Hej!
Vi fick i somras en parkeringsskada på våran Y efter att en Mach-E "snuddat" vid våran baklucka vid gatuparkering...
Snabbspola några månader och vi har nyligen hämtat ut bilen från skadeverkstaden med omlackad stötfångare och helt utbytt baklucka som följd.
Reagerade på plats direkt vid uthämtningen att den nya bagageluckan inte låg an lika bra på vänster sida och har ett betydligt större mellanrum (och höjdskillnad) jämfört dels med hur det ser ut på höger sida men även jämfört med den gamla bakluckan.
Om det bara vore det estetiska så hade jag kanske inte orkat bry mig (även om det såklart känns störigt) men på vägen hem reagerade jag även över att det bullrade mer i bilen.
Kan bäst liknas vid kraftigare resonansljud/stående vågor från basfrekvenser som kommer på vägar med lite grövre struktur eller ojämnheter.
Har försökt justera de fyra "stoppen" (gummipuckarna) enligt diverse YouTube-videos men utan framgång och börjar sakta fundera på om det är jag som har tappat det eller om bilen faktiskt låter mer.
1. Är de där skillnaderna i panelskarvarna något som är värt att ta strid med verkstaden för?
2. Kan de (eller något annat i den utbytta bakluckan) ge upphov det ljudet/bullret jag inte tror mig känna igen sen tidigare?
/TK
Panelgaps (och buller?) efter skadeverkstad (ska man bråka?)
Moderator: Redaktion
- TeslaKotte
- Teslaägare
- Inlägg: 76
- Blev medlem: 14 jan 2022 07:06
- Ort: Stockholm
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 638
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: Panelgaps (och buller?) efter skadeverkstad (ska man brå
Segt.
Det låter som att det är en ganska viktig fråga för dig. Om du har orken hade jag tagit diskussionen. Bättre lyfta det direkt än att vänta.
Andra kommer däremot inte bry sig, t.ex. om du säljer bilen. Det är bara för din egen sinnesro du behöver göra det.
Det låter som att det är en ganska viktig fråga för dig. Om du har orken hade jag tagit diskussionen. Bättre lyfta det direkt än att vänta.
Andra kommer däremot inte bry sig, t.ex. om du säljer bilen. Det är bara för din egen sinnesro du behöver göra det.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Re: Panelgaps (och buller?) efter skadeverkstad (ska man brå
TeslaKotte skrev:Hej!
Vi fick i somras en parkeringsskada på våran Y efter att en Mach-E "snuddat" vid våran baklucka vid gatuparkering...
Snabbspola några månader och vi har nyligen hämtat ut bilen från skadeverkstaden med omlackad stötfångare och helt utbytt baklucka som följd.
Reagerade på plats direkt vid uthämtningen att den nya bagageluckan inte låg an lika bra på vänster sida och har ett betydligt större mellanrum (och höjdskillnad) jämfört dels med hur det ser ut på höger sida men även jämfört med den gamla bakluckan.
Om det bara vore det estetiska så hade jag kanske inte orkat bry mig (även om det såklart känns störigt) men på vägen hem reagerade jag även över att det bullrade mer i bilen.
Kan bäst liknas vid kraftigare resonansljud/stående vågor från basfrekvenser som kommer på vägar med lite grövre struktur eller ojämnheter.
Har försökt justera de fyra "stoppen" (gummipuckarna) enligt diverse YouTube-videos men utan framgång och börjar sakta fundera på om det är jag som har tappat det eller om bilen faktiskt låter mer.
1. Är de där skillnaderna i panelskarvarna något som är värt att ta strid med verkstaden för?
2. Kan de (eller något annat i den utbytta bakluckan) ge upphov det ljudet/bullret jag inte tror mig känna igen sen tidigare?
/TK
Ta upp det absolut
Re: Panelgaps (och buller?) efter skadeverkstad (ska man brå
Är det kutym att även skadeverkstäder skiter i karosspassning när de arbetar med en Tesla? Det där hade jag aldrig godkänt.
Re: Panelgaps (och buller?) efter skadeverkstad (ska man brå
Jag har en S som blev mer och mer skev i passningen på luckan. Kom en tekniker och snurrade på de svarta gummiplupparna som sitter på luckan, vips var de klart på typ 7.2 sekunder..
Finns det sånna på Y också? Jag hade inte en aning om att det var så simpelt, men hoppas att det är det på Y också
Finns det sånna på Y också? Jag hade inte en aning om att det var så simpelt, men hoppas att det är det på Y också
Re: Panelgaps (och buller?) efter skadeverkstad (ska man brå
Det där fixar dom på en kvart, bara att du säger till.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
- TeslaKotte
- Teslaägare
- Inlägg: 76
- Blev medlem: 14 jan 2022 07:06
- Ort: Stockholm
Re: Panelgaps (och buller?) efter skadeverkstad (ska man brå
Till saken hör att när jag påpekade springan direkt vid upphämtning så svarade verkstaden ”sådär är det tyvärr med Tesla”Lurkern skrev:Är det kutym att även skadeverkstäder skiter i karosspassning när de arbetar med en Tesla? Det där hade jag aldrig godkänt.
Har försökt mig på dom med hjälp av divers inlägg på TMC utan framgång. Kanske ska ge verkstaden ett försök till rättning. Annars kanske Tesla service kan lösa något…Folke skrev:Jag har en S som blev mer och mer skev i passningen på luckan. Kom en tekniker och snurrade på de svarta gummiplupparna som sitter på luckan, vips var de klart på typ 7.2 sekunder..
Finns det sånna på Y också? Jag hade inte en aning om att det var så simpelt, men hoppas att det är det på Y också
Det som stör mig mest långsiktigt är det bullret/resonansen från bagaget jag tror har kommit efter verkstadsbesöket.
Har till och med övervägt att köpa denna för att eventuellt minska symptomen :
https://shop.tesla.com/sv_se/product/ha ... y?web=true
Model Y LR 2023
Model Y LR 2022
Re: Panelgaps (och buller?) efter skadeverkstad (ska man brå
Den hatthyllan gör tyvärr varken till eller från. Fick en sån till min Y och den ligger permanent i garaget.
Är mer i vägen än vad den bidrar till mindre buller.
Är mer i vägen än vad den bidrar till mindre buller.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?