Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Här diskuterar vi om Tesla Cybertruck

Moderator: Redaktion

Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Omröstningen slutade 29 nov 2019 17:55

Jag bryr mig! Jag kanske till och med köper en!
58
29%
Jag bryr mig, fast inget jag planerar köpa.
76
37%
Meh, det är ju ändå en Tesla, men egentligen ganska ointresserad.
48
24%
Nej tack, jag är ingen redneck.
21
10%
 
Antal röster: 203

Jerka
Inlägg: 938
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av Jerka »

Ni som har pickup - blir det inte fullt med löv i flaket på hösten och snö på vintern? Plus att det väl är opraktiskt att inte kunna låsa in sina grejer i bakluckan?

För hantverkare och byggjobbare förstår jag grejen men att köra omkring i en pickup som personbil känns inte helt ändamålsenligt. Men upplys mig gärna, jag kanske har fel! (Det är en ärligt menad fråga.)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av fth »

Jerka skrev:
Ni som har pickup - blir det inte fullt med löv i flaket på hösten och snö på vintern? Plus att det väl är opraktiskt att inte kunna låsa in sina grejer i bakluckan?

För hantverkare och byggjobbare förstår jag grejen men att köra omkring i en pickup som personbil känns inte helt ändamålsenligt. Men upplys mig gärna, jag kanske har fel! (Det är en ärligt menad fråga.)
Har inte dom flesta/alla ett "lock" på flaket?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av LarsL »

HelectriC skrev:
Mickep skrev:
Jag bryr mig lika mycket som space x BFR rymdfarkost. Tycker det är spännande men kommer garanterat inte köpa en.
Pick-upmarknaden i Usa är enorm, främst för att de är så billiga vid inköp.(har top gear förklarat)
Dom är ju billiga för att dom inte är byggda som personbilar men som lastbilar med mycket mindre raffinerade hjulupphängningar etc. Interiört är dom ofta också på en mer bruksig nivå kontra personbilar.
Och framför allt krocksäkerheten är inte alls på samma nivå som personbilar. Det är helt andra krav från myndigheter på pickups och lastbilar.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7087
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av fth »

LarsL skrev:
Och framför allt krocksäkerheten är inte alls på samma nivå som personbilar. Det är helt andra krav från myndigheter på pickups och lastbilar.
Det borde ju vara ett tämligen tungt argument till Teslas fördel, jag förutsätter att Tesla Pickup kommer att ha samma nivå på säkerhet som S/X/3.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Daven
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 12 mar 2019 08:44

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av Daven »

Jag är fundersam på vad vikten kommer hamna på? Klarar dom sig under 3,5ton så vi med vanligt b kort får köra den lr blir det c1 behörighet? Detta lär påverka försäljningen avsevärt i sverige.
Med tanke på vilka vikter den gode elon säger att man ska kunna dra måste den vara rejält stark i chassit. Blir det en rambyggd bil som de andra jänke pickupperna, lr blir det som en "vanlig" bil? Har Vi fått den infon?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2412
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av NiklasTesla »

fth skrev:
LarsL skrev:
Och framför allt krocksäkerheten är inte alls på samma nivå som personbilar. Det är helt andra krav från myndigheter på pickups och lastbilar.
Det borde ju vara ett tämligen tungt argument till Teslas fördel, jag förutsätter att Tesla Pickup kommer att ha samma nivå på säkerhet som S/X/3.

/fth
Vi får se men är orolig för att bilen saknar deformeringszoner (du kan säkert skjuta på den men den är en dödsfälla vid krock i högre hastighet).
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
Ort: Höllviken

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av ellerstrom »

NiklasTesla skrev:
fth skrev:
LarsL skrev:
Och framför allt krocksäkerheten är inte alls på samma nivå som personbilar. Det är helt andra krav från myndigheter på pickups och lastbilar.
Det borde ju vara ett tämligen tungt argument till Teslas fördel, jag förutsätter att Tesla Pickup kommer att ha samma nivå på säkerhet som S/X/3.

