Model Y Performance 2023 - NO USS TEST

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Model Y Performance 2023 - NO USS TEST

Inlägg av agehall »

Biltillverkare köper inte sensorer just-in-time och de köper inte alla samma sort. Kan mycket väl vara så att Tesla nu råkade få svårt att få tag på nya sensorer enligt de specar de har. Givetvis bara spekulation, men det skulle ju förklara varför man inte väntar på att ha mjukvaran för TV klar innan detta rullas ut.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y Performance 2023 - NO USS TEST

Inlägg av mikebike »

agehall skrev:
Biltillverkare köper inte sensorer just-in-time och de köper inte alla samma sort. Kan mycket väl vara så att Tesla nu råkade få svårt att få tag på nya sensorer enligt de specar de har. Givetvis bara spekulation, men det skulle ju förklara varför man inte väntar på att ha mjukvaran för TV klar innan detta rullas ut.
Men stötfångarhöljen utan hål för sensorer hittade de tusentals av direkt?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Scania
elbilist
Inlägg: 33
Blev medlem: 30 nov 2022 06:09

Re: Model Y Performance 2023 - NO USS TEST

Inlägg av Scania »

Oj vilken mysig stämning det var här då.

Jag beställde en MYLR medveten om att det lär saknas sensorer men det är ändå trevligt att se vad man kan förvänta sig. Eller trevligt vet jag inte, det är första gången på 16 år som jag köper en bil utan p-sensorer enbart med vagt utlåtande om att det kommer lösa sig.

Och jo, självklart kan komponentbrist ställa till det. Troligen inte i nivå att man inte kan producera bilar alls, snarare så att leveranstider hade kunnat bli längre. De flesta inom tillverkningsindustrin har fått ändra på sina delar, att Tesla skulle slippa när BMW, Apple, Samsung, Mercedes och Hyundai inte klarar sig hade varit överraskande.

Dock lär detta inte ha kommit som en blixt från klar himmel, det är mer förvånande att Tesla inte ens har några besked om när det kommer en betaversion.
Model Y Performance Quicksilver 2023.
Bear
Inlägg: 16
Blev medlem: 20 maj 2022 12:20

Re: Model Y Performance 2023 - NO USS TEST

Inlägg av Bear »

Testet borde göras när de aktiverat funktionerna med Tesla vision, inte konstigt att det inte fungerar nu.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6504
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna

Re: Model Y Performance 2023 - NO USS TEST

Inlägg av Tars »

Scania skrev:
Oj vilken mysig stämning det var här då.

Jag beställde en MYLR medveten om att det lär saknas sensorer men det är ändå trevligt att se vad man kan förvänta sig. Eller trevligt vet jag inte, det är första gången på 16 år som jag köper en bil utan p-sensorer enbart med vagt utlåtande om att det kommer lösa sig.

Och jo, självklart kan komponentbrist ställa till det. Troligen inte i nivå att man inte kan producera bilar alls, snarare så att leveranstider hade kunnat bli längre. De flesta inom tillverkningsindustrin har fått ändra på sina delar, att Tesla skulle slippa när BMW, Apple, Samsung, Mercedes och Hyundai inte klarar sig hade varit överraskande.

Dock lär detta inte ha kommit som en blixt från klar himmel, det är mer förvånande att Tesla inte ens har några besked om när det kommer en betaversion.
Bild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

http://---

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Model Y Performance 2023 - NO USS TEST

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev:
agehall skrev:
Biltillverkare köper inte sensorer just-in-time och de köper inte alla samma sort. Kan mycket väl vara så att Tesla nu råkade få svårt att få tag på nya sensorer enligt de specar de har. Givetvis bara spekulation, men det skulle ju förklara varför man inte väntar på att ha mjukvaran för TV klar innan detta rullas ut.
Men stötfångarhöljen utan hål för sensorer hittade de tusentals av direkt?
Hålen görs nog i ett separat moment så det kan man hoppa över näst intill utan varsel iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Model Y Performance 2023 - NO USS TEST

Inlägg av Maw »

Bear skrev:
Testet borde göras när de aktiverat funktionerna med Tesla vision, inte konstigt att det inte fungerar nu.
Risken är väl stor att det testet får dröja ett antal år om man ser till Teslas track record för att gå över från dedikerade sensorer till kamera plus mjukvara.. speciellt innan det kan göras med tillfredsställande resultat. Den här gången är det nog dessutom lite svårare än att få till helljusautomatik eller regnsensor som fortfarande inte fyngerar tillfredsställande.

Hur många år är det nu sedan regnsensorn togs bort?
Användarvisningsbild
detay
Teslaägare
Inlägg: 186
Blev medlem: 25 jun 2017 19:32
Ort: Stockholm

Re: Model Y Performance 2023 - NO USS TEST

Inlägg av detay »

Är väl ändå vettigt att man vet vad man får när man hämtar sin nya bil.
Är övertygad om att majoriteten som har beställt en tesla inte har en aning om att man fr en bil utan parkieringssesorer förrän man sätter sig i bilen.

Sedan så får man väl hoppas att den läsningen är på plats snart!
Model Y Performance 2022
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y Performance 2023 - NO USS TEST

Inlägg av mikebike »

detay skrev:
Är väl ändå vettigt att man vet vad man får när man hämtar sin nya bil.
Är övertygad om att majoriteten som har beställt en tesla inte har en aning om att man fr en bil utan parkieringssesorer förrän man sätter sig i bilen.

Sedan så får man väl hoppas att den läsningen är på plats snart!
Jag har läst att köpare fått godkänna en bil utan sensorer. Förhoppningsvis har alla fått detta meddelande, och även förstått att det innebär att man inte har någon parkeringshjälp.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Vintersladd
Inlägg: 22
Blev medlem: 19 sep 2022 15:53

Re: Model Y Performance 2023 - NO USS TEST

Inlägg av Vintersladd »

mikebike skrev:
detay skrev:
Är väl ändå vettigt att man vet vad man får när man hämtar sin nya bil.
Är övertygad om att majoriteten som har beställt en tesla inte har en aning om att man fr en bil utan parkieringssesorer förrän man sätter sig i bilen.

Sedan så får man väl hoppas att den läsningen är på plats snart!
Jag har läst att köpare fått godkänna en bil utan sensorer. Förhoppningsvis har alla fått detta meddelande, och även förstått att det innebär att man inte har någon parkeringshjälp.
Hämtade min MYP för 2 veckor sedan. Hade inte fått någon info om att den inte hade sensorer!
MYP V/S best 6/9
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model Y Performance 2023 - NO USS TEST

Inlägg av mikebike »

Vintersladd skrev:
mikebike skrev:
detay skrev:
Är väl ändå vettigt att man vet vad man får när man hämtar sin nya bil.
Är övertygad om att majoriteten som har beställt en tesla inte har en aning om att man fr en bil utan parkieringssesorer förrän man sätter sig i bilen.

Sedan så får man väl hoppas att den läsningen är på plats snart!
Jag har läst att köpare fått godkänna en bil utan sensorer. Förhoppningsvis har alla fått detta meddelande, och även förstått att det innebär att man inte har någon parkeringshjälp.
Hämtade min MYP för 2 veckor sedan. Hade inte fått någon info om att den inte hade sensorer!
Felanmäl!
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar