Sida 8 av 25

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 19 nov 2020 13:15
av termosen
RagWal skrev:
Cybertrucken går inte att beställa på svenska tesla.com längre. Sen när? Kommer den kanske inte alls till Europa?
Blev sugen på en bil med lite rejäl släpvagnsvikt.
Jo, den ligger under menyn uppe till höger.

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 19 nov 2020 13:36
av RagWal
Där ja, tack! Nyfiken på max släpvagnsvikt blir i Europa. Kanske tom mer än 3500kg?

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 30 nov 2020 15:41
av Zalman3
Passande hus till Cybertrucken?
20201130_153656.jpg

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 09 dec 2020 11:41
av Klintan
Finns kanske en möjlighet för Cybertruck i Sverige framöver, ny maxvikt för b-körkort 4250kg för eldrivna bilar 2022 om utredningen får som den vill:
https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-maxvikt-b-korkort

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 09 dec 2020 12:05
av fth
Klintan skrev:
Finns kanske en möjlighet för Cybertruck i Sverige framöver, ny maxvikt för b-körkort 4250kg för eldrivna bilar 2022 om utredningen får som den vill:
https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-maxvikt-b-korkort
Låter lysande, nästan skräddarsytt för Cybertruck.

Lite undrar man dock om detta inte är en typ av beslut som bör/måste synkroniseras med EU, kommer man att kunna åka lagligt över gränsen med sin Cybertruck med B-körkort annars?

/fth

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 09 dec 2020 12:08
av Klintan
Nationella bestämmelser gäller över gränserna, jag kan köra en B96-husbil, personbil klass 2, över gränserna.
(Inom EU och EES)

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 09 dec 2020 12:13
av Fredrik j
Klintan skrev:
Nationella bestämmelser gäller över gränserna, jag kan köra en B96-husbil, personbil klass 2, över gränserna.
Körkortsbehörigheten gäller men utomlands ses väl en B96-husbil som tung lastbil när det gäller vägavgifter och diverse restriktioner?

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 09 dec 2020 13:11
av Zalman3
Klintan skrev:
Finns kanske en möjlighet för Cybertruck i Sverige framöver, ny maxvikt för b-körkort 4250kg för eldrivna bilar 2022 om utredningen får som den vill:
https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-maxvikt-b-korkort
Mycket goda nyheter!

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 09 dec 2020 14:28
av khg
Strax efter sommaren läste jag ett inlägg från en Österrikare på Cybertruck owners club och han hävdade att i Österrike hade gränsen höjts från 3500kg till 4250kg för elbilar.

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 09 dec 2020 17:18
av 12man
Eu förordning 2018/645

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... bgR_jykSyw
Edit
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 7532095872

Punkt 19

(19)

För att bidra till en minskning av växthusgasutsläppen och en förbättring av luftkvaliteten genom att underlätta användningen av fordon som drivs med alternativa bränslen, bör medlemsstaterna ges möjlighet att på eget territorium tillåta innehavare av körkort för kategori B att köra vissa typer av fordon som drivs med alternativa bränslen med en tillåten totalvikt som överstiger 3 500 kg men inte 4 250 kg. Denna möjlighet att överstiga 3 500 kg bör endast finnas om den överskjutande tillåtna vikten uteslutande beror på den extra vikt som det alternativa framdrivningssystemet medför, och möjligheten bör vara föremål för begränsningar och villkor för att undvika negativa effekter på trafiksäkerheten.

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 09 dec 2020 17:19
av Bjelke
12man skrev:
Eu förordning 2018/645

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... bgR_jykSyw

Punkt 19

(19)

För att bidra till en minskning av växthusgasutsläppen och en förbättring av luftkvaliteten genom att underlätta användningen av fordon som drivs med alternativa bränslen, bör medlemsstaterna ges möjlighet att på eget territorium tillåta innehavare av körkort för kategori B att köra vissa typer av fordon som drivs med alternativa bränslen med en tillåten totalvikt som överstiger 3 500 kg men inte 4 250 kg. Denna möjlighet att överstiga 3 500 kg bör endast finnas om den överskjutande tillåtna vikten uteslutande beror på den extra vikt som det alternativa framdrivningssystemet medför, och möjligheten bör vara föremål för begränsningar och villkor för att undvika negativa effekter på trafiksäkerheten.
Klockrent :)

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 09 dec 2020 17:40
av 12man
Är ju lite besynnerligt att vara inhemska politiker drar benen efter sig med allt eu som ev skulle gynna befolkningen

tänker främst på solcellshaveriet för var det 10 är sen

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 09 dec 2020 18:31
av Fredrik j
Bjelke skrev:
12man skrev:
Eu förordning 2018/645

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... bgR_jykSyw

Punkt 19

(19)

För att bidra till en minskning av växthusgasutsläppen och en förbättring av luftkvaliteten genom att underlätta användningen av fordon som drivs med alternativa bränslen, bör medlemsstaterna ges möjlighet att på eget territorium tillåta innehavare av körkort för kategori B att köra vissa typer av fordon som drivs med alternativa bränslen med en tillåten totalvikt som överstiger 3 500 kg men inte 4 250 kg. Denna möjlighet att överstiga 3 500 kg bör endast finnas om den överskjutande tillåtna vikten uteslutande beror på den extra vikt som det alternativa framdrivningssystemet medför, och möjligheten bör vara föremål för begränsningar och villkor för att undvika negativa effekter på trafiksäkerheten.
Klockrent :)
Så man behöver kunna argumentera för att en dieseldriven cybertruck hade vägt in på 3500 men en eldriven behöver väga 4250?

