Sida 1 av 4

Chips på flaket

Postat: 12 dec 2017 20:24
av OlleBack
Verkar som Scania får rätt trots allt. Dom duger alldeles utmärkt att transportera chips med.


https://www.reuters.com/article/pepsico ... SL1N1OB1YR

Re: Chips på flaket

Postat: 12 dec 2017 21:37
av Franz
Lite kul även om den tydligen duger till öl och läsk också ;).

Re: Chips på flaket

Postat: 12 dec 2017 21:50
av vigge50
Dock ska man tänka på detta med lite mer öppna ögon, i USA är maxlasten för en lastbil 36 ton och i norden 64 ton, det är en väldigt stor skillnad. Nu vet jag varken vad en fossil lastbil eller Teslas lastbil väger utan last men de 28 ton det skiljer är en hel del. I USA kan den nog bli väldigt konkurrenskraftig men frågan är hur det blir här i norden.

Re: Chips på flaket

Postat: 12 dec 2017 21:51
av Bjelke
Svinkul ju! :)

Re: Chips på flaket

Postat: 12 dec 2017 21:57
av mati
vigge50 skrev:
Dock ska man tänka på detta med lite mer öppna ögon, i USA är maxlasten för en lastbil 36 ton och i norden 64 ton, det är en väldigt stor skillnad. Nu vet jag varken vad en fossil lastbil eller Teslas lastbil väger utan last men de 28 ton det skiljer är en hel del. I USA kan den nog bli väldigt konkurrenskraftig men frågan är hur det blir här i norden.
Samtidigt som lastbilar i USA inte har samma hastighetsbegränsningar som vi har. De får köra mycket fortare.
Bilen klarar nog en betydligt högre vikt om man inte har som målsättning att köra ifrån samtliga fossilbilar vid det obligatoriska rödljusracet.

Re: Chips på flaket

Postat: 12 dec 2017 22:31
av Legato
Fy fan vad bra comeback, kunde ju inte bli bättre. världens näst största chipstillverkare (tror jag efter Lay's) är på tåget. Givetvis en kund Scania hade älskat. Ödets ironi och ett tecken på hur Tesla kommer äga även denna marknad om tio år.

Re: Chips på flaket

Postat: 12 dec 2017 23:49
av Jerker
mati skrev:
vigge50 skrev:
Dock ska man tänka på detta med lite mer öppna ögon, i USA är maxlasten för en lastbil 36 ton och i norden 64 ton, det är en väldigt stor skillnad. Nu vet jag varken vad en fossil lastbil eller Teslas lastbil väger utan last men de 28 ton det skiljer är en hel del. I USA kan den nog bli väldigt konkurrenskraftig men frågan är hur det blir här i norden.
Samtidigt som lastbilar i USA inte har samma hastighetsbegränsningar som vi har. De får köra mycket fortare.
Bilen klarar nog en betydligt högre vikt om man inte har som målsättning att köra ifrån samtliga fossilbilar vid det obligatoriska rödljusracet.
Jag skrev om det i en annan tråd för några veckor sedan. Jag åkte E4 söderut strax efter presentationen av Tesla Semi och studerade under några timmar mötande lastbilar. Den utan konkurrens vanligaste typen var semiekipaget. Så nog finns det en marknad för den även här i Europa.

Re: Chips på flaket

Postat: 13 dec 2017 06:42
av LarsL
vigge50 skrev:
Dock ska man tänka på detta med lite mer öppna ögon, i USA är maxlasten för en lastbil 36 ton och i norden 64 ton, det är en väldigt stor skillnad. Nu vet jag varken vad en fossil lastbil eller Teslas lastbil väger utan last men de 28 ton det skiljer är en hel del. I USA kan den nog bli väldigt konkurrenskraftig men frågan är hur det blir här i norden.
Å andra sidan är bränslet i princip gratis i USA så oavsett så kommer det bli lönsamt i Europa.

Re: Chips på flaket

Postat: 13 dec 2017 06:46
av Bjelke
Jerker skrev:
mati skrev:
vigge50 skrev:
Dock ska man tänka på detta med lite mer öppna ögon, i USA är maxlasten för en lastbil 36 ton och i norden 64 ton, det är en väldigt stor skillnad. Nu vet jag varken vad en fossil lastbil eller Teslas lastbil väger utan last men de 28 ton det skiljer är en hel del. I USA kan den nog bli väldigt konkurrenskraftig men frågan är hur det blir här i norden.
Samtidigt som lastbilar i USA inte har samma hastighetsbegränsningar som vi har. De får köra mycket fortare.
Bilen klarar nog en betydligt högre vikt om man inte har som målsättning att köra ifrån samtliga fossilbilar vid det obligatoriska rödljusracet.
Jag skrev om det i en annan tråd för några veckor sedan. Jag åkte E4 söderut strax efter presentationen av Tesla Semi och studerade under några timmar mötande lastbilar. Den utan konkurrens vanligaste typen var semiekipaget. Så nog finns det en marknad för den även här i Europa.
Jag har inte kommenterat det förut direkt eftersom ni redan varit inne på det lite grand, men visst stämmer det, det rullar sjukt många sådana även i Sverige/Norden/Europa (verkligen neröver i Europa), så egentligen behöver
Tesla inte göra ett skit mer på bra länge eftersom denna marknad är gigantisk, dom behöver lixom inte ta fram fram något alternativ till dom som kör timmer-ekipage och liknande (än ;) )
Och en mycket stor del av dessa kör inte ens i närheten av några max-gränser för vikter så 36 ton kommer ofta att räcka till oavsett vad bilen väger tom osv.
Deras nästa steg kommer garanterat att bli Lastbil/släp (24-meters-byggen alltså) men där man inte behöver dom där 60 ton, vilket oxo är en mega-stor marknad, dvs inte flis/timmer-åkare utan post/paket och liknande...

Tesla har att göra så att det räcker till och blir över flera år framåt ;)

Re: Chips på flaket

Postat: 13 dec 2017 07:03
av mati
Absolut är det så. Trailersläpen är jättevanliga överallt. Och precis som du säger kör ju knappast alla precis på maxgränsen hela tiden.
Och dessutom, var nånstans står egentligen att den inte klarar att dra tunga laster? Det är väl bara påståenden från den högljudda "det-går-inte" fraktionen. Visserligen blir det kanske inte riktigt samma räckvidd, men hur mycket påverkar det egentligen räckvidden när lastbilen blir tyngre? Fossillastbilar fungerar dåligt som jämförelse eftersom de inte har regenerering t.ex.
Att den inte skulle orka med ett tyngre last kan vi väl utesluta. Fast jag har hört (lastbils-)folk som menade på att inget slår dieselmotorns vridmoment.
Hmmm, vi ses nästa gång vid Hallandsåsen. :mrgreen:

Re: Chips på flaket

Postat: 13 dec 2017 07:12
av Remuz
Resonemanget bygger väl på att man tror att dragbilen är runt 4t tyngre än motsvarande diesel. Då får man lasta 4t mindre eftersom man räknar totalvikt. Då kan man bara lasta lätta saker, anser Scania, men resten av världen fattar att det handlar om mindre skillnad och att få kör maxat.

Blir jobbigt för arla som kör sina bilar halvfulla eftersom yoghurt, juice och mjölk är löjligt tungt

Re: Chips på flaket

Postat: 13 dec 2017 08:18
av Laban
Remuz skrev:
...men resten av världen fattar att det handlar om mindre skillnad och att få kör maxat.
http://bengthedlund.se/0607/Miljon_last ... ersson.pdf
Enligt statistiken är idag lastutnyttjandet mycket högre volymmässigt än viktmässigt, vilket också antas tidigare i rapporten. En undersökning visade att 1998 uppgick nyttjandegraden viktmässigt till 59,5 % och volymmässigt till 81,0 %. Nyttjandegraden varierar dock kraftigt mellan olika varukategorier (www.vv.se).
Kontentan är väl i så fall att det inte gör speciellt mycket om Teslas Semi väger lite mer än motsvarande fossilare.

Re: Chips på flaket

Postat: 13 dec 2017 08:27
av Remuz
Spot on Laban. Dock har jag kört juice från fabriken i Alingsås och bytt mot yoghurt och mjölk i Göteborg. Då var man halvfull, dessutom gick det i 15km/h upp för backen efter Partille :)

Re: Chips på flaket

Postat: 13 dec 2017 08:35
av Laban
Hur var dessa laster viktmässigt ? Om det nu inte var du som var halvfull förstås :-)

Re: Chips på flaket

Postat: 13 dec 2017 08:40
av mati
Laban skrev:
Hur var dessa laster viktmässigt ? Om det nu inte var du som var halvfull förstås :-)
Läser man dagens nyhetsartikel så förstår man att även förarens vikt kan utgöra en rejäl del av den totala lasten. ;)

Re: Chips på flaket

Postat: 13 dec 2017 08:56
av Kulingen

Re: Chips på flaket

Postat: 13 dec 2017 09:09
av JFAH
För ungefär tre år sedan satte jag ihop ett litet excel blad där jag räknade på batteristorlek för lastbilar. Det tog hänsyn till lastvikt, tomvikt, rullmotstånd och vindmotstånd. Siffror inhämtades från vägverket, nokias whitepaper om rullmotstånd mm. Jag försökte i görligaste mån kontrollera resultaten mot uppgivna snittförbrukningar från scania och volvo (för att kolla att jag inte låg helt off). Viktspannet var mellan 36 ton upp till 105 ton, och cd från 0,5 (vilket var det jag trodde man som bäst kunde uppnå) till 0,9. Jag räknade också lite konservativt.

Min förbrukningssiffror varierade mellan 12kwh/mil upp till 25kwh/mil. Vikten gav bara marginellt med tillskott, vindmotståndet däremot gav rejäla diffar. Det är som sagt inte vikten som är problemet, det är vindmotståndet, också på ett ekipage om 105 ton... Vid tillfället räknade jag konservativt på 200wh/kg och 40 mils räckvidd för att klara viloreglerna.Med dagens best of breed bör man ligga om inte på så väldigt nära 300wh/kg vilket påverkar ekvationen ganska mycket faktiskt.

Jag kan glatt konstatera att jag hamnade ganska nära teslas siffror och känner att jag har hyggligt torrt på fötterna när jag säger att de här konceptet funkar alldeles utmärkt i europa. Däremot kan man fråga sig om bilen ifråga är dimensionerad för de större tyngderna, men det är en helt annan fråga. Bromsar och ramar mm måste tåla betydligt större påkänningarEnergimässigt och batteri mässigt så kommer det här konceptet funka, det säger i vart fall mina siffror :-). Siffror som faktiskt blivit vidimerade av tesla själva verkar det som.

En annan sak också; Öl och läsk är tungt. Mycket tungt. En container fylld med öl och läsk är essentiellt fylld med vatten. Containern har invändig volym ~30m3 och det blir alltså, vid säg 80% fyllnad omkring 26+container vikt. bryggar bilar är sällan begränsade av sin volym utan av vikt...

Re: Chips på flaket

Postat: 13 dec 2017 09:30
av Laban
JFAH skrev:
Jag kan glatt konstatera att jag hamnade ganska nära teslas siffror och känner att jag har hyggligt torrt på fötterna när jag säger att de här konceptet funkar alldeles utmärkt i europa.
Det verkar rimligt. Bränslet är dyrare här än i USA så det som fungerar där borde per automatik fungera ännu bättre här. Även om man eventuellt måste dimensionera prylarna lite annorlunda.

Som ex kan man ta bränslekostnad kontra andra utgifter:

https://www.scania.com/se/sv/home/produ ... onomy.html
Bränslet står för över 50 procent av kostnaderna för ett åkeri.
USA:

https://www.thetruckersreport.com/infog ... -trucking/

39% av den totala kostnaden.

Re: Chips på flaket

Postat: 13 dec 2017 10:29
av JFAH
Vattenfall industriavtal (150kkwh/år - 2 gigawatth/år) ligger på 30 öre/kwh. Det ger en milkostnad på 3,60. Svenska diesel priser ~14 spänn, villket ger (4,5*14= 63 kr/milen). 4.5 kom från ett autobahn test 2 år sedan där man jämförde långdistans förbrukning och nådde detta snittvärde. Även om det tillkommer anslutnings kostnader och annat finns det _gott_ om utrymme att spela på innan man kommer upp i några 60 kronor milen på el.

Re: Chips på flaket

Postat: 13 dec 2017 10:34
av 12man
Legato skrev:
Fy fan vad bra comeback, kunde ju inte bli bättre. världens näst största chipstillverkare (tror jag efter Lay's) är på tåget. Givetvis en kund Scania hade älskat. Ödets ironi och ett tecken på hur Tesla kommer äga även denna marknad om tio år.
Lay's = Fritolays = PepsiCo

Re: Chips på flaket

Postat: 13 dec 2017 11:05
av Verdi
vigge50 skrev:
Dock ska man tänka på detta med lite mer öppna ögon, i USA är maxlasten för en lastbil 36 ton och i norden 64 ton, det är en väldigt stor skillnad. Nu vet jag varken vad en fossil lastbil eller Teslas lastbil väger utan last men de 28 ton det skiljer är en hel del. I USA kan den nog bli väldigt konkurrenskraftig men frågan är hur det blir här i norden.
Fast det är väl ingen som kör timmer och annat supertungt med en semi-dragare?

Re: Chips på flaket

Postat: 13 dec 2017 11:16
av Bjelke
Verdi skrev:
vigge50 skrev:
Dock ska man tänka på detta med lite mer öppna ögon, i USA är maxlasten för en lastbil 36 ton och i norden 64 ton, det är en väldigt stor skillnad. Nu vet jag varken vad en fossil lastbil eller Teslas lastbil väger utan last men de 28 ton det skiljer är en hel del. I USA kan den nog bli väldigt konkurrenskraftig men frågan är hur det blir här i norden.
Fast det är väl ingen som kör timmer och annat supertungt med en semi-dragare?
Det är ett litet fåtal som gör det bara... några som kör telefon/kraftlednings-stolpar och en del maskintrailers tex

Re: Chips på flaket

Postat: 13 dec 2017 12:23
av Remuz
Kan man vara säker på att den inte blir godkänd för mer i EU?

Re: Chips på flaket

Postat: 13 dec 2017 12:35
av vigge50
Remuz skrev:
Kan man vara säker på att den inte blir godkänd för mer i EU?
Nä, förhoppningsvis så var den presentationen och informationen på hemsidan anpassad för den amerikanska marknaden och vi får högre siffror i Europa men det får vi nog bara se som en bonus och inget vi kan ta för givet.

Re: Chips på flaket

Postat: 13 dec 2017 13:43
av TiborBlomhall
Jag har nu postat en påse chips till Nils-Gunnar Vågstedt på Scania som gjorde uttalandet, med en kopia av artikeln och julönskningar från Tesla Club Sweden ;)

Jag hoppas han har humor. Och gillar chips med julost-smak.