Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Här diskuterar vi om Tesla Cybertruck

Moderator: Redaktion

Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Omröstningen slutade 29 nov 2019 17:55

Jag bryr mig! Jag kanske till och med köper en!
58
29%
Jag bryr mig, fast inget jag planerar köpa.
76
37%
Meh, det är ju ändå en Tesla, men egentligen ganska ointresserad.
48
24%
Nej tack, jag är ingen redneck.
21
10%
 
Antal röster: 203

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av TiborBlomhall »

Amerikanerna är väldigt uppspelta inför lanseringen av Teslas pickup-truck. Den kan bli omåttligt populär i stora landet i väst.

I Europa har pick-up lastbilar dock aldrig varit lika populära som i USA. Här hyr vi en släp istället.

Så handen på hjärtat: hur mycket bryr du dig om Teslas kommande pick-up truck?
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av PhR34k »

Jag.
Jag är en pickup kille. Hade lätt köpt en.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1777
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av tor-ake »

Det finns en grej som gör att jag tror att den kan bli relevant för oss i europa, och det är att en pickup lätt kan bli en transportbil och en transportbil kan utvecklas till en husbil.

Nu är det Fiats Ducato och Mercedes Sprinter som utgör bas för husbilarna, men en pickup med lite modifierat chassi kan användas istället.

Bild
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av Bjelke »

Sjukt intressant för Tesla som företag men inte för mig för 5 öre...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av chpaulin »

Håller helt med Bjelke, tror det är nyckeln till Amerikanernas hjärta och det är en extremt viktig marknad, speciellt för det inhemska stödet.

För oss europeer är den nog mest intressant för hantverkare som får dra hela momsen då den har flak.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av Teslaspolen »

Hm nä. Dragkroken var bra mer spännande än någon upplockare. :) Men, ska i alla fall bli kul att se vad dom hittat på. Inte för att det är användbart för oss, men för ifall de kan röra om i grytan i USA.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare
Inlägg: 819
Blev medlem: 07 okt 2014 18:56

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av Jojo »

Skulle definitivt kunna tänka mig en sådan, men en ny Tesla, oavsett vilken modell, kommer jag bara köpa om de förbättrar servicenivån några snäpp.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av Tars »

Väldigt intressant för oss.
Bollinger blev alldeles för dyr.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av GreenMachine »

tor-ake skrev:
Det finns en grej som gör att jag tror att den kan bli relevant för oss i europa, och det är att en pickup lätt kan bli en transportbil och en transportbil kan utvecklas till en husbil.

Nu är det Fiats Ducato och Mercedes Sprinter som utgör bas för husbilarna, men en pickup med lite modifierat chassi kan användas istället.

Bild
Har också tänkt att en EV-husbil måste ju vara den ultimata husbilen.
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av +46 »

Kul om den blir riktigt tung så att man äntligen får någon nytta av att ha ett körkort med C-behörighet ;)
Senast redigerad av +46, redigerad totalt 1 gånger.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
swegarm
Teslaägare
Inlägg: 217
Blev medlem: 30 okt 2018 22:56
Ort: Göteborg

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av swegarm »

Man kommer kunna dra hela momsen? :)
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av Tars »

swegarm skrev:
Man kommer kunna dra hela momsen? :)
Är det en pickis så ja.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10313
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av Legato »

swegarm skrev:
Man kommer kunna dra hela momsen? :)
Gäller det oavsett vad bolaget har för verksamhet?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av evilirish »

Det finns folk som har alldeles för mycket fritid :DBild
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av Tars »

Legato skrev:
swegarm skrev:
Man kommer kunna dra hela momsen? :)
Gäller det oavsett vad bolaget har för verksamhet?
Sålänge man kör minst 100 mil i tjänsten så ja.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 23 nov 2018 23:49
Ort: Växjö

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av HenrikM76 »

Tars skrev:
swegarm skrev:
Man kommer kunna dra hela momsen? :)
Är det en pickis så ja.
Var det inte iaf förr så att för att en pickis skulle få dra hela momsen var flaket och hytten tvunget att vara isärbyggt karosserimässigt? En del pickisar har ju haft det i ett stycke och därmed väl inte vart godkända för det? t.ex. Caddy gen1. Eller minns jag helt tokigt?
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av Jerker »

HenrikM76 skrev:
Tars skrev:
swegarm skrev:
Man kommer kunna dra hela momsen? :)
Är det en pickis så ja.
Var det inte iaf förr så att för att en pickis skulle få dra hela momsen var flaket och hytten tvunget att vara isärbyggt karosserimässigt? En del pickisar har ju haft det i ett stycke och därmed väl inte vart godkända för det? t.ex. Caddy gen1. Eller minns jag helt tokigt?
Jo, så var det. Om de har ändrat på det vet jag inte. Men jag hade en Nissan King Cab och där var det ett litet mellanrum flak och hytt och det var det tvunget att vara för att man skulle få dra hela momsen. Tror knappast att det kommer att se ut så på Teslan, men om det fortfarande är ett kriterium för Skatteverket vet jag inte.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
HenrikM76 skrev:
Tars skrev:
swegarm skrev:
Man kommer kunna dra hela momsen? :)
Är det en pickis så ja.
Var det inte iaf förr så att för att en pickis skulle få dra hela momsen var flaket och hytten tvunget att vara isärbyggt karosserimässigt? En del pickisar har ju haft det i ett stycke och därmed väl inte vart godkända för det? t.ex. Caddy gen1. Eller minns jag helt tokigt?
Jo, så var det. Om de har ändrat på det vet jag inte. Men jag hade en Nissan King Cab och där var det ett litet mellanrum flak och hytt och det var det tvunget att vara för att man skulle få dra hela momsen. Tror knappast att det kommer att se ut så på Teslan, men om det fortfarande är ett kriterium för Skatteverket vet jag inte.
Nu kanske jag minns helt fel men hur var det med förmånsvärde om man uppfyller dessa krav? Typ 0kr eller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4341
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av dstr »

Jag håller tummarna för 6-sitsig.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av Bjorn »

Bjelke skrev:
Nu kanske jag minns helt fel men hur var det med förmånsvärde om man uppfyller dessa krav? Typ 0kr eller?
Förmånsvärde behöver du inte ta upp om du kan bevisa att du inte använder bilen privat.

Körjournal i kombination med rimlighet. (Tex du har en annan bil och detta är en transportbil duger normalt)

Det är som vanligt med skatteregler lite luddigt.
Om man bor centralt i storstad kan man troligen komma undan utan egen bil om denna bevisligen står parkerad på firma-parkering.
Om alla på firman har var sin förmånsbil och man har ytterligare en transportbil kan man nog komma undan utan körjournal.

Godkända undantag är att man får ta bilen hem i direkt samband med tjänsteresa, vid beredskap eller jour samt för privat bruk i max 100 mil vid max 10 tillfällen. Om man maxar allt detta utan att ha privat- eller förmånsbil så kan man nog få ett litet bevisproblem.

För skatteverket är du skyldig tills du bevisat motsatsen.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11846
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av HelectriC »

HenrikM76 skrev:
Tars skrev:
swegarm skrev:
Man kommer kunna dra hela momsen? :)
Är det en pickis så ja.
Var det inte iaf förr så att för att en pickis skulle få dra hela momsen var flaket och hytten tvunget att vara isärbyggt karosserimässigt? En del pickisar har ju haft det i ett stycke och därmed väl inte vart godkända för det? t.ex. Caddy gen1. Eller minns jag helt tokigt?
Norge har den roliga regeln att det inte får finnas baksäte i det som kallas "varebil" (pickup, skåpbil etc). Folk köper alltså doublecab pickup och demonterar baksätet och bältena. Då behöver man inte betala den höga engångsavgiften. Märkligt måste jag säga! Det går även att göra med vanliga personbilar om de har tillräckligt stort bagage (man ska kunna få in en tänkt kub av en viss storlek för att bilen ska klassas som "varebil". Tex Land Rovers olika modeller är populära att göra så med för att få ned priset. Folk använder dom privat och som vanliga bilar (de behöver inte registreras på firma), men enbart med framsäte. Så ska man tex dra en tung husvagn, så är det en lösning för tex det ensamma paret utan barn eller pensionärer, men om man har barn, så måste man betala för hela kalaset (om barnen ska kunna åka med vill säga). Förstå det, den som kan :?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av StefL »

HelectriC skrev:
HenrikM76 skrev:
Tars skrev:
swegarm skrev:
Man kommer kunna dra hela momsen? :)
Är det en pickis så ja.
Var det inte iaf förr så att för att en pickis skulle få dra hela momsen var flaket och hytten tvunget att vara isärbyggt karosserimässigt? En del pickisar har ju haft det i ett stycke och därmed väl inte vart godkända för det? t.ex. Caddy gen1. Eller minns jag helt tokigt?
Norge har den roliga regeln att det inte får finnas baksäte i det som kallas "varebil" (pickup, skåpbil etc). Folk köper alltså doublecab pickup och demonterar baksätet och bältena. Då behöver man inte betala den höga engångsavgiften. Märkligt måste jag säga! Det går även att göra med vanliga personbilar om de har tillräckligt stort bagage (man ska kunna få in en tänkt kub av en viss storlek för att bilen ska klassas som "varebil". Tex Land Rovers olika modeller är populära att göra så med för att få ned priset. Folk använder dom privat och som vanliga bilar (de behöver inte registreras på firma), men enbart med framsäte. Så ska man tex dra en tung husvagn, så är det en lösning för tex det ensamma paret utan barn eller pensionärer, men om man har barn, så måste man betala för hela kalaset (om barnen ska kunna åka med vill säga). Förstå det, den som kan :?
Intressant kompletterande information till detta kan vara att man känner igen dylika norska fordon på att de har grön registreringsskylt.
Som kuriosa minns jag även att det någon gång för ett bra tag sen (80/90-tal) var en kreativ individ som importerade ett gäng Porsche 924 till Norge och genom att plocka bort den stora glasbakluckan och bygga om dem lite lyckades få dem klassade som varebil ;)
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
jassoo
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 27 nov 2018 14:11
Ort: Tornedalen

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av jassoo »

Tars skrev:
Väldigt intressant för oss.
Bollinger blev alldeles för dyr.
bollinger.jpg
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Inlägg: 6519
Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
Ort: Sigtuna
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av Tars »

jassoo skrev:
Tars skrev:
Väldigt intressant för oss.
Bollinger blev alldeles för dyr.
BildBild
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla.... :cry:

https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla Pickup Truck - vem bryr sig?

Inlägg av Bjelke »

Bjorn skrev:
Bjelke skrev:
Nu kanske jag minns helt fel men hur var det med förmånsvärde om man uppfyller dessa krav? Typ 0kr eller?
Förmånsvärde behöver du inte ta upp om du kan bevisa att du inte använder bilen privat.

Körjournal i kombination med rimlighet. (Tex du har en annan bil och detta är en transportbil duger normalt)

Det är som vanligt med skatteregler lite luddigt.
Om man bor centralt i storstad kan man troligen komma undan utan egen bil om denna bevisligen står parkerad på firma-parkering.
Om alla på firman har var sin förmånsbil och man har ytterligare en transportbil kan man nog komma undan utan körjournal.

Godkända undantag är att man får ta bilen hem i direkt samband med tjänsteresa, vid beredskap eller jour samt för privat bruk i max 100 mil vid max 10 tillfällen. Om man maxar allt detta utan att ha privat- eller förmånsbil så kan man nog få ett litet bevisproblem.

För skatteverket är du skyldig tills du bevisat motsatsen.
Jo allt det där tror jag att jag har koll på men jag tänker på fordon som helt enkelt är förmånsskattebefriade i sig, tex rejält ombyggda (hantverkarbilar fyllda med skåp och annat eller Taxin osv), lastbilar och
specialfordon, och där vill jag minnas att typ pickups hamnade där.
Så enbart två säten + flak = förmånsfri? typ...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar