Glädjedödande krönika i M3
Moderator: Redaktion
Glädjedödande krönika i M3
2019 Model 3 LR Dragkrok Svart FSD Acc. Boost (Såld)
2020 Polestar 2 Performance Launch edition (Såld)
2020 Renault Zoe Edition One R135 52 kWh (Såld)
2020 SEAT Mii Electric
2020 VW Grand California 600
2024 Model Y RWD ”Petit California”
2020 Polestar 2 Performance Launch edition (Såld)
2020 Renault Zoe Edition One R135 52 kWh (Såld)
2020 SEAT Mii Electric
2020 VW Grand California 600
2024 Model Y RWD ”Petit California”
Re: Glädjedödande krönika i M3
Den krönikan innehåller väl en del rena felaktigheter? Inte så mycket att bry sig om.
Re: Glädjedödande krönika i M3
Hade det varit en annan tillverkare än Tesla så hade man kunnat ha åsikter om koncept vs verklighet. Men Tesla har mig veterligt aldrig visat upp en konceptbil som ser helt annorlunda ut än kommande produktionsbil. Det borde journalisten ifråga känna till.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7068
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Glädjedödande krönika i M3
Rent nys, han har ju inte koll på de mest grundläggande fakta, läs vad han yrar om Roadster t.ex., clickbait.
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Glädjedödande krönika i M3
Det måste vara den mest lönsamma "journalistiken" nuförtiden, att skriva nåt illa om Tesla.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7068
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Glädjedödande krönika i M3
JössesEller har Tesla lärt sig från Roadster-problemen? Du kanske minns bilen som skulle släppts 2014-2015, men sedan har skjutits fram år efter år. I det läget är det kanske inte så kul att ha tagit 50 000 dollar för förbeställningar. Ganska feta räntefria lån till Tesla.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Glädjedödande krönika i M3
Värsta exemplet där är väl tidiga Model X prototyper som hade noskon.Laban skrev:Hade det varit en annan tillverkare än Tesla så hade man kunnat ha åsikter om koncept vs verklighet. Men Tesla har mig veterligt aldrig visat upp en konceptbil som ser helt annorlunda ut än kommande produktionsbil. Det borde journalisten ifråga känna till.
Re: Glädjedödande krönika i M3
2022 är ju redan fel, Tesla säger ju att tremotorsmodellen ska börja produceras redan 2021.
Re: Glädjedödande krönika i M3
Står det så? Vilken idiot, tur att jag inte klickade på länken.fth skrev:JössesEller har Tesla lärt sig från Roadster-problemen? Du kanske minns bilen som skulle släppts 2014-2015, men sedan har skjutits fram år efter år. I det läget är det kanske inte så kul att ha tagit 50 000 dollar för förbeställningar. Ganska feta räntefria lån till Tesla.
/fth
Re: Glädjedödande krönika i M3
Mailade skribenten och blev då hänvisad till Wikipedias sida om kommande Roadstern. Där står det att den nya Roadstern skulle först komma 2013-2014 och den hänvisar i sin tur till en artikel hos The Verge från 2011. Kan inte påstå att det står direkt att Roadstern kommer komma 2014 men ja, Elon pratade om ny Roadster redan då. Sen att skribenten hos M3 i nästa mening diskuterar reservationer höll han med om var missvisande.
https://www.theverge.com/2011/10/31/252 ... lable-2014
https://www.theverge.com/2011/10/31/252 ... lable-2014
Re: Glädjedödande krönika i M3
Man kan ju inte beskylla Tesla för något som står i en Wikipediaartikel! Där kan ju vem som helst skriva och saker uppdateras med tiden.vigge50 skrev:Mailade skribenten och blev då hänvisad till Wikipedias sida om kommande Roadstern. Där står det att den nya Roadstern skulle först komma 2013-2014 och den hänvisar i sin tur till en artikel hos The Verge från 2011. Kan inte påstå att det står direkt att Roadstern kommer komma 2014 men ja, Elon pratade om ny Roadster redan då. Sen att skribenten hos M3 i nästa mening diskuterar reservationer höll han med om var missvisande.
https://www.theverge.com/2011/10/31/252 ... lable-2014
Re: Glädjedödande krönika i M3
Så en gissning från en "journalist" kan sedan räknas som officiellt av en annan "journalist"... Här är en annan Wikipedia-sida för skribenten:vigge50 skrev:Mailade skribenten och blev då hänvisad till Wikipedias sida om kommande Roadstern. Där står det att den nya Roadstern skulle först komma 2013-2014 och den hänvisar i sin tur till en artikel hos The Verge från 2011. Kan inte påstå att det står direkt att Roadstern kommer komma 2014 men ja, Elon pratade om ny Roadster redan då. Sen att skribenten hos M3 i nästa mening diskuterar reservationer höll han med om var missvisande.
https://www.theverge.com/2011/10/31/252 ... lable-2014
https://en.wikipedia.org/wiki/Source_criticism
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- Inlägg: 290
- Blev medlem: 10 apr 2019 08:35
Re: Glädjedödande krönika i M3
Lätt att fastna på felaktigheter i detaljerna, men frågan är ju om hans huvudtes är sann eller inte. Det kan den ju vara fast han har varit slarvig med en del fakta.
Nissan Leaf 2014
Re: Glädjedödande krönika i M3
Hans huvudtes verkar vara att Tesla hade presentationen av Cybertruck mest som ett marknadsföringsjippo utan tanke att leverera på det.granlundii skrev:Lätt att fastna på felaktigheter i detaljerna, men frågan är ju om hans huvudtes är sann eller inte. Det kan den ju vara fast han har varit slarvig med en del fakta.
Hur många andra biltillverkare, stora som små, har bara 2-3 år mellan lansering av helt nya modeller?
2008 Roadster
2012 Model S
2015 Model X
2017 Model 3
När vi ser till de planerade är det ju 1-2 modeller per år som det ser ut.
Planerade:
2020-2021 Model Y
2020-2021 Tesla Semi
2021 Roadster
2021-2022 Cybertruck
Sedan är det intressant att kolla på vad övriga biltillverkare kommer med för koncept och prototyper och vad de senare levererar...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- Inlägg: 290
- Blev medlem: 10 apr 2019 08:35
Re: Glädjedödande krönika i M3
Som du skriver så har man fyra modeller på gång inom de närmaste två åren. Jag har själv svårt att få ihop hur man skall hinna utveckla dessa, samtidigt som man dragit ner kraftigt på R&D kostnaderna det senaste året. Jag tror att åtminstone någon av modellerna bli kraftigt försenad, möjligen t.o.m. stryks från programmet. För 2020 är det säkert fullt fokus på att få Model Y i produktion och få fabriken i Kina på full speed. Vilken/vilka modeller man börjar leverera 2021/22 blir intressant att se.
Nissan Leaf 2014
Re: Glädjedödande krönika i M3
Angående Cybertruck vs F150-dragkampen så har han väl rätt i att det var lite fånigt, och säger inte särskilt mycket, även om jag är övertygad om att Cybertruckens kraftfulla elmotorer gör att den antagligen vinner de flesta tänkbara dragkamper.
Angående förbeställningarna som nu bara kostar 100 dollar så tycker jag han har rätt, även om han inte går tillräckligt långt i sin kritik. Förbeställningar är helt onödiga i mitt tycke. Cybertrucken lär knappast bli så billig att köerna ringlar långa när de riktiga beställningarna läggs.
Angående Roadstern är han helt ute och cyklar. Den visades upp 2017 och inte 2014, den är vad jag vet inte försenad alls, och en bokning kostar 5000 dollar, inte 50000. Fel på alla punkter.
Angående prototyp vs färdig produkt så har Tesla som tidigare nämnts i tråden snarast gjort sig kända för att det som visas upp också blir det som de till sist levererar. Detta är ingen konceptbil utan en prototyp som med all sannolikhet ligger mycket nära produktionsmodellen.
Angående det hårda stålchassit och fotgängarskydd så är det en relevant fråga, men jag gillar inte antagandet att detta är något Tesla inte tänkt på. Tesla vet mycket väl om vilka krav som ställs på bilarna i olika krocktester, och de gör bland de absolut säkraste bilarna i världen. Jag skulle bli mycket förvånad om de helt glömt bort detta.
Angående "batteritiden" (räckvidden?) så är det väl rätt självklart att den blir kortare ju tyngre släp man hakar på, och att det är därför bilen kommer med olika stora batterialternativ så man kan välja ett som passar.
Att de traditionella biltillverkarna har kommit ikapp på allvar och på flera punkter kört förbi Tesla tycker jag inte heller återspeglar verkligheten. Det kanske stämmer om något år när VW ID3 osv kommit ut, men Tesla gör idag fortfarande världens i särklass bästa elbilar.
Slutklämmen då: "Jag är dock väldigt skeptisk till att vi redan 2022 ska se en skarp Cybertruck i produktion med 80 mils räckvidd och accelerationsprestanda som en Porsche 911." Jag tycker ingen av siffrorna är särskilt märkvärdig. Prestanda som förut tycktes galna är vardagsmat för en elbilist. Möjligtvis kan man fråga sig om datumet är rimligt.
Angående förbeställningarna som nu bara kostar 100 dollar så tycker jag han har rätt, även om han inte går tillräckligt långt i sin kritik. Förbeställningar är helt onödiga i mitt tycke. Cybertrucken lär knappast bli så billig att köerna ringlar långa när de riktiga beställningarna läggs.
Angående Roadstern är han helt ute och cyklar. Den visades upp 2017 och inte 2014, den är vad jag vet inte försenad alls, och en bokning kostar 5000 dollar, inte 50000. Fel på alla punkter.
Angående prototyp vs färdig produkt så har Tesla som tidigare nämnts i tråden snarast gjort sig kända för att det som visas upp också blir det som de till sist levererar. Detta är ingen konceptbil utan en prototyp som med all sannolikhet ligger mycket nära produktionsmodellen.
Angående det hårda stålchassit och fotgängarskydd så är det en relevant fråga, men jag gillar inte antagandet att detta är något Tesla inte tänkt på. Tesla vet mycket väl om vilka krav som ställs på bilarna i olika krocktester, och de gör bland de absolut säkraste bilarna i världen. Jag skulle bli mycket förvånad om de helt glömt bort detta.
Angående "batteritiden" (räckvidden?) så är det väl rätt självklart att den blir kortare ju tyngre släp man hakar på, och att det är därför bilen kommer med olika stora batterialternativ så man kan välja ett som passar.
Att de traditionella biltillverkarna har kommit ikapp på allvar och på flera punkter kört förbi Tesla tycker jag inte heller återspeglar verkligheten. Det kanske stämmer om något år när VW ID3 osv kommit ut, men Tesla gör idag fortfarande världens i särklass bästa elbilar.
Slutklämmen då: "Jag är dock väldigt skeptisk till att vi redan 2022 ska se en skarp Cybertruck i produktion med 80 mils räckvidd och accelerationsprestanda som en Porsche 911." Jag tycker ingen av siffrorna är särskilt märkvärdig. Prestanda som förut tycktes galna är vardagsmat för en elbilist. Möjligtvis kan man fråga sig om datumet är rimligt.
Re: Glädjedödande krönika i M3
Ja, detta är verkligen något som är slående när det kommer till Tesla. Jag har sett dussintals med spejsade konceptbilar från stora tillverkare men få prototyper som verkar vara på G ut på marknaden. Dessa konceptbilar verkar vara nåt som tillverkarna visar upp när de inte har nåt verkligt att visa. Tesla visar bara sådant som snart kommer i produktion.Jerka skrev:Angående prototyp vs färdig produkt så har Tesla som tidigare nämnts i tråden snarast gjort sig kända för att det som visas upp också blir det som de till sist levererar. Detta är ingen konceptbil utan en prototyp som med all sannolikhet ligger mycket nära produktionsmodellen.