Radar gör comeback?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
EnDaniel
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 28 maj 2020 22:22
Ort: Oslo

Radar gör comeback?

Inlägg av EnDaniel »

Verkar som en högupplöst radar är på ingång. Hur gör Tesla då med alla tidigare levererade bilar? Enbart Tesla vision kanske visar sig vara ett misstag.. :shock:

https://electrek.co/2022/12/06/tesla-ra ... -concerns/
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)

Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av Xeik »

Blir det en stack som körs i alla bilar som inte har den nya radarn, och en stack som körs i de som har den nya? Det är min gissning just nu iallafall.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av agehall »

Är detta tredje eller fjärde tråden det nämns i? Kollar inte folk vad som redan postats innan man skriver inlägg om "nyheter"?
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
jimhalpert
Inlägg: 71
Blev medlem: 01 nov 2022 21:07

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av jimhalpert »

agehall skrev:
Är detta tredje eller fjärde tråden det nämns i? Kollar inte folk vad som redan postats innan man skriver inlägg om "nyheter"?
Var hittar du dessa fyra trådar? Jag hittade enbart denna.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare
Inlägg: 669
Blev medlem: 05 mar 2014 09:28
Ort: Sollentuna/Viby

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av Bengt »

agehall skrev:
Är detta tredje eller fjärde tråden det nämns i? Kollar inte folk vad som redan postats innan man skriver inlägg om "nyheter"?
Kanske lite onödigt inlägg?

Det är mycket begärt att vi ska kolla igenom 8 års trådar innan vi lägger ut något nytt. Det är nog också första gången Tesla bekräftar att de ska återinföra radar, tidigare har det bara varit info om att de har undersökt nyare varianter av radar.

Jag kan ha fel, men tänker inte lägga tid på att plöja igenom historisk information i forumet. ;)
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
EnDaniel
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 28 maj 2020 22:22
Ort: Oslo

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av EnDaniel »

Som TS beklagar jag om detta blir spam. Moderator får naturligtvis bara ta bort isåfall. Gjorde en snabb research innan. Men detta är ju dessutom en helt ny typ av högupplöst radar verkar det som. Inte samma som tidigare. Och det väcker ju lite bekymmer gällande hårdvaran i befintliga bilar..
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)

Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av Dafro »

Finns vad jag sett en liknande tråd skapad idag under nyheter 08.07 av anonym men det kan man väl leva med.

Kommer det komma några bilar helt utan radar är min undran eller han man inte dra in den?

För dessa lär väl bli småkalla som beg, om folk har koll vill säga.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av Lurkern »

Att radar kommer tillbaka samma månad som det finns ekonomi och nytta med det är förutsägbart. Kanske blir nästa år, Tesla är snabba på att ändra produktionslinan.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7481
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av mikebike »

Dafro skrev:
Finns vad jag sett en liknande tråd skapad idag under nyheter 08.07 av anonym men det kan man väl leva med.

Kommer det komma några bilar helt utan radar är min undran eller han man inte dra in den?

Får dessa lär väl bli småkalla som beg, om folk har koll vill säga.
Det finns redan bilar utan radar, och vi som har radar har fått den bortkopplad via OTA.
Tesla lär varken uppdatera gamla bilar eller återinföra funktionaliteten för oss som har radar.
Möjligen de som redan köpt FSD i så fall.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av Lurkern »

Alla bilar som sålts innan HW4 blir ju lite kallare, kanske främst för de som vill ha FSD.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av RagWal »

Kanske är så att kostnaden för retrofit av HW4 och ny radar om det krävs inte är så farligt för Tesla för de (få) som köpt FSD. Inte i sammanhanget. Det var väl så man agerade med uppgraderingar från HW2.5 > HW3 för de med FSD.

I den aspekten kanske en FSD-bil är värd en smula mer jmf en utan. En möjlighet till "merkostnadsfri" uppgradering.
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av Lurkern »

RagWal skrev:
Kanske är så att kostnaden för retrofit av HW4 och ny radar om det krävs inte är så farligt för Tesla för de (få) som köpt FSD. Inte i sammanhanget. Det var väl så man agerade med uppgraderingar från HW2.5 > HW3 för de med FSD.

I den aspekten kanske en FSD-bil är värd en smula mer jmf en utan. En möjlighet till "merkostnadsfri" uppgradering.
Tesla kanske avser sälja en del FSD-licenser till HW3-bilar om de säger att FSD-kunder uppgraderas.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av RagWal »

Lurkern skrev:
RagWal skrev:
Kanske är så att kostnaden för retrofit av HW4 och ny radar om det krävs inte är så farligt för Tesla för de (få) som köpt FSD. Inte i sammanhanget. Det var väl så man agerade med uppgraderingar från HW2.5 > HW3 för de med FSD.

I den aspekten kanske en FSD-bil är värd en smula mer jmf en utan. En möjlighet till "merkostnadsfri" uppgradering.
Tesla kanske avser sälja en del FSD-licenser till HW3-bilar om de säger att FSD-kunder uppgraderas.
Varför isf bara HW3-bilar och inte också tex HW2.5? Eller alla med rimlig ombyggnadskostnad?
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av Curik »

agehall skrev:
Är detta tredje eller fjärde tråden det nämns i? Kollar inte folk vad som redan postats innan man skriver inlägg om "nyheter"?
Jag undrade lite hur du skulle vrida på detta. :lol: Du kanske borde ansöka om att bli moderator? Då har du ju dessutom något att göra om dagarna.

(Jag hittar förresten inte heller några andra trådar om ämnet, som om det skulle vara ett nytt fenomen att det flerpostas förresten :roll:)
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av agehall »

Jag skrev "tråd det nämns i" - inte "tråd". Det har pratas om detta i både FSD-tråden och i tråden om att radarn tas bort.

Tipset till alla som snabbt vill kolla om en nyhet redan är postad är att klicka på knappen "Senaste inlägg" och scanna av trådarna på första sidan. Sedan får man använda lite fantasi för att klura ut vilka trådar som kan vara relevanta att kika i men det är oftatst inte svårt. Om man gör detta i 2 minuter innan man postar en ny tråd så kommer man oftast att upptäcka om nyheten redan lyfts någonstans.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av Walker »

agehall skrev:
Är detta tredje eller fjärde tråden det nämns i? Kollar inte folk vad som redan postats innan man skriver inlägg om "nyheter"?
Nej. Ingen kollar. När bonusen försvann hade vi ett tjog nya trådar om ”BONUSEN FÖRSVINNER!” ungefär samtidigt. Jag vet inte om andra tycker det är svårt att navigera på forumet men tycker att det allmänt skapas alldeles för många trådar om saker som redan avhandlas i flera andra trådar.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
EnDaniel
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 28 maj 2020 22:22
Ort: Oslo

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av EnDaniel »

Flera nämner enbart FSD gällande detta. Jag tror emellertid att en högupplöst och modern radar kan förbättra den adaptiva farthållaren som är i den vanliga autopiloten också. Det är ju fortfarande problem med fantominbromsningar..
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)

Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av LarsOJ »

EnDaniel skrev:
Flera nämner enbart FSD gällande detta. Jag tror emellertid att en högupplöst och modern radar kan förbättra den adaptiva farthållaren som är i den vanliga autopiloten också. Det är ju fortfarande problem med fantominbromsningar..
Det var det första jag tänkte på också. Provade en Model 3 ganska nyligen (utan FSD) och den adaptiva farthållaren var inge vidare. Det var på nynäsvägen med halvmycket trafik och den var ”ryckig”. Kanske var något fel på polarens bil dock men inte hört något.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7481
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av mikebike »

EnDaniel skrev:
Flera nämner enbart FSD gällande detta. Jag tror emellertid att en högupplöst och modern radar kan förbättra den adaptiva farthållaren som är i den vanliga autopiloten också. Det är ju fortfarande problem med fantominbromsningar..
Ja, den ju blev sämre när de tog bort radarn, så rimligen blir den bättre med en bättre radar.
Fast det är ju fortfarande bara spekulationer om ny radar....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av Nect »

Ganska smart av Tesla att få folk att köpa FSD som annars sett det som onödigt/pengar i sjön. Om det nu enbart är FSD bilar som får radar.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av Gustafsson »

Ska bli intressant att höra mer om ”högupplösande radar”, vad kan en sådan tänkas ha för prestanda?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 857
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av Arctic Drifter »

Har inte allt det här snacket om att USS inte behövs varit ett sätt för Tesla att hålla uppe volymerna trots komponentbrist?

Jag tror vi får se radar i produktion igen under Q1 2023, och då inte bara för FSD-bilar!
Tesla Model Y Performance
vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av vampyren »

Jag kommer iaf att vänta in HW4 + ny radarn.
Läste själv om detta här:
https://www.linkedin.com/news/story/tes ... r-5074065/
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av BrooklynS »

Arctic Drifter skrev:
Har inte allt det här snacket om att USS inte behövs varit ett sätt för Tesla att hålla uppe volymerna trots komponentbrist?

Jag tror vi får se radar i produktion igen under Q1 2023, och då inte bara för FSD-bilar!
Absolut så är detta Ockhams rakkniv.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
EnDaniel
Teslaägare
Inlägg: 90
Blev medlem: 28 maj 2020 22:22
Ort: Oslo

Re: Radar gör comeback?

Inlägg av EnDaniel »

Arctic Drifter skrev:
Har inte allt det här snacket om att USS inte behövs varit ett sätt för Tesla att hålla uppe volymerna trots komponentbrist?

Jag tror vi får se radar i produktion igen under Q1 2023, och då inte bara för FSD-bilar!
Det är möjligt. Men vad har USS med radarn att göra menar du?

Och ja, alla bilar får nya radaren då.
Model 3 LR uthämtad 27/6-20 ( Såld)

Model Y LR 2023(uthämtad 2 december 2022)
Skriv svar