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 09 dec 2020 20:00
av Bjelke
Fredrik j skrev:
Bjelke skrev:
12man skrev:
Eu förordning 2018/645

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... bgR_jykSyw

Punkt 19

(19)

För att bidra till en minskning av växthusgasutsläppen och en förbättring av luftkvaliteten genom att underlätta användningen av fordon som drivs med alternativa bränslen, bör medlemsstaterna ges möjlighet att på eget territorium tillåta innehavare av körkort för kategori B att köra vissa typer av fordon som drivs med alternativa bränslen med en tillåten totalvikt som överstiger 3 500 kg men inte 4 250 kg. Denna möjlighet att överstiga 3 500 kg bör endast finnas om den överskjutande tillåtna vikten uteslutande beror på den extra vikt som det alternativa framdrivningssystemet medför, och möjligheten bör vara föremål för begränsningar och villkor för att undvika negativa effekter på trafiksäkerheten.
Klockrent :)
Så man behöver kunna argumentera för att en dieseldriven cybertruck hade vägt in på 3500 men en eldriven behöver väga 4250?
I princip ja... Så måste man väl tolka det antar jag...

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 29 dec 2020 02:27
av Zalman3
Elon pratade om att Cybertrucken skulle vara helt klar i slutet av året.

Man vill ju veta hur man löst backspeglar och vindrutetorkare.
Dessutom batteristorlek och laddhastighet.

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 29 dec 2020 10:20
av LarsL
Zalman3 skrev:
Elon pratade om att Cybertrucken skulle vara helt klar i slutet av året.

Man vill ju veta hur man löst backspeglar och vindrutetorkare.
Dessutom batteristorlek och laddhastighet.
I USA måste han ju ha backspeglar men i EU behövs de inte. Men CyberTruck är ju designad för USA så jag antar att det kommer dit ett par feta fula speglar på bilen.

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 07 jan 2021 22:14
av Zalman3
Tesla Cybertruck’s ‘secret sauce’ could lie in its production cost savings.

https://www.teslarati.com/tesla-cybertr ... sis-video/

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 08 jan 2021 07:52
av Bjelke
Zalman3 skrev:
Tesla Cybertruck’s ‘secret sauce’ could lie in its production cost savings.

https://www.teslarati.com/tesla-cybertr ... sis-video/
Och det kom han på nu?? :lol:

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 29 jan 2021 02:04
av Zalman3
Zalman3 skrev:
Elon pratade om att Cybertrucken skulle vara helt klar i slutet av året.

Man vill ju veta hur man löst backspeglar och vindrutetorkare.
Dessutom batteristorlek och laddhastighet.
Hoppas att Tesla snart visar upp den färdiga versionen av Cybertrucken.
So we finished almost all of the Cybertrack engineering. So we’re no longer iterating at the design center level or design level. We’ve got the designs fixed,” the CEO said. 
https://www.teslarati.com/tesla-cybertr ... elon-musk/

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 29 jan 2021 07:03
av LarsL
När jag ser att Model S och X få Yokes så blir jag lite bekymrad för CyberTruck som ju presenterades med en sådan också. I ett terrängfordon eller arbetsfordon känns det ju direkt olämpligt med en sådan typ av ratt.

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 29 jan 2021 07:54
av Zalman3
LarsL skrev:
När jag ser att Model S och X få Yokes så blir jag lite bekymrad för CyberTruck som ju presenterades med en sådan också. I ett terrängfordon eller arbetsfordon känns det ju direkt olämpligt med en sådan typ av ratt.

1. Är en halv rätt ens godkänd i EU?
2. Om den är godkänd kan jag inte tänka mig att man inte kan välja en rund ratt om man vill.
20210128_101312.jpg

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 29 jan 2021 08:17
av Fredrik j
Ratt? När det är dags för cybertruck är väl alla teslor redan level5?

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 29 jan 2021 23:16
av LarsL
Fredrik j skrev:
Ratt? När det är dags för cybertruck är väl alla teslor redan level5?
Knappast i terräng.

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 04 feb 2021 11:40
av kenjon
Joystick!

Re: Tesla Cybertruck

Postat: 04 feb 2021 11:53
av Svenssons
kenjon skrev:
Joystick!
Jag skulle gärna ha en joystick även ifall jag gillar yoke. Frågan är dock var man sätter joystick om man har tre säten i mitten.