Sida 7 av 25

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 12 okt 2020 05:18
av Zalman3
Tesla ‘Monster’ Cybertruck concept makes traditional monster trucks look tame.



https://www.teslarati.com/tesla-cybertr ... mages/amp/

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 02 nov 2020 15:41
av Zalman3
Tesla snart redo att visa upp förbättrad Tesla Cybertruck ”godkänd för allmän väg”

När Tesla presenterade Tesla Cybertruck blev reaktionerna många. En del fullständigt älskade den medan andra visade fullständig avsky. Långt in i det sista var det många som hoppades på att det hela var en plojgrej i väntan på den riktiga Cybertruck. Samtidigt hade Tesla lovat något helt unikt. Det levererade man på.

Innan tillverkningsstarten i den nya fabriken i Texas nästa år kommer Tesla Cybertruck att genomgå vissa ändringar. Fordonen är i sin presenterade utformning inte helt godkänd för trafik på allmän väg. Varken i USA, men speciellt inte i Europa.
https://alltomelbil.se/tesla-snart-redo ... llman-vag/

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 02 nov 2020 22:59
av LarsL
Elon har kommit på att det finns tunga lastbilar i EU?

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 02 nov 2020 23:04
av Zalman3
LarsL skrev:
Elon har kommit på att det finns tunga lastbilar i EU?
Det kanske finns hopp i alla fall.
Har bokat en Cybertruck och jag har redan ett C-kort.
:lol:

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 03 nov 2020 00:22
av PhR34k
Jag skulle nog föredra en modell tillräcklig liten för att klara b körkort så att kan köra med bilen I 120km/h

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 03 nov 2020 06:47
av Laban
PhR34k skrev:
Jag skulle nog föredra en modell tillräcklig liten för att klara b körkort så att kan köra med bilen I 120km/h
Håller med. En lastbilsreggad Cybertruck skulle kännas lite tråkigt. Men, bättre det än att vi inte får någon Cybertruck. Sen tror jag att oavsett vad kommer en mindre modell också. Medium-size pickup marknaden har växt rejält i USA de senaste åren:

https://www.thetruthaboutcars.com/2020/ ... 2-percent/

De stod för 11% av pickup försäljningen i USA 2014, 2019 var det 20%. 639k vs 2481k fullstora. Verkar inte otroligt att den marknaden växer ännu mer de närmsta åren. Så en mindre Cybertruck är väldigt intressant även för den amerikanska marknaden.

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 03 nov 2020 18:18
av Zalman3
Nu pratas det om längre räckvidd för Cybertruck.
901 km i räckvidd.
Screenshot_20201103-181634_YouTube.jpg

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 03 nov 2020 22:24
av termosen
Zalman3 skrev:
Nu pratas det om längre räckvidd för Cybertruck.
901 km i räckvidd.
Screenshot_20201103-181634_YouTube.jpg
Ultimata bilen. Bara hoppas den kommer hit. Kommer aldrig behöva byta bil någonsin.

Eller kanske inte när man ska baxa in den på en p-plats i innerstan. Eller än värre p-garaget vid norra bantorget. Där är det svettigt även med en Model S.

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 19 nov 2020 13:09
av RagWal
Cybertrucken går inte att beställa på svenska tesla.com längre. Sen när? Kommer den kanske inte alls till Europa?
Blev sugen på en bil med lite rejäl släpvagnsvikt.

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 19 nov 2020 13:14
av Zalman3
RagWal skrev:
Cybertrucken går inte att beställa på svenska tesla.com längre. Sen när? Kommer den kanske inte alls till Europa?
Blev sugen på en bil med lite rejäl släpvagnsvikt.
https://www.tesla.com/sv_se/cybertruck/design#battery

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 19 nov 2020 13:15
av termosen
RagWal skrev:
Cybertrucken går inte att beställa på svenska tesla.com längre. Sen när? Kommer den kanske inte alls till Europa?
Blev sugen på en bil med lite rejäl släpvagnsvikt.
Jo, den ligger under menyn uppe till höger.

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 19 nov 2020 13:36
av RagWal
Där ja, tack! Nyfiken på max släpvagnsvikt blir i Europa. Kanske tom mer än 3500kg?

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 30 nov 2020 15:41
av Zalman3
Passande hus till Cybertrucken?
20201130_153656.jpg

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 09 dec 2020 11:41
av Klintan
Finns kanske en möjlighet för Cybertruck i Sverige framöver, ny maxvikt för b-körkort 4250kg för eldrivna bilar 2022 om utredningen får som den vill:
https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-maxvikt-b-korkort

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 09 dec 2020 12:05
av fth
Klintan skrev:
Finns kanske en möjlighet för Cybertruck i Sverige framöver, ny maxvikt för b-körkort 4250kg för eldrivna bilar 2022 om utredningen får som den vill:
https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-maxvikt-b-korkort
Låter lysande, nästan skräddarsytt för Cybertruck.

Lite undrar man dock om detta inte är en typ av beslut som bör/måste synkroniseras med EU, kommer man att kunna åka lagligt över gränsen med sin Cybertruck med B-körkort annars?

