Tesla Semi startar volymproduktion?

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av Zalman3 »


Tesla to start volume production of Semi trucks: memo.

SHANGHAI (Reuters) - Tesla Inc’s chief executive Elon Musk said that it is time to bring its Semi commercial truck to “volume production”,
as the U.S. electric vehicle maker ramps up vehicle production after a brief virus-related shutdown.
“Production of the battery and powertrain will take place at Giga Nevada,” Musk said in an email seen by Reuters.
He said most of the other work will probably take place in other states.
Musk did not specify a timeframe for the production.
The company did not immediately respond to a request for comment.
https://www.reuters.com/article/us-tesl ... SKBN23H1PE


EDIT
Elon Musk: It's time to bring Tesla Semi to volume production
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av Zalman3 »

Det surras allt mera om produktion av Tesla Semi.

Tesla Semi Pilot Line “Coming Together” — Employee Leak.

A Tesla employee based at Tesla Gigafactory 1 in Nevada has indicated that the pilot production line for the Tesla Semi is under development, implying that things seem to be going well. This person tweeted last week, “New nugget: pilot line for Semi coming together….”
https://cleantechnica.com/2020/07/20/te ... oyee-leak/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av Zalman3 »

Nu börjar det komma uppgifter om produktionsvolymer för Tesla Semi.
Screenshot_20210205-034111_Samsung Internet.jpg

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av MWall »

Måste väl byggas lite infrastruktur runt också. Tar tid. Går inte att ladda en Semi på en vanlig SuC.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av Svenssons »

MWall skrev:
Måste väl byggas lite infrastruktur runt också. Tar tid. Går inte att ladda en Semi på en vanlig SuC.
Hur vet du det? Det är ju det som de gjort hittills.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av thebishop »

Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av MWall »

Svenssons skrev:
MWall skrev:
Måste väl byggas lite infrastruktur runt också. Tar tid. Går inte att ladda en Semi på en vanlig SuC.
Hur vet du det? Det är ju det som de gjort hittills.

Måste du ifrågasätta precis allt jag skriver?

Men ok. Har du varit till en supercharger någon gång? Vet du hur det brukar se ut? Känns det smidigt att svänga in där med en lastbil? Även om du hakar av släpet någonstans, gud vet var, så är nog en semi för stor för att få plats på en vanlig SuC-plats. Det är det första hindret. Men visst, det kanske går att komma åt en laddkabel på nåt sätt. På en del SuC iaf som har lite mer öppen planlösning än andra iaf.

Det andra hindret är den långsamma laddningen. En semi ska ta sig 80 mil med last är det ju sagt. En semi drar säkert 4-5 ggr så mycket som en personbil. Drygt 1000 Wh/km skulle jag tippa. Då krävs det ett batteripack på >800 kWh. På en V2-SuC som toppar på 150 kW rör det sig då om laddstopp på 5 timmar. På en V3 räcker det med "bara" 3 timmar... Tror du åkarna skulle tycka det vore tillräckligt bra? Och hur kul vore det för oss om det stod en massa semis på "våra" SuC och häckade halva dagar?
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av thebishop »

Kolla länken till artikeln jag angav och där står rätt mycket mer. Den har en helt annan port för laddning.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av MWall »


Se där. Mina höftningar var inte så dåliga. ;)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av Svenssons »

MWall skrev:
Svenssons skrev:
MWall skrev:
Måste väl byggas lite infrastruktur runt också. Tar tid. Går inte att ladda en Semi på en vanlig SuC.
Hur vet du det? Det är ju det som de gjort hittills.

Måste du ifrågasätta precis allt jag skriver?

Men ok. Har du varit till en supercharger någon gång? Vet du hur det brukar se ut? Känns det smidigt att svänga in där med en lastbil? Även om du hakar av släpet någonstans, gud vet var, så är nog en semi för stor för att få plats på en vanlig SuC-plats. Det är det första hindret. Men visst, det kanske går att komma åt en laddkabel på nåt sätt. På en del SuC iaf som har lite mer öppen planlösning än andra iaf.

Det andra hindret är den långsamma laddningen. En semi ska ta sig 80 mil med last är det ju sagt. En semi drar säkert 4-5 ggr så mycket som en personbil. Drygt 1000 Wh/km skulle jag tippa. Då krävs det ett batteripack på >800 kWh. På en V2-SuC som toppar på 150 kW rör det sig då om laddstopp på 5 timmar. På en V3 räcker det med "bara" 3 timmar... Tror du åkarna skulle tycka det vore tillräckligt bra?
Att det måste byggas specifika laddstolpar för Tesla Semi ifrågasätter jag inte alls utan håller med. Jag ifrågasätter dock när du har fel eller troligen fel. Det kanske inte är optimalt att ladda på alla stolpar men bevisligen så går det att ladda på vanlig SuC även ifall det kan krävas adapter. Det verkar till och med gå att ladda från flera stolpar samtidigt vilket gör att det går att få hyfsad hastighet även på vanlig Supercharger-station för Tesla Semi.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av thebishop »

Du kan ladda med två hål i väggen också med det argumentet.

Tesla laddade ju på superchargers med någon dongel som kopplade samman flera SC till Semin.

I praktiken kommer det ju bara fungera som proof-of-concept, inte något som lär uppskattas av övriga på en vanlig SC.

"Volymproduktion" utan ens en början till vettiga laddmöjligheter för en produkt som är helt beroende av det, känns som mindre begåvat. En pilot-runda med proof-of-concept till ett fåtal kunder som kan installera megachargers i depå och köra kortare rundor, sure.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av Svenssons »

MWall skrev:

Se där. Mina höftningar var inte så dåliga. ;)
Fortfarande fel att Tesla Semi inte kan ladda från befintliga Superchargers....

https://electricrevs.com/2019/02/15/how ... esla-semi/

Det finns stolpar på en del befintliga Superchargers som passar Tesla Semi bättre än andra och som inte stör övriga stolpar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av MWall »

Svenssons skrev:
MWall skrev:
Svenssons skrev:
MWall skrev:
Måste väl byggas lite infrastruktur runt också. Tar tid. Går inte att ladda en Semi på en vanlig SuC.
Hur vet du det? Det är ju det som de gjort hittills.

Måste du ifrågasätta precis allt jag skriver?

Men ok. Har du varit till en supercharger någon gång? Vet du hur det brukar se ut? Känns det smidigt att svänga in där med en lastbil? Även om du hakar av släpet någonstans, gud vet var, så är nog en semi för stor för att få plats på en vanlig SuC-plats. Det är det första hindret. Men visst, det kanske går att komma åt en laddkabel på nåt sätt. På en del SuC iaf som har lite mer öppen planlösning än andra iaf.

Det andra hindret är den långsamma laddningen. En semi ska ta sig 80 mil med last är det ju sagt. En semi drar säkert 4-5 ggr så mycket som en personbil. Drygt 1000 Wh/km skulle jag tippa. Då krävs det ett batteripack på >800 kWh. På en V2-SuC som toppar på 150 kW rör det sig då om laddstopp på 5 timmar. På en V3 räcker det med "bara" 3 timmar... Tror du åkarna skulle tycka det vore tillräckligt bra?
Att det måste byggas specifika laddstolpar för Tesla Semi ifrågasätter jag inte alls utan håller med. Jag ifrågasätter dock när du har fel eller troligen fel. Det kanske inte är optimalt att ladda på alla stolpar men bevisligen så går det att ladda på vanlig SuC även ifall det kan krävas adapter. Det verkar till och med gå att ladda från flera stolpar samtidigt vilket gör att det går att få hyfsad hastighet även på vanlig Supercharger-station för Tesla Semi.

Jag tycker inte det verkar praktiskt genomförbart ändå. Det får väldigt stora konsekvenser. Ska Semi bli ett alternativ _måste_ ny infrastruktur upp. Om den inte ska användas för lokala transporter under dagtid och åkeriet har en egen 100kW-stolpe för att ladda nattetid.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av MWall »

Svenssons skrev:
MWall skrev:

Se där. Mina höftningar var inte så dåliga. ;)
Fortfarande fel att Tesla Semi inte kan ladda från befintliga Superchargers....

https://electricrevs.com/2019/02/15/how ... esla-semi/

Det finns stolpar på en del befintliga Superchargers som passar Tesla Semi bättre än andra och som inte stör övriga stolpar.

Jag har väl aldrig hävdat att det är teoretiskt omöjligt. Jag hävdar att det inte är ett alternativ i praktiken annat än som nödladdning där det inte finns MegaChargers.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av BrooklynS »

Det är väl ”bara” att komplettera befintliga SuC med en Semiladdare som också kan aggregera effekt från 4-6 övriga laddare som inte används? V4 liksom. Lastbilar kör gärna nattetid, då är det ganska tomt på SuC...

Det kräver inte jättemycket investeringar, inte mer totaleffekt osv.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av thebishop »

Ser fram mot att se en Semi svänga in vid Ödeshög och koppla in sig där...

Vänta... Det kanske förklarar strömavbrottet där igår! NEWS: "Tesla Semi laddar i smyg på Ödeshög SC"!!!

:lol: :lol: :lol:
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av MWall »

BrooklynS skrev:
Det är väl ”bara” att komplettera befintliga SuC med en Semiladdare som också kan aggregera effekt från 4-6 övriga laddare som inte används? V4 liksom. Lastbilar kör gärna nattetid, då är det ganska tomt på SuC...

Det kräver inte jättemycket investeringar, inte mer totaleffekt osv.

Beror på hur stort fenomen Semi ska bli i Sverige. Är inte direkt tomt på lastbilar dagtid heller. Men om Semi bara är ett randfenomen med några tiotals eller hundratals bilar så kanske natt funkar.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av Fredrik j »

BrooklynS skrev:
Det är väl ”bara” att komplettera befintliga SuC med en Semiladdare som också kan aggregera effekt från 4-6 övriga laddare som inte används? V4 liksom. Lastbilar kör gärna nattetid, då är det ganska tomt på SuC...

Det kräver inte jättemycket investeringar, inte mer totaleffekt osv.
Om lastbilar gärna kör nattetid är det väl på dagtid dom vill ladda?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av Svenssons »

MWall skrev:
Jag har väl aldrig hävdat att det är teoretiskt omöjligt. Jag hävdar att det inte är ett alternativ i praktiken annat än som nödladdning där det inte finns MegaChargers.
Du hävdade detta: "Går inte att ladda en Semi på en vanlig SuC." Jag pekade på faktumet att det visst går och att Tesla Semi laddar på Tesla SuperChargers idag och gjort så i ett par år. Som jag dessutom har skrivit så motsätter jag mig inte alls att infrastruktur kommer behöva byggas. Det kommer dock inte i första läget vara SuperCharger-stationer för alla med en Tesla Semi utan de som köper lastbilarna kommer sannolikt sätta upp stolpar vid sina centraler. På vissa befintliga Superchargers har Tesla och redan planerat in platser som passar större fordon. Det handlar inte om hönan eller ägget här.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av MWall »

Svenssons skrev:
MWall skrev:
Jag har väl aldrig hävdat att det är teoretiskt omöjligt. Jag hävdar att det inte är ett alternativ i praktiken annat än som nödladdning där det inte finns MegaChargers.
Du hävdade detta: "Går inte att ladda en Semi på en vanlig SuC." Jag pekade på faktumet att det visst går och att Tesla Semi laddar på Tesla SuperChargers idag och gjort så i ett par år. Som jag dessutom har skrivit så motsätter jag mig inte alls att infrastruktur kommer behöva byggas. Det kommer dock inte i första läget vara SuperCharger-stationer för alla med en Tesla Semi utan de som köper lastbilarna kommer sannolikt sätta upp stolpar vid sina centraler. På vissa befintliga Superchargers har Tesla och redan planerat in platser som passar större fordon. Det handlar inte om hönan eller ägget här.

Nu får du väl ge dig. Jag vet mycket väl vad jag skrev. Jag skrev att det inte fungerar eftersom det blir för trångt och besvärligt på SuC och för att det är för låg effekt. Jag skrev aldrig att det inte går teoretiskt.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av Svenssons »

MWall skrev:

Nu får du väl ge dig. Jag vet mycket väl vad jag skrev. Jag skrev att det inte fungerar eftersom det blir för trångt och besvärligt på SuC och för att det är för låg effekt. Jag skrev aldrig att det inte går teoretiskt.
Du ser också vad jag skrev, jag svarade på dit "Går inte..." som inte var närmare specificerat. Det går ju att ladda med både högre effekt (500 kW eller mer) och det finns plats på vissa SuperChargers för dragbil. Det är ju inte endast teoretiskt utan det sker redan praktiskt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av BrooklynS »

Fredrik j skrev:
BrooklynS skrev:
Det är väl ”bara” att komplettera befintliga SuC med en Semiladdare som också kan aggregera effekt från 4-6 övriga laddare som inte används? V4 liksom. Lastbilar kör gärna nattetid, då är det ganska tomt på SuC...

Det kräver inte jättemycket investeringar, inte mer totaleffekt osv.
Om lastbilar gärna kör nattetid är det väl på dagtid dom vill ladda?
Du vill ladda på din rast. Har du sovtid vill du såklart ladda då om du har möjlighet - då behövs inte så snabb laddning heller.

Jag tror poängen är uppenbar.
Tesla Y LR -22 EAP
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av Fredrik j »

BrooklynS skrev:
Fredrik j skrev:
BrooklynS skrev:
Det är väl ”bara” att komplettera befintliga SuC med en Semiladdare som också kan aggregera effekt från 4-6 övriga laddare som inte används? V4 liksom. Lastbilar kör gärna nattetid, då är det ganska tomt på SuC...

Det kräver inte jättemycket investeringar, inte mer totaleffekt osv.
Om lastbilar gärna kör nattetid är det väl på dagtid dom vill ladda?
Du vill ladda på din rast. Har du sovtid vill du såklart ladda då om du har möjlighet - då behövs inte så snabb laddning heller.

Jag tror poängen är uppenbar.
Menar du att Tesla Semi ska ha en förare som behöver stanna för att sova och rasta? 2025?
Gäller inte självkörande visionerna Semi?
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av kenjon »

Numera byter de förare så bilen rullar större delen av dygnet.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Inlägg av Fredrik j »

kenjon skrev:
Numera byter de förare så bilen rullar större delen av dygnet.
Ändå är autobahnrastplatserna fulla på natten och tomma på dagen.
Skriv svar