Jag är rätt kluven till designen, cool men svårsåld är nog min slutsats. Det som jag blev överlägset mest förvånad över är dock priset, jag är också rätt förvånad att detta inte fått större uppmärksamhet. Lyckas Tesla leverera med angiven spec till det priset så kommer nog många lära sig gilla designen också.
Detta visar igen hur långt före Tesla faktiskt är. Som jag skrev i en annan tråd, topp-versionen av Cybertruck får alltså samma pris som basversionen av Rivian, med signifikant bättre specifikationer och från en tillverkare med bevisad kapacitet. Dessa bilar hamnar alltså i helt olika segment prismässigt, då tror jag många kan lära sig att leva med rymd-temat.
/fth
Electrek har gjort samma iakttagelse som jag:
Based on my estimation, the base version of the Cybertruck has a battery pack with roughly 100 kWh of energy capacity.
Right now, the cheapest vehicle that Tesla is selling with a 100 kWh battery pack is the Model S Long Range, which costs $80,000.
The Cybertruck starts at half that price.
To me, it indicates some massive cost improvements both on the battery front and manufacturing front.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
För att förstå hur billig Cybertrucken är så i Usa så kostar en Volvo XC60 från 40.150 dollar mot billigaste Cybertrucken för
39.980 dollar.
Problemet för konkurrenterna är att de måste vara ännu billigare.
För inte nog med att Cybertrucken har lågt pris och lång räckvidd.
Den har nya drivlinan som är byggd för 160.000 mils livslängd.
Och som grädde på moset, hur snabbt går den att ladda?
Elon säger +250kW.
Tesla 3 går att ladda i 3C.
Om Cybertrucken har minst ett 200kWh batteri ( jag tror inte går att ha mindre om man ska klara 800km i räckvidd) och kan ladda i 3C, då pratar vi 600kW laddhastighet.
Jag tror att det blir väldigt svårt för konkurrenterna att komma med en billigare och bättre pickup.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Tycker designen är grym och bra finesser med taket på flaket som går in i det stora taket, så blir som att både ha kåpa men kunna köra utan om man lastar stort, exempelvis en snöskoter. Hoppas bara mekanismen funkar en norrlandsvinter.
Inte minsta lilla chans tyvärr. Jalusiet rullas in genom en smal springa och snurras upp under baksätet. Geggar garanterat igen om det ligger snö ovanpå.
Ni som gnäller om utseendet och visar upp små fjantiga fnutte-pick-uper som alternativ har inte fattat hur BRUTAL Cybertruck ser ut i verkligheten!
Jag tänkte köpa en Model Y den dagen jag tröttnat på min trea eller när jag inte orkar böja mig när jag ska sätta mig i den längre. Men nu blir det definitivt en Cybertruck istället! För samma pris som en Y får jag istället en skottsäker* monstertruck med bättre räckvidd och utrymmen. En no-brainer.
*: så länge det inte finns några kulstötare i närheten.
Ni som gnäller om utseendet och visar upp små fjantiga fnutte-pick-uper som alternativ har inte fattat hur BRUTAL Cybertruck ser ut i verkligheten!
Jag tänkte köpa en Model Y den dagen jag tröttnat på min trea eller när jag inte orkar böja mig när jag ska sätta mig i den längre. Men nu blir det definitivt en Cybertruck istället! För samma pris som en Y får jag istället en skottsäker* monstertruck med bättre räckvidd och utrymmen. En no-brainer.
*: så länge det inte finns några kulstötare i närheten.
Vart du på plats?
Jag tror också att den kommer att se bättre ut live, speciellt med den nakna metallen.
Ni som gnäller om utseendet och visar upp små fjantiga fnutte-pick-uper som alternativ har inte fattat hur BRUTAL Cybertruck ser ut i verkligheten!
Jag tänkte köpa en Model Y den dagen jag tröttnat på min trea eller när jag inte orkar böja mig när jag ska sätta mig i den längre. Men nu blir det definitivt en Cybertruck istället! För samma pris som en Y får jag istället en skottsäker* monstertruck med bättre räckvidd och utrymmen. En no-brainer.
*: så länge det inte finns några kulstötare i närheten.
Har du flyttat tibor? Var det inte du som inte fick plats med en MS på garageuppfarten och därför framhärdade många år i en Leaf? Gissar att du inte kan klämma in cybertrucken där
Men... den är ju ap-cool! Väl värt att flytta för...
Cybertruck verkar få samma reaktioner och kommer säkert fungera på samma sätt som falkvingedörrarna på Model X.
Innan bilen kom fanns ett massivt motstånd till dem och det skrevs saker som att de inte skulle bli tillåtna, att cyklister skulle få huvuden avhuggna mm. En bil med falkvingedörrar skulle inte säljas i några större kvantiteter. Det fanns också de som såg potentialen med dem.
När väl bilen kom så såldes den mycket bra och varje gång någon ägare öppnade falkvingedörrarna på bilen så blev den en väldigt tydlig reklampelare för Tesla. Den drog till sig blickar och frågor. Folk var nyfikna hur det fungerade. Fortfarande idag händer det men inte alls som det var för tre år sedan.
Jag är rätt övertygad att Cybertruck kommer fungera på samma sätt. Den kommer att fungera som en reklampelare för Tesla och att de gör pickups. Den kommer inte köpas av alla men troligen av fler än vad Tesla kan leverera till en början. Sedan efter 3-4 år kommer en lite mer mjukare mindre pickup som kommer kunna säljas till ännu fler efter att Tesla kunnat expandera produktionsmöjligheterna ännu mer.
Jag har lagt en beställning på dualmotor. Kommer köra den till vardags och i skogen. Älskar att den är stryktålig, att jag inte behöver oroa mig för stenskott och dörruppslag.
Om det där flaket får problem på vintern kanske man kan hoppas på att de gör något som är mer anpassat för Norden innan den kommer hit. Men om inte, hur gör man med bagage då?
Om det där flaket får problem på vintern kanske man kan hoppas på att de gör något som är mer anpassat för Norden innan den kommer hit. Men om inte, hur gör man med bagage då?
För att förstå hur billig Cybertrucken är så i Usa så kostar en Volvo XC60 från 40.150 dollar mot billigaste Cybertrucken för
39.980 dollar.
Problemet för konkurrenterna är att de måste vara ännu billigare.
För inte nog med att Cybertrucken har lågt pris och lång räckvidd.
Den har nya drivlinan som är byggd för 160.000 mils livslängd.
Och som grädde på moset, hur snabbt går den att ladda?
Elon säger +250kW.
Tesla 3 går att ladda i 3C.
Om Cybertrucken har minst ett 200kWh batteri ( jag tror inte går att ha mindre om man ska klara 800km i räckvidd) och kan ladda i 3C, då pratar vi 600kW laddhastighet.
Jag tror att det blir väldigt svårt för konkurrenterna att komma med en billigare och bättre pickup.
Vänta bara, snart hittar du någon artikel om att kineserna bygger den för halva priset. 19.900€, typ.
(Blev en nolla för mycket först)
Senast redigerad av Walker, redigerad totalt 1 gånger.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
För att förstå hur billig Cybertrucken är så i Usa så kostar en Volvo XC60 från 40.150 dollar mot billigaste Cybertrucken för
39.980 dollar.
Problemet för konkurrenterna är att de måste vara ännu billigare.
För inte nog med att Cybertrucken har lågt pris och lång räckvidd.
Den har nya drivlinan som är byggd för 160.000 mils livslängd.
Och som grädde på moset, hur snabbt går den att ladda?
Elon säger +250kW.
Tesla 3 går att ladda i 3C.
Om Cybertrucken har minst ett 200kWh batteri ( jag tror inte går att ha mindre om man ska klara 800km i räckvidd) och kan ladda i 3C, då pratar vi 600kW laddhastighet.
Jag tror att det blir väldigt svårt för konkurrenterna att komma med en billigare och bättre pickup.
XC60? En Ford F150 börjar på $28,000. Så den är klart dyrare än den. Och i USA är bensinen billigare och elen dyrare jämfört med här hos oss. De har dessutom sämre elnät så det är ju inte givet att den blir en succé hemma i USA. Här i Sverige är den ju dock extremt prisvärd.
Knappast en produkt som kommer att göra att fler folk köper el-bilar - ingenting för Svensson.
Börsen visade detta ganska tydligt.
Jag skulle inte vilja åka omkring i en sådan manick, men då är jag ju också en "fattig" pensionär.
XC60? En Ford F150 börjar på $28,000. Så den är klart dyrare än den. Och i USA är bensinen billigare och elen dyrare jämfört med här hos oss. De har dessutom sämre elnät så det är ju inte givet att den blir en succé hemma i USA. Här i Sverige är den ju dock extremt prisvärd.
$28k versionen har ingen dubbelhytt (3 passagerare), bladfjädring bak osv. Går man ex upp på Lariat varianten (mer lull-lull) med dubbelhytt så kostar den från $42000. Så kostnadsmässigt tror jag Cybertruck kommer stå sig extremt väl jämfört med fossila varianter.
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Knappast en produkt som kommer att göra att fler folk köper el-bilar - ingenting för Svensson.
Börsen visade detta ganska tydligt.
Jag skulle inte vilja åka omkring i en sådan manick, men då är jag ju också en "fattig" pensionär.
Stämmer inte! Här har du Svenssons Tesla-sida...:
svenssons.png
Att det blev två var mer att jag inte fick bekräftelse först så jag lade en reservation till för säkerhetskull...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Om det där flaket får problem på vintern kanske man kan hoppas på att de gör något som är mer anpassat för Norden innan den kommer hit. Men om inte, hur gör man med bagage då?
