Tesla Cybertruck
Moderator: Redaktion
Re: Tesla Cybertruck
Man kanske skulle foliera den svart?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla Cybertruck
Så himla cool den är i svart!Sabbe skrev:Zalman3 skrev:Man kanske skulle foliera den svart?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla Cybertruck
Är Cybertruck skottsäker?
Tesla Cybertruck Metal Tests
Tesla Cybertruck Metal Tests
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla Cybertruck
Nu efter batteridagen.
Cybertruck ska ju få 4680 batterier.
Men hur stora?
Ingen av konkurrenterna ligger över 200kWh.
Vad tror ni, kommer Cybertruck få 260kWh batteri?
Dra släp i 4kWh/mil skulle ju ge 65 mils räckvidd!!!
Och vilken laddhastighet får den i så fall?
Cybertruck ska ju få 4680 batterier.
Men hur stora?
Ingen av konkurrenterna ligger över 200kWh.
Vad tror ni, kommer Cybertruck få 260kWh batteri?
Dra släp i 4kWh/mil skulle ju ge 65 mils räckvidd!!!
Och vilken laddhastighet får den i så fall?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2402
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Tesla Cybertruck
Fullt möjligt. Räkna med att den klarar minst 250kw (v3 supercharging).Zalman3 skrev:Nu efter batteridagen.
Cybertruck ska ju få 4680 batterier.
Men hur stora?
Ingen av konkurrenterna ligger över 200kWh.
Vad tror ni, kommer Cybertruck få 260kWh batteri?
Dra släp i 4kWh/mil skulle ju ge 65 mils räckvidd!!!
Och vilken laddhastighet får den i så fall?
Re: Tesla Cybertruck
Jag ser då hellre att de kanske håller ner distansen så att vikten hamnar under 3.5 ton
Re: Tesla Cybertruck
EV Database tror att Cybertruck väger från 2.600kg.PhR34k skrev:Jag ser då hellre att de kanske håller ner distansen så att vikten hamnar under 3.5 ton
https://ev-database.org/car/1248/Tesla- ... ngle-Motor
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla Cybertruck
För 100 kWh med rena gissningar på de flesta uppgifterna.Zalman3 skrev:EV Database tror att Cybertruck väger från 2.600kg.PhR34k skrev:Jag ser då hellre att de kanske håller ner distansen så att vikten hamnar under 3.5 ton
https://ev-database.org/car/1248/Tesla- ... ngle-Motor
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla Cybertruck
Fler gissningar enligt sidan.Zalman3 skrev:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla Cybertruck
https://teknikensvarld.se/rivian-r1t-ar ... -rackvidd/
Man skulle kunna tro att Rivian R1T väger enormt mycket i och med att det är en elbil med tillhörande batteripack, i detta fall enorma batterier som vi beskriver längre ned, men tjänstevikten uppges ligga på bara 2 670 kilo, alltså ”bara” 400 kilo mer än Toyota Hilux och ett par hundra kilo mindre än en RAM 1500 som förvisso är ytterligare några decimeter längre.
Maxlasten ligger på 800 kilo och max dragvikt på fem ton.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla Cybertruck
Mig veterligen så är de enda officiella siffrorna som Tesla angivit mellan 3856–4536kg.Zalman3 skrev:EV Database tror att Cybertruck väger från 2.600kg.PhR34k skrev:Jag ser då hellre att de kanske håller ner distansen så att vikten hamnar under 3.5 ton
https://ev-database.org/car/1248/Tesla- ... ngle-Motor
Tills andra officiella siffror kommer från Tesla så skulle jag säga att det är rena spekulationer.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Tesla Cybertruck
Länk?dd88 skrev:Mig veterligen så är de enda officiella siffrorna som Tesla angivit mellan 3856–4536kg.Zalman3 skrev:EV Database tror att Cybertruck väger från 2.600kg.PhR34k skrev:Jag ser då hellre att de kanske håller ner distansen så att vikten hamnar under 3.5 ton
https://ev-database.org/car/1248/Tesla- ... ngle-Motor
Tills andra officiella siffror kommer från Tesla så skulle jag säga att det är rena spekulationer.
Hittade själv.
https://electrek.co/2019/12/13/tesla-cy ... icle-carb/
Asof November 26, less than one week from the launch of the Cybertruck, Tesla already received morethan 250,000 orders for the Cybertruck. While we have not yet begun production of the Cybertruck,we expect it to have a towing capacity of 7,500-14,000+ lbs., and it should very likely qualify as a“Class 2B-3” medium-duty vehicle.
I suspect that Tesla’s Cybertruck variants with smaller battery packs, the RWD and Dual Motor AWD, are likely on the lighter side and closer to the weight of a Ford F-150.
As for the Cybertruck Tri Motor, I think it might be closer to a traditional medium-duty truck in terms of weight.
Tesla pratar om en dragvikt på upp till 14.000 lbs.
Utifrån detta spekuleras det om vad Cybertrucken väger.
Men det anges inte vad den väger.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla Cybertruck
Det är väl också spekulation utifrån att Cybertruck kan vara class 2a eller class 2b-fordon. Tesla har inte angivit någon vikt även ifall de jämför den amerikanska bilen med F150/F250. Den europeiska är än mer osäkra gissningar.dd88 skrev:Mig veterligen så är de enda officiella siffrorna som Tesla angivit mellan 3856–4536kg.Zalman3 skrev:EV Database tror att Cybertruck väger från 2.600kg.PhR34k skrev:Jag ser då hellre att de kanske håller ner distansen så att vikten hamnar under 3.5 ton
https://ev-database.org/car/1248/Tesla- ... ngle-Motor
Tills andra officiella siffror kommer från Tesla så skulle jag säga att det är rena spekulationer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla Cybertruck
Klassen är till stor grad baserad på vikt, så frågan är snarare varför dom skulle klassificera den i en annan viktklass?Svenssons skrev:Det är väl också spekulation utifrån att Cybertruck kan vara class 2a eller class 2b-fordon. Tesla har inte angivit någon vikt även ifall de jämför den amerikanska bilen med F150/F250. Den europeiska är än mer osäkra gissningar.dd88 skrev:Mig veterligen så är de enda officiella siffrorna som Tesla angivit mellan 3856–4536kg.Zalman3 skrev:EV Database tror att Cybertruck väger från 2.600kg.PhR34k skrev:Jag ser då hellre att de kanske håller ner distansen så att vikten hamnar under 3.5 ton
https://ev-database.org/car/1248/Tesla- ... ngle-Motor
Tills andra officiella siffror kommer från Tesla så skulle jag säga att det är rena spekulationer.
https://electrek.co/2019/12/13/tesla-cy ... icle-carb/Zalman3 skrev:
Länk?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Tesla Cybertruck
Men enligt Teknikens Värld så väger Rivian pickupen
2.670 kg och får dra 5 ton.
Så rent principiellt är det inte svårt att göra en elpickup som väger under 3 ton.
2.670 kg och får dra 5 ton.
Så rent principiellt är det inte svårt att göra en elpickup som väger under 3 ton.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla Cybertruck
För att ha marginal eller att en version kan hamna i den klassen (tre motorer med stora batteriet) medan en annan i den lägre klassen. Den europeiska versionen är dock en helt annan sak. Är ju inte ens säkert att det blir en även ifall jag hoppas att den kommer. Ganska säkert är det dock att om det kommer en europeisk Cybertruck så kommer den vara mindre än en amerikansk.dd88 skrev:
Klassen är till stor grad baserad på vikt, så frågan är snarare varför dom skulle klassificera den i en annan viktklass?
Spekulationer är det dock tills Tesla kommer med en specifik uppgift. Helt klart så är Teknikens värld verkligen inte en källa att använda för säkra uppgifter...
PS. Detta är Teslas text i CARB (min fetstil):
https://www.teslarati.com/tesla-cybertr ... rb-letter/Further, Tesla just recently announced the development of its first pick-up truck, the Cybertruck.
4
Asof November 26, less than one week from the launch of the Cybertruck, Tesla already received morethan 250,000 orders for the Cybertruck. While we have not yet begun production of the Cybertruck,we expect it to have a towing capacity of 7,500-14,000+ lbs., and it should very likely qualify as a“Class 2B-3” medium-duty vehicle.
Det är alltså inte säkert att det blir Class 2B-3 även ifall det var sannolikt 2019 när Tesla skickade in CARB.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla Cybertruck
Rent principiellt vill man väl att dragfordonet hyfsat ska väga lika mycket som släpet.
En 3 tons pickup drar ju bra ett 3,5 tons släp.
Cybertrucken med 3 motorer ska ju kunna dra 6.350kg.
Då kanske 3.5 tons dragbil blir lite lätt.
Dessutom väger fordonet över 3.5 ton är det inte en personbil längre.
Och BE-körkort gäller bara för släp upp till 3.5 ton.
En 3 tons pickup drar ju bra ett 3,5 tons släp.
Cybertrucken med 3 motorer ska ju kunna dra 6.350kg.
Då kanske 3.5 tons dragbil blir lite lätt.
Dessutom väger fordonet över 3.5 ton är det inte en personbil längre.
Och BE-körkort gäller bara för släp upp till 3.5 ton.
Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt på högst 3,5 ton och en eller flera släpvagnar kopplade till bilen, om släpvagnarnas sammanlagda totalvikt inte är över 3,5 ton.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla Cybertruck
Jag vet inte om vi har något annat som eventuellt skulle trumfa ”very likely”?Svenssons skrev:För att ha marginal eller att en version kan hamna i den klassen (tre motorer med stora batteriet) medan en annan i den lägre klassen. Den europeiska versionen är dock en helt annan sak. Är ju inte ens säkert att det blir en även ifall jag hoppas att den kommer. Ganska säkert är det dock att om det kommer en europeisk Cybertruck så kommer den vara mindre än en amerikansk.dd88 skrev:
Klassen är till stor grad baserad på vikt, så frågan är snarare varför dom skulle klassificera den i en annan viktklass?
Spekulationer är det dock tills Tesla kommer med en specifik uppgift. Helt klart så är Teknikens värld verkligen inte en källa att använda för säkra uppgifter...
PS. Detta är Teslas text i CARB (min fetstil):
https://www.teslarati.com/tesla-cybertr ... rb-letter/Further, Tesla just recently announced the development of its first pick-up truck, the Cybertruck.
4
Asof November 26, less than one week from the launch of the Cybertruck, Tesla already received morethan 250,000 orders for the Cybertruck. While we have not yet begun production of the Cybertruck,we expect it to have a towing capacity of 7,500-14,000+ lbs., and it should very likely qualify as a“Class 2B-3” medium-duty vehicle.
Det är alltså inte säkert att det blir Class 2B-3 även ifall det var sannolikt 2019 när Tesla skickade in CARB.
Tills dess så skulle jag säga att viktklassen är det med mest substans som vi har att gå på.
Att dom ens tänker tanken att komma med en mindre Cybertruck till EU borde betyda att dom är medvetna om att den inte skulle funka här.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Tesla Cybertruck
Som jag har sagt många gånger förr, vikten har ingenting med att göra om den klassificeras som personbil eller inte. Det är om den är inrättad för personbefordran eller godstransport som avgör om den är personbil eller lastbil (eller buss om den tar fler än 8 passagerare).Zalman3 skrev:Rent principiellt vill man väl att dragfordonet hyfsat ska väga lika mycket som släpet.
En 3 tons pickup drar ju bra ett 3,5 tons släp.
Cybertrucken med 3 motorer ska ju kunna dra 6.350kg.
Då kanske 3.5 tons dragbil blir lite lätt.
Dessutom väger fordonet över 3.5 ton är det inte en personbil längre.
Och BE-körkort gäller bara för släp upp till 3.5 ton.
Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt på högst 3,5 ton och en eller flera släpvagnar kopplade till bilen, om släpvagnarnas sammanlagda totalvikt inte är över 3,5 ton.
