Sida 1 av 4

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 05 feb 2021 10:22
av Svenssons
MWall skrev:

Nu får du väl ge dig. Jag vet mycket väl vad jag skrev. Jag skrev att det inte fungerar eftersom det blir för trångt och besvärligt på SuC och för att det är för låg effekt. Jag skrev aldrig att det inte går teoretiskt.
Du ser också vad jag skrev, jag svarade på dit "Går inte..." som inte var närmare specificerat. Det går ju att ladda med både högre effekt (500 kW eller mer) och det finns plats på vissa SuperChargers för dragbil. Det är ju inte endast teoretiskt utan det sker redan praktiskt.

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 05 feb 2021 11:17
av BrooklynS
Fredrik j skrev:
BrooklynS skrev:
Det är väl ”bara” att komplettera befintliga SuC med en Semiladdare som också kan aggregera effekt från 4-6 övriga laddare som inte används? V4 liksom. Lastbilar kör gärna nattetid, då är det ganska tomt på SuC...

Det kräver inte jättemycket investeringar, inte mer totaleffekt osv.
Om lastbilar gärna kör nattetid är det väl på dagtid dom vill ladda?
Du vill ladda på din rast. Har du sovtid vill du såklart ladda då om du har möjlighet - då behövs inte så snabb laddning heller.

Jag tror poängen är uppenbar.

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 05 feb 2021 11:31
av Fredrik j
BrooklynS skrev:
Fredrik j skrev:
BrooklynS skrev:
Det är väl ”bara” att komplettera befintliga SuC med en Semiladdare som också kan aggregera effekt från 4-6 övriga laddare som inte används? V4 liksom. Lastbilar kör gärna nattetid, då är det ganska tomt på SuC...

Det kräver inte jättemycket investeringar, inte mer totaleffekt osv.
Om lastbilar gärna kör nattetid är det väl på dagtid dom vill ladda?
Du vill ladda på din rast. Har du sovtid vill du såklart ladda då om du har möjlighet - då behövs inte så snabb laddning heller.

Jag tror poängen är uppenbar.
Menar du att Tesla Semi ska ha en förare som behöver stanna för att sova och rasta? 2025?
Gäller inte självkörande visionerna Semi?

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 05 feb 2021 11:52
av kenjon
Numera byter de förare så bilen rullar större delen av dygnet.

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 05 feb 2021 11:58
av Fredrik j
kenjon skrev:
Numera byter de förare så bilen rullar större delen av dygnet.
Ändå är autobahnrastplatserna fulla på natten och tomma på dagen.

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 05 feb 2021 12:16
av thebishop
Och om detta stämmer, så Europa 2023. Kanske.

https://teslamotorsclub.com/blog/2021/0 ... this-year/

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 05 feb 2021 12:35
av Fredrik j
Finns det några kommentarer från Tesla angående hur självkörande dessa bilar förväntas vara?

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 05 feb 2021 16:39
av BrooklynS
kenjon skrev:
Numera byter de förare så bilen rullar större delen av dygnet.
Vilka gör det?

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 05 feb 2021 21:21
av Fandorin
Luktar det här inte väldigt mycket twittrare som söker "15 minutes of fame"?

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 05 feb 2021 22:42
av LarsL
Fredrik j skrev:
Finns det några kommentarer från Tesla angående hur självkörande dessa bilar förväntas vara?
De har varit förvånansvärt tysta om självkörning. Det tror jag beror på att de inte vill stöta sig med truckers och deras fackförening mm. Det enda Tesla visat är att en lastbil som är ledare för två drönar bilar.

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 13 apr 2021 13:40
av Zalman3

Exklusivt: Tesla bekräftar nya semitestfordon och megawattbutiker i ett brev till kunderna.

Sedan början av detta år har mer hörts och sett igen från den semi-elektriska påhängsvagnen, som Tesla presenterade 2017 och faktiskt ville leverera från 2019. I slutet av januari meddelade Jerome Guillen, dåvarande president för alla Tesla-elbilar och nu chef för den enda lastbilsdivisionen , att det skulle bli fler semier på vägarna inom en snar framtid. De kom faktiskt strax efteråt, om än mest som transportvaror på andra lastbilar. Och i ett brev till dem som beställde Semi har Tesla nu bekräftat konstruktionen av testfordon med tekniska förbättringar och laddning med utgångar i megawatt-intervallet.

Tesla säker på räckvidden
E-postmeddelandet med halvinformationen skickades på tisdagskvällen och nådde en kund från Tyskland som vidarebefordrade den till teslamag.de. Tesla nämner inte ett fast leveransdatum. VD Elon Musk sa i januari att produktionen i princip kunde starta, men att det saknades batterier för elbilarna. Enligt rykten beror pilotproduktionen att börja i juni, initialt i en byggnad nära gigafabriken Tesla och Panasonic i den amerikanska delstaten Nevada , som man senast sa.

Brevet till kunden säger nu att Tesla byggde flera nya testsemis i slutet av 2020. Dess upptäckare hade redan märkt i år att de skiljer sig något från de tidigare, men enligt Tesla har de reviderats ännu mer under plåten: "De viktigaste förändringarna var tekniska uppdateringar av fordonets arkitektur och körning", skriver semi - Team. Målet var att öka räckvidd, effektivitet och tillförlitlighet.

När det gäller räckvidden för Semi förklarar Tesla att de fortfarande är övertygade om att det kommer att överskrida värdena på 300 miles och 500 miles som nämns vid lanseringen. De slutliga uppskattningarna ska publiceras när produktionen närmar sig, står det i e-postmeddelandet utan ytterligare begränsningar. Det högre värdet motsvarar bra 800 kilometer och är "lätt" att uppnå enligt uttalanden från VD Musk från november 2020; Med förbättrade battericeller bör till och med 1 000 kilometer semi-räckvidd vara möjlig .

Halvladdning med megawatt-standarden
Dessutom innehåller e-postmeddelandet till kunden en bekräftelse på att semi också ska kunna laddas extremt snabbt. Det var redan tal om nya megaladdare i detta sammanhang och Tesla engagerade sig i CharIN-föreningen med säte i Tyskland, som utvecklar en standard för supersnabb lastning av lastbilar. Enligt informationen i mejlet testades olika förslag för detta tillsammans med US National Laboratory for Energy Energy förra hösten . Tesla laddningskontakt som kallas MCS Connector (MCS står för Megawatt Charging Solution) är för närvarande den enda som "kan erbjuda en snabb laddningslösning".

Uppdateringen hoppas dock inte att det första Tesla Semi kommer att levereras till kunder snart. Teamet skriver att de nya testfordonen kommer att testas omfattande under de kommande månaderna. Dessutom kommer data och feedback att samlas in under denna tid för att snabbt utveckla designen och förbättra tillverkningsprocesserna. Den nya Gigafactory nära Austin i delstaten Texas kommer att bekräftas som den "slutliga" produktionsplatsen när byggandet är klart.
https://teslamag.de/news/exklusiv-tesla ... aden-35822

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 08 nov 2021 17:41
av Zalman3
First Tesla Semi deliveries to PepsiCo are starting this Q4: CEO
https://www.teslarati.com/tesla-semi-de ... eo-update/

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 10 aug 2022 14:08
av Zalman3


Tesla Semi electric truck with 500 miles of range starts shipping this year, says Musk
https://electrek.co/2022/08/10/tesla-se ... ping-musk/

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 10 aug 2022 17:20
av Bjelke
Det återstår att se men det är verkligen på tiden iaf :)

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 10 aug 2022 17:35
av Mickep
Roligt att de kommit igång efter lång tids väntan. Björn nyland har ju sett en mängd från andra märken som laddat på supersnabbladdare, till imponerande höga hastigheter även i 80%. Men jag tror att det kommer bli en åsiktsändring vad som är snabb laddning när långtradarna bräker på i 1.2 MW . (som standarden medger)
Så ja, jag tror att vissa laddplatser kommer anpassas efter storleken på de som skall ladda där.

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 10 aug 2022 18:10
av Walker
Lite ”vargen kommer” på den?
Varje halvår postar Zalman i den här tråden något Musk-iskt uttalande om att ”NU! Kommer den….”
Trot när jag ser en.

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 10 aug 2022 18:22
av Larofo
Tekniska "utmaningar" och besvärlig upprampning av 4680 har "försenat" kommande
fordon från Tesla. Det har inte varit nån större mening och inte heller ekonomiskt
försvarbart att stressa fram nya modeller i för låga volymer när batteribristen medfört
att det varit betydligt smartare att satsa allt på 3,Y och energisidan.

Är det verkligen någon här som tror att Semi och Cybertruck är vaporware??
Semi och Cybertruck kommer och det handlar om månader och inte år nu.

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 10 aug 2022 18:25
av MWall
Larofo skrev:
Tekniska "utmaningar" och besvärlig upprampning av 4680 har "försenat" kommande
fordon från Tesla. Det har inte varit nån större mening och inte heller ekonomiskt
försvarbart att stressa fram nya modeller i för låga volymer när batteribristen medfört
att det varit betydligt smartare att satsa allt på 3,Y och energisidan.

Är det verkligen någon här som tror att Semi och Cybertruck är vaporware??
Semi och Cybertruck kommer och det handlar om månader och inte år nu.
Om det är 30 eller 90 månader återstår dock att se. ;)

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 10 aug 2022 18:40
av Larofo
MWall skrev:
Larofo skrev:
Tekniska "utmaningar" och besvärlig upprampning av 4680 har "försenat" kommande
fordon från Tesla. Det har inte varit nån större mening och inte heller ekonomiskt
försvarbart att stressa fram nya modeller i för låga volymer när batteribristen medfört
att det varit betydligt smartare att satsa allt på 3,Y och energisidan.

Är det verkligen någon här som tror att Semi och Cybertruck är vaporware??
Semi och Cybertruck kommer och det handlar om månader och inte år nu.
Om det är 30 eller 90 månader återstår dock att se. ;)
Vad ligger närmast tror du, 30 eller 90 månader.
Eller kanske hälften av 30 månader?? ;)

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 10 aug 2022 18:42
av MWall
Larofo skrev:
MWall skrev:
Larofo skrev:
Tekniska "utmaningar" och besvärlig upprampning av 4680 har "försenat" kommande
fordon från Tesla. Det har inte varit nån större mening och inte heller ekonomiskt
försvarbart att stressa fram nya modeller i för låga volymer när batteribristen medfört
att det varit betydligt smartare att satsa allt på 3,Y och energisidan.

Är det verkligen någon här som tror att Semi och Cybertruck är vaporware??
Semi och Cybertruck kommer och det handlar om månader och inte år nu.
Om det är 30 eller 90 månader återstår dock att se. ;)
Vad ligger närmast tror du, 30 eller 90 månader.
Eller kanske hälften av 30 månader?? ;)
Inte en aning. Men vore kul om det gick bra. Har en del aktier i TSLA faktiskt. Tror de är värda drygt 100k iaf.

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 10 aug 2022 19:08
av Larofo
MWall skrev:
Larofo skrev:
MWall skrev:
Larofo skrev:
Tekniska "utmaningar" och besvärlig upprampning av 4680 har "försenat" kommande
fordon från Tesla. Det har inte varit nån större mening och inte heller ekonomiskt
försvarbart att stressa fram nya modeller i för låga volymer när batteribristen medfört
att det varit betydligt smartare att satsa allt på 3,Y och energisidan.

Är det verkligen någon här som tror att Semi och Cybertruck är vaporware??
Semi och Cybertruck kommer och det handlar om månader och inte år nu.
Om det är 30 eller 90 månader återstår dock att se. ;)
Vad ligger närmast tror du, 30 eller 90 månader.
Eller kanske hälften av 30 månader?? ;)
Inte en aning. Men vore kul om det gick bra. Har en del aktier i TSLA faktiskt. Tror de är värda drygt 100k iaf.
Ja det ska bli riktigt roligt när Semin börjar komma ut till kunder.
Vi behöver mängder med ellastbilar framöver.
Upprampningen av Semin kommer sannolikt att kantas av production hell
men det hör ju till liksom. :)

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 11 aug 2022 10:40
av Mickep
Vad tror ni om laddning när man kör, dvs elektrisk vägar?
Är det praktiskt och hur mycket skullevägen behöva ladda?
Eller skulle man kunna se det som räckvidds förlängare, som ger en del men inte fullt så mycket.
Borde det vara så man stoppar en pinne på en ledning eller borde det vara trådlöst?

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 11 aug 2022 11:52
av Bjelke
Mickep skrev:
Vad tror ni om laddning när man kör, dvs elektrisk vägar?
Är det praktiskt och hur mycket skullevägen behöva ladda?
Eller skulle man kunna se det som räckvidds förlängare, som ger en del men inte fullt så mycket.
Borde det vara så man stoppar en pinne på en ledning eller borde det vara trådlöst?
Än så länge har det inte visats/testats något vettigt egentligen, av det jag sett iaf, ser mest ut som
några som mjölkar bidrag osv…
Men på vissa områden/sträckor kanske det blir nåt men då blir det ju ganska likt tåg liksom, med
skillnaden att man inte behöver lasta om vid en station ungefär.
När denna teknik är färdig så är den redan obsolet typ…

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 13 aug 2022 19:48
av spacecoin
Larofo skrev:
Ja det ska bli riktigt roligt när Semin börjar komma ut till kunder.
Vi behöver mängder med ellastbilar framöver.
Upprampningen av Semin kommer sannolikt att kantas av production hell
men det hör ju till liksom. :)
Det är väl främst batteribrist och komponentbrist som bestämmer hur snabbt Tesla vill skala upp. Just nu så känns det som dom kan sälja allt dom kan bygga i personbilssegmentet. Semi och Powerwall kommer alltid i andra hand?

Re: Tesla Semi startar volymproduktion?

Postat: 13 aug 2022 20:32
av Larofo
spacecoin skrev:
Larofo skrev:
Ja det ska bli riktigt roligt när Semin börjar komma ut till kunder.
Vi behöver mängder med ellastbilar framöver.
Upprampningen av Semin kommer sannolikt att kantas av production hell
men det hör ju till liksom. :)
Det är väl främst batteribrist och komponentbrist som bestämmer hur snabbt Tesla vill skala upp. Just nu så känns det som dom kan sälja allt dom kan bygga i personbilssegmentet. Semi och Powerwall kommer alltid i andra hand?
Om du läst lite mer noggrant tidigare i tråden då jag skrev följande:
Larofo skrev:
Tekniska "utmaningar" och besvärlig upprampning av 4680 har "försenat" kommande
fordon från Tesla. Det har inte varit nån större mening och inte heller ekonomiskt
försvarbart att stressa fram nya modeller i för låga volymer när batteribristen medfört
att det varit betydligt smartare att satsa allt på 3,Y och energisidan.
Så hade du förstått att jag inte har någon avvikande åsikt i den frågan.
Men har man någon gång varit med och trimmat produktionsprocesser så hade man även
insett, det även Elon har som mantra, prototypes are easy, production is hard.
Så även om man har alla batterier i världen så kommer upprampning av ny produkt ta
tid och det är ju inte så att Tesla byggt lastbilar tidigare.