Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Chips på flaket

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

Chips på flaket

Inläggav Teslaägare OlleBack » 12 dec 2017 20:24

Verkar som Scania får rätt trots allt. Dom duger alldeles utmärkt att transportera chips med.

https://www.reuters.com/article/pepsico ... SL1N1OB1YR
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare

Re: Chips på flaket

Inläggav Teslaägare Franz » 12 dec 2017 21:37

Lite kul även om den tydligen duger till öl och läsk också ;).
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare

Inläggav vigge50 » 12 dec 2017 21:50

Dock ska man tänka på detta med lite mer öppna ögon, i USA är maxlasten för en lastbil 36 ton och i norden 64 ton, det är en väldigt stor skillnad. Nu vet jag varken vad en fossil lastbil eller Teslas lastbil väger utan last men de 28 ton det skiljer är en hel del. I USA kan den nog bli väldigt konkurrenskraftig men frågan är hur det blir här i norden.
vigge50

Inläggav Teslaägare Bjelke » 12 dec 2017 21:51

Svinkul ju! :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav elbilist mati » 12 dec 2017 21:57

vigge50 skrev:Dock ska man tänka på detta med lite mer öppna ögon, i USA är maxlasten för en lastbil 36 ton och i norden 64 ton, det är en väldigt stor skillnad. Nu vet jag varken vad en fossil lastbil eller Teslas lastbil väger utan last men de 28 ton det skiljer är en hel del. I USA kan den nog bli väldigt konkurrenskraftig men frågan är hur det blir här i norden.

Samtidigt som lastbilar i USA inte har samma hastighetsbegränsningar som vi har. De får köra mycket fortare.
Bilen klarar nog en betydligt högre vikt om man inte har som målsättning att köra ifrån samtliga fossilbilar vid det obligatoriska rödljusracet.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare Legato » 12 dec 2017 22:31

Fy fan vad bra comeback, kunde ju inte bli bättre. världens näst största chipstillverkare (tror jag efter Lay's) är på tåget. Givetvis en kund Scania hade älskat. Ödets ironi och ett tecken på hur Tesla kommer äga även denna marknad om tio år.
SÅLD - Röd X75D (fd X60d) 2016
SÅLD - Svart (blacked out) S75D 2017
SÅLD - Röd X100D 2017
Aubergine-Bronze LR3D 2019
Midnight Silver XP100DL 2018
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Referralkod: bo2814

Inläggav Teslaägare Jerker » 12 dec 2017 23:49

mati skrev:
vigge50 skrev:Dock ska man tänka på detta med lite mer öppna ögon, i USA är maxlasten för en lastbil 36 ton och i norden 64 ton, det är en väldigt stor skillnad. Nu vet jag varken vad en fossil lastbil eller Teslas lastbil väger utan last men de 28 ton det skiljer är en hel del. I USA kan den nog bli väldigt konkurrenskraftig men frågan är hur det blir här i norden.

Samtidigt som lastbilar i USA inte har samma hastighetsbegränsningar som vi har. De får köra mycket fortare.
Bilen klarar nog en betydligt högre vikt om man inte har som målsättning att köra ifrån samtliga fossilbilar vid det obligatoriska rödljusracet.

Jag skrev om det i en annan tråd för några veckor sedan. Jag åkte E4 söderut strax efter presentationen av Tesla Semi och studerade under några timmar mötande lastbilar. Den utan konkurrens vanligaste typen var semiekipaget. Så nog finns det en marknad för den även här i Europa.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare

Referralkod: jerker97039

Inläggav Teslaägare LarsL » 13 dec 2017 06:42

Å andra sidan är bränslet i princip gratis i USA så oavsett så kommer det bli lönsamt i Europa.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, mjukvara 2020.20.17
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Referralkod: lars74032

Inläggav Teslaägare Bjelke » 13 dec 2017 06:46

Jerker skrev:
mati skrev:

Jag skrev om det i en annan tråd för några veckor sedan. Jag åkte E4 söderut strax efter presentationen av Tesla Semi och studerade under några timmar mötande lastbilar. Den utan konkurrens vanligaste typen var semiekipaget. Så nog finns det en marknad för den även här i Europa.

Jag har inte kommenterat det förut direkt eftersom ni redan varit inne på det lite grand, men visst stämmer det, det rullar sjukt många sådana även i Sverige/Norden/Europa (verkligen neröver i Europa), så egentligen behöver
Tesla inte göra ett skit mer på bra länge eftersom denna marknad är gigantisk, dom behöver lixom inte ta fram fram något alternativ till dom som kör timmer-ekipage och liknande (än ;) )
Och en mycket stor del av dessa kör inte ens i närheten av några max-gränser för vikter så 36 ton kommer ofta att räcka till oavsett vad bilen väger tom osv.
Deras nästa steg kommer garanterat att bli Lastbil/släp (24-meters-byggen alltså) men där man inte behöver dom där 60 ton, vilket oxo är en mega-stor marknad, dvs inte flis/timmer-åkare utan post/paket och liknande...

Tesla har att göra så att det räcker till och blir över flera år framåt ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Referralkod: mikael1178

Inläggav elbilist mati » 13 dec 2017 07:03

Absolut är det så. Trailersläpen är jättevanliga överallt. Och precis som du säger kör ju knappast alla precis på maxgränsen hela tiden.
Och dessutom, var nånstans står egentligen att den inte klarar att dra tunga laster? Det är väl bara påståenden från den högljudda "det-går-inte" fraktionen. Visserligen blir det kanske inte riktigt samma räckvidd, men hur mycket påverkar det egentligen räckvidden när lastbilen blir tyngre? Fossillastbilar fungerar dåligt som jämförelse eftersom de inte har regenerering t.ex.
Att den inte skulle orka med ett tyngre last kan vi väl utesluta. Fast jag har hört (lastbils-)folk som menade på att inget slår dieselmotorns vridmoment.
Hmmm, vi ses nästa gång vid Hallandsåsen. :mrgreen:
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat Skoda Enyaq
Förbokat VW ID.3 (avbokat)
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Nästa

Återgå till Lastbil