Däremot, B-körkort tagna från 1996-01-01 en begränsning på 3,5 ton maxvikt, och det krävs då C1- eller C-körkort för att köra en personbil över 3,5 ton om man inte har ett äldre B-körkort.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Tesla Cybertruck
Det är väl krocksäkerheten för gångtrafikanter som blir ett problem för Cybertruck i Europa.dd88 skrev:Jag vet inte om vi har något annat som eventuellt skulle trumfa ”very likely”?Svenssons skrev:För att ha marginal eller att en version kan hamna i den klassen (tre motorer med stora batteriet) medan en annan i den lägre klassen. Den europeiska versionen är dock en helt annan sak. Är ju inte ens säkert att det blir en även ifall jag hoppas att den kommer. Ganska säkert är det dock att om det kommer en europeisk Cybertruck så kommer den vara mindre än en amerikansk.dd88 skrev:
Klassen är till stor grad baserad på vikt, så frågan är snarare varför dom skulle klassificera den i en annan viktklass?
Spekulationer är det dock tills Tesla kommer med en specifik uppgift. Helt klart så är Teknikens värld verkligen inte en källa att använda för säkra uppgifter...
PS. Detta är Teslas text i CARB (min fetstil):
https://www.teslarati.com/tesla-cybertr ... rb-letter/Further, Tesla just recently announced the development of its first pick-up truck, the Cybertruck.
4
Asof November 26, less than one week from the launch of the Cybertruck, Tesla already received morethan 250,000 orders for the Cybertruck. While we have not yet begun production of the Cybertruck,we expect it to have a towing capacity of 7,500-14,000+ lbs., and it should very likely qualify as a“Class 2B-3” medium-duty vehicle.
Det är alltså inte säkert att det blir Class 2B-3 även ifall det var sannolikt 2019 när Tesla skickade in CARB.
Tills dess så skulle jag säga att viktklassen är det med mest substans som vi har att gå på.
Att dom ens tänker tanken att komma med en mindre Cybertruck till EU borde betyda att dom är medvetna om att den inte skulle funka här.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla Cybertruck
Det skulle Tesla kunna lösa utan problem, se Jeep Wrangler som har en annan front i EU (även känd som parkbänken)Zalman3 skrev:Det är väl krocksäkerheten för gångtrafikanter som blir ett problem för Cybertruck i Europa.dd88 skrev:Jag vet inte om vi har något annat som eventuellt skulle trumfa ”very likely”?Svenssons skrev:För att ha marginal eller att en version kan hamna i den klassen (tre motorer med stora batteriet) medan en annan i den lägre klassen. Den europeiska versionen är dock en helt annan sak. Är ju inte ens säkert att det blir en även ifall jag hoppas att den kommer. Ganska säkert är det dock att om det kommer en europeisk Cybertruck så kommer den vara mindre än en amerikansk.dd88 skrev:
Klassen är till stor grad baserad på vikt, så frågan är snarare varför dom skulle klassificera den i en annan viktklass?
Spekulationer är det dock tills Tesla kommer med en specifik uppgift. Helt klart så är Teknikens värld verkligen inte en källa att använda för säkra uppgifter...
PS. Detta är Teslas text i CARB (min fetstil):
https://www.teslarati.com/tesla-cybertr ... rb-letter/Further, Tesla just recently announced the development of its first pick-up truck, the Cybertruck.
4
Asof November 26, less than one week from the launch of the Cybertruck, Tesla already received morethan 250,000 orders for the Cybertruck. While we have not yet begun production of the Cybertruck,we expect it to have a towing capacity of 7,500-14,000+ lbs., and it should very likely qualify as a“Class 2B-3” medium-duty vehicle.
Det är alltså inte säkert att det blir Class 2B-3 även ifall det var sannolikt 2019 när Tesla skickade in CARB.
Tills dess så skulle jag säga att viktklassen är det med mest substans som vi har att gå på.
Att dom ens tänker tanken att komma med en mindre Cybertruck till EU borde betyda att dom är medvetna om att den inte skulle funka här.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Tesla Cybertruck
Och har man BE-kort taget innan 19 Jan 2013 får man även i fortsättningen dra ett så tungt släp som bilen är tekniskt godkänd för.
Re: Tesla Cybertruck
Ytterst få fordon i Sverige som väger under 3.5 ton får dra släp som väger över 3.5 ton.Fredrik j skrev:Och har man BE-kort taget innan 19 Jan 2013 får man även i fortsättningen dra ett så tungt släp som bilen är tekniskt godkänd för.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension