Sverige vs skottsäker Cybertruck

Här diskuterar vi om Tesla Cybertruck

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mck
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 14 jul 2019 10:24

Sverige vs skottsäker Cybertruck

Inlägg av mck »

Enligt presentationen skulle Cybertrucken vara skottsäker, mot 9mm pistol, iaf plåten, vi såg ju alla hur det gick med fönstren :)

I snacket som går hör man ibland någon nämna "Som privatperson får man inte köra en skottsäker bil i sverige". Vet någon om detta stämmer, eller är det bara gripit ur luften för att trolla oss Cybertruck fans? Beror det på vikten av bilen, en skottsäker bil väger väl kanske typiskt mer än B körkort tillåter, detta man menar? Och den kommer ju inte stå emot tyngre vapen, så kommer väl inte klassas som skottsäker "på riktigt"? Sökningar på "skottsäker bil förbud" ger mest träffar på hur det funderas på att införa förbud mot skottsäkra västar pga gängkriminaliteten.

Gillar inte sådana förbud, rent anarkotyranni i mitt tycke och att man behandlar folket som boskap.
Senast redigerad av mck, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sverige vs skottsäker Cybertruck

Inlägg av LarsL »

Räknas nog inte som skottsäker.
Användarvisningsbild
mck
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 14 jul 2019 10:24

Re: Sverige vs skottsäker Cybertruck

Inlägg av mck »

Här är ett exempel, XC90 på 4,5 ton som ska klara tyngre vapen, och alltså kräver C kort (?):

https://www.nyteknik.se/fordon/har-ar-d ... 90-6963287

Artikeln nämner inget om något specifikt förbud, men väl att politker gärna åker runt i dem (en regel för dem, en annan för vanligt folk då antar jag).
Fredrik j
Inlägg: 10793
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Sverige vs skottsäker Cybertruck

Inlägg av Fredrik j »

Tror det handlar om att det är förbjudet att själv låta bygga om en bil till skottsäker. Helbilsgodkännande. Tillverkare får väl göra det förutsatt att den fortfarande uppfyller lagkrav och typas in. Möjligen kan det delas ut dispens till lågvolymsproduktion. Som ovan nämnda xc90 t.ex...
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Sverige vs skottsäker Cybertruck

Inlägg av 12man »

finns mängder med "panzer" bmw och mb att köpa på mobile.de
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
mck
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 14 jul 2019 10:24

Re: Sverige vs skottsäker Cybertruck

Inlägg av mck »

Sen kan det väl noteras att riktiga skottsäkra bilar är ju extremt dyra, flera miljoner, antagligen för att de handplockas ihop några få exemplar, inget direkt intressant för vanliga människor. Cybertrucken kanske inte har ett så komplett skydd, med hjul som rullar på fint utan luft, stå emot ett rejält bakhåll riktat direkt mot en själv med tunga vapen osv. Men jag gillar verkligen tanken på att ha en bil som stenskott, dörruppslag och andra mindre smällar inte biter på alls. Har redan ett i glastaket på min model3 vilket svider.. 8k för att ersätta hos tesla eller självrisk. Och att ifall den får en smäll eller någon strökula från en gänguppgörelse kommer mot en har man iaf en chans.. Allt detta för det ganska låga priset.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sverige vs skottsäker Cybertruck

Inlägg av Jerker »

mck skrev:
Sen kan det väl noteras att riktiga skottsäkra bilar är ju extremt dyra, flera miljoner, antagligen för att de handplockas ihop några få exemplar, inget direkt intressant för vanliga människor. Cybertrucken kanske inte har ett så komplett skydd, med hjul som rullar på fint utan luft, stå emot ett rejält bakhåll riktat direkt mot en själv med tunga vapen osv. Men jag gillar verkligen tanken på att ha en bil som stenskott, dörruppslag och andra mindre smällar inte biter på alls. Har redan ett i glastaket på min model3 vilket svider.. 8k för att ersätta hos tesla eller självrisk. Och att ifall den får en smäll eller någon strökula från en gänguppgörelse kommer mot en har man iaf en chans.. Allt detta för det ganska låga priset.
Jag förstår inte detta att man lyfter fram att den står emot kulor från en pistol. Vad har man för nytta av just det om man inte är kriminell och letar efter ett billigt fordon med högre säkerhet än vanligt? Nej, det är naturligtvis det du beskriver om att den är bättre på att tåla stryk som ett arbetsfordon kan drabbas av vid normal användning.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Sverige vs skottsäker Cybertruck

Inlägg av Smutt »

Jerker skrev:
mck skrev:
Sen kan det väl noteras att riktiga skottsäkra bilar är ju extremt dyra, flera miljoner, antagligen för att de handplockas ihop några få exemplar, inget direkt intressant för vanliga människor. Cybertrucken kanske inte har ett så komplett skydd, med hjul som rullar på fint utan luft, stå emot ett rejält bakhåll riktat direkt mot en själv med tunga vapen osv. Men jag gillar verkligen tanken på att ha en bil som stenskott, dörruppslag och andra mindre smällar inte biter på alls. Har redan ett i glastaket på min model3 vilket svider.. 8k för att ersätta hos tesla eller självrisk. Och att ifall den får en smäll eller någon strökula från en gänguppgörelse kommer mot en har man iaf en chans.. Allt detta för det ganska låga priset.
Jag förstår inte detta att man lyfter fram att den står emot kulor från en pistol. Vad har man för nytta av just det om man inte är kriminell och letar efter ett billigt fordon med högre säkerhet än vanligt? Nej, det är naturligtvis det du beskriver om att den är bättre på att tåla stryk som ett arbetsfordon kan drabbas av vid normal användning.
Jag är alltid rädd under jakt säsongen alkohol och vapen är ingen bra idé
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sverige vs skottsäker Cybertruck

Inlägg av Jerker »

Smutt skrev:
Jerker skrev:
mck skrev:
Sen kan det väl noteras att riktiga skottsäkra bilar är ju extremt dyra, flera miljoner, antagligen för att de handplockas ihop några få exemplar, inget direkt intressant för vanliga människor. Cybertrucken kanske inte har ett så komplett skydd, med hjul som rullar på fint utan luft, stå emot ett rejält bakhåll riktat direkt mot en själv med tunga vapen osv. Men jag gillar verkligen tanken på att ha en bil som stenskott, dörruppslag och andra mindre smällar inte biter på alls. Har redan ett i glastaket på min model3 vilket svider.. 8k för att ersätta hos tesla eller självrisk. Och att ifall den får en smäll eller någon strökula från en gänguppgörelse kommer mot en har man iaf en chans.. Allt detta för det ganska låga priset.
Jag förstår inte detta att man lyfter fram att den står emot kulor från en pistol. Vad har man för nytta av just det om man inte är kriminell och letar efter ett billigt fordon med högre säkerhet än vanligt? Nej, det är naturligtvis det du beskriver om att den är bättre på att tåla stryk som ett arbetsfordon kan drabbas av vid normal användning.
Jag är alltid rädd under jakt säsongen alkohol och vapen är ingen bra idé
Jo, det förstås... :?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5513
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Sverige vs skottsäker Cybertruck

Inlägg av Gustafsson »

CT ser kanske ut lite som en älg i skogen på håll...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
magsa
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 nov 2019 08:37

Re: Sverige vs skottsäker Cybertruck

Inlägg av magsa »

Det är inte olagligt med bepansrade bilar "skottsäkra" , skoda har bla en superb som är skottsäker. Även volvo.

Bepansrade bilar används vanligtvis av människor som känner sig hotade till exempel politiker och företagare i högriskområden som Colombia, Irak, Ryssland och USA
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Sverige vs skottsäker Cybertruck

Inlägg av Leo »

Bara för att vara tydlig (jobbat som vapentekniker många år)

En vanlig 9mm pistolkula är bland det ”svagaste” ammunition som finns genomträngningsmässigt =Mjuk blykula och låg anslagsenergi.

Vanlig svensk 9mm K-pist ammunition tränger igen klart mer (=hård kula). Marknadsförs faktiskt utomlands som ”9mm Armor Piercing” :shock:

Går man upp på lite kraftigare vanliga kaliber till en pistol men fortfarande mjuk blykula så är det ytterligare oftast en högre klassning. (Man pratar tex om antal lager Kevlar osv)

Jämför vi med en vanlig ”hård kula” från ett typiskt jaktvapen eller militärt vapen så krävs det oftast keramiska plattor för att stoppa de i tex skyddsvästar. Räcker inte/blir orimligt många lager kevlar.

Sen finns tex 7,62mm högpenetrerande (olika hårmetaller/material i kulan) de tränger igenom även de flesta keramiska plattorna.

Så vi ska nog se EXEMPLET med en 9mm pistolkula som ett bevis för ett extra HÅLLBART glas. Inte utifrån att man försökt göra någon slags ”skottsäker domedagsbil” utan just för att PÅVISA att man gjort ett ROBUST STRYKTÅLIGT ARBETSFORDON. Där just dörrarnas ökade stryktålighet är avsevärt viktigare än glasets ökade stryktålighet.

Är nog mååååånga gånger vanligare med bucklor/repor på en dörr än en trasig sidoruta vid vanlig användning av bilen. Även om en stark ruta istället innebär ett förbättrat inbrottsskydd (vilket säkerligen många uppskattar :D

Tyvärr riskerar det nog också att ”provocera/utmana” många att slå/sparka/kasta saker på de också.

Och hur kommer nu de ligister som gillar att dra en nyckel längs bilsidan göra framöver :evil:
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Sverige vs skottsäker Cybertruck

Inlägg av Mickep »

Har man problem med att 9mm pistolkulor repar lacken. har man nog något annat bakomliggande problem...
Stålet är uppenbarligen robust , kanonkulan krossade glaset men gick inte igenom. Vad för krav skall man ställa på en pickup. Är det något att klaga på (att ett 20kilosklot används av tjuvar). Vid olycka skall man kunna ta sig ut också. Tänk om bilen voltar, ligger upp och ner i vatten. rutan måste gå att forcera. Att någon kan [med lite arbete] krossa en ruta på en bil har då mindre betydelse.
Eller blir pistolsäker ruta nu en dealbreaker?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Sverige vs skottsäker Cybertruck

Inlägg av Zalman3 »

Mickep skrev:
Har man problem med att 9mm pistolkulor repar lacken. har man nog något annat bakomliggande problem...
Stålet är uppenbarligen robust , kanonkulan krossade glaset men gick inte igenom. Vad för krav skall man ställa på en pickup. Är det något att klaga på (att ett 20kilosklot används av tjuvar). Vid olycka skall man kunna ta sig ut också. Tänk om bilen voltar, ligger upp och ner i vatten. rutan måste gå att forcera. Att någon kan [med lite arbete] krossa en ruta på en bil har då mindre betydelse.
Eller blir pistolsäker ruta nu en dealbreaker?
Har man problem med att 9mm pistolkulor repar lacken. har man nog något annat bakomliggande problem...
:lol: :lol: :lol:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
BjornS
Teslaägare
Inlägg: 251
Blev medlem: 27 feb 2018 14:58

Re: Sverige vs skottsäker Cybertruck

Inlägg av BjornS »

Jerker skrev:
Jag förstår inte detta att man lyfter fram att den står emot kulor från en pistol. Vad har man för nytta av just det?
Den amerikanska pickup-marknaden är irrationell, känslostyrd och drivs av machismo. Allt som är "tufft" och "manligt" är bra för en pickup, oavsett faktisk nytta. Jag rekommenderar den här artikeln i The Drive: You Don't Need A Full-Size Pickup Truck, You Need a Cowboy Costume
2019 Model 3 SR+ 18" FSD Dragkrok
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sverige vs skottsäker Cybertruck

Inlägg av Jerker »

BjornS skrev:
Jerker skrev:
Jag förstår inte detta att man lyfter fram att den står emot kulor från en pistol. Vad har man för nytta av just det?
Den amerikanska pickup-marknaden är irrationell, känslostyrd och drivs av machismo. Allt som är "tufft" och "manligt" är bra för en pickup, oavsett faktisk nytta. Jag rekommenderar den här artikeln i The Drive: You Don't Need A Full-Size Pickup Truck, You Need a Cowboy Costume
Visst ja, glömde ett tag bort att allt som har med bilar att göra drivs av detta. Det är lätt att glömma eftersom jag själv saknar det mesta av sånt. Jag är genant omanlig. :oops:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Sverige vs skottsäker Cybertruck

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
BjornS skrev:
Jerker skrev:
Jag förstår inte detta att man lyfter fram att den står emot kulor från en pistol. Vad har man för nytta av just det?
Den amerikanska pickup-marknaden är irrationell, känslostyrd och drivs av machismo. Allt som är "tufft" och "manligt" är bra för en pickup, oavsett faktisk nytta. Jag rekommenderar den här artikeln i The Drive: You Don't Need A Full-Size Pickup Truck, You Need a Cowboy Costume
Visst ja, glömde ett tag bort att allt som har med bilar att göra drivs av detta. Det är lätt att glömma eftersom jag själv saknar det mesta av sånt. Jag är genant omanlig. :oops:
Det är väldigt svårt att övertyga andra om att man inte drivs av hormoner när man väljer bil. Framförallt när man faktiskt har en bil som kostar mer än de flesta andra bilar. Det är ganska få i min omgivning som inte tror att jag kör en dyr och stor bil för att kompensera för nånting.
Jag fick höra precis nyligen hos en kund att det märks med en gång att jag är på besök hos dem eftersom det alltid stor en flådig bil på parkeringen när jag är där. Jag avskyr sådana uttalanden. Det är nog bl a därför jag älskar e-Golfen så mycket.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sverige vs skottsäker Cybertruck

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
BjornS skrev:
Jerker skrev:
Jag förstår inte detta att man lyfter fram att den står emot kulor från en pistol. Vad har man för nytta av just det?
Den amerikanska pickup-marknaden är irrationell, känslostyrd och drivs av machismo. Allt som är "tufft" och "manligt" är bra för en pickup, oavsett faktisk nytta. Jag rekommenderar den här artikeln i The Drive: You Don't Need A Full-Size Pickup Truck, You Need a Cowboy Costume
Visst ja, glömde ett tag bort att allt som har med bilar att göra drivs av detta. Det är lätt att glömma eftersom jag själv saknar det mesta av sånt. Jag är genant omanlig. :oops:
Det är väldigt svårt att övertyga andra om att man inte drivs av hormoner när man väljer bil. Framförallt när man faktiskt har en bil som kostar mer än de flesta andra bilar. Det är ganska få i min omgivning som inte tror att jag kör en dyr och stor bil för att kompensera för nånting.
Jag fick höra precis nyligen hos en kund att det märks med en gång att jag är på besök hos dem eftersom det alltid stor en flådig bil på parkeringen när jag är där. Jag avskyr sådana uttalanden. Det är nog bl a därför jag älskar e-Golfen så mycket.
Ja, det är det sämsta med Teslan; jag tycker inte om uppmärksamheten den väcker. Naturligtvis är det inte alls samma sak nu som när S:en var ny, men fortfarande får man kommentarer. Och det som har förvånat mig från första stund är att det så många säger som första kommentar är att de tycker att den är så snygg. Detta förvånade mig eftersom jag själv inte bryr mig om sånt. Jag köper bil efter praktiska behov, inte efter utseende. Men där verkar det inte vara nån skillnad mellan män och kvinnor. Eller, kvinnor överväger nog i den frågan. (OK, jag betalde för röd färg, men det var mest för att jag inte kan tänka mig vit eftersom den så fort blir så tråkig när det är smutsigt väder.)
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Sverige vs skottsäker Cybertruck

Inlägg av zyax »

Jerker skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
BjornS skrev:
Jerker skrev:
Jag förstår inte detta att man lyfter fram att den står emot kulor från en pistol. Vad har man för nytta av just det?
Den amerikanska pickup-marknaden är irrationell, känslostyrd och drivs av machismo. Allt som är "tufft" och "manligt" är bra för en pickup, oavsett faktisk nytta. Jag rekommenderar den här artikeln i The Drive: You Don't Need A Full-Size Pickup Truck, You Need a Cowboy Costume
Visst ja, glömde ett tag bort att allt som har med bilar att göra drivs av detta. Det är lätt att glömma eftersom jag själv saknar det mesta av sånt. Jag är genant omanlig. :oops:
Det är väldigt svårt att övertyga andra om att man inte drivs av hormoner när man väljer bil. Framförallt när man faktiskt har en bil som kostar mer än de flesta andra bilar. Det är ganska få i min omgivning som inte tror att jag kör en dyr och stor bil för att kompensera för nånting.
Jag fick höra precis nyligen hos en kund att det märks med en gång att jag är på besök hos dem eftersom det alltid stor en flådig bil på parkeringen när jag är där. Jag avskyr sådana uttalanden. Det är nog bl a därför jag älskar e-Golfen så mycket.
Ja, det är det sämsta med Teslan; jag tycker inte om uppmärksamheten den väcker. Naturligtvis är det inte alls samma sak nu som när S:en var ny, men fortfarande får man kommentarer. Och det som har förvånat mig från första stund är att det så många säger som första kommentar är att de tycker att den är så snygg. Detta förvånade mig eftersom jag själv inte bryr mig om sånt. Jag köper bil efter praktiska behov, inte efter utseende. Men där verkar det inte vara nån skillnad mellan män och kvinnor. Eller, kvinnor överväger nog i den frågan. (OK, jag betalde för röd färg, men det var mest för att jag inte kan tänka mig vit eftersom den så fort blir så tråkig när det är smutsigt väder.)
Du har själv valt färg. Jag valde bort röd för att väcka mindre uppmärksamhet. Jag är nöjd med den blå men hade nog valt grå om jag valt igen.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sverige vs skottsäker Cybertruck

Inlägg av Jerker »

zyax skrev:
Du har själv valt färg. Jag valde bort röd för att väcka mindre uppmärksamhet. Jag är nöjd med den blå men hade nog valt grå om jag valt igen.
Ja, tydligen väcker den röda lite mer uppmärksamhet, det är sant. Men hade svart fortfarande varit standardfärg så hade jag nöjt mig med den. Viktigare än så är inte just den röda färgen. Men när jag nu ändå ville välja bort vit så kunde jag lika gärna betala det den röda kostar eftersom det ändå är min favoritfärg på bilar. Så lite fåfäng är jag väl ändå. :roll:
Användarvisningsbild
mck
Teslaägare
Inlägg: 29
Blev medlem: 14 jul 2019 10:24

Re: Sverige vs skottsäker Cybertruck

Inlägg av mck »

Upplever också att teslan väcker oproportioneligt mycket uppmärksamhet, mycket mer än jag föreställer mig en motsvarande bil i kostnad av gammelmärkena hade gjort (har en model3), mest positiv/intresse, men visst är man paranoid och oroad att det finns folk som stör sig på och kanske skadar bilen.
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Sverige vs skottsäker Cybertruck

Inlägg av Smutt »

Jerker skrev:
zyax skrev:
Du har själv valt färg. Jag valde bort röd för att väcka mindre uppmärksamhet. Jag är nöjd med den blå men hade nog valt grå om jag valt igen.
Ja, tydligen väcker den röda lite mer uppmärksamhet, det är sant. Men hade svart fortfarande varit standardfärg så hade jag nöjt mig med den. Viktigare än så är inte just den röda färgen. Men när jag nu ändå ville välja bort vit så kunde jag lika gärna betala det den röda kostar eftersom det ändå är min favoritfärg på bilar. Så lite fåfäng är jag väl ändå. :roll:
Har kört min Sons röda S och det är otroligt vad folk tittar, när jag kör mina egna grå och svart så är det sällan nån tittar, så du valde helt fel färg om du inte ville ha uppmärksamhet :D
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Sverige vs skottsäker Cybertruck

Inlägg av renes »

mck skrev:
Upplever också att teslan väcker oproportioneligt mycket uppmärksamhet, mycket mer än jag föreställer mig en motsvarande bil i kostnad av gammelmärkena hade gjort (har en model3), mest positiv/intresse, men visst är man paranoid och oroad att det finns folk som stör sig på och kanske skadar bilen.
Hurdå? :D

(Sorry, tänkte på cybertrucken här...)
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Sverige vs skottsäker Cybertruck

Inlägg av LarsL »

Smutt skrev:
Jerker skrev:
zyax skrev:
Du har själv valt färg. Jag valde bort röd för att väcka mindre uppmärksamhet. Jag är nöjd med den blå men hade nog valt grå om jag valt igen.
Ja, tydligen väcker den röda lite mer uppmärksamhet, det är sant. Men hade svart fortfarande varit standardfärg så hade jag nöjt mig med den. Viktigare än så är inte just den röda färgen. Men när jag nu ändå ville välja bort vit så kunde jag lika gärna betala det den röda kostar eftersom det ändå är min favoritfärg på bilar. Så lite fåfäng är jag väl ändå. :roll:
Har kört min Sons röda S och det är otroligt vad folk tittar, när jag kör mina egna grå och svart så är det sällan nån tittar, så du valde helt fel färg om du inte ville ha uppmärksamhet :D
Jag tycker att rött är den snyggaste färgen för Model 3. Men jag valde bort den just för att den ger för mycket uppmärksamhet. Det räcker så bra med det man får från en grå Tesla, enligt mig.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10910
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Sverige vs skottsäker Cybertruck

Inlägg av Jerker »

OK, då får jag väl finna mig i att folk tittar. Idag vek en far och son av från trottoaren och gick in på parkeringen vid jobbet för att titta på min bil. Jag kom ut samtidigt och gick fram till bilen för att sätta mig i den och pappan förklarade lite generad att sonen sagt att det var en Tesla men att han inte trott det. :?
Skriv svar