Tesla Semi startar volymproduktion?

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av Larofo »

MWall skrev:
Larofo skrev:
MWall skrev:
Larofo skrev:
Tekniska "utmaningar" och besvärlig upprampning av 4680 har "försenat" kommande
fordon från Tesla. Det har inte varit nån större mening och inte heller ekonomiskt
försvarbart att stressa fram nya modeller i för låga volymer när batteribristen medfört
att det varit betydligt smartare att satsa allt på 3,Y och energisidan.

Är det verkligen någon här som tror att Semi och Cybertruck är vaporware??
Semi och Cybertruck kommer och det handlar om månader och inte år nu.
Om det är 30 eller 90 månader återstår dock att se. ;)
Vad ligger närmast tror du, 30 eller 90 månader.
Eller kanske hälften av 30 månader?? ;)
Inte en aning. Men vore kul om det gick bra. Har en del aktier i TSLA faktiskt. Tror de är värda drygt 100k iaf.
Ja det ska bli riktigt roligt när Semin börjar komma ut till kunder.
Vi behöver mängder med ellastbilar framöver.
Upprampningen av Semin kommer sannolikt att kantas av production hell
men det hör ju till liksom. :)
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av Mickep »

Vad tror ni om laddning när man kör, dvs elektrisk vägar?
Är det praktiskt och hur mycket skullevägen behöva ladda?
Eller skulle man kunna se det som räckvidds förlängare, som ger en del men inte fullt så mycket.
Borde det vara så man stoppar en pinne på en ledning eller borde det vara trådlöst?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19556
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av Bjelke »

Mickep skrev:
Vad tror ni om laddning när man kör, dvs elektrisk vägar?
Är det praktiskt och hur mycket skullevägen behöva ladda?
Eller skulle man kunna se det som räckvidds förlängare, som ger en del men inte fullt så mycket.
Borde det vara så man stoppar en pinne på en ledning eller borde det vara trådlöst?
Än så länge har det inte visats/testats något vettigt egentligen, av det jag sett iaf, ser mest ut som
några som mjölkar bidrag osv…
Men på vissa områden/sträckor kanske det blir nåt men då blir det ju ganska likt tåg liksom, med
skillnaden att man inte behöver lasta om vid en station ungefär.
När denna teknik är färdig så är den redan obsolet typ…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6068
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av spacecoin »

Larofo skrev:
Ja det ska bli riktigt roligt när Semin börjar komma ut till kunder.
Vi behöver mängder med ellastbilar framöver.
Upprampningen av Semin kommer sannolikt att kantas av production hell
men det hör ju till liksom. :)
Det är väl främst batteribrist och komponentbrist som bestämmer hur snabbt Tesla vill skala upp. Just nu så känns det som dom kan sälja allt dom kan bygga i personbilssegmentet. Semi och Powerwall kommer alltid i andra hand?
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av Larofo »

spacecoin skrev:
Larofo skrev:
Ja det ska bli riktigt roligt när Semin börjar komma ut till kunder.
Vi behöver mängder med ellastbilar framöver.
Upprampningen av Semin kommer sannolikt att kantas av production hell
men det hör ju till liksom. :)
Det är väl främst batteribrist och komponentbrist som bestämmer hur snabbt Tesla vill skala upp. Just nu så känns det som dom kan sälja allt dom kan bygga i personbilssegmentet. Semi och Powerwall kommer alltid i andra hand?
Om du läst lite mer noggrant tidigare i tråden då jag skrev följande:
Larofo skrev:
Tekniska "utmaningar" och besvärlig upprampning av 4680 har "försenat" kommande
fordon från Tesla. Det har inte varit nån större mening och inte heller ekonomiskt
försvarbart att stressa fram nya modeller i för låga volymer när batteribristen medfört
att det varit betydligt smartare att satsa allt på 3,Y och energisidan.
Så hade du förstått att jag inte har någon avvikande åsikt i den frågan.
Men har man någon gång varit med och trimmat produktionsprocesser så hade man även
insett, det även Elon har som mantra, prototypes are easy, production is hard.
Så även om man har alla batterier i världen så kommer upprampning av ny produkt ta
tid och det är ju inte så att Tesla byggt lastbilar tidigare.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av Zalman3 »

Har leveranserna av Tesla Semi börjat?
Screenshot_20220927-011244_Chrome.jpg
Screenshot_20220927-011258_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av Zalman3 »


