Re: Tesla Cybertruck
Postat: 27 sep 2020 18:04
Fler gissningar enligt sidan.Zalman3 skrev:
Fler gissningar enligt sidan.Zalman3 skrev:
https://teknikensvarld.se/rivian-r1t-ar ... -rackvidd/
Man skulle kunna tro att Rivian R1T väger enormt mycket i och med att det är en elbil med tillhörande batteripack, i detta fall enorma batterier som vi beskriver längre ned, men tjänstevikten uppges ligga på bara 2 670 kilo, alltså ”bara” 400 kilo mer än Toyota Hilux och ett par hundra kilo mindre än en RAM 1500 som förvisso är ytterligare några decimeter längre.
Maxlasten ligger på 800 kilo och max dragvikt på fem ton.
Mig veterligen så är de enda officiella siffrorna som Tesla angivit mellan 3856–4536kg.Zalman3 skrev:EV Database tror att Cybertruck väger från 2.600kg.PhR34k skrev:Jag ser då hellre att de kanske håller ner distansen så att vikten hamnar under 3.5 ton
https://ev-database.org/car/1248/Tesla- ... ngle-Motor
Länk?dd88 skrev:Mig veterligen så är de enda officiella siffrorna som Tesla angivit mellan 3856–4536kg.Zalman3 skrev:EV Database tror att Cybertruck väger från 2.600kg.PhR34k skrev:Jag ser då hellre att de kanske håller ner distansen så att vikten hamnar under 3.5 ton
https://ev-database.org/car/1248/Tesla- ... ngle-Motor
Tills andra officiella siffror kommer från Tesla så skulle jag säga att det är rena spekulationer.
https://electrek.co/2019/12/13/tesla-cy ... icle-carb/
Asof November 26, less than one week from the launch of the Cybertruck, Tesla already received morethan 250,000 orders for the Cybertruck. While we have not yet begun production of the Cybertruck,we expect it to have a towing capacity of 7,500-14,000+ lbs., and it should very likely qualify as a“Class 2B-3” medium-duty vehicle.
I suspect that Tesla’s Cybertruck variants with smaller battery packs, the RWD and Dual Motor AWD, are likely on the lighter side and closer to the weight of a Ford F-150.
As for the Cybertruck Tri Motor, I think it might be closer to a traditional medium-duty truck in terms of weight.
Det är väl också spekulation utifrån att Cybertruck kan vara class 2a eller class 2b-fordon. Tesla har inte angivit någon vikt även ifall de jämför den amerikanska bilen med F150/F250. Den europeiska är än mer osäkra gissningar.dd88 skrev:Mig veterligen så är de enda officiella siffrorna som Tesla angivit mellan 3856–4536kg.Zalman3 skrev:EV Database tror att Cybertruck väger från 2.600kg.PhR34k skrev:Jag ser då hellre att de kanske håller ner distansen så att vikten hamnar under 3.5 ton
https://ev-database.org/car/1248/Tesla- ... ngle-Motor
Tills andra officiella siffror kommer från Tesla så skulle jag säga att det är rena spekulationer.
Klassen är till stor grad baserad på vikt, så frågan är snarare varför dom skulle klassificera den i en annan viktklass?Svenssons skrev:Det är väl också spekulation utifrån att Cybertruck kan vara class 2a eller class 2b-fordon. Tesla har inte angivit någon vikt även ifall de jämför den amerikanska bilen med F150/F250. Den europeiska är än mer osäkra gissningar.dd88 skrev:Mig veterligen så är de enda officiella siffrorna som Tesla angivit mellan 3856–4536kg.Zalman3 skrev:EV Database tror att Cybertruck väger från 2.600kg.PhR34k skrev:Jag ser då hellre att de kanske håller ner distansen så att vikten hamnar under 3.5 ton
https://ev-database.org/car/1248/Tesla- ... ngle-Motor
Tills andra officiella siffror kommer från Tesla så skulle jag säga att det är rena spekulationer.
https://electrek.co/2019/12/13/tesla-cy ... icle-carb/Zalman3 skrev:
Länk?
För att ha marginal eller att en version kan hamna i den klassen (tre motorer med stora batteriet) medan en annan i den lägre klassen. Den europeiska versionen är dock en helt annan sak. Är ju inte ens säkert att det blir en även ifall jag hoppas att den kommer. Ganska säkert är det dock att om det kommer en europeisk Cybertruck så kommer den vara mindre än en amerikansk.dd88 skrev:
Klassen är till stor grad baserad på vikt, så frågan är snarare varför dom skulle klassificera den i en annan viktklass?
https://www.teslarati.com/tesla-cybertr ... rb-letter/Further, Tesla just recently announced the development of its first pick-up truck, the Cybertruck.
4
Asof November 26, less than one week from the launch of the Cybertruck, Tesla already received morethan 250,000 orders for the Cybertruck. While we have not yet begun production of the Cybertruck,we expect it to have a towing capacity of 7,500-14,000+ lbs., and it should very likely qualify as a“Class 2B-3” medium-duty vehicle.
Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt på högst 3,5 ton och en eller flera släpvagnar kopplade till bilen, om släpvagnarnas sammanlagda totalvikt inte är över 3,5 ton.
Jag vet inte om vi har något annat som eventuellt skulle trumfa ”very likely”?Svenssons skrev:För att ha marginal eller att en version kan hamna i den klassen (tre motorer med stora batteriet) medan en annan i den lägre klassen. Den europeiska versionen är dock en helt annan sak. Är ju inte ens säkert att det blir en även ifall jag hoppas att den kommer. Ganska säkert är det dock att om det kommer en europeisk Cybertruck så kommer den vara mindre än en amerikansk.dd88 skrev:
Klassen är till stor grad baserad på vikt, så frågan är snarare varför dom skulle klassificera den i en annan viktklass?
Spekulationer är det dock tills Tesla kommer med en specifik uppgift. Helt klart så är Teknikens värld verkligen inte en källa att använda för säkra uppgifter...
PS. Detta är Teslas text i CARB (min fetstil):
https://www.teslarati.com/tesla-cybertr ... rb-letter/Further, Tesla just recently announced the development of its first pick-up truck, the Cybertruck.
4
Asof November 26, less than one week from the launch of the Cybertruck, Tesla already received morethan 250,000 orders for the Cybertruck. While we have not yet begun production of the Cybertruck,we expect it to have a towing capacity of 7,500-14,000+ lbs., and it should very likely qualify as a“Class 2B-3” medium-duty vehicle.
Det är alltså inte säkert att det blir Class 2B-3 även ifall det var sannolikt 2019 när Tesla skickade in CARB.
Som jag har sagt många gånger förr, vikten har ingenting med att göra om den klassificeras som personbil eller inte. Det är om den är inrättad för personbefordran eller godstransport som avgör om den är personbil eller lastbil (eller buss om den tar fler än 8 passagerare).Zalman3 skrev:Rent principiellt vill man väl att dragfordonet hyfsat ska väga lika mycket som släpet.
En 3 tons pickup drar ju bra ett 3,5 tons släp.
Cybertrucken med 3 motorer ska ju kunna dra 6.350kg.
Då kanske 3.5 tons dragbil blir lite lätt.
Dessutom väger fordonet över 3.5 ton är det inte en personbil längre.
Och BE-körkort gäller bara för släp upp till 3.5 ton.
Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt på högst 3,5 ton och en eller flera släpvagnar kopplade till bilen, om släpvagnarnas sammanlagda totalvikt inte är över 3,5 ton.
Det är väl krocksäkerheten för gångtrafikanter som blir ett problem för Cybertruck i Europa.dd88 skrev:Jag vet inte om vi har något annat som eventuellt skulle trumfa ”very likely”?Svenssons skrev:För att ha marginal eller att en version kan hamna i den klassen (tre motorer med stora batteriet) medan en annan i den lägre klassen. Den europeiska versionen är dock en helt annan sak. Är ju inte ens säkert att det blir en även ifall jag hoppas att den kommer. Ganska säkert är det dock att om det kommer en europeisk Cybertruck så kommer den vara mindre än en amerikansk.dd88 skrev:
Klassen är till stor grad baserad på vikt, så frågan är snarare varför dom skulle klassificera den i en annan viktklass?
Spekulationer är det dock tills Tesla kommer med en specifik uppgift. Helt klart så är Teknikens värld verkligen inte en källa att använda för säkra uppgifter...
PS. Detta är Teslas text i CARB (min fetstil):
https://www.teslarati.com/tesla-cybertr ... rb-letter/Further, Tesla just recently announced the development of its first pick-up truck, the Cybertruck.
4
Asof November 26, less than one week from the launch of the Cybertruck, Tesla already received morethan 250,000 orders for the Cybertruck. While we have not yet begun production of the Cybertruck,we expect it to have a towing capacity of 7,500-14,000+ lbs., and it should very likely qualify as a“Class 2B-3” medium-duty vehicle.
Det är alltså inte säkert att det blir Class 2B-3 även ifall det var sannolikt 2019 när Tesla skickade in CARB.
Tills dess så skulle jag säga att viktklassen är det med mest substans som vi har att gå på.
Att dom ens tänker tanken att komma med en mindre Cybertruck till EU borde betyda att dom är medvetna om att den inte skulle funka här.
Det skulle Tesla kunna lösa utan problem, se Jeep Wrangler som har en annan front i EU (även känd som parkbänken)Zalman3 skrev:Det är väl krocksäkerheten för gångtrafikanter som blir ett problem för Cybertruck i Europa.dd88 skrev:Jag vet inte om vi har något annat som eventuellt skulle trumfa ”very likely”?Svenssons skrev:För att ha marginal eller att en version kan hamna i den klassen (tre motorer med stora batteriet) medan en annan i den lägre klassen. Den europeiska versionen är dock en helt annan sak. Är ju inte ens säkert att det blir en även ifall jag hoppas att den kommer. Ganska säkert är det dock att om det kommer en europeisk Cybertruck så kommer den vara mindre än en amerikansk.dd88 skrev:
Klassen är till stor grad baserad på vikt, så frågan är snarare varför dom skulle klassificera den i en annan viktklass?
Spekulationer är det dock tills Tesla kommer med en specifik uppgift. Helt klart så är Teknikens värld verkligen inte en källa att använda för säkra uppgifter...
PS. Detta är Teslas text i CARB (min fetstil):
https://www.teslarati.com/tesla-cybertr ... rb-letter/Further, Tesla just recently announced the development of its first pick-up truck, the Cybertruck.
4
Asof November 26, less than one week from the launch of the Cybertruck, Tesla already received morethan 250,000 orders for the Cybertruck. While we have not yet begun production of the Cybertruck,we expect it to have a towing capacity of 7,500-14,000+ lbs., and it should very likely qualify as a“Class 2B-3” medium-duty vehicle.
Det är alltså inte säkert att det blir Class 2B-3 även ifall det var sannolikt 2019 när Tesla skickade in CARB.
Tills dess så skulle jag säga att viktklassen är det med mest substans som vi har att gå på.
Att dom ens tänker tanken att komma med en mindre Cybertruck till EU borde betyda att dom är medvetna om att den inte skulle funka här.
Ytterst få fordon i Sverige som väger under 3.5 ton får dra släp som väger över 3.5 ton.Fredrik j skrev:Och har man BE-kort taget innan 19 Jan 2013 får man även i fortsättningen dra ett så tungt släp som bilen är tekniskt godkänd för.
Det är sant att detta är det med mest substans som vi har att gå på för vikten av minst en version av Cybertruck för den amerikanska marknaden. Det finns ingen annan information ju förutom lösa spekulationer på forum och nyhetsmedia.dd88 skrev:Jag vet inte om vi har något annat som eventuellt skulle trumfa ”very likely”?
Tills dess så skulle jag säga att viktklassen är det med mest substans som vi har att gå på.
Att dom ens tänker tanken att komma med en mindre Cybertruck till EU borde betyda att dom är medvetna om att den inte skulle funka här.
Gick in och kollade.Bodes_dad skrev:Kanske varit på tal innan, men ser att CT inte lägre går att förboka på svenska siten. Förbokningen på min profil har det inte hänt något med.
Pratade du inte själv nyss om rivian som fick dra 5ton?Zalman3 skrev:Ytterst få fordon i Sverige som väger under 3.5 ton får dra släp som väger över 3.5 ton.Fredrik j skrev:Och har man BE-kort taget innan 19 Jan 2013 får man även i fortsättningen dra ett så tungt släp som bilen är tekniskt godkänd för.
Zalman3 skrev:Gick in och kollade.Bodes_dad skrev:Kanske varit på tal innan, men ser att CT inte lägre går att förboka på svenska siten. Förbokningen på min profil har det inte hänt något med.
Det går utmärkt att boka en Cybertruck!
https://www.tesla.com/sv_se/cybertruck
Tesla ‘Monster’ Cybertruck concept makes traditional monster trucks look tame.
https://alltomelbil.se/tesla-snart-redo ... llman-vag/Tesla snart redo att visa upp förbättrad Tesla Cybertruck ”godkänd för allmän väg”
När Tesla presenterade Tesla Cybertruck blev reaktionerna många. En del fullständigt älskade den medan andra visade fullständig avsky. Långt in i det sista var det många som hoppades på att det hela var en plojgrej i väntan på den riktiga Cybertruck. Samtidigt hade Tesla lovat något helt unikt. Det levererade man på.
Innan tillverkningsstarten i den nya fabriken i Texas nästa år kommer Tesla Cybertruck att genomgå vissa ändringar. Fordonen är i sin presenterade utformning inte helt godkänd för trafik på allmän väg. Varken i USA, men speciellt inte i Europa.
Det kanske finns hopp i alla fall.LarsL skrev:Elon har kommit på att det finns tunga lastbilar i EU?