Du som har beställt en Cybertruck: Var bor du?

Här diskuterar vi om Tesla Cybertruck

Moderator: Redaktion

Du som har beställt en Cybertruck: var bor du?

Blekinge län
1
1%
Dalarnas län
3
2%
Gotlands län
1
1%
Gävleborgs län
6
4%
Hallands län
5
3%
Jämtlands län
6
4%
Jönköpings län
3
2%
Kalmar län
2
1%
Kronobergs län
1
1%
Norrbottens län
10
6%
- Malmö
4
2%
- övriga Skåne
11
7%
Stockholms län
43
27%
Södermanlands län
7
4%
Uppsala län
7
4%
Värmlands län
2
1%
Västerbottens län
5
3%
Västernorrlands län
7
4%
Västmanlands län
4
2%
- Göteborg
6
4%
- övriga Västra Götaland
16
10%
Örebro län
4
2%
Östergötlands län
8
5%
 
Antal röster: 162

DennisD7
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 apr 2016 15:19

Re: Du som har beställt en Cybertruck: Var bor du?

Inlägg av DennisD7 »

BrooklynS skrev:
Laban skrev:
Förvånansvärt många beställningar i Norrbotten vs Stockholm. Ca 1/10 invånare men 7 vs 31 beställningar. Fast det är väl i grund och botten precis som det borde vara. Cybertrucken borde vara populärare på landsbygden. Det visade också statistik från USA där man jämförde Model 3/Cybertruck och intresse/delstat.
Problemet är nog att det fortfarande är långt mellan snabbladdarna i Norrland vilket gör att de skeptiska fortsätter med sin Dodge RAM...
Jag bor på landet och tänker att man laddar väl hemma. Men visst det är ju ordentliga avstånd i Norrland.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Du som har beställt en Cybertruck: Var bor du?

Inlägg av BrooklynS »

De flesta laddar hemma men att köra 70 mil är en shoppingtur i Norrbotten (Kiruna-Luleå tor för att handla). Och skall man en vecka till Ritsem med skoter och fiskeark behöver man marginal för laddning...


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Du som har beställt en Cybertruck: Var bor du?

Inlägg av Laban »

BrooklynS skrev:
De flesta laddar hemma men att köra 70 mil är en shoppingtur i Norrbotten (Kiruna-Luleå tor för att handla). Och skall man en vecka till Ritsem med skoter och fiskeark behöver man marginal för laddning...
Ja man glömmer lätt att när en elbil har 56 mil WLTP så kan det vara 30 mil med takbox, -15C. Ännu värre med släp bakom.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Du som har beställt en Cybertruck: Var bor du?

Inlägg av BrooklynS »

Laban skrev:
BrooklynS skrev:
De flesta laddar hemma men att köra 70 mil är en shoppingtur i Norrbotten (Kiruna-Luleå tor för att handla). Och skall man en vecka till Ritsem med skoter och fiskeark behöver man marginal för laddning...
Ja man glömmer lätt att när en elbil har 56 mil WLTP så kan det vara 30 mil med takbox, -15C. Ännu värre med släp bakom.
https://abetterrouteplanner.com/index.h ... 1dc8d94f3a

Utan takbox, utan släp. -26 grader, Tesla 3P- 18"

Så ser det ut idag, om jag har 80 mil WLTP kanske jag får 40 mil vinter med släp. Och om 3 år lär det finnas snabbladdare även i Jokkmokk och Dorotea (förhoppningsvis SuC). Då öppnar sig fjällvärlden för elbilsägare.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Du som har beställt en Cybertruck: Var bor du?

Inlägg av Pontus »

Borde vi inte be Bo lägga in CyberTrucken i ABRP?
Roadstern finns ju.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Du som har beställt en Cybertruck: Var bor du?

Inlägg av Laban »

BrooklynS skrev:
Och om 3 år lär det finnas snabbladdare även i Jokkmokk och Dorotea (förhoppningsvis SuC). Då öppnar sig fjällvärlden för elbilsägare.
Pajala behövs för resor till Levi. Eller Pello på finska sidan. Så nära men inte riktigt där än. Men man får vara glad att man inte köra en icke Tesla elbil. e-Tron hade varit en ren pendlingsbil häruppe.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Du som har beställt en Cybertruck: Var bor du?

Inlägg av TiborBlomhall »

Meanwhile in Kronobergs län:


(crickets)
gertthell
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 22 feb 2016 21:46
Ort: Olstorp
Kontakt:

Re: Du som har beställt en Cybertruck: Var bor du?

Inlägg av gertthell »

Skåne
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Du som har beställt en Cybertruck: Var bor du?

Inlägg av Svenssons »

Någon har vaknat i Kronoberg i alla fall...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
VarroF
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 sep 2017 13:38

Re: Du som har beställt en Cybertruck: Var bor du?

Inlägg av VarroF »

Var på SC i helgen. Hen som hade hand om mitt ärende trodde inte att Cybertruck kommer till Europa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Du som har beställt en Cybertruck: Var bor du?

Inlägg av LarsL »

VarroF skrev:
Var på SC i helgen. Hen som hade hand om mitt ärende trodde inte att Cybertruck kommer till Europa.
:lol: :lol: :lol:

Vilket jävla snurr. Hade henne läst det i Tysk media eller?

Självklart kommer Cybertruck så småningom till Europa, varför skulle den inte göra det? De har ju tagit in bokningar i EU.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Du som har beställt en Cybertruck: Var bor du?

Inlägg av PhR34k »

Folk är så roliga.
Enda man hör från folk när man berättar om att man bokat två st."kommer inte att se ut så när den kommer till Europa", "det är inte tillåtet med sånt framljus", "kommer vara för tung" bla bla bla

Kommer garva åt dem när jag åker förbi dom på E4an om två år

Som att bilen skulle inte komma till Europa för att framljuset går oavkortat, de kan ju döda den på två ställen så den blir 3 delad, vad är problemet?

Att den inte har kofångare fram? Wow, smäll på en kofångare i spetsen likt en tårtbit och problemet är löst.

Vikten? Jag tror knappast att den kommer att väga 700kg mer än en Modell x

Skickat från min SM-N970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
FlyingBlue
Teslaägare
Inlägg: 281
Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
Ort: Norrköping
Referralkod: ts.la/Roger53431

Re: Du som har beställt en Cybertruck: Var bor du?

Inlägg av FlyingBlue »

VarroF skrev:
Var på SC i helgen. Hen som hade hand om mitt ärende trodde inte att Cybertruck kommer till Europa.
Det tror inte min svågers brorsa heller.......Så det blir nog inget av med det :lol:
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Du som har beställt en Cybertruck: Var bor du?

Inlägg av dd88 »

PhR34k skrev:
Folk är så roliga.
Enda man hör från folk när man berättar om att man bokat två st."kommer inte att se ut så när den kommer till Europa", "det är inte tillåtet med sånt framljus", "kommer vara för tung" bla bla bla

Kommer garva åt dem när jag åker förbi dom på E4an om två år Bild

Som att bilen skulle inte komma till Europa för att framljuset går oavkortat, de kan ju döda den på två ställen så den blir 3 delad, vad är problemet?

Att den inte har kofångare fram? Wow, smäll på en kofångare i spetsen likt en tårtbit och problemet är löst.

Vikten? Jag tror knappast att den kommer att väga 700kg mer än en Modell x

Skickat från min SM-N970F via Tapatalk
Det mesta går att lösa, tex Jeep Wrangler har ju fått vad som kallas en "parkbänk" i fronten för att klara kraven i EU. Framljusen skulle det inte förvåna mig om det skulle gå att typa och få dom godkända som dom är, men just vikten är ju svår att göra något åt. Inget som skulle innebära säljstop, men som begränsar möjligheten för gemene man att köra en.

Tesla själva klassificerar Cybertruck som "Class 2B", vilket innebär över 3800kg.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Du som har beställt en Cybertruck: Var bor du?

Inlägg av PhR34k »

Ouch. Så den blir så tung?
Svårt att tänka hur de ska greja 0-100 på under 3 sek och ta sig över 800km och ändå väga nästan 4 ton,?

Skickat från min SM-N970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Du som har beställt en Cybertruck: Var bor du?

Inlägg av dd88 »

Mer specifikt så är spannet 3,856–4,536 kg, exakt vikt får vi nog inte reda på förrän bilen lanseras i Europa, kommer som sagt troligtvis behöva anpassas för europeisk marknad så kan bli både lättare och tyngre.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Du som har beställt en Cybertruck: Var bor du?

Inlägg av Svenssons »

VarroF skrev:
Var på SC i helgen. Hen som hade hand om mitt ärende trodde inte att Cybertruck kommer till Europa.
Varför kan man då lägga föreställningar till länder i Europa och Sverige? Varför översätta och anpassa info om Cybertruck till de olika språken i Europa ?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Du som har beställt en Cybertruck: Var bor du?

Inlägg av Pontus »

Svenssons skrev:
VarroF skrev:
Var på SC i helgen. Hen som hade hand om mitt ärende trodde inte att Cybertruck kommer till Europa.
Varför kan man då lägga föreställningar till länder i Europa och Sverige? Varför översätta och anpassa info om Cybertruck till de olika språken i Europa ?
Reklam plus att man inte undersökt vilka regler som gäller utan bara kör på skulle jag gissa.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Bodes_dad
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 11 mar 2019 10:17
Ort: Frösön

Re: Du som har beställt en Cybertruck: Var bor du?

Inlägg av Bodes_dad »

VarroF skrev:
Var på SC i helgen. Hen som hade hand om mitt ärende trodde inte att Cybertruck kommer till Europa.
Kan det varit så att säljaren ville att du skulle köpa något dom hade i lager istället?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Du som har beställt en Cybertruck: Var bor du?

Inlägg av LarsL »

dd88 skrev:
Det mesta går att lösa, tex Jeep Wrangler har ju fått vad som kallas en "parkbänk" i fronten för att klara kraven i EU. Framljusen skulle det inte förvåna mig om det skulle gå att typa och få dom godkända som dom är, men just vikten är ju svår att göra något åt. Inget som skulle innebära säljstop, men som begränsar möjligheten för gemene man att köra en.

Tesla själva klassificerar Cybertruck som "Class 2B", vilket innebär över 3800kg.
3800 kg är Gross vehicle weight och inkluderar lasten. Jag killgissar att Cybertruck åtminstone får lasta 1000 kg eller mer. Det innebär att det går att registrera den med lägre lastvikt och därmed få köra den med B-kort. 700 kg duger ju gott som lastvikt tex.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Du som har beställt en Cybertruck: Var bor du?

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
Svenssons skrev:
VarroF skrev:
Var på SC i helgen. Hen som hade hand om mitt ärende trodde inte att Cybertruck kommer till Europa.
Varför kan man då lägga föreställningar till länder i Europa och Sverige? Varför översätta och anpassa info om Cybertruck till de olika språken i Europa ?
Reklam plus att man inte undersökt vilka regler som gäller utan bara kör på skulle jag gissa.
Hur bra reklam blir det om man lurat tusentals intresserade kunder? Vilka regler skulle stoppa Cybertrucken från att säljas i Europa?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Du som har beställt en Cybertruck: Var bor du?

Inlägg av dd88 »

LarsL skrev:
dd88 skrev:
Det mesta går att lösa, tex Jeep Wrangler har ju fått vad som kallas en "parkbänk" i fronten för att klara kraven i EU. Framljusen skulle det inte förvåna mig om det skulle gå att typa och få dom godkända som dom är, men just vikten är ju svår att göra något åt. Inget som skulle innebära säljstop, men som begränsar möjligheten för gemene man att köra en.

Tesla själva klassificerar Cybertruck som "Class 2B", vilket innebär över 3800kg.
3800 kg är Gross vehicle weight och inkluderar lasten. Jag killgissar att Cybertruck åtminstone får lasta 1000 kg eller mer. Det innebär att det går att registrera den med lägre lastvikt och därmed få köra den med B-kort. 700 kg duger ju gott som lastvikt tex.
Den väger (troligtvis) mellan 3856 och 4536kg, hade inte förutsatt att den väger minsta möjliga i klassen.

Samtidigt så tror jag inte att Tesla är så dumma så att dom utesluter majoriteten av de potentiella kunderna genom att låta den väga mer än 3500kg, eller det hade iaf förvånat mig.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
VarroF
Teslaägare
Inlägg: 116
Blev medlem: 01 sep 2017 13:38

Re: Du som har beställt en Cybertruck: Var bor du?

Inlägg av VarroF »

Haha folk är roliga. Jag är bara Messenger. Säger vad jag hörde på SC av en anställd på Tesla.

Här är en länk som säger typ samma sak.

https://www.bytbil.com/nyheter/darfor-k ... h-eu-24188

Jag sade också att det var märkligt, då svensk info finns om bilen och man kan reservera. Men Elon är Elon. Han visste inte ens att Mattel har gjort leksaksbilar på Cybertruck trots att Frans varit med på bild med Mattelfolket.

Och nej jag skulle inte köpa en bil. Var på service med min älskade Model S
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Du som har beställt en Cybertruck: Var bor du?

Inlägg av LarsL »

Det var ju typ den bullshit artikeln jag trodde hen läst.
Skriv svar