Köpa Amerikabyggd Cybertruck för användning i Europa
Moderator: Redaktion
Köpa Amerikabyggd Cybertruck för användning i Europa
Jag funderar på att köpa en Cybertruck i USA. Köra den där någon månad och sedan skeppa över den till Sverige.
Vad är känt, och vad tror man om, 230v laddning? Supercharging? CCS? Adaptrar?
Vad är känt, och vad tror man om, 230v laddning? Supercharging? CCS? Adaptrar?
Re: Köpa Amerikabyggd Cybertruck för användning i Europa
Nej.
Supercharging och garanti är per kontinent.
Allt kommer vara 110v
Supercharging och garanti är per kontinent.
Allt kommer vara 110v
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Köpa Amerikabyggd Cybertruck för användning i Europa
Det som är känt är att du inte kommer att kunna ladda 230V 3-fas. Det är 1-fas 110V som gäller.Reyez skrev:Vad är känt, och vad tror man om, 230v laddning? Supercharging? CCS? Adaptrar?
Supercharging funkar inte eftersom det är annan kontakt i USA.
CCS med Typ 2 finns inte i USA.
Det finns inga adaptrar mellan USA - Europa.
Du kommer med andra ord enbart kunna ladda hemma med hjälp av en amerikansk Wall Connector.
Och som tidigare påpekats så måste du skeppa bilen till USA för garantiärenden.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Köpa Amerikabyggd Cybertruck för användning i Europa
Ok, Tack för informativa svar.
Hur många kilometer i timmen laddar en Amerikansk Wall Connector i Sverige? Hur många kilometer per dag laddar solcellstaket?
Kanske man inte behöver vara så rädd för garantiproblem, pga av alla teslor som tillverkats med färre och färre kvalitetsmissar, avsaknad av lack och million mile battery m.m?
Om Tesla inte kommer att göra det praktiskt att använda Amerikabyggda Cybertrucks i Europa, så kommer de förstås att tillverka dem i Europa.
När kan man tro att man köpa en Cybertruck made in Europe?
Hur många kilometer i timmen laddar en Amerikansk Wall Connector i Sverige? Hur många kilometer per dag laddar solcellstaket?
Kanske man inte behöver vara så rädd för garantiproblem, pga av alla teslor som tillverkats med färre och färre kvalitetsmissar, avsaknad av lack och million mile battery m.m?
Om Tesla inte kommer att göra det praktiskt att använda Amerikabyggda Cybertrucks i Europa, så kommer de förstås att tillverka dem i Europa.
När kan man tro att man köpa en Cybertruck made in Europe?
Re: Köpa Amerikabyggd Cybertruck för användning i Europa
Vad får dig att tro att det inte kommer amerikabyggda Cybertrucks för den europeiska markanden?
Alla Teslor som säljs idag i EU är ju byggda i USA...
Det är som sagt skillnad på vilken marknad bilen skall säljas på. Inte vart den byggs.
Alla Teslor som säljs idag i EU är ju byggda i USA...
Det är som sagt skillnad på vilken marknad bilen skall säljas på. Inte vart den byggs.
Re: Köpa Amerikabyggd Cybertruck för användning i Europa
Adapter för SuC finns visstNicke Nyfiken skrev:Det som är känt är att du inte kommer att kunna ladda 230V 3-fas. Det är 1-fas 110V som gäller.Reyez skrev:Vad är känt, och vad tror man om, 230v laddning? Supercharging? CCS? Adaptrar?
Supercharging funkar inte eftersom det är annan kontakt i USA.
CCS med Typ 2 finns inte i USA.
Det finns inga adaptrar mellan USA - Europa.
Du kommer med andra ord enbart kunna ladda hemma med hjälp av en amerikansk Wall Connector.
Och som tidigare påpekats så måste du skeppa bilen till USA för garantiärenden.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Köpa Amerikabyggd Cybertruck för användning i Europa
Som passar på amerikansk tesla så att den går att ladda på europeisk SuC?e5m1r skrev:Adapter för SuC finns visstNicke Nyfiken skrev:Det som är känt är att du inte kommer att kunna ladda 230V 3-fas. Det är 1-fas 110V som gäller.Reyez skrev:Vad är känt, och vad tror man om, 230v laddning? Supercharging? CCS? Adaptrar?
Supercharging funkar inte eftersom det är annan kontakt i USA.
CCS med Typ 2 finns inte i USA.
Det finns inga adaptrar mellan USA - Europa.
Du kommer med andra ord enbart kunna ladda hemma med hjälp av en amerikansk Wall Connector.
Och som tidigare påpekats så måste du skeppa bilen till USA för garantiärenden.
Den europeiska CCS konverteringen, för X & S, med medföljande adapter passar inte på amerikansk tesla om det är den du tänker på...
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Köpa Amerikabyggd Cybertruck för användning i Europa
120v är det i USA, sen kan du även använda två faser för att få 240v i USA. Här kan du alltså ladda 11,5kW om du har 63A avsäkrat.dstr skrev:Nej.
Supercharging och garanti är per kontinent.
Allt kommer vara 110v
Wall Connector Features
Up to 44 miles (77 km) of range per hour of charge
Compatible with Model S, Model X and Model 3
Up to 11.5 kW / 48 amp output
Customizable power levels on a range of circuit breakers
Compatible with any home electrical system
Wi-Fi connectivity (2.4 GHz 802.11 b/g/n)
Approved for indoor and outdoor installation
Lightweight 18' (2.6m) cable length
Tempered white glass faceplate
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Köpa Amerikabyggd Cybertruck för användning i Europa
det verkar som trådstartare kanske har missförstått detta med europeisk vs amerikansk Tesla. Alla bilar byggs i samma fabrik (om man inte ser på den nya Kinafabriken), men laddkontakter, belysning och lite annat smått görs annorlunda för Europa. Bilarna skeppas sen till Europa och får landsspecifika garantier etc. Det finns ingen som helt anledning att köpa en USA-speccad Tesla i USA och ta hit den, det är jobbigt och bilen kommer vara iskall på beg marknaden samt du kommer få mycket svårt att serva den hos Tesla.
Bara droppa den iden
Bara droppa den iden
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Köpa Amerikabyggd Cybertruck för användning i Europa
Anledningen kan ju vara att alls få en CT eller kanske vara två år före alla andra. Eller som Volvo gjorde med Model 3, för att montera isär. Listan med nackdelar är dock fet
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Köpa Amerikabyggd Cybertruck för användning i Europa
ja, ska man plocka isär den är det ju bara att köpa, men då lär det vara en större aktör bakom köpet och diverse ekonomiska smällar spelar nog inte så stor roll. Om man ska ha den för att vara tidig, så finns det exempel på några tidigare Teslamodeller där USA-speccade bilar blivit importerade och de blev inte lätta att sälja har jag hört.Henrik Torphammar skrev:Anledningen kan ju vara att alls få en CT eller kanske vara två år före alla andra. Eller som Volvo gjorde med Model 3, för att montera isär.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Köpa Amerikabyggd Cybertruck för användning i Europa
Länk eller referens på det?e5m1r skrev:Adapter för SuC finns visst
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Köpa Amerikabyggd Cybertruck för användning i Europa
Tesla själva har nog det, men inget för kunder. När 3:an var ny så var det ju en 3-ägare från USA som tog över sin bil med båt hit och gjorde en turné och visade upp bilen. Han brottades med problemet och kontaktade Tesla för att få tag på en SuC-adapter men de ville inte ge honom nån sån så han laddade med Chademoadapter. Men sen när Tesla själv tog över de första USA-anpassade bilarna hit så sågs de ladda på SuC med adapter, så det finns säkerligen.Nicke Nyfiken skrev:Länk eller referens på det?e5m1r skrev:Adapter för SuC finns visst
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Köpa Amerikabyggd Cybertruck för användning i Europa
Så det du egentligen säger är att det inte finns någon adapter för TS att tillgå. Det var ju det jag skrev.Jerker skrev:Tesla själva har nog det, men inget för kunder. När 3:an var ny så var det ju en 3-ägare från USA som tog över sin bil med båt hit och gjorde en turné och visade upp bilen. Han brottades med problemet och kontaktade Tesla för att få tag på en SuC-adapter men de ville inte ge honom nån sån så han laddade med Chademoadapter. Men sen när Tesla själv tog över de första USA-anpassade bilarna hit så sågs de ladda på SuC med adapter, så det finns säkerligen.Nicke Nyfiken skrev:Länk eller referens på det?e5m1r skrev:Adapter för SuC finns visst
e5m1r hävdar med bestämdhet att det finns. Länk eller referens på det?
