Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

SUPERTANKERS

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

Re: SUPERTANKERS

Inläggav Teslaägare taliz » 18 mar 2018 16:02

Emma Maersk är ingen supertanker, utan ett containerfartyg..

Men på tal om supertankers så vill jag minnas att, förutom att de bränner enorma mängder bunkerolja, så släpper de också ut enorma mängder via avdunstning.
Oljetankarna har ju ventiler och genom dem ventileras miljontals ton av otrevligheter... har för mig bara just avdunstningen är lika mycket eller mer än alla världens bilar..


Sent from my iPad using Tapatalk
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
 
Inlägg: 5438
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04
Referralkod: martin51282

Re: SUPERTANKERS

Inläggav Teslaägare Laban » 18 mar 2018 16:16

Eldrivna containerfartyg för korta sträckor kommer nu (ex https://cleantechnica.com/2018/01/13/du ... ge-europe/) men vad skulle krävas för att köra Shanghai - Rotterdam:

Screen Shot 2018-03-18 at 16.12.33.png


Det känns som att det kommer dröja väldigt länge innan batterierna är på den nivå som krävs för denna typ av rutter. Är väl bara köra mer lokalproducerat överlag kanske. Alternativt fraktvarianten av hyperloop.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 2696
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: SUPERTANKERS

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 18 mar 2018 19:31

Hyperloopa allt under havet? Autonoma, elektriska fartyg som går och fyller på sig själva på laddatationer?

Fråga Elon, någon. Han brukar ha lösningar på omöjliga problem.
Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
 
Inlägg: 3068
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan
Referralkod: hans816

Re: SUPERTANKERS

Inläggav Vasp » 18 mar 2018 19:46

På långa sträckor är det nog bättre om man kör på LNG. Eldrift gör sig nog bäst på kortare avstånd. Färjetrafiken på Östersjön kan man nog inom inte allt för många år ställa om till Eldrift. De går ju en bestånd rutt och ligger i hamn rätt så länge mellan varven. Typ färjan till Tallin och så.
Vasp
 
Inlägg: 489
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: SUPERTANKERS

Inläggav Teslaägare Tars » 18 mar 2018 20:28

Remuz skrev:Tror nästan detta är offtopicrekord, men det finns många fina trådar som kandiderar till den titeln :)

Om bränslet kan skickas i en tråd istället för i en tankbil (eller båt) måste effektiviteten öka.

Hade en märklig diskussion på jobbet där en kollega tyckte att elbilens miljöpåverkan ska räkna med elnätets uppbyggnad. Lite som att räkna med vägen som tankbilen kör på... när jag sedan förklarade att även bensinstationer använder el så förklarade han att dom kunde använda dieselgenerator. Ungefär där gav jag upp...

Jag garvar ihjäl mig!
-19 P3D
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
 
Inlägg: 5392
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Märsta
Referralkod: michael4548

Re: SUPERTANKERS

Inläggav Jerka » 18 mar 2018 20:32

Undrar om solpaneler kan vara en grej? Så stora fartyg måste ju ha helt enorm takyta så att säga. Men det räcker nog ändå inte.

Har också läst idéer om jättestora fallskärmar/drakar som kan utnyttja passadvindarna. Vanliga segel borde också kunna ge en viss skjuts ute på öppet hav.
Jerka
 
Inlägg: 707
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: SUPERTANKERS

Inläggav Teslaägare 12man » 18 mar 2018 20:34

Hyperloop.. men redan ett vanligt tåg halverar frakttiden Kina<->EU från 45 dagar till 21 och de är ju redan möjliga att elektrifiera, båtar är otroligt långsamma, el eller inte, Kina satsar på tågförbindelser till EU, gäller bara att få retur gods men med kineser som smak på mat från oss så
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare
 
Inlägg: 2549
Blev medlem: 21 jun 2014 12:40
Ort: Norrviken, Sollentuna
Referralkod: hanjo2756

Re: SUPERTANKERS

Inläggav Teslaägare frippe » 18 mar 2018 20:45

12man skrev:Hyperloop.. men redan ett vanligt tåg halverar frakttiden Kina<->EU från 45 dagar till 21 och de är ju redan möjliga att elektrifiera, båtar är otroligt långsamma, el eller inte, Kina satsar på tågförbindelser till EU, gäller bara att få retur gods men med kineser som smak på mat från oss så


Fast med tanke på att ett containerfartyg flyttar 12-18 tusen containrar så blir det väldigt många tåg för bara ett fartyg. Och då har Maersk 31 st när serien av Triple E klass är fädiglevererade. Lägg till alla andra rederier så märker du snabbt att alternativet till fartyg är omöjligt att fungera.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
 
Inlägg: 1063
Blev medlem: 16 aug 2017 07:16
Ort: Växjö
Referralkod: fredrik73366

Re: SUPERTANKERS

Inläggav Teslaägare Laban » 19 mar 2018 06:57

frippe skrev:Fast med tanke på att ett containerfartyg flyttar 12-18 tusen containrar så blir det väldigt många tåg för bara ett fartyg. Och då har Maersk 31 st när serien av Triple E klass är fädiglevererade. Lägg till alla andra rederier så märker du snabbt att alternativet till fartyg är omöjligt att fungera.


Vad var det Gunde sa, ingenting är omöjligt. Jag tänker mig en kombination av flera åtgärder, till att börja med höja kraven vad gäller utsläpp från båtarna. Det 12man nämnde om tågtrafik är också intressant:

https://www.economist.com/news/business ... ween-china

How worried should shipping firms and airlines be? Kazakhstan’s national rail company, KTZ, says it will have capacity for 1.7m containers to pass through the country between Europe and China each year by 2020; that is a tenth of the volume currently carried by sea and air between the two. In the longer term, a full modernisation of the existing main three rail routes from China to Europe could produce 3m containers a year in capacity.


Med existerande rutter/räls (moderniserade) kan man alltså nå 1/5-1/6 av den volym som idag skickas via båt/flyg. Det låter inte helt omöjligt att bygga ut tågtrafiken för att klara 5x dagens volymer.

Förutom de potentiella fördelarna miljömässigt så har det förstås stora fördelar när det gäller de typer av gods där snabb frakt är av vikt, ex elektronik:

Western firms have been keen to embrace rail freight because it helps them to lower costs, says Ronald Kleijwegt, an expert on the industry. In the case of high-tech electronics, for example, which consumers like to receive quickly, making them on China’s coast and air-freighting them to Europe is extremely pricey.


Att Kina gör denna satsning har också att göra med att man vill fördela den ekonomiska tillväxten i landet, få den tillverkande industrin att flytta ut till främst den fattigare västra delen av landet.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 2696
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: SUPERTANKERS

Inläggav Teslaägare frippe » 19 mar 2018 08:05

Laban skrev:
frippe skrev:Fast med tanke på att ett containerfartyg flyttar 12-18 tusen containrar så blir det väldigt många tåg för bara ett fartyg. Och då har Maersk 31 st när serien av Triple E klass är fädiglevererade. Lägg till alla andra rederier så märker du snabbt att alternativet till fartyg är omöjligt att fungera.


Vad var det Gunde sa, ingenting är omöjligt. Jag tänker mig en kombination av flera åtgärder, till att börja med höja kraven vad gäller utsläpp från båtarna. Det 12man nämnde om tågtrafik är också intressant:

https://www.economist.com/news/business ... ween-china

How worried should shipping firms and airlines be? Kazakhstan’s national rail company, KTZ, says it will have capacity for 1.7m containers to pass through the country between Europe and China each year by 2020; that is a tenth of the volume currently carried by sea and air between the two. In the longer term, a full modernisation of the existing main three rail routes from China to Europe could produce 3m containers a year in capacity.


Med existerande rutter/räls (moderniserade) kan man alltså nå 1/5-1/6 av den volym som idag skickas via båt/flyg. Det låter inte helt omöjligt att bygga ut tågtrafiken för att klara 5x dagens volymer.

Förutom de potentiella fördelarna miljömässigt så har det förstås stora fördelar när det gäller de typer av gods där snabb frakt är av vikt, ex elektronik:

Western firms have been keen to embrace rail freight because it helps them to lower costs, says Ronald Kleijwegt, an expert on the industry. In the case of high-tech electronics, for example, which consumers like to receive quickly, making them on China’s coast and air-freighting them to Europe is extremely pricey.


Att Kina gör denna satsning har också att göra med att man vill fördela den ekonomiska tillväxten i landet, få den tillverkande industrin att flytta ut till främst den fattigare västra delen av landet.


Nu kan man nog gå i polemik hur mycket som helst. T.ex. att:
For one thing, China plans to stop handing out government subsidies for additional rail-freight capacity from 2020, which will slow the network’s expansion.
Enligt den källan du länkade till.

Och, det är nog flyget som kan vara den som ska oroa sig, sjöfarten har fortfarande övertaget och bl.a. utsläppsmässigt:
"While shifting air cargo to rail will certainly cut emissions, container shipping will continue to command a significant carbon advantage over transcontinental rail, particularly now that most vessels are slow steaming to save fuel."
http://www.bbc.com/news/business-38654176

Men att bara klippa flygfrakten mellan Kina och Europa gör kalasbra saker för miljön. Att kunna köpa små skitsaker i Kina och få dem flygtransporterade hit i egna paket är definitivt inget positivt för miljön. Varken ur transporthänsyn som med tanke på varje paket och dess embalage.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
 
Inlägg: 1063
Blev medlem: 16 aug 2017 07:16
Ort: Växjö
Referralkod: fredrik73366

FöregåendeNästa

Återgå till Lastbil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.