/fth

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 09 dec 2020 12:08
av Klintan
Nationella bestämmelser gäller över gränserna, jag kan köra en B96-husbil, personbil klass 2, över gränserna.
(Inom EU och EES)

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 09 dec 2020 12:13
av Fredrik j
Klintan skrev:
Nationella bestämmelser gäller över gränserna, jag kan köra en B96-husbil, personbil klass 2, över gränserna.
Körkortsbehörigheten gäller men utomlands ses väl en B96-husbil som tung lastbil när det gäller vägavgifter och diverse restriktioner?

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 09 dec 2020 13:11
av Zalman3
Klintan skrev:
Finns kanske en möjlighet för Cybertruck i Sverige framöver, ny maxvikt för b-körkort 4250kg för eldrivna bilar 2022 om utredningen får som den vill:
https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-maxvikt-b-korkort
Mycket goda nyheter!

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 09 dec 2020 14:28
av khg
Strax efter sommaren läste jag ett inlägg från en Österrikare på Cybertruck owners club och han hävdade att i Österrike hade gränsen höjts från 3500kg till 4250kg för elbilar.

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 09 dec 2020 17:18
av 12man
Eu förordning 2018/645

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... bgR_jykSyw
Edit
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 7532095872

Punkt 19

(19)

För att bidra till en minskning av växthusgasutsläppen och en förbättring av luftkvaliteten genom att underlätta användningen av fordon som drivs med alternativa bränslen, bör medlemsstaterna ges möjlighet att på eget territorium tillåta innehavare av körkort för kategori B att köra vissa typer av fordon som drivs med alternativa bränslen med en tillåten totalvikt som överstiger 3 500 kg men inte 4 250 kg. Denna möjlighet att överstiga 3 500 kg bör endast finnas om den överskjutande tillåtna vikten uteslutande beror på den extra vikt som det alternativa framdrivningssystemet medför, och möjligheten bör vara föremål för begränsningar och villkor för att undvika negativa effekter på trafiksäkerheten.

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 09 dec 2020 17:19
av Bjelke
12man skrev:
Eu förordning 2018/645

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... bgR_jykSyw

Punkt 19

(19)

För att bidra till en minskning av växthusgasutsläppen och en förbättring av luftkvaliteten genom att underlätta användningen av fordon som drivs med alternativa bränslen, bör medlemsstaterna ges möjlighet att på eget territorium tillåta innehavare av körkort för kategori B att köra vissa typer av fordon som drivs med alternativa bränslen med en tillåten totalvikt som överstiger 3 500 kg men inte 4 250 kg. Denna möjlighet att överstiga 3 500 kg bör endast finnas om den överskjutande tillåtna vikten uteslutande beror på den extra vikt som det alternativa framdrivningssystemet medför, och möjligheten bör vara föremål för begränsningar och villkor för att undvika negativa effekter på trafiksäkerheten.
Klockrent :)

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 09 dec 2020 17:40
av 12man
Är ju lite besynnerligt att vara inhemska politiker drar benen efter sig med allt eu som ev skulle gynna befolkningen

tänker främst på solcellshaveriet för var det 10 är sen

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 09 dec 2020 18:31
av Fredrik j
Bjelke skrev:
12man skrev:
Eu förordning 2018/645

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... bgR_jykSyw

Punkt 19

(19)

För att bidra till en minskning av växthusgasutsläppen och en förbättring av luftkvaliteten genom att underlätta användningen av fordon som drivs med alternativa bränslen, bör medlemsstaterna ges möjlighet att på eget territorium tillåta innehavare av körkort för kategori B att köra vissa typer av fordon som drivs med alternativa bränslen med en tillåten totalvikt som överstiger 3 500 kg men inte 4 250 kg. Denna möjlighet att överstiga 3 500 kg bör endast finnas om den överskjutande tillåtna vikten uteslutande beror på den extra vikt som det alternativa framdrivningssystemet medför, och möjligheten bör vara föremål för begränsningar och villkor för att undvika negativa effekter på trafiksäkerheten.
Klockrent :)
Så man behöver kunna argumentera för att en dieseldriven cybertruck hade vägt in på 3500 men en eldriven behöver väga 4250?

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 09 dec 2020 20:00
av Bjelke
Fredrik j skrev:
Bjelke skrev:
12man skrev:
Eu förordning 2018/645

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... bgR_jykSyw

Punkt 19

(19)

För att bidra till en minskning av växthusgasutsläppen och en förbättring av luftkvaliteten genom att underlätta användningen av fordon som drivs med alternativa bränslen, bör medlemsstaterna ges möjlighet att på eget territorium tillåta innehavare av körkort för kategori B att köra vissa typer av fordon som drivs med alternativa bränslen med en tillåten totalvikt som överstiger 3 500 kg men inte 4 250 kg. Denna möjlighet att överstiga 3 500 kg bör endast finnas om den överskjutande tillåtna vikten uteslutande beror på den extra vikt som det alternativa framdrivningssystemet medför, och möjligheten bör vara föremål för begränsningar och villkor för att undvika negativa effekter på trafiksäkerheten.
Klockrent :)
Så man behöver kunna argumentera för att en dieseldriven cybertruck hade vägt in på 3500 men en eldriven behöver väga 4250?
I princip ja... Så måste man väl tolka det antar jag...

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 29 dec 2020 02:27
av Zalman3
Elon pratade om att Cybertrucken skulle vara helt klar i slutet av året.

Man vill ju veta hur man löst backspeglar och vindrutetorkare.
Dessutom batteristorlek och laddhastighet.