Re: Tesla Cybertruck
Postat: 12 okt 2020 05:18
Tesla ‘Monster’ Cybertruck concept makes traditional monster trucks look tame.
https://www.teslarati.com/tesla-cybertr ... mages/amp/
Tesla ‘Monster’ Cybertruck concept makes traditional monster trucks look tame.
https://alltomelbil.se/tesla-snart-redo ... llman-vag/Tesla snart redo att visa upp förbättrad Tesla Cybertruck ”godkänd för allmän väg”
När Tesla presenterade Tesla Cybertruck blev reaktionerna många. En del fullständigt älskade den medan andra visade fullständig avsky. Långt in i det sista var det många som hoppades på att det hela var en plojgrej i väntan på den riktiga Cybertruck. Samtidigt hade Tesla lovat något helt unikt. Det levererade man på.
Innan tillverkningsstarten i den nya fabriken i Texas nästa år kommer Tesla Cybertruck att genomgå vissa ändringar. Fordonen är i sin presenterade utformning inte helt godkänd för trafik på allmän väg. Varken i USA, men speciellt inte i Europa.
Det kanske finns hopp i alla fall.LarsL skrev:Elon har kommit på att det finns tunga lastbilar i EU?
Håller med. En lastbilsreggad Cybertruck skulle kännas lite tråkigt. Men, bättre det än att vi inte får någon Cybertruck. Sen tror jag att oavsett vad kommer en mindre modell också. Medium-size pickup marknaden har växt rejält i USA de senaste åren:PhR34k skrev:Jag skulle nog föredra en modell tillräcklig liten för att klara b körkort så att kan köra med bilen I 120km/h
Ultimata bilen. Bara hoppas den kommer hit. Kommer aldrig behöva byta bil någonsin.Zalman3 skrev:Nu pratas det om längre räckvidd för Cybertruck.
901 km i räckvidd.
https://www.tesla.com/sv_se/cybertruck/design#batteryRagWal skrev:Cybertrucken går inte att beställa på svenska tesla.com längre. Sen när? Kommer den kanske inte alls till Europa?
Blev sugen på en bil med lite rejäl släpvagnsvikt.
Jo, den ligger under menyn uppe till höger.RagWal skrev:Cybertrucken går inte att beställa på svenska tesla.com längre. Sen när? Kommer den kanske inte alls till Europa?
Blev sugen på en bil med lite rejäl släpvagnsvikt.
Låter lysande, nästan skräddarsytt för Cybertruck.Klintan skrev:Finns kanske en möjlighet för Cybertruck i Sverige framöver, ny maxvikt för b-körkort 4250kg för eldrivna bilar 2022 om utredningen får som den vill:
https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-maxvikt-b-korkort
Körkortsbehörigheten gäller men utomlands ses väl en B96-husbil som tung lastbil när det gäller vägavgifter och diverse restriktioner?Klintan skrev:Nationella bestämmelser gäller över gränserna, jag kan köra en B96-husbil, personbil klass 2, över gränserna.
Mycket goda nyheter!Klintan skrev:Finns kanske en möjlighet för Cybertruck i Sverige framöver, ny maxvikt för b-körkort 4250kg för eldrivna bilar 2022 om utredningen får som den vill:
https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-maxvikt-b-korkort
Klockrent12man skrev:Eu förordning 2018/645
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... bgR_jykSyw
Punkt 19
(19)
För att bidra till en minskning av växthusgasutsläppen och en förbättring av luftkvaliteten genom att underlätta användningen av fordon som drivs med alternativa bränslen, bör medlemsstaterna ges möjlighet att på eget territorium tillåta innehavare av körkort för kategori B att köra vissa typer av fordon som drivs med alternativa bränslen med en tillåten totalvikt som överstiger 3 500 kg men inte 4 250 kg. Denna möjlighet att överstiga 3 500 kg bör endast finnas om den överskjutande tillåtna vikten uteslutande beror på den extra vikt som det alternativa framdrivningssystemet medför, och möjligheten bör vara föremål för begränsningar och villkor för att undvika negativa effekter på trafiksäkerheten.
Så man behöver kunna argumentera för att en dieseldriven cybertruck hade vägt in på 3500 men en eldriven behöver väga 4250?Bjelke skrev:Klockrent12man skrev:Eu förordning 2018/645
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... bgR_jykSyw
Punkt 19
(19)
För att bidra till en minskning av växthusgasutsläppen och en förbättring av luftkvaliteten genom att underlätta användningen av fordon som drivs med alternativa bränslen, bör medlemsstaterna ges möjlighet att på eget territorium tillåta innehavare av körkort för kategori B att köra vissa typer av fordon som drivs med alternativa bränslen med en tillåten totalvikt som överstiger 3 500 kg men inte 4 250 kg. Denna möjlighet att överstiga 3 500 kg bör endast finnas om den överskjutande tillåtna vikten uteslutande beror på den extra vikt som det alternativa framdrivningssystemet medför, och möjligheten bör vara föremål för begränsningar och villkor för att undvika negativa effekter på trafiksäkerheten.
I princip ja... Så måste man väl tolka det antar jag...Fredrik j skrev:Så man behöver kunna argumentera för att en dieseldriven cybertruck hade vägt in på 3500 men en eldriven behöver väga 4250?Bjelke skrev:Klockrent12man skrev:Eu förordning 2018/645
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... bgR_jykSyw
Punkt 19
(19)
För att bidra till en minskning av växthusgasutsläppen och en förbättring av luftkvaliteten genom att underlätta användningen av fordon som drivs med alternativa bränslen, bör medlemsstaterna ges möjlighet att på eget territorium tillåta innehavare av körkort för kategori B att köra vissa typer av fordon som drivs med alternativa bränslen med en tillåten totalvikt som överstiger 3 500 kg men inte 4 250 kg. Denna möjlighet att överstiga 3 500 kg bör endast finnas om den överskjutande tillåtna vikten uteslutande beror på den extra vikt som det alternativa framdrivningssystemet medför, och möjligheten bör vara föremål för begränsningar och villkor för att undvika negativa effekter på trafiksäkerheten.