Tesla Cybertruck

Här diskuterar vi om Tesla Cybertruck

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Zalman3 »

Man kanske skulle foliera den svart?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Sabbe
Inlägg: 1319
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Sabbe »

B78DE267-9A34-4AF8-88BD-06A0B1957799.jpeg
Zalman3 skrev:
Man kanske skulle foliera den svart?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Zalman3 »

Sabbe skrev:
B78DE267-9A34-4AF8-88BD-06A0B1957799.jpeg
Zalman3 skrev:
Man kanske skulle foliera den svart?
Så himla cool den är i svart!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Zalman3 »

Är Cybertruck skottsäker?

Tesla Cybertruck Metal Tests
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Zalman3 »

Nu efter batteridagen.
Cybertruck ska ju få 4680 batterier.
Men hur stora?
Ingen av konkurrenterna ligger över 200kWh.
Vad tror ni, kommer Cybertruck få 260kWh batteri?
Dra släp i 4kWh/mil skulle ju ge 65 mils räckvidd!!!

Och vilken laddhastighet får den i så fall?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av NiklasTesla »

Zalman3 skrev:
Nu efter batteridagen.
Cybertruck ska ju få 4680 batterier.
Men hur stora?
Ingen av konkurrenterna ligger över 200kWh.
Vad tror ni, kommer Cybertruck få 260kWh batteri?
Dra släp i 4kWh/mil skulle ju ge 65 mils räckvidd!!!

Och vilken laddhastighet får den i så fall?
Fullt möjligt. Räkna med att den klarar minst 250kw (v3 supercharging).
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av PhR34k »

Jag ser då hellre att de kanske håller ner distansen så att vikten hamnar under 3.5 ton
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Zalman3 »

PhR34k skrev:
Jag ser då hellre att de kanske håller ner distansen så att vikten hamnar under 3.5 ton
EV Database tror att Cybertruck väger från 2.600kg.

https://ev-database.org/car/1248/Tesla- ... ngle-Motor
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
PhR34k skrev:
Jag ser då hellre att de kanske håller ner distansen så att vikten hamnar under 3.5 ton
EV Database tror att Cybertruck väger från 2.600kg.

https://ev-database.org/car/1248/Tesla- ... ngle-Motor
För 100 kWh med rena gissningar på de flesta uppgifterna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Fler gissningar enligt sidan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Zalman3 »


Man skulle kunna tro att Rivian R1T väger enormt mycket i och med att det är en elbil med tillhörande batteripack, i detta fall enorma batterier som vi beskriver längre ned, men tjänstevikten uppges ligga på bara 2 670 kilo, alltså ”bara” 400 kilo mer än Toyota Hilux och ett par hundra kilo mindre än en RAM 1500 som förvisso är ytterligare några decimeter längre.
Maxlasten ligger på 800 kilo och max dragvikt på fem ton.

https://teknikensvarld.se/rivian-r1t-ar ... -rackvidd/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av dd88 »

Zalman3 skrev:
PhR34k skrev:
Jag ser då hellre att de kanske håller ner distansen så att vikten hamnar under 3.5 ton
EV Database tror att Cybertruck väger från 2.600kg.

https://ev-database.org/car/1248/Tesla- ... ngle-Motor
Mig veterligen så är de enda officiella siffrorna som Tesla angivit mellan 3856–4536kg.

Tills andra officiella siffror kommer från Tesla så skulle jag säga att det är rena spekulationer.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Zalman3 »

dd88 skrev:
Zalman3 skrev:
PhR34k skrev:
Jag ser då hellre att de kanske håller ner distansen så att vikten hamnar under 3.5 ton
EV Database tror att Cybertruck väger från 2.600kg.

https://ev-database.org/car/1248/Tesla- ... ngle-Motor
Mig veterligen så är de enda officiella siffrorna som Tesla angivit mellan 3856–4536kg.

Tills andra officiella siffror kommer från Tesla så skulle jag säga att det är rena spekulationer.
Länk?

Hittade själv.

