Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
Moderator: Redaktion
Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
Det är väl ändå en ganska stor gradskillnad mellan en rejäl bil-på-bil-krock och mindre smällar i stil med att Franz drämmer till med släggan. Jag tror knappast den skulle ha problem att deformeras i ett sådant scenario.
Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
I en sidokrock så får/kan bilen inte deformera sig särskilt mycket. Förare/passagerare sitter ju 15 cm på andra sidan så man vill ju inte att bilen skall deformera sig så pass mycket att en del av deformation blir av personen som sitter i sätet.
Jag är helt övertygad om att Cybertrucken klarar sig mycket bättre än alla övriga pickups i test av säkerhet.
Jag är helt övertygad om att Cybertrucken klarar sig mycket bättre än alla övriga pickups i test av säkerhet.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
Jo bilen klarar sig säkert mycket bra , men hur är det med de som sitter i bilen om bilen är så stum? Tar inte bilen hand om en del av krockvåldet får dom som sitter i bilen ta hand om hela smällen. Detta gäller inte specifikt Tesla Pickup Truck (som vi inte vet så mycket om) utan alla fordon.Svenssons skrev:I en sidokrock så får/kan bilen inte deformera sig särskilt mycket. Förare/passagerare sitter ju 15 cm på andra sidan så man vill ju inte att bilen skall deformera sig så pass mycket att en del av deformation blir av personen som sitter i sätet.
Jag är helt övertygad om att Cybertrucken klarar sig mycket bättre än alla övriga pickups i test av säkerhet.
Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
Vid en sidokrock är det bra att bilen inte viker sig, det finns inte utrymme för någon deformation. Eftersom passagerarna står still så är krafterna mindre då de bara behöver accelerera med den kraft som bilen som kör in i sidan kan åstadkomma. Problemet med vanliga bilar är att de viker sig innan de börjar flytta sig, särskilt om föremålet är smalt tex en motorcykel.
Det är förmodligen frontalkrock som är CTs problem. Jag hoppas och tror att Tesla har använt kraven som finns för personlbilar och inte gömmer sig bakom lastbilstesterna.
Det är förmodligen frontalkrock som är CTs problem. Jag hoppas och tror att Tesla har använt kraven som finns för personlbilar och inte gömmer sig bakom lastbilstesterna.
Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
Då den saknar traditionell ram och har hela utrymmet framför ratten tillgängligt som deformationszon är chansen stor att den faktiskt gör det också. Ingen stor motor i vägen, ingen stel framaxel som på vissa pickups osv osv.
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
Känsligaste punkten krocksäkerhetsmässigt är ofta vid foten av B-stolpen (dörrstolpen i mitten). Är ofta där man har starkaste/dyraste stålet just för att hålla passagerarutrymmet (överlevnadsutrymmet) så intakt som möjligt vid en påkörning från sidan.
Sen försöker man ”omdirigera” krafterna via balkar mm till andra ställen för att absorbera krockenergin.
Vanliga bildörrar idag har ju oftast krockbalkar och liknande för att styva upp de också.
Så ”styva dörrar” på CT lär knappast vara något dåligt ur säkerhetssynpunkt snarare tvärt om.
Om det blir billigare/dyrare ur ”reparationssynpunkt” återstår nog att se. Kan ju tex innebära att man inte kan/får rikta en påkörd dörr utan att man måste byta ut de (eftersom de ingår i den bärande säkerhetsstrukturen). Å andra sidan kanske man skippar just riktning/lackering så då är ju de momenten borta.
Sen försöker man ”omdirigera” krafterna via balkar mm till andra ställen för att absorbera krockenergin.
Vanliga bildörrar idag har ju oftast krockbalkar och liknande för att styva upp de också.
Så ”styva dörrar” på CT lär knappast vara något dåligt ur säkerhetssynpunkt snarare tvärt om.
Om det blir billigare/dyrare ur ”reparationssynpunkt” återstår nog att se. Kan ju tex innebära att man inte kan/får rikta en påkörd dörr utan att man måste byta ut de (eftersom de ingår i den bärande säkerhetsstrukturen). Å andra sidan kanske man skippar just riktning/lackering så då är ju de momenten borta.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
Jag tror många kommer bry sig. Tror den kommer se helt brutal ut i verkligheten. Skulle jag parkera den i mitt radhus område så skulle ALLA stå o titta o kommentera. Min lilla tesla 3 väckte uppmärksamhet, en cybertryck skulle utlösa jordbävning.
Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
Underbart!Snap02 skrev:Jag tror många kommer bry sig. Tror den kommer se helt brutal ut i verkligheten. Skulle jag parkera den i mitt radhus område så skulle ALLA stå o titta o kommentera. Min lilla tesla 3 väckte uppmärksamhet, en cybertryck skulle utlösa jordbävning.
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
Totalt ointresserad av en pickup. Men denna försöker jag hitta på anledningar till att kunna köpa.
Camping möjligheten ser ju underbar ut. Kanske ska ha något extraknäck o jobba lite extra som involverar powertools? Då behöver jag ju denna cybertruck.
Camping möjligheten ser ju underbar ut. Kanske ska ha något extraknäck o jobba lite extra som involverar powertools? Då behöver jag ju denna cybertruck.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
Man borde köpa en, kapa i mitten, förlänga till limo och göra om flaket till pool
Tryckluft = bubbelbad!
Tryckluft = bubbelbad!
Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
Borde passa resande IT-konsult också med campingtält och god tillgång på ström var man än är. Gäller som sagt var att hitta anledningar. Själv skyller jag på skogen.Tjosansa skrev:Totalt ointresserad av en pickup. Men denna försöker jag hitta på anledningar till att kunna köpa.
Camping möjligheten ser ju underbar ut. Kanske ska ha något extraknäck o jobba lite extra som involverar powertools? Då behöver jag ju denna cybertruck.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
Personligen skapar cybertrucken ett argument att köpa fjällstuga. Går alltid att lura sig själv på något sätt.Svenssons skrev:Borde passa resande IT-konsult också med campingtält och god tillgång på ström var man än är. Gäller som sagt var att hitta anledningar. Själv skyller jag på skogen.Tjosansa skrev:Totalt ointresserad av en pickup. Men denna försöker jag hitta på anledningar till att kunna köpa.
Camping möjligheten ser ju underbar ut. Kanske ska ha något extraknäck o jobba lite extra som involverar powertools? Då behöver jag ju denna cybertruck.
Model Y LR
Model S 100D -18
Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?
Måste köra skräp till återvinningen minst en gång i veckan. Klart att det kräver en Cybertruck..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd