Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

SUPERTANKERS

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

Re: SUPERTANKERS

Inläggav Teslaägare Laban » 19 mar 2018 08:40

frippe skrev:Och, det är nog flyget som kan vara den som ska oroa sig, sjöfarten har fortfarande övertaget och bl.a. utsläppsmässigt:
"While shifting air cargo to rail will certainly cut emissions, container shipping will continue to command a significant carbon advantage over transcontinental rail, particularly now that most vessels are slow steaming to save fuel."
http://www.bbc.com/news/business-38654176


Men långsiktigt bör det vara fördelar för tåget genom elektrifiering, sol/vindkraft. Sen händer det förstås saker på båtsidan också, "segel" ex:

https://edition.cnn.com/2015/01/16/tech ... index.html

Current international regulations cap sulfur content at 3.5% but this is expected to drop to 0.5% by 2020.
"This makes things quite dramatic," said Lade. "There are not many good solutions to this. At the moment they can wash the exhaust with scrubbers but on big ships this is very complex and very expensive.
"This is where the 'Vindskip' comes in -- due to the low fuel consumption it can run on LNG which means there is no sulfur at all."


Svavel är inte bra:

"The big problem with sulfur is that it acidifies the sea and this means that shrimps and crabs can't form their shells," said Lade, adding that acidification was impacting the entire marine ecosystem. "It's very bad. Something has to be done -- it can't go on this way."


Också värt att notera är att Kinas tre största exportvara är datorer, sändningsutrustning (tv..) samt telefoner:

https://atlas.media.mit.edu/en/profile/country/chn/

Alla dessa bör vara relevanta att skicka med tåg istället för flyg (kostnad, miljö) eller båt (frakttid).
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 2693
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: SUPERTANKERS

Inläggav Teslaägare 12man » 19 mar 2018 09:26

Trådstarten var ju? problem för supertankers när tesla semi slår igenom, och jag är definitivt ingen som håller mig till ämnet, men båttransport har förutom att det har varit billigt också kunnat undvika politiskt instabila/oönskade områden man kan ju hoppas att de minskar, men även att bulktransport som olja kol gas sand kalk ??? minskar (solpaneler en gång liksom)
Hur är det med båtars utsläpp, fular de som flyget med skattefritt bränsle(ja) och bara räknar utsläpp i ankomst och avgångsland och skiter i resten?

Kortsiktigt lär det väl bero på vem som har "bäst" lobbyister.

Olika varor olika transportsätt, hur många dagar tål t.ex. kläder från fjärranöstern allt görs ju nästan där.
Där har Indien 10-12 dagar upp på Kina, men tankar finns på kanal över Thailand näset som skulle kapa 6 dagar.
12man
Teslaägare
 
Inlägg: 2545
Blev medlem: 21 jun 2014 12:40
Ort: Norrviken, Sollentuna
Referralkod: hanjo2756

Re: SUPERTANKERS

Inläggav Teslaägare Laban » 19 mar 2018 09:32

Ja ska man hålla sig helt till ämnet så är det väl Tesla semi vs båt som gäller. Volvo har som ex börjat skicka bilar från Kina med tåg:

https://www.transportnet.se/article/vie ... ill_europa

Varje dedikerat Volvo-tåg som trafikerar sträckan Daqing–Zeebrugge tar närmare 225 Volvo-bilar, som transporteras i specialkonstruerade containrar.


Vet inte om det skulle fungera att ersätta dessa med lastbilar ? Tesla hävdar ju billigare än tåg om man kör konvoj.

Mer här:

https://www.railfreight.com/corridors/2 ... rom-china/

982 mil. Blir några förarbyten under resans gång :-)

När man ser på sträckan som ska köras så undrar man om det ändå inte är bäst att helt enkelt köpa mer lokalproducerat.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 2693
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: SUPERTANKERS

Inläggav Teslaägare 12man » 19 mar 2018 11:04

Det där talesättet om att den går från där du inte är till dit du inte ska är ju värst för båtar och bäst för lastbilar med tåg däremellan
Intereuropa transport med båt är väl i princip dött? För annat än bulk?
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare
 
Inlägg: 2545
Blev medlem: 21 jun 2014 12:40
Ort: Norrviken, Sollentuna
Referralkod: hanjo2756

Re: SUPERTANKERS

Inläggav Ric » 19 mar 2018 11:11

Laban skrev:Eldrivna containerfartyg för korta sträckor kommer nu (ex https://cleantechnica.com/2018/01/13/du ... ge-europe/) men vad skulle krävas för att köra Shanghai - Rotterdam:

Screen Shot 2018-03-18 at 16.12.33.png


Det känns som att det kommer dröja väldigt länge innan batterierna är på den nivå som krävs för denna typ av rutter. Är väl bara köra mer lokalproducerat överlag kanske. Alternativt fraktvarianten av hyperloop.


Möjligt men väldigt dyrt samt lite längre frakttid. Det skulle behövas tätt med plattformar matade med undervattenskabel med elenergi för snabbladdning. Ungefär som Norge är på gång med elenergi till oljeplattformar fast längre avstånd.
Ric
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 06 jan 2017 09:24

Re: SUPERTANKERS

Inläggav Teslaägare frippe » 19 mar 2018 12:21

12man skrev:Det där talesättet om att den går från där du inte är till dit du inte ska är ju värst för båtar och bäst för lastbilar med tåg däremellan
Intereuropa transport med båt är väl i princip dött? För annat än bulk?


Beror på vad du menar med intereuropa. Finns en betydande sjöfart på floderna i Europa, inland waterways inom EU är stort. Speciellt med tanke på riskerna för trafikinfarkter i delar av Europa.
Och med sjöfart inom EU generellt så gäller det för all slags frakt, bilar, container, papper, både fast som flytande bulk och allt där emellan.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
 
Inlägg: 1053
Blev medlem: 16 aug 2017 07:16
Ort: Växjö
Referralkod: fredrik73366

Re: SUPERTANKERS

Inläggav Teslaägare 12man » 19 mar 2018 13:25

Lite provocerande med död kanske, gjorde den reflektionen när jag såg ut över rhenfloden senast jmf med för 20 år sedan, mkt färre pråmar men hittade denna http://ec.europa.eu/eurostat/web/produc ... -DK-17-001 och sidan 100 framåt inte så betydande, tabell 3.1.4 t.ex, sett nån annanstans att runt 45% är liquid bulk aka olja? 20 % solid bulk, Mkt intressanta siffror där förövrigt
Men i stort är det bara i Nederländerna Belgien och Bulgarien som inland waterway transport betyder nåt
ms 76132 "Eleamore"
12man
Teslaägare
 
Inlägg: 2545
Blev medlem: 21 jun 2014 12:40
Ort: Norrviken, Sollentuna
Referralkod: hanjo2756

Re: SUPERTANKERS

Inläggav Teslaägare Laban » 19 mar 2018 13:39

Värt att notera är att den ska nya "silkesvägen" inte bara gäller järnväg:

http://www.hurriyetdailynews.com/europe ... ans-125338

Known in China as “One Belt One Road,” the plans would see gleaming new road and rail networks built through Central Asia and beyond, and new maritime routes stretching through the Indian Ocean and Red Sea. Beijing would develop roads, ports and rail lines through 65 countries representing an estimate 60 percent of the world’s population and a third of its economic output.


Så Tesla Semi ligger kanske rätt bra i tiden..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 2693
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Föregående

Återgå till Lastbil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.