Asof November 26, less than one week from the launch of the Cybertruck, Tesla already received morethan 250,000 orders for the Cybertruck. While we have not yet begun production of the Cybertruck,we expect it to have a towing capacity of 7,500-14,000+ lbs., and it should very likely qualify as a“Class 2B-3” medium-duty vehicle. 

I suspect that Tesla’s Cybertruck variants with smaller battery packs, the RWD and Dual Motor AWD, are likely on the lighter side and closer to the weight of a Ford F-150.
As for the Cybertruck Tri Motor, I think it might be closer to a traditional medium-duty truck in terms of weight.

https://electrek.co/2019/12/13/tesla-cy ... icle-carb/

Tesla pratar om en dragvikt på upp till 14.000 lbs.

Utifrån detta spekuleras det om vad Cybertrucken väger.

Men det anges inte vad den väger.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Svenssons »

dd88 skrev:
Zalman3 skrev:
PhR34k skrev:
Jag ser då hellre att de kanske håller ner distansen så att vikten hamnar under 3.5 ton
EV Database tror att Cybertruck väger från 2.600kg.

https://ev-database.org/car/1248/Tesla- ... ngle-Motor
Mig veterligen så är de enda officiella siffrorna som Tesla angivit mellan 3856–4536kg.

Tills andra officiella siffror kommer från Tesla så skulle jag säga att det är rena spekulationer.
Det är väl också spekulation utifrån att Cybertruck kan vara class 2a eller class 2b-fordon. Tesla har inte angivit någon vikt även ifall de jämför den amerikanska bilen med F150/F250. Den europeiska är än mer osäkra gissningar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av dd88 »

Svenssons skrev:
dd88 skrev:
Zalman3 skrev:
PhR34k skrev:
Jag ser då hellre att de kanske håller ner distansen så att vikten hamnar under 3.5 ton
EV Database tror att Cybertruck väger från 2.600kg.

https://ev-database.org/car/1248/Tesla- ... ngle-Motor
Mig veterligen så är de enda officiella siffrorna som Tesla angivit mellan 3856–4536kg.

Tills andra officiella siffror kommer från Tesla så skulle jag säga att det är rena spekulationer.
Det är väl också spekulation utifrån att Cybertruck kan vara class 2a eller class 2b-fordon. Tesla har inte angivit någon vikt även ifall de jämför den amerikanska bilen med F150/F250. Den europeiska är än mer osäkra gissningar.
Klassen är till stor grad baserad på vikt, så frågan är snarare varför dom skulle klassificera den i en annan viktklass?
Zalman3 skrev:

Länk?
https://electrek.co/2019/12/13/tesla-cy ... icle-carb/
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Zalman3 »

Men enligt Teknikens Värld så väger Rivian pickupen
2.670 kg och får dra 5 ton.

Så rent principiellt är det inte svårt att göra en elpickup som väger under 3 ton.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Svenssons »

dd88 skrev:

Klassen är till stor grad baserad på vikt, så frågan är snarare varför dom skulle klassificera den i en annan viktklass?
För att ha marginal eller att en version kan hamna i den klassen (tre motorer med stora batteriet) medan en annan i den lägre klassen. Den europeiska versionen är dock en helt annan sak. Är ju inte ens säkert att det blir en även ifall jag hoppas att den kommer. Ganska säkert är det dock att om det kommer en europeisk Cybertruck så kommer den vara mindre än en amerikansk.

Spekulationer är det dock tills Tesla kommer med en specifik uppgift. Helt klart så är Teknikens värld verkligen inte en källa att använda för säkra uppgifter...

PS. Detta är Teslas text i CARB (min fetstil):
Further, Tesla just recently announced the development of its first pick-up truck, the Cybertruck.
4
Asof November 26, less than one week from the launch of the Cybertruck, Tesla already received morethan 250,000 orders for the Cybertruck. While we have not yet begun production of the Cybertruck,we expect it to have a towing capacity of 7,500-14,000+ lbs., and it should very likely qualify as a“Class 2B-3” medium-duty vehicle.
https://www.teslarati.com/tesla-cybertr ... rb-letter/

Det är alltså inte säkert att det blir Class 2B-3 även ifall det var sannolikt 2019 när Tesla skickade in CARB.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Zalman3 »

Rent principiellt vill man väl att dragfordonet hyfsat ska väga lika mycket som släpet.

En 3 tons pickup drar ju bra ett 3,5 tons släp.

Cybertrucken med 3 motorer ska ju kunna dra 6.350kg.
Då kanske 3.5 tons dragbil blir lite lätt.

Dessutom väger fordonet över 3.5 ton är det inte en personbil längre.

Och BE-körkort gäller bara för släp upp till 3.5 ton.

Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt på högst 3,5 ton och en eller flera släpvagnar kopplade till bilen, om släpvagnarnas sammanlagda totalvikt inte är över 3,5 ton.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av dd88 »

Svenssons skrev:
dd88 skrev:

Klassen är till stor grad baserad på vikt, så frågan är snarare varför dom skulle klassificera den i en annan viktklass?
För att ha marginal eller att en version kan hamna i den klassen (tre motorer med stora batteriet) medan en annan i den lägre klassen. Den europeiska versionen är dock en helt annan sak. Är ju inte ens säkert att det blir en även ifall jag hoppas att den kommer. Ganska säkert är det dock att om det kommer en europeisk Cybertruck så kommer den vara mindre än en amerikansk.

Spekulationer är det dock tills Tesla kommer med en specifik uppgift. Helt klart så är Teknikens värld verkligen inte en källa att använda för säkra uppgifter...

PS. Detta är Teslas text i CARB (min fetstil):
Further, Tesla just recently announced the development of its first pick-up truck, the Cybertruck.
4
Asof November 26, less than one week from the launch of the Cybertruck, Tesla already received morethan 250,000 orders for the Cybertruck. While we have not yet begun production of the Cybertruck,we expect it to have a towing capacity of 7,500-14,000+ lbs., and it should very likely qualify as a“Class 2B-3” medium-duty vehicle.
https://www.teslarati.com/tesla-cybertr ... rb-letter/

Det är alltså inte säkert att det blir Class 2B-3 även ifall det var sannolikt 2019 när Tesla skickade in CARB.
Jag vet inte om vi har något annat som eventuellt skulle trumfa ”very likely”?

Tills dess så skulle jag säga att viktklassen är det med mest substans som vi har att gå på.

Att dom ens tänker tanken att komma med en mindre Cybertruck till EU borde betyda att dom är medvetna om att den inte skulle funka här.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av bylund »

Zalman3 skrev:
Rent principiellt vill man väl att dragfordonet hyfsat ska väga lika mycket som släpet.

En 3 tons pickup drar ju bra ett 3,5 tons släp.

Cybertrucken med 3 motorer ska ju kunna dra 6.350kg.
Då kanske 3.5 tons dragbil blir lite lätt.

Dessutom väger fordonet över 3.5 ton är det inte en personbil längre.

Och BE-körkort gäller bara för släp upp till 3.5 ton.

Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt på högst 3,5 ton och en eller flera släpvagnar kopplade till bilen, om släpvagnarnas sammanlagda totalvikt inte är över 3,5 ton.

Som jag har sagt många gånger förr, vikten har ingenting med att göra om den klassificeras som personbil eller inte. Det är om den är inrättad för personbefordran eller godstransport som avgör om den är personbil eller lastbil (eller buss om den tar fler än 8 passagerare).

Däremot, B-körkort tagna från 1996-01-01 en begränsning på 3,5 ton maxvikt, och det krävs då C1- eller C-körkort för att köra en personbil över 3,5 ton om man inte har ett äldre B-körkort.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Zalman3 »

dd88 skrev:
Svenssons skrev:
dd88 skrev:

Klassen är till stor grad baserad på vikt, så frågan är snarare varför dom skulle klassificera den i en annan viktklass?
För att ha marginal eller att en version kan hamna i den klassen (tre motorer med stora batteriet) medan en annan i den lägre klassen. Den europeiska versionen är dock en helt annan sak. Är ju inte ens säkert att det blir en även ifall jag hoppas att den kommer. Ganska säkert är det dock att om det kommer en europeisk Cybertruck så kommer den vara mindre än en amerikansk.

Spekulationer är det dock tills Tesla kommer med en specifik uppgift. Helt klart så är Teknikens värld verkligen inte en källa att använda för säkra uppgifter...

PS. Detta är Teslas text i CARB (min fetstil):
Further, Tesla just recently announced the development of its first pick-up truck, the Cybertruck.
4
Asof November 26, less than one week from the launch of the Cybertruck, Tesla already received morethan 250,000 orders for the Cybertruck. While we have not yet begun production of the Cybertruck,we expect it to have a towing capacity of 7,500-14,000+ lbs., and it should very likely qualify as a“Class 2B-3” medium-duty vehicle.
https://www.teslarati.com/tesla-cybertr ... rb-letter/

Det är alltså inte säkert att det blir Class 2B-3 även ifall det var sannolikt 2019 när Tesla skickade in CARB.
Jag vet inte om vi har något annat som eventuellt skulle trumfa ”very likely”?

Tills dess så skulle jag säga att viktklassen är det med mest substans som vi har att gå på.

Att dom ens tänker tanken att komma med en mindre Cybertruck till EU borde betyda att dom är medvetna om att den inte skulle funka här.
Det är väl krocksäkerheten för gångtrafikanter som blir ett problem för Cybertruck i Europa.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av dd88 »

Zalman3 skrev:
dd88 skrev:
Svenssons skrev:
dd88 skrev:

Klassen är till stor grad baserad på vikt, så frågan är snarare varför dom skulle klassificera den i en annan viktklass?
För att ha marginal eller att en version kan hamna i den klassen (tre motorer med stora batteriet) medan en annan i den lägre klassen. Den europeiska versionen är dock en helt annan sak. Är ju inte ens säkert att det blir en även ifall jag hoppas att den kommer. Ganska säkert är det dock att om det kommer en europeisk Cybertruck så kommer den vara mindre än en amerikansk.

Spekulationer är det dock tills Tesla kommer med en specifik uppgift. Helt klart så är Teknikens värld verkligen inte en källa att använda för säkra uppgifter...

PS. Detta är Teslas text i CARB (min fetstil):
Further, Tesla just recently announced the development of its first pick-up truck, the Cybertruck.
4
Asof November 26, less than one week from the launch of the Cybertruck, Tesla already received morethan 250,000 orders for the Cybertruck. While we have not yet begun production of the Cybertruck,we expect it to have a towing capacity of 7,500-14,000+ lbs., and it should very likely qualify as a“Class 2B-3” medium-duty vehicle.
https://www.teslarati.com/tesla-cybertr ... rb-letter/

Det är alltså inte säkert att det blir Class 2B-3 även ifall det var sannolikt 2019 när Tesla skickade in CARB.
Jag vet inte om vi har något annat som eventuellt skulle trumfa ”very likely”?

Tills dess så skulle jag säga att viktklassen är det med mest substans som vi har att gå på.

Att dom ens tänker tanken att komma med en mindre Cybertruck till EU borde betyda att dom är medvetna om att den inte skulle funka här.
Det är väl krocksäkerheten för gångtrafikanter som blir ett problem för Cybertruck i Europa.
Det skulle Tesla kunna lösa utan problem, se Jeep Wrangler som har en annan front i EU (även känd som parkbänken)
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Fredrik j »

Och har man BE-kort taget innan 19 Jan 2013 får man även i fortsättningen dra ett så tungt släp som bilen är tekniskt godkänd för.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Cybertruck

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Och har man BE-kort taget innan 19 Jan 2013 får man även i fortsättningen dra ett så tungt släp som bilen är tekniskt godkänd för.
Ytterst få fordon i Sverige som väger under 3.5 ton får dra släp som väger över 3.5 ton.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar