Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Vikt och ice jämförelse

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

Vikt och ice jämförelse

Inläggav Teslaägare apkungen » 05 feb 2018 09:03

Hittade denna artikel:
https://insideevs.com/tesla-semi-weighs-part-3/

Det är en serie artiklar om teslas lastbil. Nån som kan lastbilar och kan översätta det till svenska motsvarigheter?
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
 
Inlägg: 2801
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm
Referralkod: filip93773

Re: Vikt och ice jämförelse

Inläggav Teslaägare zyax » 05 feb 2018 09:32

Vad vill du ha för siffror, vill du veta vad en svensk dragare väger?
Det går ju inte att jämföra med Europeiska varianter eftersom man mäter helt olika och därför ser olika ut, våra med kort front, amerikanska med gigantiska fronter (pga reglerna hur man mäter vikt/längd).
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
 
Inlägg: 1390
Blev medlem: 08 jul 2016 07:05
Ort: Växjö
Referralkod: martin32357

Re: Vikt och ice jämförelse

Inläggav Teslaägare 12man » 05 feb 2018 11:34

Men...hur ofta körs en lastbil med vikten som begränsande faktor?
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare
 
Inlägg: 2551
Blev medlem: 21 jun 2014 12:40
Ort: Norrviken, Sollentuna
Referralkod: hanjo2756

Re: Vikt och ice jämförelse

Inläggav Henrik Torphammar » 05 feb 2018 12:14

Jag tittade lite på Jack Rickard i helgen. Väldigt nördigt men mycket bra info. Bland annat så är bara 55% av batteriets totalvikt celler. I en personbil där batteriet blir en bärande del samt sitter i botten och behöver skydd så blir ju kapslingen en stor del av vikten. Det gör att jag kan anta att man i en lastbil kan pussla ihop ett bättre förhållande än att bara stacka P100 batterier på höjden.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Henrik Torphammar
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 09:35

Re: Vikt och ice jämförelse

Inläggav TiborBlomhall » 05 feb 2018 12:29

12man skrev:Men...hur ofta körs en lastbil med vikten som begränsande faktor?

Ytterst sällan. I genomsnitt brukar lastbilar vara lastade till ca 30% av sin maxkapacitet.

Lastkapaciteten för ellastbilar är ungefär som räckviddsdiskussionen för elbilar: "men... om jag bor i Ystad och vill åka nonstop upp till fjällstugan i Haparanda då?"
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
 
Inlägg: 5437
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: tibor72449

Re: Vikt och ice jämförelse

Inläggav Teslaägare kler » 05 feb 2018 15:08

TiborBlomhall skrev:
12man skrev:Men...hur ofta körs en lastbil med vikten som begränsande faktor?

Ytterst sällan. I genomsnitt brukar lastbilar vara lastade till ca 30% av sin maxkapacitet.

Lastkapaciteten för ellastbilar är ungefär som räckviddsdiskussionen för elbilar: "men... om jag bor i Ystad och vill åka nonstop upp till fjällstugan i Haparanda då?"
...utan att stanna. Och ärendet är att låsa dörren som man glömde låsa i Haparanda och sen åka raka spåret hem igen. Utan att stanna.
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare
 
Inlägg: 893
Blev medlem: 07 jan 2017 23:58

Re: Vikt och ice jämförelse

Inläggav StefL » 05 feb 2018 16:04

TiborBlomhall skrev:"men... om jag bor i Ystad och vill åka nonstop upp till fjällstugan i Haparanda då?"


Då får man problem oavsett eftersom Haparanda ligger vid kusten, dvs på marginell höjd över havet :lol:
Model 3 reserverad 2016-04-01. Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra tills den levereras (en torsdag 2019 är min gissning...)
Användarvisningsbild
StefL
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Vikt och ice jämförelse

Inläggav Teslaägare Svenssons » 05 feb 2018 17:17

StefL skrev:
TiborBlomhall skrev:"men... om jag bor i Ystad och vill åka nonstop upp till fjällstugan i Haparanda då?"


Då får man problem oavsett eftersom Haparanda ligger vid kusten, dvs på marginell höjd över havet :lol:

Kan ju ändå vara en fjällstuga... Kan ju ha flyttats ned från fjället. Norrut anser jag är uppåt.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red
Cybertruck Dual FSD Pre-order #2059
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 10160
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: Vikt och ice jämförelse

Inläggav StefL » 05 feb 2018 21:50

Svenssons skrev:
StefL skrev:
TiborBlomhall skrev:"men... om jag bor i Ystad och vill åka nonstop upp till fjällstugan i Haparanda då?"


Då får man problem oavsett eftersom Haparanda ligger vid kusten, dvs på marginell höjd över havet :lol:

Kan ju ändå vara en fjällstuga... Kan ju ha flyttats ned från fjället. Norrut anser jag är uppåt.


Ja det är ju ett bekant fenomen att sörlänningar sätter likhetstecken mellan norrut och fjällen...
Fjällen ligger alltså längs Sveriges västra kant - medan Haparanda faktiskt utgör rikets östligaste punkt.
Model 3 reserverad 2016-04-01. Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra tills den levereras (en torsdag 2019 är min gissning...)
Användarvisningsbild
StefL
 
Inlägg: 804
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Vikt och ice jämförelse

Inläggav Teslaägare apkungen » 06 feb 2018 12:41

Precis. Vikten på en svensk lastbil utan flak undrar jag över.

Sen tycker jag att jämförelsen med räckvidd haltar lite. Snarare dragkrok tycker jag är bättre.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
 
Inlägg: 2801
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm
Referralkod: filip93773

Nästa

Återgå till Lastbil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.