt beslut baserat på en så liten besparing. En annan var ju när man vägrade betala mobileeye, tog måååååååånga år innan bilen kunde läsa skyltar och den använder dom inte ännu ens för den fortfarande är dålig på det.
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: USS vs TV

Inlägg av Bengt »

Jag hittade lite info om Mobile Eyes patent och svårigheterna att klara sig utan att betala dem. Om det stämmer bör bilar med den senaste datorn och de nya kamerorna fixa det snart (kanske…).

Förhoppningsvis grejar de nya kamerorna regndetekteringen om ett tag.


2 yr. ago
This is the relevant MobileEye patent:
https://patents.google.com/patent/US8064643B2
I am not a patent lawyer but I am an engineer who has worked with patent lawyers, so I have a very basic idea how these things work. This patent has 13 claims. If you can avoid doing the things in the claims, you don't violate the patent.
Claim 1 includes "(b) first partitioning a first portion of the image frames to the image processor for the detecting of the traffic sign and second partitioning a second portion of the image frames for said other driver assistance function"
All the other claims except 12 and 13 refer back to claim 1, or to a claim that refers back to claim 1. And 12 and 13 have similar partitioning language. So if you can avoid partitioning, I don't think you violate this patent.
So you just need to make your FSD computer fast enough that you don't need to partition images between this sign detection task and other tasks. Instead you send all the images to the sign detection task.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
kaffekoko
Inlägg: 203
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: USS vs TV

Inlägg av kaffekoko »

Bengt skrev:
Ingen av oss vet, med Tesla lär vara 100% säkra på att det efter inkörningen av TV blir lika bra eller bättre, annars skulle det vara ett oförsvarbart beslut baserat på så liten besparing.
Tesla lär inte vara 100% säkra. Så det funkar i stora företag.. Nån ny chef kommer och vill göra förändringar (att bara bygga vidare på tidigare chefers käpphästar visar att man inte har egna idéer och saknar drivkraft). Teknikerna säger det är 99% risk att det inte kommer fungera. Chefen säger " ..så ni tror alltså att det finns en chans att det kan fungera?". Och chefen för cred för att denne är framåtlutad, innovationsinriktad och bidrar med besparingar. Långt senare kommer man fram till att det inte var så bra men då har chefen som tog beslutet redan gått vidare till nya tjänster på nya företag.
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: USS vs TV

Inlägg av Dagfinn »

ONSatan skrev:
Dagfinn skrev:
ONSatan skrev:
Så sjukt dåligt!
Undrar vad som kommer hända med försäkringspremien för Tesla vs andra bilar?
Antalet parkeringsskador lär ju öka rejält
Om teslaförare är så dåliga på att köra bil att dom krockar rejält mycket oftare utan uss förklarar det isf den redan höga premien...
Menar du att radar är onödigt och att folk generellt är bra nog för parkeringsgarage och trånga utrymmen? Och detta med dagens bilar med kass sikt? Då tror jag du har fel och att det kommer synas i statistiken
Nu är ju inte USS radar då, men sak samma. Du pratar om "dagens bilar med kass sikt". Det enda som är kass med sikten på moderna bilar är bakåt, och där har man ju kamera fortfarande. Fram är det långt ifrån dålig sikt på någon av teslorna enligt mitt tycke, såvida man inte tycker om att riva ut förarsätet och sitta på golvet. Visst, en liten ökning av skador kan väl komma, men en rejäl ökning, och så rejäl att det skulle märkbart öka försäkringspremien? Svårt att tro.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: USS vs TV

Inlägg av Dagfinn »

kaffekoko skrev:
Bengt skrev:
Ingen av oss vet, med Tesla lär vara 100% säkra på att det efter inkörningen av TV blir lika bra eller bättre, annars skulle det vara ett oförsvarbart beslut baserat på så liten besparing.
Tesla lär inte vara 100% säkra. Så det funkar i stora företag.. Nån ny chef kommer och vill göra förändringar (att bara bygga vidare på tidigare chefers käpphästar visar att man inte har egna idéer och saknar drivkraft). Teknikerna säger det är 99% risk att det inte kommer fungera. Chefen säger " ..så ni tror alltså att det finns en chans att det kan fungera?". Och chefen för cred för att denne är framåtlutad, innovationsinriktad och bidrar med besparingar. Långt senare kommer man fram till att det inte var så bra men då har chefen som tog beslutet redan gått vidare till nya tjänster på nya företag.
Tesla är inte vilket stort företag som helst. Säkra på att det ska fungera är dom inte, det håller jag med om. Det är så dom sätter press på sig själva att prestera, sätter sig mål på gränsen av vad som är möjligt att genomföra. Men resten av det du skriver är så långt ifrån deras sätt att fungera som det går att komma.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
kaffekoko
Inlägg: 203
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: USS vs TV

Inlägg av kaffekoko »

Dagfinn skrev:
kaffekoko skrev:
Bengt skrev:
Ingen av oss vet, med Tesla lär vara 100% säkra på att det efter inkörningen av TV blir lika bra eller bättre, annars skulle det vara ett oförsvarbart beslut baserat på så liten besparing.
Tesla lär inte vara 100% säkra. Så det funkar i stora företag.. Nån ny chef kommer och vill göra förändringar (att bara bygga vidare på tidigare chefers käpphästar visar att man inte har egna idéer och saknar drivkraft). Teknikerna säger det är 99% risk att det inte kommer fungera. Chefen säger " ..så ni tror alltså att det finns en chans att det kan fungera?". Och chefen för cred för att denne är framåtlutad, innovationsinriktad och bidrar med besparingar. Långt senare kommer man fram till att det inte var så bra men då har chefen som tog beslutet redan gått vidare till nya tjänster på nya företag.
Tesla är inte vilket stort företag som helst. Säkra på att det ska fungera är dom inte, det håller jag med om. Det är så dom sätter press på sig själva att prestera, sätter sig mål på gränsen av vad som är möjligt att genomföra. Men resten av det du skriver är så långt ifrån deras sätt att fungera som det går att komma.
Nej, tesla är inte som andra stora företag. Man tar betydligt större risker (och därigenom mycket större uppsida när det går vägen). Påminner mer om ett mjukvaruföretag än en biltillverkare. Man jobbar t.ex med iterationer som i mjukvaruutveckling, men skillnaden mot bilar är att man jobbar med hårdvara och inte kan backa ur uppdateringar som blir fel. Drabbar kunderna som sitter på hårdvara som inte fungerar eller är undermålig för uppgiften. Finns fördelar också så klart .. det är därför tesla gör det. När det gäller hur vissa chefer fungerar är det inget som man kan bestämma om man vill ha eller inte. Snarare ett mänskligt drag som går igenom från antiken till svenska SaaS-bolag. Däremot i stora sega organisationer har dessa personer svårare att igenom förändringar.
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: USS vs TV

Inlägg av ONSatan »

Dagfinn skrev:
ONSatan skrev:
Dagfinn skrev:
ONSatan skrev:
Så sjukt dåligt!
Undrar vad som kommer hända med försäkringspremien för Tesla vs andra bilar?
Antalet parkeringsskador lär ju öka rejält
Om teslaförare är så dåliga på att köra bil att dom krockar rejält mycket oftare utan uss förklarar det isf den redan höga premien...
Menar du att radar är onödigt och att folk generellt är bra nog för parkeringsgarage och trånga utrymmen? Och detta med dagens bilar med kass sikt? Då tror jag du har fel och att det kommer synas i statistiken
Nu är ju inte USS radar då, men sak samma. Du pratar om "dagens bilar med kass sikt". Det enda som är kass med sikten på moderna bilar är bakåt, och där har man ju kamera fortfarande. Fram är det långt ifrån dålig sikt på någon av teslorna enligt mitt tycke, såvida man inte tycker om att riva ut förarsätet och sitta på golvet. Visst, en liten ökning av skador kan väl komma, men en rejäl ökning, och så rejäl att det skulle märkbart öka försäkringspremien? Svårt att tro.

Problemet med kameran är ju att den är värdelös en stor del av året.
Torkar av kameran innan jag kör på morgonen och samtliga dagar denna vecka så har kameran varit smutsig när jag sen parkerar i garaget på jobbet.

Det är ju liksom inte så att Tesla kommer kunna lösa fysiska problem med mjukvara
backe
Inlägg: 1540
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: USS vs TV

Inlägg av backe »

Domenix skrev:
Domenix skrev:
backe skrev:
Domenix skrev:
Domenix skrev:

Fast TV kommer ju registrera detta då kamerorna hela tiden uppdaterar sin omgivning med hjälp av det nya låg energiläget i park som de kommer lägga in i samband med release av tv. Detta har dem planerat länge speciellt för att sänka förbrukningen när man har Sentry igång

Blir det med HW4 då? För nuvarande dator har nog ingen separat Soc som kan gå i något sparläge va?
Detta kommer skötas via mjukvara

Hur?
Du får gärna länka till den informationen för det låter mer som önskemål än något som är praktiskt genomförbart med nuvarande hårdvara.
Hur har jag ingen som helst aning om xD det tro jag bara Elon och Tesla teamet har xD. Men absolut ska länka till dig ikväll när jag sitter vid datorn :arrow:

Har du hittat något hur bilen ska kunna mer eller mindre köra Sentry mode i något slags lågenergiläge med befintlig hårdvara.

En kWh/dygn(ca 6 kWh/dygn idag va i Sentry mode?) kommer göra många miljoner kWh varje dygn totalt sett till alla Teslas och kan knappast ses som en miljövänlig lösning.
jimhalpert
Inlägg: 71
Blev medlem: 01 nov 2022 21:07

Re: USS vs TV

Inlägg av jimhalpert »

Bumpar tråden då jag väntar leverans på RWD och blir fundersam kring bristen av USS.

Jag kan tänka mig att stå ut att parkera bilen med enbart kameror, man lär sig nog avstånden relativt fort. Det som oroar mig mer är hur det kommer att funka i mörker. Så, ni som äger eller har ägt en Tesla - hur mycket ser man i ett snöslaskigt vinterland när man ska parkera hyfsat smalt?

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
Jordgubben
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 okt 2019 05:41

Re: USS vs TV

Inlägg av Jordgubben »

jimhalpert skrev:
Bumpar tråden då jag väntar leverans på RWD och blir fundersam kring bristen av USS.

Jag kan tänka mig att stå ut att parkera bilen med enbart kameror, man lär sig nog avstånden relativt fort. Det som oroar mig mer är hur det kommer att funka i mörker. Så, ni som äger eller har ägt en Tesla - hur mycket ser man i ett snöslaskigt vinterland när man ska parkera hyfsat smalt?

Tacksam för svar!
Bakre kameran är bara att glömma den är alltid skitig när det är mörkt och slaskigt ute. Framåt har du ingen kamera som hjälper. Så det är rätt kört. Däremot om du mot förmodan lyckas hålla bakre kameran ren så funkar den klockrent i alla situationer vid backning.

Finns två kameror framför backspeglarna som ser bakåt. Dessa gör att du kan se sidan av bilen men tycker inte dom hjälper så mycket.
Skriv svar