Mogonstudion pratar Cybertruck

Här diskuterar vi om Tesla Cybertruck

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Mogonstudion pratar Cybertruck

Inlägg av LarsL »

Det är nog snarast så att om rutan kan leva runt lite friare så håller den bättre. Klämmorna på testriggen dämpar fallet på ett bra sätt.

Det talas ju om att de hade repeterat innan och kastat flera gånger på samma ruta. Det kan nog lätt ställa till med besvär.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Mogonstudion pratar Cybertruck

Inlägg av BrooklynS »

Snubblaren skrev:

Finns det någon fördel med att göra en dörr ramlös?
Lägre luftmotstånd. Lägre vikt.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mck
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 14 jul 2019 10:24

Re: Mogonstudion pratar Cybertruck

Inlägg av mck »

Jag tror definitivt det var med flit. Det liknar när Trump lägger in nåt stavfel i sina tweets och trumphatarmedia måste givetvis upplysa alla sina kunder om detta så ingen missar vad som skrevs, i för eller mot lägren, genialiskt.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Mogonstudion pratar Cybertruck

Inlägg av Mickep »

Det var inte meningen att rutorna skulle gå sönder.
Det var menat att de skulle försöka förstöra den ännu mer men som fick skrotas när de försökte avsluta så fort som möjligt.
Tyvärr så förstör det trovärdigheten när de först visar hur stark glaset är när de släpper kulan från hög höjd men fallerar 2ggr vid praktiskt test. Visst Frans kan ju vara en förklädd superhjälte med superstyrka men det förtar inte att rutan sprack. Då frågar sig folk, hur tåliga är teslas produkter egentligen.
Det var synd att det hände elon var inte helt nöjd. Lanseringsvideon har ännu inte kommit upp på teslas sida. Troligtvis kommer ny video göras.
Användarvisningsbild
mck
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 14 jul 2019 10:24

Re: Mogonstudion pratar Cybertruck

Inlägg av mck »

En annan liknelse är Illiaden, det hade inte varit en lika bra story ifall Akilles hade haft perfekt god-mode och aldrig fått den där pilen i foten, allt har sina svagheter.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Mogonstudion pratar Cybertruck

Inlägg av LarsL »

Det är bra att Elon har lärt sig att glas inte är säkert. Bättre än att han upptäcker det på Starship när den ska landa på Mars. Glas är så förrädiskt, jag litar aldrig på det. Går tex inta på glasgolv.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Mogonstudion pratar Cybertruck

Inlägg av Delta »

Kan eventuellt vara att interna spänningar i rutan ökar på grund av att bilen körts mellan platser med olika temperatur. Glaset blir säkert känsligare för påverkan av kastade stålkulor om materialet inte har en jämn temperatur mellan ytskikt och kärna. Bilen var ju bara i lokalen några minuter innan rutorna testades. Glaset hade därför olika temperatur i ytskikt v.s. kärna. Kan vara orsaken. :geek:
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Mogonstudion pratar Cybertruck

Inlägg av BrooklynS »

Då var det jävligt dåligt glas.

Antingen PR-kupp eller total katastrof. Men med Teslas track record så tror jag att de faktiskt har koll på vad de gör. Och denna "krossning" gav gratis reklamplats i världens alla dagstidningar och hela Internet skriver om Cybertruck.

Slump?
Tesla Y LR -22 EAP
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Mogonstudion pratar Cybertruck

Inlägg av Mickep »

En av rutorna var enligt uppgift inte ens det förstärkta glaset.
Om man ser på det "lyckade" testet ser man att rutan rör på sig betydligt. (kanske 5 cm, det ser man tydligt). Energi måste ta vägen någonstans. kanske om de hade ramar kring fönstren skulle man kunna få lite utrymme för fönstret att röra sig). När de släpper kulan är den fasthållen med gummitvinnar (som de måste skruva vid varje försök). På bilen kan den inte vibrera lika mycket.Energin måste ta vägen någonstans.
Synd att de inte visade på den vanliga dörren för att åskådliggöra skillnaden.
Det hedrar morgonstudion att de visar elons video vid genrepet.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Mogonstudion pratar Cybertruck

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Det är bra att Elon har lärt sig att glas inte är säkert. Bättre än att han upptäcker det på Starship när den ska landa på Mars. Glas är så förrädiskt, jag litar aldrig på det. Går tex inta på glasgolv.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Mogonstudion pratar Cybertruck

Inlägg av fth »

Glas är förrädiskt, det håller jag med om, jag tog in drygt tre ton glas i olika former till mitt lantställe (räcke till altan och loft etc).

De stora laminerade och härdade skivorna till räcke/staket var i princip oförstörbara när belastningen riktades ”mot skivan” sas, men det räckte också med en liten lätt knackning på fel ställe på kanten för att hela skivan skulle splittras till ett abstrakt konstverk.

Efter den erfarenheten är jag också rätt skeptisk till glasgolv etc, du kan säkert ställa några elefanter på dom utan problem, men kliver någon på exakt rätt/fel ställe med en stilettklack så blir det en fallucka :shock:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Mogonstudion pratar Cybertruck

Inlägg av Svenssons »

fth skrev:
Glas är förrädiskt, det håller jag med om, jag tog in drygt tre ton glas i olika former till mitt lantställe (räcke till altan och loft etc).

De stora laminerade och härdade skivorna till räcke/staket var i princip oförstörbara när belastningen riktades ”mot skivan” sas, men det räckte också med en liten lätt knackning på fel ställe på kanten för att hela skivan skulle splittras till ett abstrakt konstverk.

Efter den erfarenheten är jag också rätt skeptisk till glasgolv etc, du kan säkert ställa några elefanter på dom utan problem, men kliver någon på exakt rätt/fel ställe med en stilettklack så blir det en fallucka :shock:

/fth
Lite tester på härdat glas:



Dock är det väl laminerat glas som används till golv.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Mogonstudion pratar Cybertruck

Inlägg av GreenMachine »

fth skrev:
Glas är förrädiskt, det håller jag med om, jag tog in drygt tre ton glas i olika former till mitt lantställe (räcke till altan och loft etc).

De stora laminerade och härdade skivorna till räcke/staket var i princip oförstörbara när belastningen riktades ”mot skivan” sas, men det räckte också med en liten lätt knackning på fel ställe på kanten för att hela skivan skulle splittras till ett abstrakt konstverk.

Efter den erfarenheten är jag också rätt skeptisk till glasgolv etc, du kan säkert ställa några elefanter på dom utan problem, men kliver någon på exakt rätt/fel ställe med en stilettklack så blir det en fallucka :shock:

/fth
Är det inte skillnad på härdat glas och laminerat glas? Laminerat glas (som man ex har i vindrutor) går ju inte sönder pg av just lamineringen så någon fallucka lär det inte bli även om själva glaset spricker? Härdat (olaminerat glas) är en helt annan sak och inget som bör användas i ett golv ex.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Mogonstudion pratar Cybertruck

Inlägg av fth »

GreenMachine skrev:
fth skrev:
Glas är förrädiskt, det håller jag med om, jag tog in drygt tre ton glas i olika former till mitt lantställe (räcke till altan och loft etc).

De stora laminerade och härdade skivorna till räcke/staket var i princip oförstörbara när belastningen riktades ”mot skivan” sas, men det räckte också med en liten lätt knackning på fel ställe på kanten för att hela skivan skulle splittras till ett abstrakt konstverk.

Efter den erfarenheten är jag också rätt skeptisk till glasgolv etc, du kan säkert ställa några elefanter på dom utan problem, men kliver någon på exakt rätt/fel ställe med en stilettklack så blir det en fallucka :shock:

/fth
Är det inte skillnad på härdat glas och laminerat glas? Laminerat glas (som man ex har i vindrutor) går ju inte sönder pg av just lamineringen så någon fallucka lär det inte bli även om själva glaset spricker? Härdat (olaminerat glas) är en helt annan sak och inget som bör användas i ett golv ex.
Bilrutor är både härdade och laminerade.

Härdningen är det som gör rutan starkare och som gör att rutan spricker i små bitar istf att bilda vassa skärvor. Lamineringen är ett lager plastmaterial som binder ihop två glasskivor och gör att rutan hyfsat håller ihop vid en skada.

Jag förutsätter att glasgolv är både härdade och laminerade, men lamineringen gör inte att en spräckt ruta kan bära samma last som en hel. Spricker rutan så tror jag inte det finns en chans att den stannar kvar i ramen med några personer som står på den.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar