Radar gör comeback?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av Maw »

EnDaniel skrev:
Arctic Drifter skrev:
Har inte allt det här snacket om att USS inte behövs varit ett sätt för Tesla att hålla uppe volymerna trots komponentbrist?

Jag tror vi får se radar i produktion igen under Q1 2023, och då inte bara för FSD-bilar!
Det är möjligt. Men vad har USS med radarn att göra menar du?

Och ja, alla bilar får nya radaren då.
Vem vet, kanske kan några högupplösta radarer fungera som ersättare för USS...
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av Bengt »

Att USS tagits bort har nog inte med komponentbrist att göra, det är styrt av bilens utveckling, men som vanligt tar Tesla bort beprövad teknik för tidigt.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av Gustafsson »

Gustafsson skrev:
Ska bli intressant att höra mer om ”högupplösande radar”, vad kan en sådan tänkas ha för prestanda?
Se dagens Tiborartikel.

Högupplösande i radarsammanhang är några tusen pixel - vilket är fine, avstånd och rörelse via radar och detaljer via kamerorna. Kan man mappa radarn till kamerabilderna på ett bra sätt kan detta bli riktigt spännande. Skulle gissa att det på riktigt ger en betydande säkerhetsvinst, speciellt om radarn nu också kan se "mjuka" objekt. Samtidigt kommer det gissningsvis att ta några år innan mjukvaran fulländats.

Finns lite blockbustervarning här tror jag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av Maw »

Bengt skrev:
Att USS tagits bort har nog inte med komponentbrist att göra, det är styrt av bilens utveckling, men som vanligt tar Tesla bort beprövad teknik för tidigt.
Klart det har med komponentbrist att göra. Det är en nödlösning för att inte behöva mindka eller försena leveransflödet av bilar pga att Tesla inte får fram tillräcklig mängd av USS
Användarvisningsbild
EnDaniel
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 28 maj 2020 22:22
Ort: Oslo

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av EnDaniel »

Maw skrev:
EnDaniel skrev:
Arctic Drifter skrev:
Har inte allt det här snacket om att USS inte behövs varit ett sätt för Tesla att hålla uppe volymerna trots komponentbrist?

Jag tror vi får se radar i produktion igen under Q1 2023, och då inte bara för FSD-bilar!
Det är möjligt. Men vad har USS med radarn att göra menar du?

Och ja, alla bilar får nya radaren då.
Vem vet, kanske kan några högupplösta radarer fungera som ersättare för USS...
Den tanken har slagit mig också. Men att de tar tillbaka radar teknologi är ju otvetydigt ett misslyckande av TV.
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)

Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Trabant
Inlägg: 46
Blev medlem: 18 jun 2021 13:19

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av Trabant »

Efter lite koll så är detta alltså baserat på att Tesla ansökt hos FCC om att använda faktisk radar utan att vi specifikt vet hur. Detta handlar alltså inte om ultraljuds sensorer.
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av Lurkern »

Utgår ifrån att Tesla återinför radarenheter i fordonen så snart de kan sourca tillräckligt dugliga och ekonomiskt effektiva enheter. Tesla Vision kör de med tills vidare, eftersom de radarenheter de har tillgång till idag är useless, relativt sett.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av Bengt »

Maw skrev:
Bengt skrev:
Att USS tagits bort har nog inte med komponentbrist att göra, det är styrt av bilens utveckling, men som vanligt tar Tesla bort beprövad teknik för tidigt.
Klart det har med komponentbrist att göra. Det är en nödlösning för att inte behöva mindka eller försena leveransflödet av bilar pga att Tesla inte får fram tillräcklig mängd av USS
Det har definitivt inte med komponentbrist att göra.

Den gamla radarn togs bort för att den ofta kom i konflikt med informationen från kamerorna och därmed var en säkerhetsrisk - vilket system ska bilen lita på? Därför togs den bort innan en bättre radar fanns tillgänglig. Den nya radarn har hög upplösning och ser i stort sett samma som kamerorna plus att den gör det på längre avstånd och i dåligt väder och ökar därmed säkerheten.

Det som USS kan idag kommer snart att överträffas av TV med de nya högupplösta kamerorna. Ur min synpunkt har de tagits bort för tidigt, men det är det beslut Tesla tog, troligtvis baserat på affärsmässiga grunder.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av Maw »

Bengt skrev:
Maw skrev:
Bengt skrev:
Att USS tagits bort har nog inte med komponentbrist att göra, det är styrt av bilens utveckling, men som vanligt tar Tesla bort beprövad teknik för tidigt.
Klart det har med komponentbrist att göra. Det är en nödlösning för att inte behöva mindka eller försena leveransflödet av bilar pga att Tesla inte får fram tillräcklig mängd av USS
Det har definitivt inte med komponentbrist att göra.

Den gamla radarn togs bort för att den ofta kom i konflikt med informationen från kamerorna och därmed var en säkerhetsrisk - vilket system ska bilen lita på? Därför togs den bort innan en bättre radar fanns tillgänglig. Den nya radarn har hög upplösning och ser i stort sett samma som kamerorna plus att den gör det på längre avstånd och i dåligt väder och ökar därmed säkerheten.

Det som USS kan idag kommer snart att överträffas av TV med de nya högupplösta kamerorna. Ur min synpunkt har de tagits bort för tidigt, men det är det beslut Tesla tog, troligtvis baserat på affärsmässiga grunder.
Du får tro vad du vill.

Märkligt bara att radarn togs bort ett år tidigare på M3 och MY tillverkade i USA om det inte berodde på komponentbrist. Också märkligt att den fick vara kvar på MS och MX om det nu var så dåligt med radar... :roll:
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av Bengt »

Det hänger nog mer på Tesla Vision än på materialtillgång.

Model 3 och Y i USA fick Tesla Vision 2021 och då togs radarn bort.
Model S och X har inte haft Tesla Vision förrän i februari i år, så därför behölls radarn på dem när den togs bort från 3 och Y förra året i USA i samband med att Tesla Vision infördes. I Europa infördes Tesla Vision i mars i år.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av ONSatan »

Bengt skrev:
Det hänger nog mer på Tesla Vision än på materialtillgång.

Model 3 och Y i USA fick Tesla Vision 2021 och då togs radarn bort.
Model S och X har inte haft Tesla Vision förrän i februari i år, så därför behölls radarn på dem när den togs bort från 3 och Y förra året i USA i samband med att Tesla Vision infördes. I Europa infördes Tesla Vision i mars i år.
Fast Tesla Vision är ju bara ett namn.
Kamerorna är ju samma vare sig Tesla kallar de ”Tesla Vision” eller ej?

Samma kameror med radar = ”förra systemet”
Samma kameror utan radar = ”Tesla Vision”

De kunde väl lika gärna kallat Tesla Vision för ”de saker vi fortfarande kan köpa (TM)” …
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av Bengt »

Tesla Vision är namnet på den nya mjukvaran.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 603
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av flamman »

Nu är detta någon form av säljblad men 77GHz radar (som den nya som Tesla inför är) verkar ju ge många fördelar jämfört med den tidigare radar. Borde också kunna funka som park-sensor fram också om man får tro länken:
https://www.ti.com/lit/wp/spry312/spry3 ... 0685432399
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av Bengt »

Ljusår bättre än den gamla radarn!
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av Domenix »

Ett tips är att inte ta emot leverans innan slutet på Januari. Ingen vet exakt vad som kommer hända mer än att HD Radar är bekräftat. Vilka bilar vet dock ingen. Blir det exklusivt för s/x? Bara model 3 för den sitter lägre mot marken?

Jag tänker inte satsa mina 1,7 mille på att missa något som eventuellt kommer vara game changing inom någon månad. Bara att hålla ut tills Januari och hoppas man inte får lev datum innan dess nu
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av mikebike »

[quote="Domenix"]Ett tips är att inte ta emot leverans innan slutet på Januari. Ingen vet exakt vad som kommer hända mer än att HD Radar är bekräftat. Vilka bilar vet dock ingen. Blir det exklusivt för s/x? Bara model 3 för den sitter lägre mot marken?

Jag tänker inte satsa mina 1,7 mille på att missa något som eventuellt kommer vara game changing inom någon månad. /quote]
Inte? ;)

I mitt fall är det nog ingen risk att bilen kommer i närtid (Quicksilver), men du hade beställt en vanligare färg?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
jimhalpert
Inlägg: 71
Blev medlem: 01 nov 2022 21:07

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av jimhalpert »

Domenix skrev:
Ett tips är att inte ta emot leverans innan slutet på Januari. Ingen vet exakt vad som kommer hända mer än att HD Radar är bekräftat. Vilka bilar vet dock ingen. Blir det exklusivt för s/x? Bara model 3 för den sitter lägre mot marken?

Jag tänker inte satsa mina 1,7 mille på att missa något som eventuellt kommer vara game changing inom någon månad. Bara att hålla ut tills Januari och hoppas man inte får lev datum innan dess nu
Det förstår jag verkligen. Jag som beställt en RWD och förhoppningsvis får leverans nu i december är det knepigare för. Kanske att det går att skjuta leverans några månader men då får man 50k istället för 70k, men det kanske det är värt. Knepigt som sagt
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av Domenix »

jimhalpert skrev:
Domenix skrev:
Ett tips är att inte ta emot leverans innan slutet på Januari. Ingen vet exakt vad som kommer hända mer än att HD Radar är bekräftat. Vilka bilar vet dock ingen. Blir det exklusivt för s/x? Bara model 3 för den sitter lägre mot marken?

Jag tänker inte satsa mina 1,7 mille på att missa något som eventuellt kommer vara game changing inom någon månad. Bara att hålla ut tills Januari och hoppas man inte får lev datum innan dess nu
Det förstår jag verkligen. Jag som beställt en RWD och förhoppningsvis får leverans nu i december är det knepigare för. Kanske att det går att skjuta leverans några månader men då får man 50k istället för 70k, men det kanske det är värt. Knepigt som sagt
Ja det är skumma tider nu i Tesla världen. Ska dem bestämma sig för full Tesla Vision eller faktiskt nu då lägga till en högupplöst ny radar.

Gått mycket spekulationer om att radarn dem registrerat kommer sitta invändigt för att användas i deras invändiga occupancy network. Dvs kunna känna igen om det är en tung väska eller faktiskt en person som sitter i bilsätet för att förbättra diverse QOL som man kan stöta på.

Mycket spekulationer just nu, jag väntar tills mitten/slutet på Januari för att se vad som kommer fram. Så som det ser ut nu så lär vi inte få leverans förens i Februari ändå så det är inget jag kommer behöva sitta och gorma mig över xD
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av spacecoin »

Domenix skrev:
Gått mycket spekulationer om att radarn dem registrerat kommer sitta invändigt för att användas i deras invändiga occupancy network. Dvs kunna känna igen om det är en tung väska eller faktiskt en person som sitter i bilsätet för att förbättra diverse QOL som man kan stöta på.
Det är två olika radar vars filing man gjort till FCC. Den invärtes-varianten sitter redan i vissa bilar afaik.

Internal: https://fccid.io/2AEIM-1616631 <--- finns redan i bilar afaik, för driver monitoring.
External: https://fccid.io/2AEIM-1541584 <--- kommer i mitten av januari enl kommunikation till FCC. Högupplöst "imaging radar" enl rykten.
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av Domenix »

spacecoin skrev:
Domenix skrev:
Gått mycket spekulationer om att radarn dem registrerat kommer sitta invändigt för att användas i deras invändiga occupancy network. Dvs kunna känna igen om det är en tung väska eller faktiskt en person som sitter i bilsätet för att förbättra diverse QOL som man kan stöta på.
Det är två olika radar vars filing man gjort till FCC. Den invärtes-varianten sitter redan i vissa bilar afaik.

Internal: https://fccid.io/2AEIM-1616631 <--- finns redan i bilar afaik, för driver monitoring.
External: https://fccid.io/2AEIM-1541584 <--- kommer i mitten av januari enl kommunikation till FCC. Högupplöst "imaging radar" enl rykten.
Intressant! Hur vet du att den är extern dock?

""External: https://fccid.io/2AEIM-1541584 <--- kommer i mitten av januari enl kommunikation till FCC. Högupplöst "imaging radar" enl rykten""
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av LarsOJ »

Domenix skrev:
spacecoin skrev:
Domenix skrev:
Gått mycket spekulationer om att radarn dem registrerat kommer sitta invändigt för att användas i deras invändiga occupancy network. Dvs kunna känna igen om det är en tung väska eller faktiskt en person som sitter i bilsätet för att förbättra diverse QOL som man kan stöta på.
Det är två olika radar vars filing man gjort till FCC. Den invärtes-varianten sitter redan i vissa bilar afaik.

Internal: https://fccid.io/2AEIM-1616631 <--- finns redan i bilar afaik, för driver monitoring.
External: https://fccid.io/2AEIM-1541584 <--- kommer i mitten av januari enl kommunikation till FCC. Högupplöst "imaging radar" enl rykten.
Intressant! Hur vet du att den är extern dock?

""External: https://fccid.io/2AEIM-1541584 <--- kommer i mitten av januari enl kommunikation till FCC. Högupplöst "imaging radar" enl rykten""
Tesla råkade släppa reservdelsmanualen i höstas. Det togs bort ganska snabbt men internet har bra minne:
CB0F05F6-10EF-413B-94E1-C0D209A37E24.jpeg
07709CDB-5141-4ED6-B260-F613A1EDC799.jpeg
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av spacecoin »

Här är en bild på den andra:
radar.jpeg
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av spacecoin »

Man kan se i ägarmanualen att kupé-radarn redan gjort debut (i S/X-refresh). t ex här:
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 322FC.html
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av LarsOJ »

Volvos primära syfte med interiör radarn är ju att rädda kvarglömda barn.

” US government statistics show that since 1998, more than 900 children in the US have died after being left in hot cars. Heartbreakingly, a majority of hot car deaths occur because someone forgot that their child was in the car at the time.

We want to help ensure that no one will be left behind or forgotten.”
F2C7CDFD-2B3C-46DB-AF52-091EF9DF84ED.jpeg
https://www.media.volvocars.com/global/ ... eft-behind

Tesla kanske har några fler ideer. Man kan tänka sig att tex ta bort alla sensorer som känner av om någon sitter i sätet. Kan säkert vara ett tillskott vid förarövervakning i samband med ADAS också.
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av Domenix »

Det ryktas på ett annat forum (Kan ej nämna hela namnet på grund av intressetvist mellan dessa två forum, men initialerna är TMC och de flesta har nog sett det tidigare) att den nya radar enheten började monteras på ALLA modeller som levererades 2023 och framåt.

Jag kan så klart inte bekräfta detta men det är ju intressant och en stor fråga dyker så klart upp om detta skulle vara fallet: Varför har inte Tesla medelat detta för att lugna sina kunder och motivera dem att ta leverans? En chansning kan vara att certifikatet som vi vet att det ej är godkänt än hindrar dem från att gå ut med denna info publikt. Detta kommer med stor sannolikhet isåfall betyda att efter Januari/Februari's "marknadsföring" av den nya radarn kommer de aktiveras med en uppdatering.

Far fetched enligt mig men kan detta vara möjligt? Har vi någon med en 2023 som vågar montera ner sin front/back bumper och inspektera xD?
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Skriv svar