Model Y P
Model S P
Model S P
- FlyingBlue
- Teslaägare
- Inlägg: 281
- Blev medlem: 08 dec 2018 10:30
- Ort: Norrköping
- Referralkod: ts.la/Roger53431
Re: Köpa Amerikabyggd Cybertruck för användning i Europa
Vad gäller SUC och adapter måste ju även laddare och bil komma överens i ”handshaken” innan laddning. Säkert lika lätt som att försöka ladda en icke-teslabil.
Tesla Model Y P, AP, -22
Tesla Model 3 LR AWD, FSD, -19
BMW i3, -18
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Reservation Cybertruck Tri Motor AWD RN1127948XX
Reservation Cybertruck Dual Motor AWD RN1129110XX
Re: Köpa Amerikabyggd Cybertruck för användning i Europa
Adapter för Supercharger finns, Tesla har t.ex. detta men troligen inte till försäljning. Finns även denna om den nu fungerar: http://teslaadapter.com/
3-fasladdning kan man glömma men enfas 230V kommer fungera om det är som övriga Teslor.
Eluttaget på bilen för att driva elsaker lär vara 120V men det kan tänkas att det även finns ett 240V 60Hz.
Det är dock inte en bra ide att importera en bil om man ser det till det ekonomiska eller praktiska. Inga garantier, ingen vagnskadeförsäkring, dålig laddning, ingen hjälp från Tesla ifall det blir problem, problem att ladda snabbt, ingen nätverksuppkoppling i bilen, fel mjukvara i bilen osv.
3-fasladdning kan man glömma men enfas 230V kommer fungera om det är som övriga Teslor.
Eluttaget på bilen för att driva elsaker lär vara 120V men det kan tänkas att det även finns ett 240V 60Hz.
Det är dock inte en bra ide att importera en bil om man ser det till det ekonomiska eller praktiska. Inga garantier, ingen vagnskadeförsäkring, dålig laddning, ingen hjälp från Tesla ifall det blir problem, problem att ladda snabbt, ingen nätverksuppkoppling i bilen, fel mjukvara i bilen osv.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Köpa Amerikabyggd Cybertruck för användning i Europa
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Köpa Amerikabyggd Cybertruck för användning i Europa
e5m1r skrev:
Fast vi får väl anta att alla framtida Teslabilar kommer med CCS, och då hjälper inte den där.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Köpa Amerikabyggd Cybertruck för användning i Europa
Vad som kommer i EU spelar ingen rollTeslaspolen skrev:e5m1r skrev:
Fast vi får väl anta att alla framtida Teslabilar kommer med CCS, och då hjälper inte den där.
I USA har teslor haft och har samma kontakt deras egna
Adaptern som finns och säljs är iofs avsedd för vår vanliga tesla kontakt ( anpassade type 2 ) i teori borde CCS -> EU tesla kontakt -> USA tesla kontakt funka
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se