Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Grundläggande krav på batteriet

Här diskuterar vi om Teslas stora lastbil

Moderator: Redaktion

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inläggav Jerka » 04 sep 2016 09:29

Jag tror inte på batteribyten. Så fort man ska ha in mekaniska förflyttningar så blir det strul. Armar som fastnar, smutsiga sensorer som inte ser ordentligt, nåt batteripack har fått sig en smäll som gör det skevt, finns mycket som kan gå fel. Risken är att det blir dyrt och komplicerat om man ska göra det tillförlitligt nog.

Högeffektsladdstationer däremot går att ta fram, det är jag övertygad om. Bara att dimensionera ledningar och säkringar för önskad effekt. Säkert finns det utmaningar på vägen men det är det man har ingenjörer till. Ellära är ett grundligt kartlagt område inom fysiken och det finns inga fundamentala hinder från att bygga laddstationer med mycket hög effekt.

Händelsevis har vi dessutom ett stort företag i Västerås och Ludvika som sysslar med transformatorer och kraftnät. Tänk att ge dem en jättestor statsfinansierad order på ett nationellt snabbladdarnät för lastbilar. Win-win för miljön och jobben.

Se t ex: http://www.abb.se/cawp/seitp202/aa01cb7 ... 1418395062
Jerka
 
Inlägg: 707
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inläggav JFAH » 04 sep 2016 18:54

VArför köra batteri byten? Jag har också räknat på det här och satte upp ett excel ark för två år sedan. Och lustigt nog, nu när jag kikade igenom det och det i inlägget ovan så matchar det nästan exakt. Om vi nu är upp till tre stycken (med Tibor som kommit fram till samma sak (och jag tror mig vara ha en hyfsad kompetens inom området) så finns det fog i att göra en lite grundligare undersökning. Många av de saker vi gjort antaganden om är trots allt kända av åkerierna om inte annat. Jag kom fram till att det var lönsamt redan då (för två år sedan, m en med dåtid batteripriser behövde jag tre år), och precis som sagts ovan så är användningsfallet i den absoluta majoriteten av fallen enkla och rättframma att elektrifiera. Bilarna åker på schema och det är relativt enkelt att planera stopp och laddpunkter.

Laddningslösningar finns över disk, redan nu, och de kan kompletteras med såväl kondensatorer som batteri lagring för att jämna ut belastningarna i elnäten. Det enda jag då hade lite problem med att få ihop var vikten jag landade (lite optimistiskt) på omkring 4 ton i batteri vikt vilket faktiskt naggar nyttolasten en aning. Men det bästa batteriet på marknaden, teslas, har blivit bättre, och övergången till det nya batteriformatet lovar ännu en minskning, vilket sannolikt gör att vikten blir ett mindre bekymmer.
JFAH
 
Inlägg: 488
Blev medlem: 31 jul 2014 21:04

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inläggav Teslaägare Tars » 04 sep 2016 19:42

Jerka skrev:Jag tror inte på batteribyten. Så fort man ska ha in mekaniska förflyttningar så blir det strul. Armar som fastnar, smutsiga sensorer som inte ser ordentligt, nåt batteripack har fått sig en smäll som gör det skevt, finns mycket som kan gå fel. Risken är att det blir dyrt och komplicerat om man ska göra det tillförlitligt nog.

Högeffektsladdstationer däremot går att ta fram, det är jag övertygad om. Bara att dimensionera ledningar och säkringar för önskad effekt. Säkert finns det utmaningar på vägen men det är det man har ingenjörer till. Ellära är ett grundligt kartlagt område inom fysiken och det finns inga fundamentala hinder från att bygga laddstationer med mycket hög effekt.

Händelsevis har vi dessutom ett stort företag i Västerås och Ludvika som sysslar med transformatorer och kraftnät. Tänk att ge dem en jättestor statsfinansierad order på ett nationellt snabbladdarnät för lastbilar. Win-win för miljön och jobben.

Se t ex: http://www.abb.se/cawp/seitp202/aa01cb7 ... 1418395062

Har en barndomsvän som kör buss i Sthlm, och de har en buss som kör kortare sträckor som
Snabbladdas på 5 min enligt honom.
Men ingen vill köra den/de bussar pga komforten. Gissar att det är någon sorts prototyp som de testar IRL.


Skickat från min dumphone
-19 P3D
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
 
Inlägg: 5392
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Märsta
Referralkod: michael4548

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inläggav PoloPrinsen » 05 sep 2016 00:57

Om man tar hänsyn till den lägre åtgången av energi vid en lägre hastighet (främst luftmotståndet), samt kör med avancerade "tåglösningar" så skulle jag tro att man skulle kunna låta många lastbilar antingen köra väldigt långt eller ha ett relativt litet batteri. Styr man dessutom in bilarna på nattetid och vid gynnsamma (eller iaf inte ogynnsamma!) vindar så borde det inte vara något problem med detta map batteriernas kapacitet och att övrig trafik hindras av lastbilar som kör I 70-75km/h. Gärna förarölst eller med förare som endast övervakar det hela ala piloter.
Är nog motvlijan att vara först och riskera kk som avhäller de etablerade drakarna. Inget hindrar -valfritt firmanamn- från att som Tesla bygga upp ett eget laddnätverk. Borde vara synnerligen enkelt för dhl/posten/nisses frakt att kartlägga sitt eget körmönster till iaf 90-95%.


Körs de små lokala distrubitionsbilarna för LITE för att komma upp I många mil/dygn? Dessa lokalt bundna bilar borde ju vara extremt lätt att nattladda inför nästa pass dagen därpå, då kanske inte ens en svindyr snabbladdare behövs utan en trefasanslutning med 16/32 aH kanske duger om bilen laddas enbart nattetid. Lätt lastbil lyfts ju redan momsen på så där kan ju regeringen påstå att man stödjer en övergång till miljövänligare trafik.
///PP
Reserverat en Tesla model 3. Tyvärr för dyr för mig, blev ingen affär.
Reserverat en Sonomotors Sion. Har en Sion referralkod, om du vill ha den så säg till! (får ej anges här i signaturen).
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
 
Inlägg: 452
Blev medlem: 05 jul 2015 08:11

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inläggav Teslaägare Anders77 » 05 sep 2016 04:30

Intressanr tråd. Värt att tänka på är att ca 80% av allt gods på lastbil går på några få leder. E6, E4, E22, 40, mm.

Börjar man med dem med laddstationer så har man täkt det största behovet direkt.

Ladda över natt tror jag inte på. För flertalet lastbilar, främst de extremt tunga, kör bara på natten.

Malml-Göteborg får man idag köra 80 ton lastbilar på natten. Men visst de kan dock laddas på dagen om de inte körs av en annan förare med mindre last då.

Sen vet jag att flera här inne inte tror på det, men jag tycker tanken är intressant och ser fördelar, nämligen elektrifierade vägar.

Täcker man dessa stora lederer med el i gatan, ja då är behovet av laddatationer för lastbilar borta. Samt att övergången mot förarlösa lastbilar kan gå snabbare. Förarnas pauser är idag dyra för bolagen.

Med el i vägen kan man även använda befintliga lastbilar. De kan sätta in små el motorer vid alla hjulen på lastbilen. Sen går den på el hela vägen.

Sen kan nya lastbilarna med mindre batterier komma. De går på el i vägen mellan städerna och sen ett litet batteri för sista biten från riksvägen till mål destinationen.

Vilket skulle fungera för personbilar med.

Trafikverkets utredning anser åtminstone att elvägar är snabbaste och lättaste sättet att få till övergången för lastbilar till eldrift.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
 
Inlägg: 1037
Blev medlem: 31 maj 2016 09:11
Ort: Kungsbacka

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inläggav Teslaägare LarsL » 05 sep 2016 05:40

Distrubutionsbilarna är nog knepigare på samma sätt som personbilar då de åker lite kors och tvärs. Eftersom de är små är de vikt könsliga också, antar jag.

@Anders77 här i tråden har du ju en av de största motiveringarna till att inte elektrifiera vägarna. Ett enskilt bolag kan inte göra det och kan alltså inte skaffa sig konkurrensfördelar. Men att sätta upp egna laddare kan de göra och därmed tjäna pengar jämt emot konkurrenterna.
Det som motsäger detta är vikten för batterierna. De tar ju på nyttlasten av 60ton, regeringen kanske kan införa dispans för batterier? Alltså 60ton plus batteri tex.
Nissan Leaf 30 kWh Tekna
Tesla Model 3 SR+, dragkrok, mjukvara 2020.20.12
Beställt CyberTruck AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
 
Inlägg: 10940
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Ort: Härryda
Referralkod: lars74032

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inläggav Teslaägare Laban » 05 sep 2016 06:31

PoloPrinsen skrev:Körs de små lokala distrubitionsbilarna för LITE för att komma upp I många mil/dygn? Dessa lokalt bundna bilar borde ju vara extremt lätt att nattladda inför nästa pass dagen därpå, då kanske inte ens en svindyr snabbladdare behövs utan en trefasanslutning med 16/32 aH kanske duger om bilen laddas enbart nattetid. Lätt lastbil lyfts ju redan momsen på så där kan ju regeringen påstå att man stödjer en övergång till miljövänligare trafik.
///PP


Dessa ger kanske ett hum om hur en lokal distributionsbil används:

http://www.laddaelbilen.se/2013/06/27/e ... 9-17366221

Lastbilarna fås med antingen 40 eller 50 kWh batterier och ger beroende på utförande en räckvidd på mellan 65-190 km per laddning vilket bör anses som fullt tillräckligt för utsläppsfria citytransporter av gods.


http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ch-tystare

Mercedes Urban eTruck ska klara 20 mil på en laddning och kan lasta 26 ton. Lastbilen ska alltså inte köras i fjärrtrafik utan användas för kortare leveransuppdrag i stadstrafik.


Varför detta inte är vanligare än vad det är beror väl som vanligt på ett flertal orsaker. Men som vanligt kan man konstatera att det inte är de stora tillverkarna som ligger i framkant. Jämför elbussar där det har hänt väldigt mycket, centrala London ska ex endast ha eldrivna endäcks bussar (300st) till 2020. Och man testar redan eldrivna dubbeldäcks bussar. Men det är inte de gamla rävarna (Daimler, MAN, ...) som tillverkar bussarna utan BYD, Optare. Går man in på ex MAN's hemsida så finns det tre olika citybussar, vanlig dieseldriven, CNG samt hybrid. Mercedes startar serieproduktion av sin elbuss 2018:

https://www.daimler.com/products/buses/ ... -cell.html

Tyvärr hittar jag inget om när deras lastbil (länken en bit upp) ska släppas, det står bara att den ska testas och första resultaten väntas 2017. Men vi kan nog anta att Teslas satsning återigen kommer att accelerera de andra tillverkarnas planer.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 2696
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inläggav Teslaägare Jerker » 05 sep 2016 08:52

Laban skrev:Varför detta inte är vanligare än vad det är beror väl som vanligt på ett flertal orsaker. Men som vanligt kan man konstatera att det inte är de stora tillverkarna som ligger i framkant. Jämför elbussar där det har hänt väldigt mycket, centrala London ska ex endast ha eldrivna endäcks bussar (300st) till 2020. Och man testar redan eldrivna dubbeldäcks bussar. Men det är inte de gamla rävarna (Daimler, MAN, ...) som tillverkar bussarna utan BYD, Optare.


Återigen ser man det typiska: De gamla etablerade tillverkarna har svårt att ställa om sin produktion. När väl en rad städer står där på kö och vill köpa elbussar etc. så har de gamla tillverkarna inte kapacitet att leverera utan blir utslagna av de nya. Jag tror att vi kommer att få en en betydande omstrukturering i alla segment av fordonstillverkning.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Tesla M3 SR+ -19, RÖD, med dragkrok HW2.5
Användarvisningsbild
Jerker
Teslaägare
 
Inlägg: 8445
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29
Referralkod: jerker97039

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inläggav Teslaägare Laban » 06 sep 2016 06:26

LarsL skrev:@Anders77 här i tråden har du ju en av de största motiveringarna till att inte elektrifiera vägarna. Ett enskilt bolag kan inte göra det och kan alltså inte skaffa sig konkurrensfördelar. Men att sätta upp egna laddare kan de göra och därmed tjäna pengar jämt emot konkurrenterna.


Precis, elektrifierade vägar kräver statlig inblandning. Och det är en tämligen riskfylld satsning man i så fall gör med tanke på utvecklingen på batterisidan. Om 8 år har priserna halverats igen, och densiteten gått upp. Trådvägar byggs inte över en dag. Dessutom är det fruktansvärt fult. Så om någon skulle fråga mig om jag tycker att staten ska betala dessa vägar så säger jag nej.

Det som motsäger detta är vikten för batterierna. De tar ju på nyttlasten av 60ton, regeringen kanske kan införa dispans för batterier? Alltså 60ton plus batteri tex.


Om vi pratar om låt säga 4 ton batterier så får man också ta hänsyn till att man sparar en del vikt på motorsidan. Motor + växellåda kan enligt lite googling väga ca 2 ton tillsammans. Här borde man kunna tjäna en hel del vid eldrift, åtminstone 1 ton. 3 ton känns inte som ett problem där ekipagen kan väga 60 ton totalt, borde man kunna få dispens på. Om det nu behövs, håller beräkningarna i denna tråd så spelar det nog mindre roll med tanke på besparingarna.

Fanns förresten lite matnyttigt i Mercedes eTruck artikeln (http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ch-tystare):

Lastbilen har en eldriven bakaxel med elmotorer monterade ute vid hjulen, och den har tre moduler med litiumjonbatterier på totalt 212 kWh. Mercedes Urban eTruck väger 1,7 ton mer än en lastbil med förbränningsmotor, men enligt Mercedes funderar EU-kommissionen nu på att höja den tillåtna maxvikten för lastbilar med alternativa drivlinor för att kompensera viktökningen.


20 mil på en laddning och 212 kWh batteri. Dvs, 80 mil med 1060 kWh. Nu är det antagligen vid lite lägre hastigheter men det ger kanske en fingervisning om att beräkningarna i tråden inte är helt fel ute. 1.7 ton mer är dock rätt mycket för ett 212 kWh batteri men det är svårt att säga något om det när vi inte vet vilken kemi de använder.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 2696
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: Grundläggande krav på batteriet

Inläggav JFAH » 06 sep 2016 06:58

BYD har i sina bussar omkring 340kwh. Ebusco, holländsk tillverkar erbjuder upp till 400kwh i sina bussar. En rad städer i europa har tagit beslut att gå över till batteri drivna bussar för sin kollektiv trafik (Amsterdam, London är väl de mer prominenta). Det är inte frågan om 'försök', det är frågan om storskalig och slutlig övergång. Forskningen, den är redan över. Vi har fakta i målet. I Australien finns det en uppstartande busstillverkare som (Brighsun) som ar en fullstor linjebuss med 100(!) mils räckvidd (inte uppskattad utan faktiskt prövad).

Ebusco provkörde sin model för Helsingfors lokaltrafik för vinteretest och nådde enkelt 20mil i räckvidd, mitt i vintern. BYD håller på att bygga upp tillverkning också för lastbilar; Vikten som jag pratade ovan kan vara ett problem, men man får tänka på att växellåda och motor med tillbehör väger cirkus 3 ton i en lastbil. Så netto blir det inte fullt så mycket plusvikt som man skulle kunna tro, och med lite omsorgsfullt valda material, och kanske utnyttjande av ex. batterilåda som en strukturell del av dragbilen borde man kunna få ned vikten. Dessutom kan man enkelt få till fyrhjulsdrift och, inte minst viktigt, få ned bromsslitage radikalt via regenerering.

Laddning ser jag inte som ett egentligt problem, lösningsmodellerna är många och väl beprövade, det handlar som vanligt om politik i slutändan härvidlag (att komma ned till 30 minuter laddning per 4 timmars körning borde vara helt realistiskt med den teknik som finns tillgänglig nu). Tågvikten gör faktiskt inte så hemskt mycket i förbrukning när man håller hyggligt konstant fart (jag tänkte på de 80 tonnen ovan). Det känns mest som en sak som ligger och väntar på att göras det här...
JFAH
 
Inlägg: 488
Blev medlem: 31 jul 2014 21:04

FöregåendeNästa

Återgå till Lastbil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.