Tesla Cybertruck Pre-Orders May Exceed 1.400.000?
Moderator: Redaktion
Re: Tesla Cybertruck Pre-Orders May Exceed 1.400.000?
Jag har både beställt och avbeställt. Tror man kan nolla alla beställningar som är utanför usa.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Tesla Cybertruck Pre-Orders May Exceed 1.400.000?
Jag har bokat en Cybertruck.thebishop skrev:Jag har både beställt och avbeställt. Tror man kan nolla alla beställningar som är utanför usa.
Körkortsreglerna kanske ändras.
https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-maxvikt-b-korkortSnart kan man få köra bilar som väger upp till 4 250 kilo på B-körkort – om bilen är eldriven.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla Cybertruck Pre-Orders May Exceed 1.400.000?
Antalet reservationer är visserligen uppblåst en hel del. Jag hade själv två reservationer och avbokade den ena och har nu bara en kvar. De utanför Nordamerika lär inte börja produceras förrän tidigast om 3-4 år skulle jag tro.Jerka skrev:Antalet reservationer är ju ett helt meningslöst tal. Troligen är det bara en bråkdel av dem som kommer köpa en bil till slut. Man kommer ju ihåg fiaskot med Model 3-reservationerna i Sverige, folk köade tidigt på morgonen för att göra en reservation, vilket visade sig vara vatten värt när bilarna väl kom.
När en kund faktiskt köper en bil, då har man en siffra som är värd att räkna.
Det stora antalet reservationer säger dock en del. Elon Musk själv verkar inte ha trott att så många skulle reservera denna bil. Han verkar vilja tänja gränserna med Cybertrucken och trodde att det skulle bli lite av en specialbil som visserligen marknadsför Tesla och ger en ny dimension till vad elbilar är men kanske inte skulle sälja i så stort antal pga dess utseende. Nu verkar väldigt många ändå vara intresserade av bilen vilket betyder att det kommer bli en än viktigare bil för Tesla mot vad de kanske tänkte sig från början.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla Cybertruck Pre-Orders May Exceed 1.400.000?
Hade en reservation på något sätt varit mer bindande hade det sett annorlunda ut. Nu är det ju en variant av like.
Tror många tryckt iväg en beställning för att man gillar att det går bra för tesla.
Tror många tryckt iväg en beställning för att man gillar att det går bra för tesla.
Re: Tesla Cybertruck Pre-Orders May Exceed 1.400.000?
Det är ju mer specifikt en like av Tesla Cybertruck och en like som kostar $100/1000 kr vilket har ger Tesla kanske $100 000 000 i räntefritt lån. Är övertygad om att antalet "likes" av Cybertrucken påverkar Teslas planer på Cybertrucken. Hade de bara fått runt 15 000 reservation så hade Cybertrucken blivit en nischprodukt. Något Tesla säkert hade producerat ändå men inte utvecklat på samma sätt nu när intresset ligger ett par tiopotenser över.Fredrik j skrev:Hade en reservation på något sätt varit mer bindande hade det sett annorlunda ut. Nu är det ju en variant av like.
Tror många tryckt iväg en beställning för att man gillar att det går bra för tesla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla Cybertruck Pre-Orders May Exceed 1.400.000?
Pengarna som kommer från reservationer är ju extremt osäkra eftersom dom kan cancelleras när som helst. Risken är ju också att intresset överskattas. $100 utan återbetalning hade ju varit intressant.Svenssons skrev:Det är ju mer specifikt en like av Tesla Cybertruck och en like som kostar $100/1000 kr vilket har ger Tesla kanske $100 000 000 i räntefritt lån. Är övertygad om att antalet "likes" av Cybertrucken påverkar Teslas planer på Cybertrucken. Hade de bara fått runt 15 000 reservation så hade Cybertrucken blivit en nischprodukt. Något Tesla säkert hade producerat ändå men inte utvecklat på samma sätt nu när intresset ligger ett par tiopotenser över.Fredrik j skrev:Hade en reservation på något sätt varit mer bindande hade det sett annorlunda ut. Nu är det ju en variant av like.
Tror många tryckt iväg en beställning för att man gillar att det går bra för tesla.
Re: Tesla Cybertruck Pre-Orders May Exceed 1.400.000?
Är ju inte särskilt sannolikt att en miljon personer väljer att avbryta reservation samtidigt plus att Tesla har lite tid på sig att skicka tillbaka pengarna. Under tiden har de nytta av pengarna som räntefritt lån. Hur intresset egentligen är har Tesla nog lärt sig bättre nu när de gjort i princip samma sak med Roadster, Model S, Model X, Model 3 och Model Y under mer än ett decennium. Sedan har de Tesla Semi, nya Tesla Roadster, soltak, solceller osv som också har förbeställning/reservation.Fredrik j skrev:Pengarna som kommer från reservationer är ju extremt osäkra eftersom dom kan cancelleras när som helst. Risken är ju också att intresset överskattas. $100 utan återbetalning hade ju varit intressant.Svenssons skrev:Det är ju mer specifikt en like av Tesla Cybertruck och en like som kostar $100/1000 kr vilket har ger Tesla kanske $100 000 000 i räntefritt lån. Är övertygad om att antalet "likes" av Cybertrucken påverkar Teslas planer på Cybertrucken. Hade de bara fått runt 15 000 reservation så hade Cybertrucken blivit en nischprodukt. Något Tesla säkert hade producerat ändå men inte utvecklat på samma sätt nu när intresset ligger ett par tiopotenser över.Fredrik j skrev:Hade en reservation på något sätt varit mer bindande hade det sett annorlunda ut. Nu är det ju en variant av like.
Tror många tryckt iväg en beställning för att man gillar att det går bra för tesla.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla Cybertruck Pre-Orders May Exceed 1.400.000?
Eftersom tesla inte ens kan bokföra pengarna man fått från FSD som intäkter skulle det ju förvåna om man kan använda förbeställningsavgifter innan man levererat.Svenssons skrev:Är ju inte särskilt sannolikt att en miljon personer väljer att avbryta reservation samtidigt plus att Tesla har lite tid på sig att skicka tillbaka pengarna. Under tiden har de nytta av pengarna som räntefritt lån. Hur intresset egentligen är har Tesla nog lärt sig bättre nu när de gjort i princip samma sak med Roadster, Model S, Model X, Model 3 och Model Y under mer än ett decennium. Sedan har de Tesla Semi, nya Tesla Roadster, soltak, solceller osv som också har förbeställning/reservation.Fredrik j skrev:Pengarna som kommer från reservationer är ju extremt osäkra eftersom dom kan cancelleras när som helst. Risken är ju också att intresset överskattas. $100 utan återbetalning hade ju varit intressant.Svenssons skrev:Det är ju mer specifikt en like av Tesla Cybertruck och en like som kostar $100/1000 kr vilket har ger Tesla kanske $100 000 000 i räntefritt lån. Är övertygad om att antalet "likes" av Cybertrucken påverkar Teslas planer på Cybertrucken. Hade de bara fått runt 15 000 reservation så hade Cybertrucken blivit en nischprodukt. Något Tesla säkert hade producerat ändå men inte utvecklat på samma sätt nu när intresset ligger ett par tiopotenser över.Fredrik j skrev:Hade en reservation på något sätt varit mer bindande hade det sett annorlunda ut. Nu är det ju en variant av like.
Tror många tryckt iväg en beställning för att man gillar att det går bra för tesla.
” In accordance with Generally Accepted Accounting Principles (GAAP), Tesla can only register a portion of the purchase price as income from FSD, while the remainder of the balance sheet is classified as a liability called Deferred Revenue. In Tesla's case, FSD is not fully deployed, so the company still has to provide it to customers who bought it. As soon as Tesla delivers its promise, it will remove this obligation from its balance sheet, and recognize this amount as income.”
Re: Tesla Cybertruck Pre-Orders May Exceed 1.400.000?
Att de inte kan bokföra dem som inkomst enligt GAAP-reglerna hindrar inte pengarna från att användas och i praktiken agera som ett räntefritt lån. Lån kan ju inte heller bokföras som inkomst.Fredrik j skrev:Eftersom tesla inte ens kan bokföra pengarna man fått från FSD som intäkter skulle det ju förvåna om man kan använda förbeställningsavgifter innan man levererat.Svenssons skrev:Är ju inte särskilt sannolikt att en miljon personer väljer att avbryta reservation samtidigt plus att Tesla har lite tid på sig att skicka tillbaka pengarna. Under tiden har de nytta av pengarna som räntefritt lån. Hur intresset egentligen är har Tesla nog lärt sig bättre nu när de gjort i princip samma sak med Roadster, Model S, Model X, Model 3 och Model Y under mer än ett decennium. Sedan har de Tesla Semi, nya Tesla Roadster, soltak, solceller osv som också har förbeställning/reservation.Fredrik j skrev:Pengarna som kommer från reservationer är ju extremt osäkra eftersom dom kan cancelleras när som helst. Risken är ju också att intresset överskattas. $100 utan återbetalning hade ju varit intressant.Svenssons skrev:Det är ju mer specifikt en like av Tesla Cybertruck och en like som kostar $100/1000 kr vilket har ger Tesla kanske $100 000 000 i räntefritt lån. Är övertygad om att antalet "likes" av Cybertrucken påverkar Teslas planer på Cybertrucken. Hade de bara fått runt 15 000 reservation så hade Cybertrucken blivit en nischprodukt. Något Tesla säkert hade producerat ändå men inte utvecklat på samma sätt nu när intresset ligger ett par tiopotenser över.Fredrik j skrev:Hade en reservation på något sätt varit mer bindande hade det sett annorlunda ut. Nu är det ju en variant av like.
Tror många tryckt iväg en beställning för att man gillar att det går bra för tesla.
” In accordance with Generally Accepted Accounting Principles (GAAP), Tesla can only register a portion of the purchase price as income from FSD, while the remainder of the balance sheet is classified as a liability called Deferred Revenue. In Tesla's case, FSD is not fully deployed, so the company still has to provide it to customers who bought it. As soon as Tesla delivers its promise, it will remove this obligation from its balance sheet, and recognize this amount as income.”
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.