Sida 1 av 2

Re: SUPERTANKERS

Postat: 18 mar 2018 12:01
av LarsL
En Tesla Semi måste ju vara betydligt bättre än båtfrakt.

De här bönorna som är så populära bland ”miljövänner” som ersättning till kött körs de med båt eller flyg?

Re: SUPERTANKERS

Postat: 18 mar 2018 12:05
av lator
LarsL skrev:
En Tesla Semi måste ju vara betydligt bättre än båtfrakt.

De här bönorna som är så populära bland ”miljövänner” som ersättning till kött körs de med båt eller flyg?
De går antagligen på samma båt som fraktar köttet från Brasilien... ;-)

Re: SUPERTANKERS

Postat: 18 mar 2018 12:12
av LarsL
Fast Brasilien ligger närmare än kina och dess bönpasta...
Kött går ju utmärkt att producera i Sverige, om man vill. Det är lite som med elbilar. Bränslet tillelbilar kan vi tillverka i Sverige och slipper därmed importera och transportera.

Re: SUPERTANKERS

Postat: 18 mar 2018 12:28
av Jerker
LarsL skrev:
En Tesla Semi måste ju vara betydligt bättre än båtfrakt.

De här bönorna som är så populära bland ”miljövänner” som ersättning till kött körs de med båt eller flyg?
Detta brukar vara mitt starkaste argument i diskussioner med veganer. Hur miljövänlig är den grönsaksproduktion är beroende av? Ska de bara äta närodlade grönsaker året runt så blir kosthållningen ganska tråkig och enahanda...

Re: SUPERTANKERS

Postat: 18 mar 2018 12:33
av LarsL
Det gjorde vi ju förr. Då var det rotfrukter som fällde halva året. Nu går det väl knappt sälja potatis längre?

Re: SUPERTANKERS

Postat: 18 mar 2018 12:41
av Jerker
LarsL skrev:
Det gjorde vi ju förr. Då var det rotfrukter som fällde halva året. Nu går det väl knappt sälja potatis längre?
Men vi åt inte enbart grönsaker. Ja, kanske de som var oändligt fattiga. Men roligt var det hur som helst inte och betvivlar att nån idag skulle orka äta bara såna grönsaker stor del av vintern. Om en vegan vara lika noggrann med det miljövänliga för egen del som de är med det för andras del så kostar det på och är inte så enkelt.

Re: SUPERTANKERS

Postat: 18 mar 2018 13:09
av lator
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Det gjorde vi ju förr. Då var det rotfrukter som fällde halva året. Nu går det väl knappt sälja potatis längre?
Men vi åt inte enbart grönsaker. Ja, kanske de som var oändligt fattiga. Men roligt var det hur som helst inte och betvivlar att nån idag skulle orka äta bara såna grönsaker stor del av vintern. Om en vegan vara lika noggrann med det miljövänliga för egen del som de är med det för andras del så kostar det på och är inte så enkelt.
Luktar det "Myter" här...? (Ja, jag är vegetarian...)

Re: SUPERTANKERS

Postat: 18 mar 2018 13:12
av LarsL
Det är helt okej att vara vegan och att tro att det är rätt. Men pådyvla inte andra och barnen att det skulle vara det, för eet är det inte.

Re: SUPERTANKERS

Postat: 18 mar 2018 13:22
av lator
LarsL skrev:
Det är helt okej att vara vegan och att tro att det är rätt. Men pådyvla inte andra och barnen att det skulle vara det, för eet är det inte.
Det är helt ok att köra elbil och tro att det är det bästa men pådyvla inte andra och dina barn att det skulle vara det, för vi kan inte vara säkra på det... ;-)

Re: SUPERTANKERS

Postat: 18 mar 2018 13:25
av LarsL
Personligen struntar jag fullständigt i vad andra kör. Så där tänker jag precis lika. Däremot kan jag visa att en elbil är bättre på många olika sätt jämfört med en fossilbil, tex 80% mot 20% effektivitet.

Vi har nu stoppat bönoasta i våran skola efter att våra barn haft besvär med magen. Det tycker jag är ett stort framsteg! Bönpastan är importerad från långt borta och det ör vansinne att ersätta kött med sådant skit!

Re: SUPERTANKERS

Postat: 18 mar 2018 13:41
av Laban
LarsL skrev:
Personligen struntar jag fullständigt i vad andra kör. Så där tänker jag precis lika. Däremot kan jag visa att en elbil är bättre på många olika sätt jämfört med en fossilbil, tex 80% mot 20% effektivitet.
https://academic.oup.com/ajcn/article/78/3/660S/4690010
The amount of grains fed to US livestock is sufficient to feed about 840 million people who follow a plant-based diet (7).
Det här är väl ungefär samma förhållande som i ditt exempel med elbil vs fossilbil.

Jag är inte vegetarian ska jag väl tillägga, men jag/familjen när en tanke om att äta mer vegetarisk mat. Det blir exempelvis en linsbaserad "köttfärssås" och spaghetti till middag :-)

Re: SUPERTANKERS

Postat: 18 mar 2018 13:42
av LarsL
... jag bor inte i USA.

Re: SUPERTANKERS

Postat: 18 mar 2018 13:42
av Jerker
lator skrev:
Jerker skrev:
LarsL skrev:
Det gjorde vi ju förr. Då var det rotfrukter som fällde halva året. Nu går det väl knappt sälja potatis längre?
Men vi åt inte enbart grönsaker. Ja, kanske de som var oändligt fattiga. Men roligt var det hur som helst inte och betvivlar att nån idag skulle orka äta bara såna grönsaker stor del av vintern. Om en vegan vara lika noggrann med det miljövänliga för egen del som de är med det för andras del så kostar det på och är inte så enkelt.
Luktar det "Myter" här...? (Ja, jag är vegetarian...)
Nu vet jag inte vilken ambitionsnivå du ligger på vad gäller det miljövänliga i din kost. Jag syftar på dem som kritiserar mig för att min köttkost är en miljöbov. Då gäller de att de har sopat framför egen dörr först. Det har de som jag diskuterat med sällan gjort, visar det sig när de tvingas tänka efter. ;)

Re: SUPERTANKERS

Postat: 18 mar 2018 13:45
av lator
LarsL skrev:
Personligen struntar jag fullständigt i vad andra kör. Så där tänker jag precis lika. Däremot kan jag visa att en elbil är bättre på många olika sätt jämfört med en fossilbil, tex 80% mot 20% effektivitet.

Vi har nu stoppat bönoasta i våran skola efter att våra barn haft besvär med magen. Det tycker jag är ett stort framsteg! Bönpastan är importerad från långt borta och det ör vansinne att ersätta kött med sådant skit!
Se där skiljer vi oss åt. Jag struntar INTE i vad andra kör med för bränsle. Jag struntar heller inte i vad folk äter men jag försöker aldrig tvinga folk till något, jag bara påvisar fördelar och låter dem välja själva.

Bönpasta vet jag inte ens vad det är, speciellt inte importerad... Vi kan utan problem odla våra egna baljväxter här i Sverige.

Men nu kanske det är dags att återgå till ursprungstanken med denna tråd: SUPERTANKERS! (inte containerskepp ;-))

Re: SUPERTANKERS

Postat: 18 mar 2018 13:54
av LarsL
Orsaken att vi kom in på mat är att ”folk” tror det är bättre att skeppa mat från utlandet istället för att äta det vi kan producera i Sverige. Vi köper bönor, vi köper ris... frukt och grönsaker från runt om i världen. Dessa transporter leder till enorma utsläpp, som visats tidigare. Detta samtidigt som vi förkastar kött som odlas på mark som inte kan användas till något annat än köttproduktion. Det går inte att odla bönor på den marken som djuren betar på.

Re: SUPERTANKERS

Postat: 18 mar 2018 14:05
av Laban
LarsL skrev:
Orsaken att vi kom in på mat är att ”folk” tror det är bättre att skeppa mat från utlandet istället för att äta det vi kan producera i Sverige. Vi köper bönor, vi köper ris... frukt och grönsaker från runt om i världen. Dessa transporter leder till enorma utsläpp, som visats tidigare. Detta samtidigt som vi förkastar kött som odlas på mark som inte kan användas till något annat än köttproduktion. Det går inte att odla bönor på den marken som djuren betar på.
En stor del av det spannmål som produceras i Sverige är väl också bara användbart för djuruppfödning har jag för mig. Så det är inte svart eller vitt. Men man får inte glömma att en stor del av våran köttkonsumtion är importerad:

http://www.svensktkott.se/om-kott/stall ... mporterat/
Av det kött som fanns till försäljning i Sverige 2012 var ungefär 48% av nötköttet, 32% av grisköttet och 65% av lammköttet importerat.

Re: SUPERTANKERS

Postat: 18 mar 2018 14:26
av LarsL
Det är ju det som är felet! Vi importerar och tror att vi är miljövänliga när vi har lokalproducerad mat som inte behöver transporteras.
Ja, mycket av det vi odlar i Sverige kan bara användas som djurfoder vilket också gynnar åsikten att äta lokalproducerat kött.

Re: SUPERTANKERS

Postat: 18 mar 2018 14:43
av FreddeB
Rätt ska vara rätt. De här bönorna (soja) som importeras från andra sidan jordklotet är ju till djurfoder. Blir konstigt att påstå att kött som föds upp på importerat foder då är lokalproducerat. Majoriteten av soja som produceras för att ätas av människor i Sverige produceras i Europa idag.
T ex Lantmännen jobbar på att få ner beroendet av importerad soja till djurfoder men oklart hur långt man har kommit i det arbetet idag.

Re: SUPERTANKERS

Postat: 18 mar 2018 15:06
av Remuz
Tror nästan detta är offtopicrekord, men det finns många fina trådar som kandiderar till den titeln :)

Om bränslet kan skickas i en tråd istället för i en tankbil (eller båt) måste effektiviteten öka.

Hade en märklig diskussion på jobbet där en kollega tyckte att elbilens miljöpåverkan ska räkna med elnätets uppbyggnad. Lite som att räkna med vägen som tankbilen kör på... när jag sedan förklarade att även bensinstationer använder el så förklarade han att dom kunde använda dieselgenerator. Ungefär där gav jag upp...

Re: SUPERTANKERS

Postat: 18 mar 2018 15:10
av lator
Remuz skrev:
Tror nästan detta är offtopicrekord, men det finns många fina trådar som kandiderar till den titeln :)

Om bränslet kan skickas i en tråd istället för i en tankbil (eller båt) måste effektiviteten öka.

Hade en märklig diskussion på jobbet där en kollega tyckte att elbilens miljöpåverkan ska räkna med elnätets uppbyggnad. Lite som att räkna med vägen som tankbilen kör på... när jag sedan förklarade att även bensinstationer använder el så förklarade han att dom kunde använda dieselgenerator. Ungefär där gav jag upp...
I rest my case! :lol:

Re: SUPERTANKERS

Postat: 18 mar 2018 16:02
av taliz
Emma Maersk är ingen supertanker, utan ett containerfartyg..

Men på tal om supertankers så vill jag minnas att, förutom att de bränner enorma mängder bunkerolja, så släpper de också ut enorma mängder via avdunstning.
Oljetankarna har ju ventiler och genom dem ventileras miljontals ton av otrevligheter... har för mig bara just avdunstningen är lika mycket eller mer än alla världens bilar..


Sent from my iPad using Tapatalk

Re: SUPERTANKERS

Postat: 18 mar 2018 16:16
av Laban
Eldrivna containerfartyg för korta sträckor kommer nu (ex https://cleantechnica.com/2018/01/13/du ... ge-europe/) men vad skulle krävas för att köra Shanghai - Rotterdam:
Screen Shot 2018-03-18 at 16.12.33.png
Det känns som att det kommer dröja väldigt länge innan batterierna är på den nivå som krävs för denna typ av rutter. Är väl bara köra mer lokalproducerat överlag kanske. Alternativt fraktvarianten av hyperloop.

Re: SUPERTANKERS

Postat: 18 mar 2018 19:31
av Teslaspolen
Hyperloopa allt under havet? Autonoma, elektriska fartyg som går och fyller på sig själva på laddatationer?

Fråga Elon, någon. Han brukar ha lösningar på omöjliga problem.

Re: SUPERTANKERS

Postat: 18 mar 2018 19:46
av Vasp
På långa sträckor är det nog bättre om man kör på LNG. Eldrift gör sig nog bäst på kortare avstånd. Färjetrafiken på Östersjön kan man nog inom inte allt för många år ställa om till Eldrift. De går ju en bestånd rutt och ligger i hamn rätt så länge mellan varven. Typ färjan till Tallin och så.

Re: SUPERTANKERS

Postat: 18 mar 2018 20:28
av Tars
Remuz skrev:
Tror nästan detta är offtopicrekord, men det finns många fina trådar som kandiderar till den titeln :)

Om bränslet kan skickas i en tråd istället för i en tankbil (eller båt) måste effektiviteten öka.

Hade en märklig diskussion på jobbet där en kollega tyckte att elbilens miljöpåverkan ska räkna med elnätets uppbyggnad. Lite som att räkna med vägen som tankbilen kör på... när jag sedan förklarade att även bensinstationer använder el så förklarade han att dom kunde använda dieselgenerator. Ungefär där gav jag upp...
Jag garvar ihjäl mig! Bild