Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

SUPERTANKERS

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

SUPERTANKERS

Inläggav JFAH » 18 mar 2018 08:25

Enligt vägverket ligger snittförbrukningen på runt 5 liter milen för en tung lastbil (varierar iofs med lastprofilen från som bäst 4, men ett bra genomsnitt). Det innebär att en lastbil som rullar 20kmil om året tar cirka 100 kubik bränsle. 1000 lastbilar som rullar displacar alltså 100 000 kubik meter bränsle. 10k lastbilar skulle ge alltså 1 miljon kubikmeter diesel. Om tesla når målet att tillverka 100k lastbilar kan man alltså spara 10 miljoner kubikmeter diesel. Med en förhållandevis liten insats kan man alltså få en avsevärd miljö effekt. Man förstå varför oljeutvinnare som exxon är oroliga och gör vad det kan för att bromsa utveckligen. 10 miljoner kubikmeter är inte kattskit, i råolje form handlar det om tiotalet super tankers på årsbasis i minskad oljeförbrukning, och då endast räknat på en tillverkare. I och med att det i stort sett kommer bli ekonomiskt självmord att köra med dieseldrivet alternativ kommer snöbollen rulla på med hög hastighet Även räknat på den snålaste (4 liter mien) blir det stora återverkningar på industrin. Jag tror att tesla semin, från miljö synpunkt, är den viktigaste produkt tesla jobbat med under hela sin tillvaro.
JFAH
 
Inlägg: 488
Blev medlem: 31 jul 2014 21:04

Re: SUPERTANKERS

Inläggav Teslaägare Leo » 18 mar 2018 10:03

På tal om supertankers.

Läste ett inlägg på FB att Maersk största supertanker "Emma Maersk". Bara den båten släpper ut svaveldioxid som 50 miljoner bilar.... :shock:

Hela Maersk flotta på närmare 1000båtar släpper ut lika mycket svaveldioxid som 9 MILJARDER bilar. dvs 12 ggr mer än alla bilar som finns på hela jordklotet... :shock: :shock: :shock:

Någon får gärna komma med kommentarer om de vet mer om det är korrekt?

Dock vet jag att stora fartyg släpper ut väldigt mycket skit.
Roadster-10 2.0 gått 1185mil
Kia e-Niro-19 2600mil
Tidigare, X100D-17, 1500mil
Tidigare, P85-14, 3000mil
Tidigare, 4st e-Golf, tot 8700mil
Tidigare, e-up, 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
 
Inlägg: 2865
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Södertälje

Re: SUPERTANKERS

Inläggav Teslaägare LarsL » 18 mar 2018 10:13

Stämmer säkert eftersom det inte finns någon reglering av avgaser ute på internationelltvatten. Det gör ju inte att Maersk inte skulle vara skitstövlar, så klart. Deras ansvar försvinner inte bara för att de får göra något.
Lite konstigt att politikerna uppmanar till sjötransport när den är så fruktansvärt skitig. Förmodligen är det CO2 enögdheten som slår igenom igen, man blir trött! Kan inte folk/politiker ha två tankar i huvudet samtidigt?

Sen är inte sjöfartens utsläpp en ursäkt för att släppa ut skit i städerna. Detta är lokala utsläpp och det är därför avgörande var utsläppen görs. Alltså kan en bil på fel ställe vara ett större problem än ett fraktfartyg på ett annat.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, mjukvara 2020.20.12
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
 
Inlägg: 10940
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Re: SUPERTANKERS

Inläggav Teslaägare LarsL » 18 mar 2018 10:14

Undrar hur mycket detta sot drar ner den globala temperaturen?
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, mjukvara 2020.20.12
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
 
Inlägg: 10940
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Re: SUPERTANKERS

Inläggav Teslaägare Teslalink » 18 mar 2018 10:18

Som jag förstått det så är bunkeroljan, som fartygen drivs med, det som blir över efter det att bensin, diesel, fotogen osv. utvunnits ur råoljan. Alltså kan man ju säga att alla sitter i samma båt :?

Du kan alltså inte producera diesel utan att samtidigt skapa bunkerolja.
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
 
Inlägg: 260
Blev medlem: 28 jun 2015 20:27
Referralkod: jonas37751

Re: SUPERTANKERS

Inläggav elbilist lator » 18 mar 2018 10:39

Leo skrev:På tal om supertankers.

Läste ett inlägg på FB att Maersk största supertanker "Emma Maersk". Bara den båten släpper ut svaveldioxid som 50 miljoner bilar.... :shock:

Hela Maersk flotta på närmare 1000båtar släpper ut lika mycket svaveldioxid som 9 MILJARDER bilar. dvs 12 ggr mer än alla bilar som finns på hela jordklotet... :shock: :shock: :shock:

Någon får gärna komma med kommentarer om de vet mer om det är korrekt?

Dock vet jag att stora fartyg släpper ut väldigt mycket skit.

Det har florerat rykten via FB om detta men som vanligt ska man väl ta det med en nypa salt (eller svavel i detta fallet) då det jag har fått fram är att det handlar om uppgifter från 2005-2007. Mycket har hänt sedan dess, även på haven...
Någon som är väl insatt i dessa transporters utvecklingsarbete får ju som sagt gärna kommentera.
Kört elbil sedan maj 2002.
Renault Clio Electrique
Renault Express Electrique
Nissan Leaf
Provat det mesta på marknaden
Kört ca 2000 mil Tesla Model S
Avbokat Model 3
Åergått till Renault Clio Electrique
Väntar på att kunna köpa en Model S för max 400´
Användarvisningsbild
lator
elbilist
 
Inlägg: 3769
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: SUPERTANKERS

Inläggav Teslaägare LarsL » 18 mar 2018 10:42

Tveksamt om det hänt något eftersom set saknas lagkrav.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, mjukvara 2020.20.12
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
 
Inlägg: 10940
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Re: SUPERTANKERS

Inläggav Teslaägare Leo » 18 mar 2018 10:45

Såg också att det var drygt 10år gamla uppgifter men precis som LarsL skriver är jag tveksam till att något hänt sen dess. Då det inte verkar drivas igenom några miljökrav på sjöfarten.
Roadster-10 2.0 gått 1185mil
Kia e-Niro-19 2600mil
Tidigare, X100D-17, 1500mil
Tidigare, P85-14, 3000mil
Tidigare, 4st e-Golf, tot 8700mil
Tidigare, e-up, 2000mil
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
 
Inlägg: 2865
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Södertälje

Re: SUPERTANKERS

Inläggav Teslaägare frippe » 18 mar 2018 10:51

LarsL skrev:Tveksamt om det hänt något eftersom set saknas lagkrav.


Nja det gör det inte alls. Nordsjön och Östersjön är specialområden där det sedan 2015 enbart får användas bränsle med 0,1% svavel i, tidigare kunde du ha 3%.

Men visst det är ändå 100ggr mer än vad ett bränsle för en lastbil får ha.

Det pågår ett väldigt stort arbete med att rena utsläpp från fartyg, t.ex. med scrubbers som tvättar avgaser på gamla fartyg, LNG som bränsle på nya fartyg, bränsleceller för elproduktion, koppla landström när fartyg ligger till kaj för att minska utsläpp när land m.m.

Men som med allt internationellt tar det otroligt lång tid. Livslängden på ett fartyg är 25-30 år, så det byts inte på ett nafs.

Nu är inte enbart luftutsläpp problemet utan det finns även andra problem med sjöfart, påverkan på havsmiljön t.ex.

Å andra sidan kan man säga att avstannar sjöfarten, tar världsekonomin tvärnit.

Emma Maersk är för övrigt ett containerfartyg och ingen supertanker.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
 
Inlägg: 1063
Blev medlem: 16 aug 2017 07:16
Ort: Växjö
Referralkod: fredrik73366

Re: SUPERTANKERS

Inläggav elbilist lator » 18 mar 2018 11:01

frippe skrev:
LarsL skrev:Tveksamt om det hänt något eftersom det saknas lagkrav.


Nja det gör det inte alls. Nordsjön och Östersjön är specialområden där det sedan 2015 enbart får användas bränsle med 0,1% svavel i, tidigare kunde du ha 3%.

Men visst det är ändå 100ggr mer än vad ett bränsle för en lastbil får ha.

Det pågår ett väldigt stort arbete med att rena utsläpp från fartyg, t.ex. med scrubbers som tvättar avgaser på gamla fartyg, LNG som bränsle på nya fartyg, bränsleceller för elproduktion, koppla landström när fartyg ligger till kaj för att minska utsläpp när land m.m.

Men som med allt internationellt tar det otroligt lång tid. Livslängden på ett fartyg är 25-30 år, så det byts inte på ett nafs.

Nu är inte enbart luftutsläpp problemet utan det finns även andra problem med sjöfart, påverkan på havsmiljön t.ex.

Å andra sidan kan man säga att avstannar sjöfarten, tar världsekonomin tvärnit.

Emma Maersk är för övrigt ett containerfartyg och ingen supertanker.

Någon som vet hur det ser ut med Teslas transporter över Atlanten? Om det är så illa så finns det ju ännu större anledning att bygga en fabrik i Europa. Sen skulle ju bilarna transporteras med båt från Nederländerna till Göteborg (vilken numera inte verkar vara sant) och då uppkommer ju frågan om vilket som är bäst, båt eller bil?
Det allra bästa vore väl att köra bilarna till kund på sina egna hjul men vem vill ta leverans av en "ny" bil som har gått 100 - 200 mil...?
Kört elbil sedan maj 2002.
Renault Clio Electrique
Renault Express Electrique
Nissan Leaf
Provat det mesta på marknaden
Kört ca 2000 mil Tesla Model S
Avbokat Model 3
Åergått till Renault Clio Electrique
Väntar på att kunna köpa en Model S för max 400´
Användarvisningsbild
lator
elbilist
 
Inlägg: 3769
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Nästa

Återgå till Lastbil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.