Det ska tydligen finnas lastutrymme under bakre stolsraden också.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
En sak som man definitivt inte får glömma bort är det rostfria. Min bror kör pickuper/vans dagligen i sitt företag och de ser alla ut som rostholkar efter bara några år. De har blivit skadade av olika anledningar, bucklor mm och rost som påföljd. Körs extremt många mil och behandlas inte så milt, de används helt enkelt. Vilket innebär en relativt kort livslängd. Skulle gissa på att Cybertruck håller minst 2-3x så länge, drivlina som chassi mm. Och det är nog i underkant.
Vilket i sin tur betyder låg totalkostnad. Håller den dubbelt så länge = halva priset.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Om det där flaket får problem på vintern kanske man kan hoppas på att de gör något som är mer anpassat för Norden innan den kommer hit. Men om inte, hur gör man med bagage då?
Det ska tydligen finnas lastutrymme under bakre stolsraden också.
/fth
Verkar som det även finns skyddad förvaring i "sail pillars". Gissar att det är i sidorna där bak.
VAULT-LIKE STORAGE
Space for your toolbox, tire and Cyberquad, with room to spare. Utilize 100 cubic feet of exterior, lockable storage — including the under-bed, frunk and sail pillars.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det här blir braksuccé - efter säkert lätt initial skepsis. När den rullar på vägarna kommer folka att förstå. Vilket fordon! Så här kommer bilar att designas på fler ställen från 2027 och framåt. Sitter fortfarande i lätt chock - hur kan man ens tänka fram något så vansinnigt och samtidigt så underbart?
Visst, Tesla S är vacker att titta på men börjar den inte bli väldigt tråkig? Hela Teslas designspråk känns litet daterat och färdigt på något sätt - och så kommer det här - revolution!
Vad som litet kommer i skymundan av designen är ju hur revolutionerande prestandan och också priset är - här snackar vi alltså en 6-meters kantig pick up med prestanda som model S och 3:s tvålformer till småbilspris - inom snar framtid måste det rimligen betyda en fullständig räckviddsrevolution för övriga modellflottan?
Det här mina vänner - det här är inte elbilsrevolution, det är fordonsrevolution på alla plan!
Med S och 3 i bagaget och en e-tron på ingång har jag aldrig någonsin tänkt på en pickis, men den här måste man ju bara ha - strunt samma om man egentligen behöver den.
Order Cybertruck
Tesla 3 LR Dual Motor 2019
Tesla 75d 2017
Nissan Leaf 2014
Jag är helt ointresserad av att köpa en Cybertruck själv eftersom den är alldeles för otymplig och svår att använda i vardagen, men jag tycker det är väldigt bra att börja röra om i den amerikanska pickup-grytan! Hade jag bott på ranch i USA, så hade jag säkert köpt en Cybertruck, men eftersom jag tycker Model S är på gränsen storleksmässigt till vardagskörning, så lär jag inte gå över till ett ändå större schabrak.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag tror att detta fordon är designat för Mars och månen. Elon behöver ett oförstörbart fordon för sina rymdäventyr så någon måste bygga den och någon måste testa den (vi). Har man ett bilbolag så varför inte utnyttja det utveckla fordonet?
Sådana här pickups hade vi när jag var liten till skogsfirman. De helt enkelt maldes ner av de anställda som släng upp allt möjligt på flaket. Nu, idag, känns det självklart att tillverka bilen i rostfritt. Varför göra något annat? Lika självklart ska man ha en bil där det går att slå med en slägga i sidan på bilen. Det är ju den typen av misshandel en sådan här biltyp får.
Vore intressant att få veta vikten den kommer ha. Om den går in under 3500kg så får man ju köra den i 110 km/h och det blir ju en ganska stor skillnad emot att köra runt i 80 km/h (eller Max spärrad till 90?). Någon som vet något om vikten? En F150 väger väl under 3500kg?
Jag tror att detta fordon är designat för Mars och månen. Elon behöver ett oförstörbart fordon för sina rymdäventyr så någon måste bygga den och någon måste testa den (vi). Har man ett bilbolag så varför inte utnyttja det utveckla fordonet?
Sådana här pickups hade vi när jag var liten till skogsfirman. De helt enkelt maldes ner av de anställda som släng upp allt möjligt på flaket. Nu, idag, känns det självklart att tillverka bilen i rostfritt. Varför göra något annat? Lika självklart ska man ha en bil där det går att slå med en slägga i sidan på bilen. Det är ju den typen av misshandel en sådan här biltyp får.
Vore intressant att få veta vikten den kommer ha. Om den går in under 3500kg så får man ju köra den i 110 km/h och det blir ju en ganska stor skillnad emot att köra runt i 80 km/h (eller Max spärrad till 90?). Någon som vet något om vikten? En F150 väger väl under 3500kg?
Jag tror den hamnar under 3500kg, det är nog en magisk gräns i hela världen.
Den är rätt skalad mot en vanlig personbil, dom sparar nog in rätt mycket vikt på det.
En F-150 tror jag ligger på runt 2700kg.