ELLASTBIL
Tillverkningen av Tesla Semi har äntligen startat – får 800 km i räckvidd
https://alltomelbil.se/tillverkningen-a ... -rackvidd/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:

ELLASTBIL
Tillverkningen av Tesla Semi har äntligen startat – får 800 km i räckvidd
https://alltomelbil.se/tillverkningen-a ... -rackvidd/

Upp till 800 km, ska bli spännande att se vad det betyder irl?
Tom eller full bil?
Jag har dålig koll på hur man redovisar räckvidd på lastbilar som går på diesel och kan tänka mig att skillnaden mellan tom och full där inte är lika stor?
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1733
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av Franz »

backe skrev:
Zalman3 skrev:

ELLASTBIL
Tillverkningen av Tesla Semi har äntligen startat – får 800 km i räckvidd
https://alltomelbil.se/tillverkningen-a ... -rackvidd/

Upp till 800 km, ska bli spännande att se vad det betyder irl?
Tom eller full bil?
Jag har dålig koll på hur man redovisar räckvidd på lastbilar som går på diesel och kan tänka mig att skillnaden mellan tom och full där inte är lika stor?
Så här skriver Tesla:
Fully Loaded at 82k lbs Gross Combination Weight

Mile Range: Approximately 300 or 500 miles
0-60 mph: 20 seconds
Speed Up a 5% Grade: Highway speed limit
Powertrain: 3 independent motors on rear axles
D.v.s. räckvidden vid full last. Säkert någon form av körcykel som man inte nödvändigtvis når upp till så klart. Men det är ganska imponerande specar och skulle vara riktigt användbart i Sverige för säkert en väldigt stor del av den tunga trafiken. Följer man sina paket ser man ju att de åker mellan olika logistikcenter med några 10-tal mils avstånd vilket låter alldeles förträffligt för Semin.
Driver sajten Car.info
Fredrik j
Inlägg: 10784
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av Fredrik j »

Franz skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:

ELLASTBIL
Tillverkningen av Tesla Semi har äntligen startat – får 800 km i räckvidd
https://alltomelbil.se/tillverkningen-a ... -rackvidd/

Upp till 800 km, ska bli spännande att se vad det betyder irl?
Tom eller full bil?
Jag har dålig koll på hur man redovisar räckvidd på lastbilar som går på diesel och kan tänka mig att skillnaden mellan tom och full där inte är lika stor?
Så här skriver Tesla:
Fully Loaded at 82k lbs Gross Combination Weight

Mile Range: Approximately 300 or 500 miles
0-60 mph: 20 seconds
Speed Up a 5% Grade: Highway speed limit
Powertrain: 3 independent motors on rear axles
D.v.s. räckvidden vid full last. Säkert någon form av körcykel som man inte nödvändigtvis når upp till så klart. Men det är ganska imponerande specar och skulle vara riktigt användbart i Sverige för säkert en väldigt stor del av den tunga trafiken. Följer man sina paket ser man ju att de åker mellan olika logistikcenter med några 10-tal mils avstånd vilket låter alldeles förträffligt för Semin.
Teslas Semi är ju en typisk amerikansk frontbyggd lastbil. Hur förhåller sig måtten till EU-begränsningen på 16,5 för dragbil+semitrailer egentligen? Det är ju därför vi i Europa har en annan typ av, kortare, dragbilar.
Lurkern
Inlägg: 905
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av Lurkern »

Nu är alltså HW4 i produktion?
backe
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av backe »

Lurkern skrev:
Nu är alltså HW4 i produktion?

Tror man ska försöka leverera nån bil till PepsiCO i december, så någon produktion att tala om än är det nog inte. Sen vet jag inte om HW4 är avgörande för Semi?
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av Olof Tenghoff »

Väldigt kul att de äntligen börjar. Inte en dag för sent.
Jag tänkte slänga in en gissning om att det blir kinesiska LFP celler i 300-mile versionen. Med sina 40% mindre energi blir fortfarande lättare än 500-mile versionen.

För:
Billigare
Spara på NMC och NCA råvaror till övriga bilar.
Standardladdning 100%

Emot:
Ingen skattereduktion for Made in NA
Unikt batteripack för prismatiska celler -> dyrare produktion. Alternativt invänta LFP 4680 -> senare produktion.
Tyngre -> mindre lastkapacitet

Vad tror ni?
Teslaägare sedan 2013
backe
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av backe »

Franz skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:

ELLASTBIL
Tillverkningen av Tesla Semi har äntligen startat – får 800 km i räckvidd
https://alltomelbil.se/tillverkningen-a ... -rackvidd/

Upp till 800 km, ska bli spännande att se vad det betyder irl?
Tom eller full bil?
Jag har dålig koll på hur man redovisar räckvidd på lastbilar som går på diesel och kan tänka mig att skillnaden mellan tom och full där inte är lika stor?
Så här skriver Tesla:
Fully Loaded at 82k lbs Gross Combination Weight

Mile Range: Approximately 300 or 500 miles
0-60 mph: 20 seconds
Speed Up a 5% Grade: Highway speed limit
Powertrain: 3 independent motors on rear axles
D.v.s. räckvidden vid full last. Säkert någon form av körcykel som man inte nödvändigtvis når upp till så klart. Men det är ganska imponerande specar och skulle vara riktigt användbart i Sverige för säkert en väldigt stor del av den tunga trafiken. Följer man sina paket ser man ju att de åker mellan olika logistikcenter med några 10-tal mils avstånd vilket låter alldeles förträffligt för Semin.

Det står att den ska ha 3 motorer på bakre axlarna. Vad jag kan se så har den två bakre axlar? Kommer den ha två på en axel och en på en axel?

Vad jag läst(Zalman och några till som påstår det om jag minns rätt?) så ska man ha samma motor som i M3? Vad ger det? Runt 600 Hk totalt? Kommer man behöva någon form av utväxling på dessa?
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av Olof Tenghoff »

backe skrev:
Det står att den ska ha 3 motorer på bakre axlarna. Vad jag kan se så har den två bakre axlar? Kommer den ha två på en axel och en på en axel?

Vad jag läst(Zalman och några till som påstår det om jag minns rätt?) så ska man ha samma motor som i M3? Vad ger det? Runt 600 Hk totalt? Kommer man behöva någon form av utväxling på dessa?
Exakt, två motorer på en axel och en på den andra. För den acceleration och hastighet i motlut som annonserats blir det nog runt 1000 hk, vilket blev fyra M3 motorer. Nu när Plaid motorerna är klara räcker tre för 1000 hk.

Utväxlingen var 15:1 och 20:1 på prototyperna: https://electrek.co/wp-content/uploads/ ... &strip=all
Teslaägare sedan 2013
backe
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av backe »

Olof Tenghoff skrev:
backe skrev:
Det står att den ska ha 3 motorer på bakre axlarna. Vad jag kan se så har den två bakre axlar? Kommer den ha två på en axel och en på en axel?

Vad jag läst(Zalman och några till som påstår det om jag minns rätt?) så ska man ha samma motor som i M3? Vad ger det? Runt 600 Hk totalt? Kommer man behöva någon form av utväxling på dessa?
Exakt, två motorer på en axel och en på den andra. För den acceleration och hastighet i motlut som annonserats blir det nog runt 1000 hk, vilket blev fyra M3 motorer. Nu när Plaid motorerna är klara räcker tre för 1000 hk.

Utväxlingen var 15:1 och 20:1 på prototyperna: https://electrek.co/wp-content/uploads/ ... &strip=all
Men visst sa man att motorerna skulle vara från Model 3?

Läste lite i en annan tråd och kollade på Teslas hemsida. Den som ska gå 80 mil bör ha ett batteripack på 1000 kWh och ska kosta 180 000$, känns som att Tesla inte kommer vilja sälja så många av dom här om jag ska vara helt ärlig... Inte än på nåt år till åtminstone.
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av Olof Tenghoff »

backe skrev:
Men visst sa man att motorerna skulle vara från Model 3?
Ja, Model 3 motorer sa man. Plaid och M3 bakre är i grunden samma motor, invändigt uppdaterad, mest känd för kolfiberröret.
Tanken är väl att man drar nytta av delar av den uppdateringen som bekostats och minskar antalet motorer till tre. Lite förvånande tycker jag för man förlorar hälften av den torque vectoring som Elon var så stolt över på presentationen och man måste introducera en diff.
backe skrev:
Läste lite i en annan tråd och kollade på Teslas hemsida. Den som ska gå 80 mil bör ha ett batteripack på 1000 kWh och ska kosta 180 000$, känns som att Tesla inte kommer vilja sälja så många av dom här om jag ska vara helt ärlig... Inte än på nåt år till åtminstone.
Instämmer, om du menar att det är för billigt, inte tillräcklig marginal.
Senast redigerad av Olof Tenghoff, redigerad totalt 2 gång.
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1824
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av BrooklynS »

Priset är väl ingenting att säga om? En vanlig dieseldriven lastbil kostar ju minst lika mycket och har då minst tre gånger så hög driftskostnad.
Tesla Y LR -22 EAP
backe
Inlägg: 1665
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av backe »

Olof Tenghoff skrev:
backe skrev:
Men visst sa man att motorerna skulle vara från Model 3?
Ja, Model 3 motorer sa man. Plaid och M3 bakre är i grunden samma motor, invändigt uppdaterad, mest känd för kolfiberröret.
Tanken är väl att man drar nytta av delar av den uppdateringen som bekostats och minskar antalet motorer till tre. Lite förvånande tycker jag för man förlorar hälften av den torque vectoring som Elon var så stolt över på presentationen och man måste introducera en diff.
backe skrev:
Läste lite i en annan tråd och kollade på Teslas hemsida. Den som ska gå 80 mil bör ha ett batteripack på 1000 kWh och ska kosta 180 000$, känns som att Tesla inte kommer vilja sälja så många av dom här om jag ska vara helt ärlig... Inte än på nåt år till åtminstone.
Instämmer, om du menar att det är för billigt, inte tillräcklig marginal.

Exakt, för billigt menar jag då batterier uppenbarligen är bristvara.

Tänker att det går ca 12 MY eller 10 MS på en Semi, och priset är 2-3 ggr högre. Tror inte komponenter till en lastbil med de dimensioneringar som måste göras är billigare att tillverka heller.
Fredrik j
Inlägg: 10784
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av Fredrik j »

BrooklynS skrev:
Priset är väl ingenting att säga om? En vanlig dieseldriven lastbil kostar ju minst lika mycket och har då minst tre gånger så hög driftskostnad.
För en lastbil är ju serviceberedskap lika viktigt som priset. En stillastående lastbil blir en dyr lastbil.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av Zalman3 »

Elon lovade ett elpris på 7 cent per kWh.
Screenshot_20221008-044433_YouTube.jpg
Exempel på företag som reserverat en SEMI.
Screenshot_20221008-044730_YouTube.jpg
Uppgifter från norska Tesla sajten.
https://www.tesla.com/no_no/semi
Screenshot_20221008-051529_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av Zalman3 »

Är Megacharger på 1.500MW?
Om batteriet är på ca 1.000kWh och kan ladda ca 700kWh på 30 minuter.
Screenshot_20221009-055941_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3272
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av Maw »

Det står "<1,25kW Energiförbrukning per km".. vet inte Tesla skillnaden på kW och kWh? :D

Imponerande räckvidd har den. Det blir spännande att se vad andra tillverkare erbjuder när Semi väl börjar levereras.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av LarsOJ »

Fredrik j skrev:
Franz skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:

ELLASTBIL
Tillverkningen av Tesla Semi har äntligen startat – får 800 km i räckvidd
https://alltomelbil.se/tillverkningen-a ... -rackvidd/

Upp till 800 km, ska bli spännande att se vad det betyder irl?
Tom eller full bil?
Jag har dålig koll på hur man redovisar räckvidd på lastbilar som går på diesel och kan tänka mig att skillnaden mellan tom och full där inte är lika stor?
Så här skriver Tesla:
Fully Loaded at 82k lbs Gross Combination Weight

Mile Range: Approximately 300 or 500 miles
0-60 mph: 20 seconds
Speed Up a 5% Grade: Highway speed limit
Powertrain: 3 independent motors on rear axles
D.v.s. räckvidden vid full last. Säkert någon form av körcykel som man inte nödvändigtvis når upp till så klart. Men det är ganska imponerande specar och skulle vara riktigt användbart i Sverige för säkert en väldigt stor del av den tunga trafiken. Följer man sina paket ser man ju att de åker mellan olika logistikcenter med några 10-tal mils avstånd vilket låter alldeles förträffligt för Semin.
Teslas Semi är ju en typisk amerikansk frontbyggd lastbil. Hur förhåller sig måtten till EU-begränsningen på 16,5 för dragbil+semitrailer egentligen? Det är ju därför vi i Europa har en annan typ av, kortare, dragbilar.
Ja den kommer inte funka här om inte reglerna göra om. Dessutom använder vi ju alltid lastbilar mellan logistikterminaler inte semi trailers. Den är ju framtagen för den anerikanska marknaden.
Skriv svar