/fth
Vi får se men är orolig för att bilen saknar deformeringszoner (du kan säkert skjuta på den men den är en dödsfälla vid krock i högre hastighet).
Vad är det med designen som gör att du tror att den saknar deformationszoner? Att den har kort överhäng fram? Och varför skulle Tesla helt plötsligt sluta bry sig om säkerhet?
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av LarsL »

Daven skrev:
Jag är fundersam på vad vikten kommer hamna på? Klarar dom sig under 3,5ton så vi med vanligt b kort får köra den lr blir det c1 behörighet? Detta lär påverka försäljningen avsevärt i sverige.
Med tanke på vilka vikter den gode elon säger att man ska kunna dra måste den vara rejält stark i chassit. Blir det en rambyggd bil som de andra jänke pickupperna, lr blir det som en "vanlig" bil? Har Vi fått den infon?
Ska ha samma dimensioner och vikt som en F150 och de ligger på 2700 kg efter vad jag förstår.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av BrooklynS »

Jag tror inte att Tesla helt plötsligt skulle strunta i säkerhet med tanke på att deras tidigare bilar varit klart bäst i sina respektive klasser. På första försöket.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mbryo
Teslaägare
Inlägg: 32
Blev medlem: 12 aug 2019 07:04
Ort: Hönö

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av mbryo »

ellerstrom skrev:
NiklasTesla skrev:
fth skrev:
LarsL skrev:
Och framför allt krocksäkerheten är inte alls på samma nivå som personbilar. Det är helt andra krav från myndigheter på pickups och lastbilar.
Det borde ju vara ett tämligen tungt argument till Teslas fördel, jag förutsätter att Tesla Pickup kommer att ha samma nivå på säkerhet som S/X/3.

/fth
Vi får se men är orolig för att bilen saknar deformeringszoner (du kan säkert skjuta på den men den är en dödsfälla vid krock i högre hastighet).
Vad är det med designen som gör att du tror att den saknar deformationszoner? Att den har kort överhäng fram? Och varför skulle Tesla helt plötsligt sluta bry sig om säkerhet?
Nu var det inte mig du frågade men jag är liiite orolig för att exoskelettet i ultrahårt rostfritt stål inte är så jättebra på just deformation. Elon har själv twittrat om att plåten knappt går att bocka utan att man först skär spår i den tex. Men jag har gärna fel, för jag vill ha en. Liten deformation = hög acceleration vid krock = dödsfälla, säger min förhoppningsvis felaktiga intuition.
Det kan ju dock exempelvis vara så att den ger med sig/deformeras i plåtskarvarna på nåt sätt vad vet jag. Det lär visa sig när man ska göra säkerhets- och krocktester enligt EuroNCAP och den amerikanska motsvarigheten vad den nu hette.
Model 3 Pearl White LR AWD med dragkrok (beställd 190815, levererad 190923)
Cybertruck LR förhandsbeställd
Användarvisningsbild
mck
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 14 jul 2019 10:24

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av mck »

Det är väl ändå en ganska stor gradskillnad mellan en rejäl bil-på-bil-krock och mindre smällar i stil med att Franz drämmer till med släggan. Jag tror knappast den skulle ha problem att deformeras i ett sådant scenario.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av Svenssons »

I en sidokrock så får/kan bilen inte deformera sig särskilt mycket. Förare/passagerare sitter ju 15 cm på andra sidan så man vill ju inte att bilen skall deformera sig så pass mycket att en del av deformation blir av personen som sitter i sätet.

Jag är helt övertygad om att Cybertrucken klarar sig mycket bättre än alla övriga pickups i test av säkerhet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4188
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av nek0 »

Svenssons skrev:
I en sidokrock så får/kan bilen inte deformera sig särskilt mycket. Förare/passagerare sitter ju 15 cm på andra sidan så man vill ju inte att bilen skall deformera sig så pass mycket att en del av deformation blir av personen som sitter i sätet.

Jag är helt övertygad om att Cybertrucken klarar sig mycket bättre än alla övriga pickups i test av säkerhet.
Jo bilen klarar sig säkert mycket bra , men hur är det med de som sitter i bilen om bilen är så stum? Tar inte bilen hand om en del av krockvåldet får dom som sitter i bilen ta hand om hela smällen. Detta gäller inte specifikt Tesla Pickup Truck (som vi inte vet så mycket om) utan alla fordon.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av LarsL »

Vid en sidokrock är det bra att bilen inte viker sig, det finns inte utrymme för någon deformation. Eftersom passagerarna står still så är krafterna mindre då de bara behöver accelerera med den kraft som bilen som kör in i sidan kan åstadkomma. Problemet med vanliga bilar är att de viker sig innan de börjar flytta sig, särskilt om föremålet är smalt tex en motorcykel.

Det är förmodligen frontalkrock som är CTs problem. Jag hoppas och tror att Tesla har använt kraven som finns för personlbilar och inte gömmer sig bakom lastbilstesterna.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1826
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av BrooklynS »

Då den saknar traditionell ram och har hela utrymmet framför ratten tillgängligt som deformationszon är chansen stor att den faktiskt gör det också. Ingen stor motor i vägen, ingen stel framaxel som på vissa pickups osv osv.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av Leo »

Känsligaste punkten krocksäkerhetsmässigt är ofta vid foten av B-stolpen (dörrstolpen i mitten). Är ofta där man har starkaste/dyraste stålet just för att hålla passagerarutrymmet (överlevnadsutrymmet) så intakt som möjligt vid en påkörning från sidan.

Sen försöker man ”omdirigera” krafterna via balkar mm till andra ställen för att absorbera krockenergin.

Vanliga bildörrar idag har ju oftast krockbalkar och liknande för att styva upp de också.

Så ”styva dörrar” på CT lär knappast vara något dåligt ur säkerhetssynpunkt snarare tvärt om.

Om det blir billigare/dyrare ur ”reparationssynpunkt” återstår nog att se. Kan ju tex innebära att man inte kan/får rikta en påkörd dörr utan att man måste byta ut de (eftersom de ingår i den bärande säkerhetsstrukturen). Å andra sidan kanske man skippar just riktning/lackering så då är ju de momenten borta.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av Snap02 »

Jag tror många kommer bry sig. Tror den kommer se helt brutal ut i verkligheten. Skulle jag parkera den i mitt radhus område så skulle ALLA stå o titta o kommentera. Min lilla tesla 3 väckte uppmärksamhet, en cybertryck skulle utlösa jordbävning.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av Smutt »

Snap02 skrev:
Jag tror många kommer bry sig. Tror den kommer se helt brutal ut i verkligheten. Skulle jag parkera den i mitt radhus område så skulle ALLA stå o titta o kommentera. Min lilla tesla 3 väckte uppmärksamhet, en cybertryck skulle utlösa jordbävning.
Underbart!
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Tjosansa
Teslaägare
Inlägg: 160
Blev medlem: 13 mar 2016 15:25
Ort: Umeå

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av Tjosansa »

Totalt ointresserad av en pickup. Men denna försöker jag hitta på anledningar till att kunna köpa.
Camping möjligheten ser ju underbar ut. Kanske ska ha något extraknäck o jobba lite extra som involverar powertools? Då behöver jag ju denna cybertruck. :D
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av TiborBlomhall »

Man borde köpa en, kapa i mitten, förlänga till limo och göra om flaket till pool 8-)

Tryckluft = bubbelbad! :mrgreen:
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av Svenssons »

Tjosansa skrev:
Totalt ointresserad av en pickup. Men denna försöker jag hitta på anledningar till att kunna köpa.
Camping möjligheten ser ju underbar ut. Kanske ska ha något extraknäck o jobba lite extra som involverar powertools? Då behöver jag ju denna cybertruck. :D
Borde passa resande IT-konsult också med campingtält och god tillgång på ström var man än är. Gäller som sagt var att hitta anledningar. Själv skyller jag på skogen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av termosen »

Svenssons skrev:
Tjosansa skrev:
Totalt ointresserad av en pickup. Men denna försöker jag hitta på anledningar till att kunna köpa.
Camping möjligheten ser ju underbar ut. Kanske ska ha något extraknäck o jobba lite extra som involverar powertools? Då behöver jag ju denna cybertruck. :D
Borde passa resande IT-konsult också med campingtält och god tillgång på ström var man än är. Gäller som sagt var att hitta anledningar. Själv skyller jag på skogen.
Personligen skapar cybertrucken ett argument att köpa fjällstuga. Går alltid att lura sig själv på något sätt.
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av Laban »

Måste köra skräp till återvinningen minst en gång i veckan. Klart att det kräver en Cybertruck..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar