SUPERTANKERS

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

SUPERTANKERS

Inlägg av JFAH »

Enligt vägverket ligger snittförbrukningen på runt 5 liter milen för en tung lastbil (varierar iofs med lastprofilen från som bäst 4, men ett bra genomsnitt). Det innebär att en lastbil som rullar 20kmil om året tar cirka 100 kubik bränsle. 1000 lastbilar som rullar displacar alltså 100 000 kubik meter bränsle. 10k lastbilar skulle ge alltså 1 miljon kubikmeter diesel. Om tesla når målet att tillverka 100k lastbilar kan man alltså spara 10 miljoner kubikmeter diesel. Med en förhållandevis liten insats kan man alltså få en avsevärd miljö effekt. Man förstå varför oljeutvinnare som exxon är oroliga och gör vad det kan för att bromsa utveckligen. 10 miljoner kubikmeter är inte kattskit, i råolje form handlar det om tiotalet super tankers på årsbasis i minskad oljeförbrukning, och då endast räknat på en tillverkare. I och med att det i stort sett kommer bli ekonomiskt självmord att köra med dieseldrivet alternativ kommer snöbollen rulla på med hög hastighet Även räknat på den snålaste (4 liter mien) blir det stora återverkningar på industrin. Jag tror att tesla semin, från miljö synpunkt, är den viktigaste produkt tesla jobbat med under hela sin tillvaro.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av Leo »

På tal om supertankers.

Läste ett inlägg på FB att Maersk största supertanker "Emma Maersk". Bara den båten släpper ut svaveldioxid som 50 miljoner bilar.... :shock:

Hela Maersk flotta på närmare 1000båtar släpper ut lika mycket svaveldioxid som 9 MILJARDER bilar. dvs 12 ggr mer än alla bilar som finns på hela jordklotet... :shock: :shock: :shock:

Någon får gärna komma med kommentarer om de vet mer om det är korrekt?

Dock vet jag att stora fartyg släpper ut väldigt mycket skit.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av LarsL »

Stämmer säkert eftersom det inte finns någon reglering av avgaser ute på internationelltvatten. Det gör ju inte att Maersk inte skulle vara skitstövlar, så klart. Deras ansvar försvinner inte bara för att de får göra något.
Lite konstigt att politikerna uppmanar till sjötransport när den är så fruktansvärt skitig. Förmodligen är det CO2 enögdheten som slår igenom igen, man blir trött! Kan inte folk/politiker ha två tankar i huvudet samtidigt?

Sen är inte sjöfartens utsläpp en ursäkt för att släppa ut skit i städerna. Detta är lokala utsläpp och det är därför avgörande var utsläppen görs. Alltså kan en bil på fel ställe vara ett större problem än ett fraktfartyg på ett annat.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av LarsL »

Undrar hur mycket detta sot drar ner den globala temperaturen?
Användarvisningsbild
Teslalink
Teslaägare
Inlägg: 264
Blev medlem: 28 jun 2015 21:27

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av Teslalink »

Som jag förstått det så är bunkeroljan, som fartygen drivs med, det som blir över efter det att bensin, diesel, fotogen osv. utvunnits ur råoljan. Alltså kan man ju säga att alla sitter i samma båt :?

Du kan alltså inte producera diesel utan att samtidigt skapa bunkerolja.
Model 3 LR AWD 19"
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av lator »

Leo skrev:
På tal om supertankers.

Läste ett inlägg på FB att Maersk största supertanker "Emma Maersk". Bara den båten släpper ut svaveldioxid som 50 miljoner bilar.... :shock:

Hela Maersk flotta på närmare 1000båtar släpper ut lika mycket svaveldioxid som 9 MILJARDER bilar. dvs 12 ggr mer än alla bilar som finns på hela jordklotet... :shock: :shock: :shock:

Någon får gärna komma med kommentarer om de vet mer om det är korrekt?

Dock vet jag att stora fartyg släpper ut väldigt mycket skit.
Det har florerat rykten via FB om detta men som vanligt ska man väl ta det med en nypa salt (eller svavel i detta fallet) då det jag har fått fram är att det handlar om uppgifter från 2005-2007. Mycket har hänt sedan dess, även på haven...
Någon som är väl insatt i dessa transporters utvecklingsarbete får ju som sagt gärna kommentera.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av LarsL »

Tveksamt om det hänt något eftersom set saknas lagkrav.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av Leo »

Såg också att det var drygt 10år gamla uppgifter men precis som LarsL skriver är jag tveksam till att något hänt sen dess. Då det inte verkar drivas igenom några miljökrav på sjöfarten.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av frippe »

LarsL skrev:
Tveksamt om det hänt något eftersom set saknas lagkrav.
Nja det gör det inte alls. Nordsjön och Östersjön är specialområden där det sedan 2015 enbart får användas bränsle med 0,1% svavel i, tidigare kunde du ha 3%.

Men visst det är ändå 100ggr mer än vad ett bränsle för en lastbil får ha.

Det pågår ett väldigt stort arbete med att rena utsläpp från fartyg, t.ex. med scrubbers som tvättar avgaser på gamla fartyg, LNG som bränsle på nya fartyg, bränsleceller för elproduktion, koppla landström när fartyg ligger till kaj för att minska utsläpp när land m.m.

Men som med allt internationellt tar det otroligt lång tid. Livslängden på ett fartyg är 25-30 år, så det byts inte på ett nafs.

Nu är inte enbart luftutsläpp problemet utan det finns även andra problem med sjöfart, påverkan på havsmiljön t.ex.

Å andra sidan kan man säga att avstannar sjöfarten, tar världsekonomin tvärnit.

Emma Maersk är för övrigt ett containerfartyg och ingen supertanker.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av lator »

frippe skrev:
LarsL skrev:
Tveksamt om det hänt något eftersom det saknas lagkrav.
Nja det gör det inte alls. Nordsjön och Östersjön är specialområden där det sedan 2015 enbart får användas bränsle med 0,1% svavel i, tidigare kunde du ha 3%.

Men visst det är ändå 100ggr mer än vad ett bränsle för en lastbil får ha.

Det pågår ett väldigt stort arbete med att rena utsläpp från fartyg, t.ex. med scrubbers som tvättar avgaser på gamla fartyg, LNG som bränsle på nya fartyg, bränsleceller för elproduktion, koppla landström när fartyg ligger till kaj för att minska utsläpp när land m.m.

Men som med allt internationellt tar det otroligt lång tid. Livslängden på ett fartyg är 25-30 år, så det byts inte på ett nafs.

Nu är inte enbart luftutsläpp problemet utan det finns även andra problem med sjöfart, påverkan på havsmiljön t.ex.

Å andra sidan kan man säga att avstannar sjöfarten, tar världsekonomin tvärnit.

Emma Maersk är för övrigt ett containerfartyg och ingen supertanker.
Någon som vet hur det ser ut med Teslas transporter över Atlanten? Om det är så illa så finns det ju ännu större anledning att bygga en fabrik i Europa. Sen skulle ju bilarna transporteras med båt från Nederländerna till Göteborg (vilken numera inte verkar vara sant) och då uppkommer ju frågan om vilket som är bäst, båt eller bil?
Det allra bästa vore väl att köra bilarna till kund på sina egna hjul men vem vill ta leverans av en "ny" bil som har gått 100 - 200 mil...?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av LarsL »

En Tesla Semi måste ju vara betydligt bättre än båtfrakt.

De här bönorna som är så populära bland ”miljövänner” som ersättning till kött körs de med båt eller flyg?
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av lator »

LarsL skrev:
En Tesla Semi måste ju vara betydligt bättre än båtfrakt.

De här bönorna som är så populära bland ”miljövänner” som ersättning till kött körs de med båt eller flyg?
De går antagligen på samma båt som fraktar köttet från Brasilien... ;-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av LarsL »

Fast Brasilien ligger närmare än kina och dess bönpasta...
Kött går ju utmärkt att producera i Sverige, om man vill. Det är lite som med elbilar. Bränslet tillelbilar kan vi tillverka i Sverige och slipper därmed importera och transportera.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
En Tesla Semi måste ju vara betydligt bättre än båtfrakt.

De här bönorna som är så populära bland ”miljövänner” som ersättning till kött körs de med båt eller flyg?
Detta brukar vara mitt starkaste argument i diskussioner med veganer. Hur miljövänlig är den grönsaksproduktion är beroende av? Ska de bara äta närodlade grönsaker året runt så blir kosthållningen ganska tråkig och enahanda...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av LarsL »

Det gjorde vi ju förr. Då var det rotfrukter som fällde halva året. Nu går det väl knappt sälja potatis längre?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Det gjorde vi ju förr. Då var det rotfrukter som fällde halva året. Nu går det väl knappt sälja potatis längre?
Men vi åt inte enbart grönsaker. Ja, kanske de som var oändligt fattiga. Men roligt var det hur som helst inte och betvivlar att nån idag skulle orka äta bara såna grönsaker stor del av vintern. Om en vegan vara lika noggrann med det miljövänliga för egen del som de är med det för andras del så kostar det på och är inte så enkelt.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av lator »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Det gjorde vi ju förr. Då var det rotfrukter som fällde halva året. Nu går det väl knappt sälja potatis längre?
Men vi åt inte enbart grönsaker. Ja, kanske de som var oändligt fattiga. Men roligt var det hur som helst inte och betvivlar att nån idag skulle orka äta bara såna grönsaker stor del av vintern. Om en vegan vara lika noggrann med det miljövänliga för egen del som de är med det för andras del så kostar det på och är inte så enkelt.
Luktar det "Myter" här...? (Ja, jag är vegetarian...)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av LarsL »

Det är helt okej att vara vegan och att tro att det är rätt. Men pådyvla inte andra och barnen att det skulle vara det, för eet är det inte.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av lator »

LarsL skrev:
Det är helt okej att vara vegan och att tro att det är rätt. Men pådyvla inte andra och barnen att det skulle vara det, för eet är det inte.
Det är helt ok att köra elbil och tro att det är det bästa men pådyvla inte andra och dina barn att det skulle vara det, för vi kan inte vara säkra på det... ;-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av LarsL »

Personligen struntar jag fullständigt i vad andra kör. Så där tänker jag precis lika. Däremot kan jag visa att en elbil är bättre på många olika sätt jämfört med en fossilbil, tex 80% mot 20% effektivitet.

Vi har nu stoppat bönoasta i våran skola efter att våra barn haft besvär med magen. Det tycker jag är ett stort framsteg! Bönpastan är importerad från långt borta och det ör vansinne att ersätta kött med sådant skit!
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av Laban »

LarsL skrev:
Personligen struntar jag fullständigt i vad andra kör. Så där tänker jag precis lika. Däremot kan jag visa att en elbil är bättre på många olika sätt jämfört med en fossilbil, tex 80% mot 20% effektivitet.
https://academic.oup.com/ajcn/article/78/3/660S/4690010
The amount of grains fed to US livestock is sufficient to feed about 840 million people who follow a plant-based diet (7).
Det här är väl ungefär samma förhållande som i ditt exempel med elbil vs fossilbil.

Jag är inte vegetarian ska jag väl tillägga, men jag/familjen när en tanke om att äta mer vegetarisk mat. Det blir exempelvis en linsbaserad "köttfärssås" och spaghetti till middag :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av LarsL »

... jag bor inte i USA.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av Jerker »

lator skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Det gjorde vi ju förr. Då var det rotfrukter som fällde halva året. Nu går det väl knappt sälja potatis längre?
Men vi åt inte enbart grönsaker. Ja, kanske de som var oändligt fattiga. Men roligt var det hur som helst inte och betvivlar att nån idag skulle orka äta bara såna grönsaker stor del av vintern. Om en vegan vara lika noggrann med det miljövänliga för egen del som de är med det för andras del så kostar det på och är inte så enkelt.
Luktar det "Myter" här...? (Ja, jag är vegetarian...)
Nu vet jag inte vilken ambitionsnivå du ligger på vad gäller det miljövänliga i din kost. Jag syftar på dem som kritiserar mig för att min köttkost är en miljöbov. Då gäller de att de har sopat framför egen dörr först. Det har de som jag diskuterat med sällan gjort, visar det sig när de tvingas tänka efter. ;)
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av lator »

LarsL skrev:
Personligen struntar jag fullständigt i vad andra kör. Så där tänker jag precis lika. Däremot kan jag visa att en elbil är bättre på många olika sätt jämfört med en fossilbil, tex 80% mot 20% effektivitet.

Vi har nu stoppat bönoasta i våran skola efter att våra barn haft besvär med magen. Det tycker jag är ett stort framsteg! Bönpastan är importerad från långt borta och det ör vansinne att ersätta kött med sådant skit!
Se där skiljer vi oss åt. Jag struntar INTE i vad andra kör med för bränsle. Jag struntar heller inte i vad folk äter men jag försöker aldrig tvinga folk till något, jag bara påvisar fördelar och låter dem välja själva.

Bönpasta vet jag inte ens vad det är, speciellt inte importerad... Vi kan utan problem odla våra egna baljväxter här i Sverige.

Men nu kanske det är dags att återgå till ursprungstanken med denna tråd: SUPERTANKERS! (inte containerskepp ;-))
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SUPERTANKERS

Inlägg av LarsL »

Orsaken att vi kom in på mat är att ”folk” tror det är bättre att skeppa mat från utlandet istället för att äta det vi kan producera i Sverige. Vi köper bönor, vi köper ris... frukt och grönsaker från runt om i världen. Dessa transporter leder till enorma utsläpp, som visats tidigare. Detta samtidigt som vi förkastar kött som odlas på mark som inte kan användas till något annat än köttproduktion. Det går inte att odla bönor på den marken som djuren betar på.
Skriv svar