SUPERTANKERS
Moderator: Redaktion
Re: SUPERTANKERS
Emma Maersk är ingen supertanker, utan ett containerfartyg..
Men på tal om supertankers så vill jag minnas att, förutom att de bränner enorma mängder bunkerolja, så släpper de också ut enorma mängder via avdunstning.
Oljetankarna har ju ventiler och genom dem ventileras miljontals ton av otrevligheter... har för mig bara just avdunstningen är lika mycket eller mer än alla världens bilar..
Sent from my iPad using Tapatalk
Men på tal om supertankers så vill jag minnas att, förutom att de bränner enorma mängder bunkerolja, så släpper de också ut enorma mängder via avdunstning.
Oljetankarna har ju ventiler och genom dem ventileras miljontals ton av otrevligheter... har för mig bara just avdunstningen är lika mycket eller mer än alla världens bilar..
Sent from my iPad using Tapatalk
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: SUPERTANKERS
Eldrivna containerfartyg för korta sträckor kommer nu (ex https://cleantechnica.com/2018/01/13/du ... ge-europe/) men vad skulle krävas för att köra Shanghai - Rotterdam:
Det känns som att det kommer dröja väldigt länge innan batterierna är på den nivå som krävs för denna typ av rutter. Är väl bara köra mer lokalproducerat överlag kanske. Alternativt fraktvarianten av hyperloop.
Det känns som att det kommer dröja väldigt länge innan batterierna är på den nivå som krävs för denna typ av rutter. Är väl bara köra mer lokalproducerat överlag kanske. Alternativt fraktvarianten av hyperloop.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: SUPERTANKERS
Hyperloopa allt under havet? Autonoma, elektriska fartyg som går och fyller på sig själva på laddatationer?
Fråga Elon, någon. Han brukar ha lösningar på omöjliga problem.
Fråga Elon, någon. Han brukar ha lösningar på omöjliga problem.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: SUPERTANKERS
På långa sträckor är det nog bättre om man kör på LNG. Eldrift gör sig nog bäst på kortare avstånd. Färjetrafiken på Östersjön kan man nog inom inte allt för många år ställa om till Eldrift. De går ju en bestånd rutt och ligger i hamn rätt så länge mellan varven. Typ färjan till Tallin och så.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: SUPERTANKERS
Jag garvar ihjäl mig!Remuz skrev:Tror nästan detta är offtopicrekord, men det finns många fina trådar som kandiderar till den titeln
Om bränslet kan skickas i en tråd istället för i en tankbil (eller båt) måste effektiviteten öka.
Hade en märklig diskussion på jobbet där en kollega tyckte att elbilens miljöpåverkan ska räkna med elnätets uppbyggnad. Lite som att räkna med vägen som tankbilen kör på... när jag sedan förklarade att även bensinstationer använder el så förklarade han att dom kunde använda dieselgenerator. Ungefär där gav jag upp...
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: SUPERTANKERS
Undrar om solpaneler kan vara en grej? Så stora fartyg måste ju ha helt enorm takyta så att säga. Men det räcker nog ändå inte.
Har också läst idéer om jättestora fallskärmar/drakar som kan utnyttja passadvindarna. Vanliga segel borde också kunna ge en viss skjuts ute på öppet hav.
Har också läst idéer om jättestora fallskärmar/drakar som kan utnyttja passadvindarna. Vanliga segel borde också kunna ge en viss skjuts ute på öppet hav.
Re: SUPERTANKERS
Hyperloop.. men redan ett vanligt tåg halverar frakttiden Kina<->EU från 45 dagar till 21 och de är ju redan möjliga att elektrifiera, båtar är otroligt långsamma, el eller inte, Kina satsar på tågförbindelser till EU, gäller bara att få retur gods men med kineser som smak på mat från oss så
ms 76132 "Eleamore"
Re: SUPERTANKERS
Fast med tanke på att ett containerfartyg flyttar 12-18 tusen containrar så blir det väldigt många tåg för bara ett fartyg. Och då har Maersk 31 st när serien av Triple E klass är fädiglevererade. Lägg till alla andra rederier så märker du snabbt att alternativet till fartyg är omöjligt att fungera.12man skrev:Hyperloop.. men redan ett vanligt tåg halverar frakttiden Kina<->EU från 45 dagar till 21 och de är ju redan möjliga att elektrifiera, båtar är otroligt långsamma, el eller inte, Kina satsar på tågförbindelser till EU, gäller bara att få retur gods men med kineser som smak på mat från oss så
Model Y LR.
Model S70D
Re: SUPERTANKERS
Vad var det Gunde sa, ingenting är omöjligt. Jag tänker mig en kombination av flera åtgärder, till att börja med höja kraven vad gäller utsläpp från båtarna. Det 12man nämnde om tågtrafik är också intressant:frippe skrev:Fast med tanke på att ett containerfartyg flyttar 12-18 tusen containrar så blir det väldigt många tåg för bara ett fartyg. Och då har Maersk 31 st när serien av Triple E klass är fädiglevererade. Lägg till alla andra rederier så märker du snabbt att alternativet till fartyg är omöjligt att fungera.
https://www.economist.com/news/business ... ween-china
Med existerande rutter/räls (moderniserade) kan man alltså nå 1/5-1/6 av den volym som idag skickas via båt/flyg. Det låter inte helt omöjligt att bygga ut tågtrafiken för att klara 5x dagens volymer.How worried should shipping firms and airlines be? Kazakhstan’s national rail company, KTZ, says it will have capacity for 1.7m containers to pass through the country between Europe and China each year by 2020; that is a tenth of the volume currently carried by sea and air between the two. In the longer term, a full modernisation of the existing main three rail routes from China to Europe could produce 3m containers a year in capacity.
Förutom de potentiella fördelarna miljömässigt så har det förstås stora fördelar när det gäller de typer av gods där snabb frakt är av vikt, ex elektronik:
Att Kina gör denna satsning har också att göra med att man vill fördela den ekonomiska tillväxten i landet, få den tillverkande industrin att flytta ut till främst den fattigare västra delen av landet.Western firms have been keen to embrace rail freight because it helps them to lower costs, says Ronald Kleijwegt, an expert on the industry. In the case of high-tech electronics, for example, which consumers like to receive quickly, making them on China’s coast and air-freighting them to Europe is extremely pricey.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: SUPERTANKERS
Nu kan man nog gå i polemik hur mycket som helst. T.ex. att:Laban skrev:Vad var det Gunde sa, ingenting är omöjligt. Jag tänker mig en kombination av flera åtgärder, till att börja med höja kraven vad gäller utsläpp från båtarna. Det 12man nämnde om tågtrafik är också intressant:frippe skrev:Fast med tanke på att ett containerfartyg flyttar 12-18 tusen containrar så blir det väldigt många tåg för bara ett fartyg. Och då har Maersk 31 st när serien av Triple E klass är fädiglevererade. Lägg till alla andra rederier så märker du snabbt att alternativet till fartyg är omöjligt att fungera.
https://www.economist.com/news/business ... ween-china
Med existerande rutter/räls (moderniserade) kan man alltså nå 1/5-1/6 av den volym som idag skickas via båt/flyg. Det låter inte helt omöjligt att bygga ut tågtrafiken för att klara 5x dagens volymer.How worried should shipping firms and airlines be? Kazakhstan’s national rail company, KTZ, says it will have capacity for 1.7m containers to pass through the country between Europe and China each year by 2020; that is a tenth of the volume currently carried by sea and air between the two. In the longer term, a full modernisation of the existing main three rail routes from China to Europe could produce 3m containers a year in capacity.
Förutom de potentiella fördelarna miljömässigt så har det förstås stora fördelar när det gäller de typer av gods där snabb frakt är av vikt, ex elektronik:
Att Kina gör denna satsning har också att göra med att man vill fördela den ekonomiska tillväxten i landet, få den tillverkande industrin att flytta ut till främst den fattigare västra delen av landet.Western firms have been keen to embrace rail freight because it helps them to lower costs, says Ronald Kleijwegt, an expert on the industry. In the case of high-tech electronics, for example, which consumers like to receive quickly, making them on China’s coast and air-freighting them to Europe is extremely pricey.
Enligt den källan du länkade till.For one thing, China plans to stop handing out government subsidies for additional rail-freight capacity from 2020, which will slow the network’s expansion.
Och, det är nog flyget som kan vara den som ska oroa sig, sjöfarten har fortfarande övertaget och bl.a. utsläppsmässigt:
http://www.bbc.com/news/business-38654176"While shifting air cargo to rail will certainly cut emissions, container shipping will continue to command a significant carbon advantage over transcontinental rail, particularly now that most vessels are slow steaming to save fuel."
Men att bara klippa flygfrakten mellan Kina och Europa gör kalasbra saker för miljön. Att kunna köpa små skitsaker i Kina och få dem flygtransporterade hit i egna paket är definitivt inget positivt för miljön. Varken ur transporthänsyn som med tanke på varje paket och dess embalage.
Model Y LR.
Model S70D
Re: SUPERTANKERS
Men långsiktigt bör det vara fördelar för tåget genom elektrifiering, sol/vindkraft. Sen händer det förstås saker på båtsidan också, "segel" ex:frippe skrev:Och, det är nog flyget som kan vara den som ska oroa sig, sjöfarten har fortfarande övertaget och bl.a. utsläppsmässigt:http://www.bbc.com/news/business-38654176"While shifting air cargo to rail will certainly cut emissions, container shipping will continue to command a significant carbon advantage over transcontinental rail, particularly now that most vessels are slow steaming to save fuel."
https://edition.cnn.com/2015/01/16/tech ... index.html
Svavel är inte bra:Current international regulations cap sulfur content at 3.5% but this is expected to drop to 0.5% by 2020.
"This makes things quite dramatic," said Lade. "There are not many good solutions to this. At the moment they can wash the exhaust with scrubbers but on big ships this is very complex and very expensive.
"This is where the 'Vindskip' comes in -- due to the low fuel consumption it can run on LNG which means there is no sulfur at all."
Också värt att notera är att Kinas tre största exportvara är datorer, sändningsutrustning (tv..) samt telefoner:"The big problem with sulfur is that it acidifies the sea and this means that shrimps and crabs can't form their shells," said Lade, adding that acidification was impacting the entire marine ecosystem. "It's very bad. Something has to be done -- it can't go on this way."
https://atlas.media.mit.edu/en/profile/country/chn/
Alla dessa bör vara relevanta att skicka med tåg istället för flyg (kostnad, miljö) eller båt (frakttid).
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: SUPERTANKERS
Trådstarten var ju? problem för supertankers när tesla semi slår igenom, och jag är definitivt ingen som håller mig till ämnet, men båttransport har förutom att det har varit billigt också kunnat undvika politiskt instabila/oönskade områden man kan ju hoppas att de minskar, men även att bulktransport som olja kol gas sand kalk ??? minskar (solpaneler en gång liksom)
Hur är det med båtars utsläpp, fular de som flyget med skattefritt bränsle(ja) och bara räknar utsläpp i ankomst och avgångsland och skiter i resten?
Kortsiktigt lär det väl bero på vem som har "bäst" lobbyister.
Olika varor olika transportsätt, hur många dagar tål t.ex. kläder från fjärranöstern allt görs ju nästan där.
Där har Indien 10-12 dagar upp på Kina, men tankar finns på kanal över Thailand näset som skulle kapa 6 dagar.
Hur är det med båtars utsläpp, fular de som flyget med skattefritt bränsle(ja) och bara räknar utsläpp i ankomst och avgångsland och skiter i resten?
Kortsiktigt lär det väl bero på vem som har "bäst" lobbyister.
Olika varor olika transportsätt, hur många dagar tål t.ex. kläder från fjärranöstern allt görs ju nästan där.
Där har Indien 10-12 dagar upp på Kina, men tankar finns på kanal över Thailand näset som skulle kapa 6 dagar.
Re: SUPERTANKERS
Ja ska man hålla sig helt till ämnet så är det väl Tesla semi vs båt som gäller. Volvo har som ex börjat skicka bilar från Kina med tåg:
https://www.transportnet.se/article/vie ... ill_europa
Mer här:
https://www.railfreight.com/corridors/2 ... rom-china/
982 mil. Blir några förarbyten under resans gång
När man ser på sträckan som ska köras så undrar man om det ändå inte är bäst att helt enkelt köpa mer lokalproducerat.
https://www.transportnet.se/article/vie ... ill_europa
Vet inte om det skulle fungera att ersätta dessa med lastbilar ? Tesla hävdar ju billigare än tåg om man kör konvoj.Varje dedikerat Volvo-tåg som trafikerar sträckan Daqing–Zeebrugge tar närmare 225 Volvo-bilar, som transporteras i specialkonstruerade containrar.
Mer här:
https://www.railfreight.com/corridors/2 ... rom-china/
982 mil. Blir några förarbyten under resans gång
När man ser på sträckan som ska köras så undrar man om det ändå inte är bäst att helt enkelt köpa mer lokalproducerat.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: SUPERTANKERS
Det där talesättet om att den går från där du inte är till dit du inte ska är ju värst för båtar och bäst för lastbilar med tåg däremellan
Intereuropa transport med båt är väl i princip dött? För annat än bulk?
Intereuropa transport med båt är väl i princip dött? För annat än bulk?
ms 76132 "Eleamore"
Re: SUPERTANKERS
Möjligt men väldigt dyrt samt lite längre frakttid. Det skulle behövas tätt med plattformar matade med undervattenskabel med elenergi för snabbladdning. Ungefär som Norge är på gång med elenergi till oljeplattformar fast längre avstånd.Laban skrev:Eldrivna containerfartyg för korta sträckor kommer nu (ex https://cleantechnica.com/2018/01/13/du ... ge-europe/) men vad skulle krävas för att köra Shanghai - Rotterdam:
Det känns som att det kommer dröja väldigt länge innan batterierna är på den nivå som krävs för denna typ av rutter. Är väl bara köra mer lokalproducerat överlag kanske. Alternativt fraktvarianten av hyperloop.
Re: SUPERTANKERS
Beror på vad du menar med intereuropa. Finns en betydande sjöfart på floderna i Europa, inland waterways inom EU är stort. Speciellt med tanke på riskerna för trafikinfarkter i delar av Europa.12man skrev:Det där talesättet om att den går från där du inte är till dit du inte ska är ju värst för båtar och bäst för lastbilar med tåg däremellan
Intereuropa transport med båt är väl i princip dött? För annat än bulk?
Och med sjöfart inom EU generellt så gäller det för all slags frakt, bilar, container, papper, både fast som flytande bulk och allt där emellan.
Model Y LR.
Model S70D
Re: SUPERTANKERS
Lite provocerande med död kanske, gjorde den reflektionen när jag såg ut över rhenfloden senast jmf med för 20 år sedan, mkt färre pråmar men hittade denna http://ec.europa.eu/eurostat/web/produc ... -DK-17-001 och sidan 100 framåt inte så betydande, tabell 3.1.4 t.ex, sett nån annanstans att runt 45% är liquid bulk aka olja? 20 % solid bulk, Mkt intressanta siffror där förövrigt
Men i stort är det bara i Nederländerna Belgien och Bulgarien som inland waterway transport betyder nåt
Men i stort är det bara i Nederländerna Belgien och Bulgarien som inland waterway transport betyder nåt
ms 76132 "Eleamore"
Re: SUPERTANKERS
Värt att notera är att den ska nya "silkesvägen" inte bara gäller järnväg:
http://www.hurriyetdailynews.com/europe ... ans-125338
http://www.hurriyetdailynews.com/europe ... ans-125338
Så Tesla Semi ligger kanske rätt bra i tiden..Known in China as “One Belt One Road,” the plans would see gleaming new road and rail networks built through Central Asia and beyond, and new maritime routes stretching through the Indian Ocean and Red Sea. Beijing would develop roads, ports and rail lines through 65 countries representing an estimate 60 percent of the world’s population and a third of its economic output.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd