Tesla Pickup lansering 21 november?

Här diskuterar vi om Tesla Cybertruck

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Tesla Pickup lansering 21 november?

Inlägg av BjornS »

bylund skrev:
Fast för C1 räcker
Aha, behörighet C1 hade jag helt missat. Tänk vad de kan hitta på! :D

Ja då gäller det att Cybertruck får en totalvikt som passar. Klassen 2B är 3856-4536 kg så det finns nog möjlighet att den skulle passar in där.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Pickup lansering 21 november?

Inlägg av LarsL »

BjornS skrev:
LarsL skrev:
Du får ju köra upp i en CyberTruck så det gör det ju betydligt lättare.
Nej det får du inte. Fordonet du tar med till förarprovet för C-kort måste bl.a:
  • ha en totalvikt av minst 16000 kg
  • vara minst 8 meter långt
  • vara minst 2,4 meter brett
  • vara minst 3,5 meter högt
  • ha ett axelavstånd på minst 4 meter
  • vara utrustad med färdskrivare
  • ha ett boxformat lastutrymme
https://www.trafikverket.se/korkort/kor ... orighet-c/
Det måste ju alltid gå att köra upp i det fordon som man behöver körkortet för.

https://www.trafikverket.se/korkort/kor ... righet-c1/

Men jag hade nog valt C1E

https://www.trafikverket.se/korkort/kor ... ighet-c1e/
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Tesla Pickup lansering 21 november?

Inlägg av BjornS »

LarsL skrev:
Det måste ju alltid gå att köra upp i det fordon som man behöver körkortet för.
Nja, så fungerar det inte. Du får behörighet för en hel fordonsklass, inte bara för ett visst fordon. Därför måste du visa att du klarar behörighetens alla krav.

Jag tog C-kort precis innan C1 kom. Jag hade inget intresse av att köra lastbil, jag ville bara få köra en tung husbil. Men jag var ändå tvungen att köra upp i en tung lastbil med lastsäkringskontroll, färdskrivare och hela baletten. C1 gör helt klart livet lättare.
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Pickup lansering 21 november?

Inlägg av LarsL »

BjornS skrev:
LarsL skrev:
Det måste ju alltid gå att köra upp i det fordon som man behöver körkortet för.
Nja, så fungerar det inte. Du får behörighet för en hel fordonsklass, inte bara för ett visst fordon. Därför måste du visa att du klarar behörighetens alla krav.

Jag tog C-kort precis innan C1 kom. Jag hade inget intresse av att köra lastbil, jag ville bara få köra en tung husbil. Men jag var ändå tvungen att köra upp i en tung lastbil med lastsäkringskontroll, färdskrivare och hela baletten. C1 gör helt klart livet lättare.
Men beviserligen går det att köra upp i Cybertruck och få körkort för den.
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Tesla Pickup lansering 21 november?

Inlägg av FlyingBlue »

bylund skrev:
FlyingBlue skrev:
B96 går ju att köra fordonet med i alla fall men inte mycket till släp.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... -far-kora/
Jag förstår det som att det bara ändrar på hur tuntg släpet får vara. Dragfordonet får inte väga mer än 3,5 ton.
Om du bemödar dig om att läsa länken så står det väldigt tydligt att fordonet får väga mer än 3,5 ton för B96
Det innebär att man får köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton, så länge behörigheten inte har varit återkallad (eller varit ogiltig av något annat skäl) efter den 1 juli 1996.
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Tesla Pickup lansering 21 november?

Inlägg av bylund »

FlyingBlue skrev:
bylund skrev:
FlyingBlue skrev:
B96 går ju att köra fordonet med i alla fall men inte mycket till släp.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... -far-kora/
Jag förstår det som att det bara ändrar på hur tuntg släpet får vara. Dragfordonet får inte väga mer än 3,5 ton.
Om du bemödar dig om att läsa länken så står det väldigt tydligt att fordonet får väga mer än 3,5 ton för B96
Det innebär att man får köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton, så länge behörigheten inte har varit återkallad (eller varit ogiltig av något annat skäl) efter den 1 juli 1996.
Fast det är ju inte B med villkor 96, det är för ett B-körkort taget före juli 1996.

