Tesla Cybertruck

Här diskuterar vi om Tesla Cybertruck

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Bjelke »

Det beror nog även lite på hur mycket Ford ”genat” när dom designade sin bil, dvs
hur mycket har dom lånat från sina befintliga modeller… den utvecklingskostnaden kan
ju inte Tesla ”fuska” sig förbi utan måste konstruera allt från grunden här (några smådetaljer
kan dom säkert behålla såklart, som datorer/motorer/AC-prylar osv),
och då blir det ju avhängigt av hur stor serie man fördelar dessa kostnader på.
Ford har ju väldigt många tillverkade av sina bilar så dom kan nog behålla en hel del gissar jag på…
Men förutom det så håller jag med, Tesla borde kunna matcha Ford på ett ungefär iaf, men frågan är om
Tesla ens tänker så öht, möjligen lite grann men jag tycker man kan se att dom inte har tänkt så hittills.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Beigler »

Tror bara det handlar om utbud och efterfrågan. Så länge de kan sälja allt de producerar finns ingen anledning att sänka priset.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av backe »

Beigler skrev:
Tror bara det handlar om utbud och efterfrågan. Så länge de kan sälja allt de producerar finns ingen anledning att sänka priset.
Här handlar det väl inte om att sänka priset, det är mer att man tar bort modeller som man har presenterat och tagit bokningar på. Samma som man gjorde med den billigaste Model 3 som man utlovade.
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Bodes_dad »

dd88 skrev:
Nu faller luftslottet.
Ironisk?
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare
Inlägg: 409
Blev medlem: 09 jul 2016 00:30
Ort: Stocksund

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Beigler »

backe skrev:
Beigler skrev:
Tror bara det handlar om utbud och efterfrågan. Så länge de kan sälja allt de producerar finns ingen anledning att sänka priset.
Här handlar det väl inte om att sänka priset, det är mer att man tar bort modeller som man har presenterat och tagit bokningar på. Samma som man gjorde med den billigaste Model 3 som man utlovade.
Det är ju samma sak. Om man kan sälja alla 100 bilar man tillverkar oavsett om 50 är billiga och 50 dyra eller om alla 100 är dyra. Varför då tillverka de billiga?!
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Fredrik j »

Beigler skrev:
backe skrev:
Beigler skrev:
Tror bara det handlar om utbud och efterfrågan. Så länge de kan sälja allt de producerar finns ingen anledning att sänka priset.
Här handlar det väl inte om att sänka priset, det är mer att man tar bort modeller som man har presenterat och tagit bokningar på. Samma som man gjorde med den billigaste Model 3 som man utlovade.
Det är ju samma sak. Om man kan sälja alla 100 bilar man tillverkar oavsett om 50 är billiga och 50 dyra eller om alla 100 är dyra. Varför då tillverka de billiga?!
För att kunder har beställt dom? Är det helt orimligt?
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av dd88 »

Bodes_dad skrev:
dd88 skrev:
Nu faller luftslottet.
Ironisk?
Nja. Tycker definitivt att man har lovat för mycket med Cybertruck för att man ska kunna infria allt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av backe »

dd88 skrev:
Bodes_dad skrev:
dd88 skrev:
Nu faller luftslottet.
Ironisk?
Nja. Tycker definitivt att man har lovat för mycket med Cybertruck för att man ska kunna infria allt.

Väntar man nog många år kanske man kan infria dom?

Den känns definitivt aggresivt prissatt utifrån storlek, räckvidd och utlovad luftfjädring. Ligger prissatt som en MY trots att den rimligen kräver dubbla storleken på batteripack och en hel del andra saker som borde dra kostnader som jättehjulen och luftfjädring.
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Bodes_dad »

dd88 skrev:
Bodes_dad skrev:
dd88 skrev:
Nu faller luftslottet.
Ironisk?
Nja. Tycker definitivt att man har lovat för mycket med Cybertruck för att man ska kunna infria allt.
Priset kanske, specs kommer nog bara bli bättre innan launch. Såg siffror på att endast 10% av förbokningarna var på den billigaste modellen så är ju många år till den kommer produceras, om man ens tycker det är lönt då. Att detta skulle vara en indikation på slutet för Tesla får du nog inte ens med de största av Björnar på.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av dd88 »

Har jag ens påstått att det skulle vara slutet på Tesla?

Luftslottet i mina ögon är Cybertruck. Den ska vara snabbare än en Porsche, ska vara en prerunner men fortfarande funka på väg, gigantiska offroaddäck men lång räckvidd, stora batterier men kosta som en Y. Fullt av motsägelser alternativt mycket att leva upp till.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av backe »

dd88 skrev:
Har jag ens påstått att det skulle vara slutet på Tesla?

Luftslottet i mina ögon är Cybertruck. Den ska vara snabbare än en Porsche, ska vara en prerunner men fortfarande funka på väg, gigantiska offroaddäck men lång räckvidd, stora batterier men kosta som en Y. Fullt av motsägelser alternativt mycket att leva upp till.
Frågan blir också vad en MY LR ska kosta om en Cybertruck dual motor med 300+ miles ska kosta samma som MY LR(49 000$)idag? 35 000 $? Model 3 LR då? 25 000$?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Maw »

dd88 skrev:
Har jag ens påstått att det skulle vara slutet på Tesla?

Luftslottet i mina ögon är Cybertruck. Den ska vara snabbare än en Porsche, ska vara en prerunner men fortfarande funka på väg, gigantiska offroaddäck men lång räckvidd, stora batterier men kosta som en Y. Fullt av motsägelser alternativt mycket att leva upp till.
Och skottsäker dessutom väl? :)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av LarsL »

backe skrev:
Frågan blir också vad en MY LR ska kosta om en Cybertruck dual motor med 300+ miles ska kosta samma som MY LR(49 000$)idag? 35 000 $? Model 3 LR då? 25 000$?
Rent praktiskt går det ju inte jämföra en Model Y med en CyberTruck. Att köra och framför allt parkera en CyberTruck inne i våra städer lär ju inte bli en avkopplande övning. Jag hade gärna sett en CyberTruck i samma storlek som en Model X eller åtminstone som en Toyota pickup men den är stor.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av backe »

LarsL skrev:
backe skrev:
Frågan blir också vad en MY LR ska kosta om en Cybertruck dual motor med 300+ miles ska kosta samma som MY LR(49 000$)idag? 35 000 $? Model 3 LR då? 25 000$?
Rent praktiskt går det ju inte jämföra en Model Y med en CyberTruck. Att köra och framför allt parkera en CyberTruck inne i våra städer lär ju inte bli en avkopplande övning. Jag hade gärna sett en CyberTruck i samma storlek som en Model X eller åtminstone som en Toyota pickup men den är stor.

Jag jämförde inte bilarna så(plats får dom definitivt i USA där den kommer säljas när/om den kommer), mer en jämförelse hur man ska rättfärdiga samma pris på MY som en mycket större, mer kompetent bil(CT) med större batteri, luftfjädring m.m.?
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
backe skrev:
Frågan blir också vad en MY LR ska kosta om en Cybertruck dual motor med 300+ miles ska kosta samma som MY LR(49 000$)idag? 35 000 $? Model 3 LR då? 25 000$?
Rent praktiskt går det ju inte jämföra en Model Y med en CyberTruck. Att köra och framför allt parkera en CyberTruck inne i våra städer lär ju inte bli en avkopplande övning. Jag hade gärna sett en CyberTruck i samma storlek som en Model X eller åtminstone som en Toyota pickup men den är stor.
Väldigt många, inklusive jag, blev ju mycket förvånade när cybertruck presenterades.
Jag hade förväntat mig det f150-lightning senare visades sig ha men med teslas formspråk. Minimalistisk interior och vindmotståndsoptimerad kaross. Med tanke på hur populär biltypen är i usa var det mycket märkligt att man gick på något så futuristiskt.

På Ford drog man nog en lättnande suck.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Zalman3 »

Tydligen ska backspeglarna enkelt kunna tas bort.
Screenshot_20211019-212439_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Maw »

Inte så mycket surr om CT, men lite då och då kommer bevis på att det får framåt så sakteliga.

https://electrek.co/2021/10/21/tesla-cy ... -timeline/
Lars Moravy, Vice President of Vehicle Engineering at Tesla, confirmed that the automaker has produced “a number of alpha Cybertruck prototypes”:

“As you may have seen recently in social media, we’ve built a number of alphas and are currently testing those to further mature the design.”
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Sabbe »

Hur CyberTruck kan komma att se ut med styrning av bakhjul, sidospeglar och utan dörrhandtag.
EC67AA50-BB82-4A03-B336-8CA988145B77.jpeg
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Maw »

Han har visst beställt en CT för $39000, undrar om han kommer att få det?
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Sabbe »

Maw skrev:
Han har visst beställt en CT för $39000, undrar om han kommer att få det?
Nej, informationen man får när man beställer säger att priset kan komma att ändras. Det enda pris man låser in är priset för FSD vilket var 66.600kr om man var tidigt ute men senare 77.700kr. Riktigt bra pris oavsett eftersom FSD kommer att kosta betydligt mer om några år om den ens finns att köpa då. Med stor sannolikhet försvinner möjligheten att köpa FSD och endast prenumeration kommer att erbjudas.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Maw »

Sabbe skrev:
Maw skrev:
Han har visst beställt en CT för $39000, undrar om han kommer att få det?
Nej, informationen man får när man beställer säger att priset kan komma att ändras. Det enda pris man låser in är priset för FSD vilket var 66.600kr om man var tidigt ute men senare 77.700kr. Riktigt bra pris oavsett eftersom FSD kommer att kosta betydligt mer om några år om den ens finns att köpa då. Med stor sannolikhet försvinner möjligheten att köpa FSD och endast prenumeration kommer att erbjudas.
I länken som Zalman postade står det så här:
Gillespie wrote to Torque News that he paid $100 for his Cybertruck single engine on 10/12/2021, just before Tesla cut off choosing your version. He selected the $39,000 single motor version that he says he thinks Tesla will make last. "They have built the higher-priced versions first in the past. I will happily wait at the end of the list," Gillespie wrote.
Jag kan också tänka mig att Tesla försöker krypa ur avtalet eftersom priset verkar lite för bra men vet inte hur de ska göra det.

Varifrån har du fått att priset man blivit lovad inte gäller?
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Sabbe »

EC7D4BDD-F844-4F9C-B2B5-A86FA2F4F5B4.jpeg
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Maw »

Sabbe skrev:
EC7D4BDD-F844-4F9C-B2B5-A86FA2F4F5B4.jpeg
Skiljer sig CT från andra förbeställningar från Tesla? För det beställda priset brukar väl gälla vid leverans om man inte gör en omkonfigurarion?
Sabbe
Inlägg: 1294
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Sabbe »

1D7110ED-A94C-48EB-8D30-6AC8727D7B83.jpeg
Skriv svar