Tesla snart redo att visa upp förbättrad Tesla Cybertruck ”godkänd för allmän väg”
När Tesla presenterade Tesla Cybertruck blev reaktionerna många. En del fullständigt älskade den medan andra visade fullständig avsky. Långt in i det sista var det många som hoppades på att det hela var en plojgrej i väntan på den riktiga Cybertruck. Samtidigt hade Tesla lovat något helt unikt. Det levererade man på.
Innan tillverkningsstarten i den nya fabriken i Texas nästa år kommer Tesla Cybertruck att genomgå vissa ändringar. Fordonen är i sin presenterade utformning inte helt godkänd för trafik på allmän väg. Varken i USA, men speciellt inte i Europa.
Jag skulle nog föredra en modell tillräcklig liten för att klara b körkort så att kan köra med bilen I 120km/h
Håller med. En lastbilsreggad Cybertruck skulle kännas lite tråkigt. Men, bättre det än att vi inte får någon Cybertruck. Sen tror jag att oavsett vad kommer en mindre modell också. Medium-size pickup marknaden har växt rejält i USA de senaste åren:
De stod för 11% av pickup försäljningen i USA 2014, 2019 var det 20%. 639k vs 2481k fullstora. Verkar inte otroligt att den marknaden växer ännu mer de närmsta åren. Så en mindre Cybertruck är väldigt intressant även för den amerikanska marknaden.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Nu pratas det om längre räckvidd för Cybertruck.
901 km i räckvidd.
Screenshot_20201103-181634_YouTube.jpg
Ultimata bilen. Bara hoppas den kommer hit. Kommer aldrig behöva byta bil någonsin.
Eller kanske inte när man ska baxa in den på en p-plats i innerstan. Eller än värre p-garaget vid norra bantorget. Där är det svettigt även med en Model S.
Cybertrucken går inte att beställa på svenska tesla.com längre. Sen när? Kommer den kanske inte alls till Europa?
Blev sugen på en bil med lite rejäl släpvagnsvikt.
Cybertrucken går inte att beställa på svenska tesla.com längre. Sen när? Kommer den kanske inte alls till Europa?
Blev sugen på en bil med lite rejäl släpvagnsvikt.
Cybertrucken går inte att beställa på svenska tesla.com längre. Sen när? Kommer den kanske inte alls till Europa?
Blev sugen på en bil med lite rejäl släpvagnsvikt.
Låter lysande, nästan skräddarsytt för Cybertruck.
Lite undrar man dock om detta inte är en typ av beslut som bör/måste synkroniseras med EU, kommer man att kunna åka lagligt över gränsen med sin Cybertruck med B-körkort annars?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Strax efter sommaren läste jag ett inlägg från en Österrikare på Cybertruck owners club och han hävdade att i Österrike hade gränsen höjts från 3500kg till 4250kg för elbilar.
För att bidra till en minskning av växthusgasutsläppen och en förbättring av luftkvaliteten genom att underlätta användningen av fordon som drivs med alternativa bränslen, bör medlemsstaterna ges möjlighet att på eget territorium tillåta innehavare av körkort för kategori B att köra vissa typer av fordon som drivs med alternativa bränslen med en tillåten totalvikt som överstiger 3 500 kg men inte 4 250 kg. Denna möjlighet att överstiga 3 500 kg bör endast finnas om den överskjutande tillåtna vikten uteslutande beror på den extra vikt som det alternativa framdrivningssystemet medför, och möjligheten bör vara föremål för begränsningar och villkor för att undvika negativa effekter på trafiksäkerheten.
Senast redigerad av 12man, redigerad totalt 1 gånger.
För att bidra till en minskning av växthusgasutsläppen och en förbättring av luftkvaliteten genom att underlätta användningen av fordon som drivs med alternativa bränslen, bör medlemsstaterna ges möjlighet att på eget territorium tillåta innehavare av körkort för kategori B att köra vissa typer av fordon som drivs med alternativa bränslen med en tillåten totalvikt som överstiger 3 500 kg men inte 4 250 kg. Denna möjlighet att överstiga 3 500 kg bör endast finnas om den överskjutande tillåtna vikten uteslutande beror på den extra vikt som det alternativa framdrivningssystemet medför, och möjligheten bör vara föremål för begränsningar och villkor för att undvika negativa effekter på trafiksäkerheten.
För att bidra till en minskning av växthusgasutsläppen och en förbättring av luftkvaliteten genom att underlätta användningen av fordon som drivs med alternativa bränslen, bör medlemsstaterna ges möjlighet att på eget territorium tillåta innehavare av körkort för kategori B att köra vissa typer av fordon som drivs med alternativa bränslen med en tillåten totalvikt som överstiger 3 500 kg men inte 4 250 kg. Denna möjlighet att överstiga 3 500 kg bör endast finnas om den överskjutande tillåtna vikten uteslutande beror på den extra vikt som det alternativa framdrivningssystemet medför, och möjligheten bör vara föremål för begränsningar och villkor för att undvika negativa effekter på trafiksäkerheten.
Klockrent
Så man behöver kunna argumentera för att en dieseldriven cybertruck hade vägt in på 3500 men en eldriven behöver väga 4250?
För att bidra till en minskning av växthusgasutsläppen och en förbättring av luftkvaliteten genom att underlätta användningen av fordon som drivs med alternativa bränslen, bör medlemsstaterna ges möjlighet att på eget territorium tillåta innehavare av körkort för kategori B att köra vissa typer av fordon som drivs med alternativa bränslen med en tillåten totalvikt som överstiger 3 500 kg men inte 4 250 kg. Denna möjlighet att överstiga 3 500 kg bör endast finnas om den överskjutande tillåtna vikten uteslutande beror på den extra vikt som det alternativa framdrivningssystemet medför, och möjligheten bör vara föremål för begränsningar och villkor för att undvika negativa effekter på trafiksäkerheten.
Klockrent
Så man behöver kunna argumentera för att en dieseldriven cybertruck hade vägt in på 3500 men en eldriven behöver väga 4250?
I princip ja... Så måste man väl tolka det antar jag...