Intressant att det villkoret har nummer 96, och att begränsningen på vikt för personbil på B-körkort infördes 1996. Bidrar lite till förvirring kanske.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Pickup lansering 21 november?

Inlägg av Svenssons »

Har Cybertruck och övriga Tesla-modeller automatlåda eller inte? Det är ju en växel så i realiteten är det väl inte en automatlåda eftersom den aldrig automatiskt byter växel?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla Pickup lansering 21 november?

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Har Cybertruck och övriga Tesla-modeller automatlåda eller inte? Det är ju en växel så i realiteten är det väl inte en automatlåda eftersom den aldrig automatiskt byter växel?
När det gäller körkortbehörigheter så anger körkortlagen att en bil som saknar kopplingspedal är att klassificera som automatväxlad.
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Tesla Pickup lansering 21 november?

Inlägg av FlyingBlue »

bylund skrev:
FlyingBlue skrev:
bylund skrev:
FlyingBlue skrev:
B96 går ju att köra fordonet med i alla fall men inte mycket till släp.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... -far-kora/
Jag förstår det som att det bara ändrar på hur tuntg släpet får vara. Dragfordonet får inte väga mer än 3,5 ton.
Om du bemödar dig om att läsa länken så står det väldigt tydligt att fordonet får väga mer än 3,5 ton för B96
Det innebär att man får köra personbil med en totalvikt över 3,5 ton, så länge behörigheten inte har varit återkallad (eller varit ogiltig av något annat skäl) efter den 1 juli 1996.
Fast det är ju inte B med villkor 96, det är för ett B-körkort taget före juli 1996.

Intressant att det villkoret har nummer 96, och att begränsningen på vikt för personbil på B-körkort infördes 1996. Bidrar lite till förvirring kanske.
Du har helt rätt. Jag har körkort taget före 96 och reglerna ändrades -96. Då fick jag ta med mig det som ingick i behörigheten före ändringen. Förmodligen är B96 en harmonisering införd -96 efter att vi gick med i EU 1995.
Redigerad:Kollade Upp att B96 infördes 2013, så där rök den gissningen
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla Pickup lansering 21 november?

Inlägg av Jerker »

FlyingBlue skrev:
Du har helt rätt. Jag har körkort taget före 96 och reglerna ändrades -96. Då fick jag ta med mig det som ingick i behörigheten före ändringen. Förmodligen är B96 en harmonisering införd -96 efter att vi gick med i EU 1995.
Redigerad:Kollade Upp att B96 infördes 2013, så där rök den gissningen
Jo, jag tror att du har rätt; har för mig att jag läst att det i grunden är kritik från EU som fått Sverige att ändra reglerna. Tror att det skedde ytterligare en justering av de här reglerna 2017 efter kritik från EU. Sverige vill ju gärna vara bäst bäst i klassen och i vissa fall strider det mot EU:s direktiv. Tyvärr innebär sådant ibland att vi tvingas försämra våra regler för att harmonisera till EU. Så var det t.ex. med gränserna för hur dålig syn man får ha utan att behöva använda glasögon vid bilkörning. Vi hade mycket strängare regler före EU-inträdet.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla Pickup lansering 21 november?

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
FlyingBlue skrev:
Du har helt rätt. Jag har körkort taget före 96 och reglerna ändrades -96. Då fick jag ta med mig det som ingick i behörigheten före ändringen. Förmodligen är B96 en harmonisering införd -96 efter att vi gick med i EU 1995.
Redigerad:Kollade Upp att B96 infördes 2013, så där rök den gissningen
Jo, jag tror att du har rätt; har för mig att jag läst att det i grunden är kritik från EU som fått Sverige att ändra reglerna. Tror att det skedde ytterligare en justering av de här reglerna 2017 efter kritik från EU. Sverige vill ju gärna vara bäst bäst i klassen och i vissa fall strider det mot EU:s direktiv. Tyvärr innebär sådant ibland att vi tvingas försämra våra regler för att harmonisera till EU. Så var det t.ex. med gränserna för hur dålig syn man får ha utan att behöva använda glasögon vid bilkörning. Vi hade mycket strängare regler före EU-inträdet.
Men i det här fallet hade väl EU strängare regler än sverige och vi blev tvungna att införa en gräns för B-kort på 3,5 ton?
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Tesla Pickup lansering 21 november?

Inlägg av Larofo »

Svenssons skrev:
Larofo skrev:
Men tänk ändå om dom kunde lyckas böja lite på superstålet och få till en snarlik design
som nummer 2, då skulle jag bli glad.
https://youtu.be/6PPJw5mcAEs?t=2001
Själv hoppas jag att de behåller designen. Skulle nog inte köpa den om den liknade nummer 2 tex. Enda man hoppas på är att den blir en tung personbil och inte en lastbil.
Men vad menar du? Dom ser ju likadana ut sånär som på ett par skärmbreddare. :-)
Om Tesla hade rullat ut två cybertrucks på scenen under eventet, den riktiga och den
vi här kallar nummer 2 och sedan låtit dom närvarande rösta på vilken som skulle
tillverkas, vad tror du då resultatet blivit?
Men visst, måste erkänna att denna radikala design har öppnat upp tidigare oanvända
delar av min lilla hjärna och fått mig att inse att en pickup kan se ut på fler sätt än ett.
Vilket jag är lite tacksam för faktiskt. Jag har lärt mig nått på kuppen.
Och jag tycker cybertrucken är riktigt cool som sagt, med många bra features.
Den kommer sannorlikt sälja väldigt bra. Blir brutal som polisbil.
Men det tog ett tag innan den första chocken släppt.

Det är även intressant att se övriga designförslag som folk skapat.
T ex cyber model S.
Snart kan väl tesla inte bara nöja sig med att fråga vilka finesser folk efterfrågar på
nya fordon utan bara säga, vi ska göra en model 2, hur vill ni att den ser ut.
Skicka in förslag. :-)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Pickup lansering 21 november?

Inlägg av Zalman3 »

Munro om Cybertruck
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Tesla Pickup lansering 21 november?

Inlägg av vigge50 »

Cypertruck har redan dykt upp i Ryssland :shock: :lol:

Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Tesla Pickup lansering 21 november?

Inlägg av StefL »

vigge50 skrev:
Cypertruck har redan dykt upp i Ryssland :shock: :lol:
Ser ut att vara i ungefär skala 1:2 :lol:
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Pickup lansering 21 november?

Inlägg av Zalman3 »

Mäklarna får frågor, ryms min Cybertruck i garaget?
20200104_192346.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Pickup lansering 21 november?

Inlägg av Zalman3 »

Såg på ett forum att de gissar på att det är ca 500.000 reserverade Cybertrucks nu!

Vad tror ni?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Tesla Pickup lansering 21 november?

Inlägg av Credde »

Zalman3 skrev:
Såg på ett forum att de gissar på att det är ca 500.000 reserverade Cybertrucks nu!

Vad tror ni?
Jag så på ett forum, att de gissar på att månen är gjort av grön ost...

Varför inte ta med länken till det forum, där de gissar på 500.000 reserverade Cybertrucks istället för bara att skriva det?
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla Pickup lansering 21 november?

Inlägg av Zalman3 »

Credde skrev:
Zalman3 skrev:
Såg på ett forum att de gissar på att det är ca 500.000 reserverade Cybertrucks nu!

Vad tror ni?
Jag så på ett forum, att de gissar på att månen är gjort av grön ost...

Varför inte ta med länken till det forum, där de gissar på 500.000 reserverade Cybertrucks istället för bara att skriva det?
Tesla Hits New All-Time High of $525 LIVE


Det sas i Live stream flödet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar