Panelgaps (och buller?) efter skadeverkstad (ska man bråka?)

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaKotte
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 14 jan 2022 07:06
Ort: Stockholm

Panelgaps (och buller?) efter skadeverkstad (ska man bråka?)

Inlägg av TeslaKotte »

Hej!

Vi fick i somras en parkeringsskada på våran Y efter att en Mach-E "snuddat" vid våran baklucka vid gatuparkering... :D

Snabbspola några månader och vi har nyligen hämtat ut bilen från skadeverkstaden med omlackad stötfångare och helt utbytt baklucka som följd.
Reagerade på plats direkt vid uthämtningen att den nya bagageluckan inte låg an lika bra på vänster sida och har ett betydligt större mellanrum (och höjdskillnad) jämfört dels med hur det ser ut på höger sida men även jämfört med den gamla bakluckan.

Om det bara vore det estetiska så hade jag kanske inte orkat bry mig (även om det såklart känns störigt) men på vägen hem reagerade jag även över att det bullrade mer i bilen.
Kan bäst liknas vid kraftigare resonansljud/stående vågor från basfrekvenser som kommer på vägar med lite grövre struktur eller ojämnheter.
Har försökt justera de fyra "stoppen" (gummipuckarna) enligt diverse YouTube-videos men utan framgång och börjar sakta fundera på om det är jag som har tappat det :lol: eller om bilen faktiskt låter mer.

1. Är de där skillnaderna i panelskarvarna något som är värt att ta strid med verkstaden för?
2. Kan de (eller något annat i den utbytta bakluckan) ge upphov det ljudet/bullret jag inte tror mig känna igen sen tidigare?

/TK
MYBaklucka.jpg
MYBaklucka2.jpg
Model Y LR 2023
Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Panelgaps (och buller?) efter skadeverkstad (ska man brå

Inlägg av CrazyGang »

Segt.

Det låter som att det är en ganska viktig fråga för dig. Om du har orken hade jag tagit diskussionen. Bättre lyfta det direkt än att vänta.

Andra kommer däremot inte bry sig, t.ex. om du säljer bilen. Det är bara för din egen sinnesro du behöver göra det.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Tiimpan
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 11 feb 2022 10:41

Re: Panelgaps (och buller?) efter skadeverkstad (ska man brå

Inlägg av Tiimpan »

TeslaKotte skrev:
Hej!

Vi fick i somras en parkeringsskada på våran Y efter att en Mach-E "snuddat" vid våran baklucka vid gatuparkering... :D

Snabbspola några månader och vi har nyligen hämtat ut bilen från skadeverkstaden med omlackad stötfångare och helt utbytt baklucka som följd.
Reagerade på plats direkt vid uthämtningen att den nya bagageluckan inte låg an lika bra på vänster sida och har ett betydligt större mellanrum (och höjdskillnad) jämfört dels med hur det ser ut på höger sida men även jämfört med den gamla bakluckan.

Om det bara vore det estetiska så hade jag kanske inte orkat bry mig (även om det såklart känns störigt) men på vägen hem reagerade jag även över att det bullrade mer i bilen.
Kan bäst liknas vid kraftigare resonansljud/stående vågor från basfrekvenser som kommer på vägar med lite grövre struktur eller ojämnheter.
Har försökt justera de fyra "stoppen" (gummipuckarna) enligt diverse YouTube-videos men utan framgång och börjar sakta fundera på om det är jag som har tappat det :lol: eller om bilen faktiskt låter mer.

1. Är de där skillnaderna i panelskarvarna något som är värt att ta strid med verkstaden för?
2. Kan de (eller något annat i den utbytta bakluckan) ge upphov det ljudet/bullret jag inte tror mig känna igen sen tidigare?

/TK
MYBaklucka.jpg
MYBaklucka2.jpg

Ta upp det absolut
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Panelgaps (och buller?) efter skadeverkstad (ska man brå

Inlägg av Lurkern »

Är det kutym att även skadeverkstäder skiter i karosspassning när de arbetar med en Tesla? Det där hade jag aldrig godkänt.
Användarvisningsbild
Folke
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 30 dec 2018 08:15

Re: Panelgaps (och buller?) efter skadeverkstad (ska man brå

Inlägg av Folke »

Jag har en S som blev mer och mer skev i passningen på luckan. Kom en tekniker och snurrade på de svarta gummiplupparna som sitter på luckan, vips var de klart på typ 7.2 sekunder..

Finns det sånna på Y också? Jag hade inte en aning om att det var så simpelt, men hoppas att det är det på Y också :)
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Panelgaps (och buller?) efter skadeverkstad (ska man brå

Inlägg av tigermann »

Det där fixar dom på en kvart, bara att du säger till.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
Användarvisningsbild
TeslaKotte
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 14 jan 2022 07:06
Ort: Stockholm

Re: Panelgaps (och buller?) efter skadeverkstad (ska man brå

Inlägg av TeslaKotte »

Lurkern skrev:
Är det kutym att även skadeverkstäder skiter i karosspassning när de arbetar med en Tesla? Det där hade jag aldrig godkänt.
Till saken hör att när jag påpekade springan direkt vid upphämtning så svarade verkstaden ”sådär är det tyvärr med Tesla” :(
Folke skrev:
Jag har en S som blev mer och mer skev i passningen på luckan. Kom en tekniker och snurrade på de svarta gummiplupparna som sitter på luckan, vips var de klart på typ 7.2 sekunder..

Finns det sånna på Y också? Jag hade inte en aning om att det var så simpelt, men hoppas att det är det på Y också :)
Har försökt mig på dom med hjälp av divers inlägg på TMC utan framgång. Kanske ska ge verkstaden ett försök till rättning. Annars kanske Tesla service kan lösa något…

Det som stör mig mest långsiktigt är det bullret/resonansen från bagaget jag tror har kommit efter verkstadsbesöket.
Har till och med övervägt att köpa denna för att eventuellt minska symptomen :D :
https://shop.tesla.com/sv_se/product/ha ... y?web=true
Model Y LR 2023
Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 462
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Panelgaps (och buller?) efter skadeverkstad (ska man brå

Inlägg av FStaake »

Den hatthyllan gör tyvärr varken till eller från. Fick en sån till min Y och den ligger permanent i garaget.
Är mer i vägen än vad den bidrar till mindre buller.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Skriv svar