Värme i sidobackspeglar?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

kittlos
Inlägg: 21
Blev medlem: 28 maj 2022 06:55

Värme i sidobackspeglar?

Inlägg av kittlos »

Nu när kylan kommer så undrar jag om sidobackspeglarna har värme för att få bort frost och imma? Och hur styr man det i så fall?

Också nyfiken på hur ni upplever att bakrutan funkar i jobbigt vinterväder utan torkare - går backspegeln att använda alls? Har testat att köra defrost på bakrutan ibland som kanske hjälper lite ibland, men överlag är ju bakrutan rätt svår att se ut genom när det är blött.
jeppep
Inlägg: 47
Blev medlem: 04 mar 2019 14:13

Re: Värme i sidobackspeglar?

Inlägg av jeppep »

Hej!
Jag har för mig att man slår på värmen i bakrutan så värmer det även backspeglarna.
Släng gärna en kik i manualen så jag inte ljuger för dig :)
kittlos
Inlägg: 21
Blev medlem: 28 maj 2022 06:55

Re: Värme i sidobackspeglar?

Inlägg av kittlos »

Skärmavbild 2022-11-26 kl. 23.48.33.png
du hade rätt.
Användarvisningsbild
peter69
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 26 apr 2021 17:50

Re: Värme i sidobackspeglar?

Inlägg av peter69 »

Tack! Nu lärde jag mig också och slipper ångra att jag inte hann lägga ett garantiärende :lol:
kittlos
Inlägg: 21
Blev medlem: 28 maj 2022 06:55

Re: Värme i sidobackspeglar?

Inlägg av kittlos »

Inte helt intuitivt - tycker gott att gränssnittet hade kunnat berätta eller indikera detta i bilen.
Användarvisningsbild
BaronHellJug
Teslaägare
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 apr 2019 07:11

Re: Värme i sidobackspeglar?

Inlägg av BaronHellJug »

Exakt så, dvs. att speglarna inte har någon egen knapp utan att det är knappen för bakrutan som slår på båda, har det varit i varenda bil jag någonsin ägt utan att det behövt någon förklaring, så om det inte är defacto-standard borde samma uppmaning gälla för nästan alla tillverkare.

Ok, några bilar har väl haft symbolen för bakrutans värme etsat i spegeln så kanske lite extra ledtråd där men ingen specifik spegelvärme-knapp - finns det ens bilar som har separat knapp? (kanske är så, finns givetvis många märken jag inte kört/ägt)
kittlos
Inlägg: 21
Blev medlem: 28 maj 2022 06:55

Re: Värme i sidobackspeglar?

Inlägg av kittlos »

Mina två senate bilar (audi, bmw) hade båda separata knappar för defrost på ytterbackspeglar, med en egen symbol.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Värme i sidobackspeglar?

Inlägg av SwedishAdvocate »

kittlos skrev:
Mina två senate bilar (audi, bmw) hade båda separata knappar för defrost på ytterbackspeglar, med en egen symbol.
Samma på VW mellan ~2012-2020 iallafall. Och om det gäller för både Audi och VW så gissar jag att det även gäller för de andra märkena i VAG-koncernen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Värme i sidobackspeglar?

Inlägg av agehall »

Den stora skillnaden mellan Telsa och andra bilar här tycker jag känns som att ”knappen” för att slå på värmen är lite gömd i menyerna. Det är rätt sällan jag tar fram AC-menyn, så jag tenderar att glömma att det finns saker där som jag ibland vill pilla på.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
kittlos
Inlägg: 21
Blev medlem: 28 maj 2022 06:55

Re: Värme i sidobackspeglar?

Inlägg av kittlos »

Håller med. Jag har lagt värme på framrutan som genväg i bottenmenyn, kanske läge att lägga dit bakrutan också nu under vintern...
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Värme i sidobackspeglar?

Inlägg av agehall »

Där sa du något! Det ska jag också göra direkt imorgon!
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Värme i sidobackspeglar?

Inlägg av Arctic Drifter »

Från manualen:
I kalla temperaturer värms även de utvändiga sidospeglarna upp när vindrutans defroster används.
Så ett alternativ till utöver bakrutans defroster.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Värme i sidobackspeglar?

Inlägg av kenjon »

kittlos skrev:
Mina två senate bilar (audi, bmw) hade båda separata knappar för defrost på ytterbackspeglar, med en egen symbol.
Ja, mer knappar till folket! (ironi)
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Värme i sidobackspeglar?

Inlägg av martinot »

agehall skrev:
Den stora skillnaden mellan Telsa och andra bilar här tycker jag känns som att ”knappen” för att slå på värmen är lite gömd i menyerna. Det är rätt sällan jag tar fram AC-menyn, så jag tenderar att glömma att det finns saker där som jag ibland vill pilla på.
Lägg den som genväg längst ner så har du den alltid direktåtkomlig.

Vill du ha en fysisk knapp för värme så finns sexy från enhance att köpa.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Värme i sidobackspeglar?

Inlägg av agehall »

SEXY burtons är inget alternativ om du frågar mig men genvägen är redan upplagd och löser problemet fullt ut för min del.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Skriv svar