Det enda problemet är totalvikten. Ska du lasta 6 pers och 1500kg på flaket så kommer du behöva C1/C-körkort, så frågan är hur dom kommer kunna reggas in. Som lätt lastbil så blir det 6 personer och chipspåsar på flaket.
Jag kanske minns fel, men har inte Tesla själva sagt att den inte kommer kunna säljas i EU utan en rejäl omdesign? Det handlade väl bl a om krocksäkerhet för fotgängare?
Har också hört det. Även motorjournalister har kommenterat att det inte finns en möjlighet att den klarar EUs krav gällande krockskydd för fotgängare.
Den behöver ha en mjuk front helt enkelt.
Har för mig att även tesla själva sagt att den inte kommer släpps i Europa. I alla fall inte så som den ser ut i usa.
Thought Tesla Cybertruck Was Not Aerodynamic? Simulation Says Otherwise
Well, at least without side mirrors and windscreen wipers it looks fairly slippery for a truck.
Angående Cybertruck i Europa har jag uppfattat det snarare som att den är för stor och tung. D.v.s. t.ex. C-körkort i Sverige. Vad gäller krocksäkerhet är jag nästan säker på att det är ungefär samma kompetens hos journalister som inte kan skilja på kW/kWh och EPA/WLTP etc. Tittar man på lite bilder som visar frunken anar man ju att det inte rör sig om ett massivt stålblock längst fram heller. Det är ju inte heller så att påkörda gångare/cyklister utnyttjar några deformationszoner hos "vanliga" bilar heller.
Angående Cybertruck i Europa har jag uppfattat det snarare som att den är för stor och tung. D.v.s. t.ex. C-körkort i Sverige. Vad gäller krocksäkerhet är jag nästan säker på att det är ungefär samma kompetens hos journalister som inte kan skilja på kW/kWh och EPA/WLTP etc. Tittar man på lite bilder som visar frunken anar man ju att det inte rör sig om ett massivt stålblock längst fram heller. Det är ju inte heller så att påkörda gångare/cyklister utnyttjar några deformationszoner hos "vanliga" bilar heller.
Tror att huvens ovansida ska deformeras till viss del för att skydda gångare och cyklister, men kan såklart fått det om bakfoten. Men i övrigt så har jag fattat det som att den är för stor och tung.
Läste mitt startinlägg i den här tråden (2017). Där skrev jag att den skulle komma inom 5 år, enligt nån uppgift jag hittade nånstans. Några tyckte att det låg långt fram i tiden, men inte ens det räckte.
Skulle vi se den här såld direkt till konsument inom ytterligare fem år blir jag riktigt förvånad. De skall ju få ut roboten först som är högre prioritet. Eller model S. Osv.
Det lär bli en usa-only produkt liksom model s,x blivit - och förmodligen roadster (2030?) och tesla semi (2028?!)
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Skulle vi se den här såld direkt till konsument inom ytterligare fem år blir jag riktigt förvånad. De skall ju få ut roboten först som är högre prioritet. Eller model S. Osv.
Det lär bli en usa-only produkt liksom model s,x blivit - och förmodligen roadster (2030?) och tesla semi (2028?!)
Cybertruck 2023
Semi 2023
Model S/X till Europa 2022/23
Roadster 2024/25
Humanoid prototyp nu i september
Skulle vi se den här såld direkt till konsument inom ytterligare fem år blir jag riktigt förvånad. De skall ju få ut roboten först som är högre prioritet. Eller model S. Osv.
Det lär bli en usa-only produkt liksom model s,x blivit - och förmodligen roadster (2030?) och tesla semi (2028?!)
Cybertruck 2023
Semi 2023
Model S/X till Europa 2022/23
Roadster 2024/25
Humanoid prototyp nu i september
Skulle inte Teslas variant av T-1000 börja produceras före CT?
Tesla Model Y P, AP, -22 Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19 BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Tesla Cybertruck Production Is Around the Corner, as Tooling at Giga Texas Officially Kicks Off.
Tesla will soon begin production of its Cybertruck as the equipment installation at Giga Texas has officially begun. The first deliveries are expected to take place in the second half of 2023.
Elon skulle ju få sin Cybertruck om några veckor.
Utgår ifrån att man nu bygger en förserie som ska testas hårt innan den riktiga tillverkningen börjar H2 2023.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension