Sida 1 av 1

Re: Vikt och ice jämförelse

Postat: 08 feb 2018 12:28
av LarsL
Jag hittade den här datan på en sida där Volvo Leasar ut olika modeller av lastbilar. Du borde kunna hitta dit också, kan inte googla precis nu.

Re: Vikt och ice jämförelse

Postat: 08 feb 2018 23:26
av apkungen
Hittade nu också med dina nyckelord. 26 ton! Kan det verkligen stämma :o? Isf skulle teslan kunna väga mindre!

http://www.volvotrucks.se/sv-se/services/hyrlast.html

Re: Vikt och ice jämförelse

Postat: 08 feb 2018 23:32
av apkungen
Eller vänta... Totalvikt är inklusive allt man får lasta. Och man får lasta 15 ton så 9 ton vikt isf? Låter mer rimligt.

Re: Vikt och ice jämförelse

Postat: 09 feb 2018 06:53
av Bjelke
Ja 8-10 ton är väl ganska normalt...

Re: Vikt och ice jämförelse

Postat: 09 feb 2018 10:22
av jonas
12man skrev:
Men...hur ofta körs en lastbil med vikten som begränsande faktor?
Grusbilar och timmerbilar körs ofta med överlast.
Hittade en gammal artikel 2001 där det påstods att 87% av alla timmerbilar har överlast. Idag har flera massabruk en maxvikt som de betalar för och åkaren riskerar att bli anmäld om man är överlastad. Man har även ofta obligatorisk nykterhetskontroll på flera bruk, för att stävja rattonykterhet, mycket effektivt.
2017 har man på vissa sträckor (BK4) höjt totalvikten till 74 ton för timmerbilar och flisbilar.

Ganska ofta överlast för timmer/flisbilar och sedan ganska ofta för lätta lastbilar under 3,5 ton, är min slutsats.

Re: Vikt och ice jämförelse

Postat: 09 feb 2018 14:12
av apkungen
Sen tror jag också att det nästan alltid är nån gång i veckan som ett åkeri behöver köra fullastade bilar. Ska de ha en fossilbil för dessa ändamål då? Nej jag tror att tesla kommer att få till en bil som bara väger några ton mer än en scania eller Volvo och så kommer problemet vara löst :).

Re: Vikt och ice jämförelse

Postat: 09 feb 2018 17:42
av 12man
lite fakta från de som samlar siffror på sånt här http://www.trafa.se/vagtrafik/lastbilstrafik
och bara "lastbilar" över 3,5 ton,

2017 q3, kom på att juli var med här så tog raskt med q1 med minimalt med semester
antal lastbilar 64620 resp 61822 st
antal transporter 9805 000 resp 9829 000 st
körda kilometer 717 188 000 resp 722 973 000 km
lastad godsmängd 103 390 000 resp 107 458 000 ton
tonkilometer 9249 000 000 resp 9989 000 000

antar 60 arbetsdagar/q
antal transporter/lastbil/dag 2,65 q1 resp 2.52 q3
körda kilometer/transport 74 resp 74
lastat ton per transport 11 resp 11
snitt last i ton per kilometer 14 resp 13 (här slår timmertransporter igenom?)

så 30 %(ht tibor) stämmer och det borde finnas utrymme för ganska många batteri lastbilar
brasklapp för feltänk och räkning

Re: Vikt och ice jämförelse

Postat: 09 feb 2018 17:50
av Henrik Torphammar
Om det istället blir så att en ellastbil kan bli lättare och ta mer last än dieselbilen?!

Re: Vikt och ice jämförelse

Postat: 18 feb 2018 19:28
av apkungen
Henrik Torphammar skrev:
Om det istället blir så att en ellastbil kan bli lättare och ta mer last än dieselbilen?!
Den kanske kan få köra snabbare också :)